Eβδομάδα Κώδικα 2025( Code Week 11-26 Oκτωβρίου)

Η Εβδομάδα Κώδικα της ΕΕ 2025 είναι εδώ — από τις 11 έως τις 26 Οκτωβρίου , ήρθε η ώρα να γιορτάσουμε τον προγραμματισμό, τη δημιουργικότητα και την ψηφιακή αυτοπεποίθηση σε τάξεις, κοινότητες και σπίτια σε όλη την Ευρώπη. ✨

Η Εβδομάδα Κώδικα αφορά στην πραγματικότητα ό,τι συμβαίνει επί τόπου — σε σχολεία, βιβλιοθήκες, πανεπιστήμια, κέντρα νεότητας και σπίτια σε όλη την ήπειρο. Όλοι ενθαρρύνονται να οργανώσουν δραστηριότητες και να συμμετάσχουν στον εορτασμό των ψηφιακών δεξιοτήτων στις τοπικές κοινότητές τους.

Φέτος, έχουμε καταρτίσει ένα πρόγραμμα για την υποστήριξη αυτών των δραστηριοτήτων σε τοπικό επίπεδο με μια σειρά από συναρπαστικές εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται σε επίπεδο ΕΕ — όλες ανοιχτές σε όλους , με δωρεάν συμμετοχή και σχεδιασμένες να εμπνέουν και να συνδέουν.

Το πρόγραμμα του 2025 είναι γεμάτο με εμπνευσμένα διαδικτυακά σεμινάρια, δημιουργικές προκλήσεις και πρακτικές δραστηριότητες — για μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς και άτομα με περιέργεια όλων των ηλικιών.

archeio lhpshs 3

Το σχολείο μας και φέτος συμμετέχει στην εβδομάδα κώδικα με δραστηριότητες με τη χρήση ή όχι του διαδικτύου και της ρομποτικής.

1}Η μελισσούλα καλεί σε πάρτυ τους φίλους της τα ζώα!

Τα παιδιά αφού έχουν εξασκηθεί με βιωματικό τρόπο στον προγραμματισμό ( πχ αριστερά-δεξιά, πάνω-κάτω κ.τ.λ), συνεργάζονται τώρα μεταξύ τους, ώστε να προγραμματίζουν σωστά το beebot ώστε  να φτάνει κάθε φορά  στο στόχο του. Τα παιδιά υπολογίζουν πόσες και ποιες κινήσεις χρειάζονται για να φτάσει\η μελισσούλα στους φίλους της  τα ζώα( πιθηκάκι, ελέφαντας, άλογο….) και να τα καλέσει στο πάρτυ που ετοιμάζει.  Εκμάθηση προγραμματισμού και ανάπτυξη της λογικής σκέψης Χρήση ρομποτικής, ανάπτυξη υπολογιστικής και λογικομαθητικής σκέψης.

archeio lhpshs 2

2}Tο όνομά μου γράφω με τουβλάκια σχεδιάζω

Τα παιδιά αναγνωρίζουν το όνομα τους μέσα από μια πληθώρα ονομάτων, μετρούν τα γράμματα από το όνομά  τους και χτυπάνε με παλαμάκια τις συλλαβές του. Χρησιμοποιούν μικρά χρωματιστά τουβλάκια και αντιστοιχίζουν τον αριθμό των συλλαβών με τα κυβάκια, τόσα……όσα. Ανάπτυξη λογικομαθηματικής και υπολογιστικής σκέψης , ενίσχυση της ικανότητας επίλυσης προβλήματος, σειραθέτησης και αντιστοίχησης

0855c9b6 5549 4372 8bd7 915b5f252786

3) Kωδικοποίηση-αποκωδικοποίηση με χρωματιστά καπάκια!

Χρησιμοποιώντας χρωματιστά  καπάκια φτιάχνουμε κώδικες. Κομμάτια από χάρτινη κούτα και κόκκινα, κίτρινα, πράσινα, μπλε καπάκια  γίνονται πολύτιμα μέσα για την πραγματοποίηση της δραστηριότητας. Σχεδιάζουμε πάνω σε ένα κομμάτι χαρτόνι μια τρίλιζα, τοποθετούμε σε κάθε κουτάκι 1 μπλε καπάκι, συνολικά 8 καπάκια. Έχουμε φτιάξει καρτέλες που αναπαριστούν μια τρίλιζα και  τα παιδιά καλούνται να τοποθετήσουν πάνω στην αρχική μεγάλη τρίλιζα από χαρτόνι ένα κόκκινο ή  κίτρινο ή  πράσινο καπάκι στη θέση που η καρτέλα δείχνει κάθε φορά. Συνεχίζουμε αλλάζοντας τη θέση  με τα χρωματιστά καπάκια, οπότε αλλάζει και η θέση  που θα πρέπει  να τοποθετηθούν. Ανάπτυξη της λογικομαθηματικής σκέψης και της ικανότητας επίλυσης προβλήματος.

f9460537 ea57 4fef a0d6 698906877725

4} Με ποτηράκια παίζω τους αριθμούς βρίσκω!

Μαθαίνουμε τους αριθμούς από το 1-10 , τα παιδιά καλούνται να τοποθετήσουν τα ποτηράκια που το καθένα έχει  πάνω ένα αριθμό στην αντίστοιχη θέση πάνω στο χαρτόνι, που άλλες φορές είναι ο αριθμός και άλλες φορές κουκίδες που όταν τις μετρούν τα παιδιά αναπαριστούν τον αριθμό. Ανάπτυξη της λογικομαθηματικής, υπολογιστικής σκέψης και της επίλυσης προβλήματος. Τα παιδιά εξασκούνται στην αντιστοίχηση και στην αναγνώριση των αριθμών συμβολικά και περιφραστικά.

archeio lhpshs 1 1 archeio lhpshs 4

5) Τον φίλο μου καθοδηγώ τις κινήσεις για να βρω!

Τα παιδιά εξασκούνται  με βιωματικό τρόπο στον προγραμματισμό ( πχ αριστερά-δεξιά, πάνω-κάτω κ.τ.λ) στα πλακάκια στην αυλή του σχολείου μας συνεργάζονται  μεταξύ τους, ώστε το ένα παιδί να προγραμματίζει σωστά και  το άλλο  να φτάνει κάθε φορά  στο στόχο του. Ανάπτυξη της υπολογιστικής σκέψης, της συνεργατικότητας και της ικανότητας του σωστού προγραμματισμού που θα οδηγήσει στην γνώση κώδικα.

archeio lhpshs 2 1

 6}Kωδικοποίηση-αποκωδικοποίηση με χρωματιστά καπάκια!

Χρησιμοποιώντας χρωματιστά  καπάκια φτιάχνουμε κώδικες. Κομμάτια από χάρτινη κούτα και κόκκινα, κίτρινα, πράσινα, μπλε καπάκια  γίνονται πολύτιμα μέσα για την πραγματοποίηση της δραστηριότητας. Σχεδιάζουμε πάνω σε ένα κομμάτι χαρτόνι μια τρίλιζα, τοποθετούμε σε κάθε κουτάκι 1 μπλε καπάκι, συνολικά 8 καπάκια. Έχουμε φτιάξει καρτέλες που αναπαριστούν μια τρίλιζα και  τα παιδιά καλούνται να τοποθετήσουν πάνω στην αρχική μεγάλη τρίλιζα από χαρτόνι ένα κόκκινο ή  κίτρινο ή  πράσινο καπάκι στη θέση που η καρτέλα δείχνει κάθε φορά. Συνεχίζουμε αλλάζοντας τη θέση  με τα χρωματιστά καπάκια, οπότε αλλάζει και η θέση  που θα πρέπει  να τοποθετηθούν. Ανάπτυξη της λογικομαθηματικής σκέψης και της ικανότητας επίλυσης προβλήματος.

a19c81cd 3cc6 4eb0 b394 c4441e74b930 1

 

    7 ) Μαθαίνω να σαρώνω τους κωδικούς με τη χρήση κινητής συσκευής

  Στην ολομέλεια της τάξης και σε συζήτηση για τα ζώα και τι προσφέρουν στον άνθρωπο ,παίξαμε με κώδικες  που δημιουργήσαμε .Τα παιδιά γνώριζαν  ότι  κώδικες (barcodes ) υπάρχουν παντού  στην καθημερινότητα μας και πως με ένα κινητό που όλοι οι μεγάλοι έχουν μπορούν να σαρώσουν και να μάθουν πληροφορίες για το προιόν, που θέλουν.Eτσι, αξιοποιώντας  τις ψηφιακές μας δυνατότητες ανοίξαμε το εργαλείο canva ,επιλέξαμε το me qr code ως εργαλείο δημιουργίας κώδικα και φτιάξαμε κώδικες σχετικούς με το θέμα  μας. Τα μοτίβα τα επέλεγαν τα παιδιά με ψηφοφορία. Μια δυάδα παιδιών, που γνωρίζει να εκτυπώνει , πάτησε τον εκτυπωτή να εκτυπωθούν και μια άλλη τα έ κοψε  σε κομμάτια και τα μοίρασε σε μικρότερες ομαδες. Σε αυτές τις ομάδες δόθηκε η κινητή συσκευή ,για να  σαρώσουν τον κώδικα  και να μιλήσουν  σχετικά με οτι εμφανίζεται. Από προηγούμενη δραστηριοτητα έμαθαν να πατούν το κουμπί του σαρωτή στο κινητό. Τα παιδιά  συνεργάστηκαν, επικοινώνησαν ,έμαθαν να χρησιμοποιούν το πρόγραμμα σαρωτή που έχουν τα κινητά,  παρατήρησαν τους κώδικες και γνώρισαν τον εκτυπωτή ,και άλλη χρήση υπολ/στή,   .Ο σύνδεσμος των κωδικών:

https://www.canva.com/design/DAG06W_Ae2Y/nSDBM31_ZN-v_jQAzNEL5g/edit?utm_content=DAG06W_Ae2Y&utm_campaign=de

Μαθαίνω να σαρώνω τους κωδικούς με τη χρήση κινητής συσκευής

 

 8)Aνακαλύπτω τι βρίσκεται στο λαβύρινθο ακολουθώντας τις βασικές εντολές προγραμματισμού

  Στα πλαίσια εργαστηρίου δεξιοτήτων ,τα παιδιά χωρίζονται σε δυάδες και αφού πρώτα κατέκτησαν τις έννοιες πίσω,μπροστά,δεξιά,αριστερά και γνώρισαν τι ήταν λαβύρινθος μέσα από βιωματική δραστηριότητα στην τάξη,καλούνται να χρησιμοποιήσουν τον Η/Υ για μια δραστηριότητα κώδικα και να εφαρμόσουν τις εντολές προγραμματισμού για να μπορέσουν να βρούν την λύση.(Γνωρίζουν να χρησιμοποιούν το ποντίκι και το ΄συρε και άσε) ,ώστε ο λαβύρινθος να ανοίξει και να αποκαλύψει ποιο ζώο κρύβεται.Και βέβαια αφομοιώνουν τις εντολές και διασκεδάζουν παίζοντας.Ο λαβύρινθος δημιουργήθηκε με το ελεύθερο εργαλείο My dots και ο σύνδεσμος παιχνιδιού είναι:

https://www.ohmydots.com/play/yu5j0

Aνακαλύπτω τι βρίσκεται στο λαβύρινθο ακολουθώντας τις βασικές εντολές προγραμματισμού

 9)Σύνθεσε τα κομμάτια και φτιάξε ψηφιακά το πάζλ

Τα παιδιά χωρίζονται σε μικρές ομάδες και έπειτα από το παραμύθι ένα λιοντάρι στο σχολείο  μας ,ζητούν να φτιάξουν από χαρτιά ένα λιονταρι και να δημιουργήσουν με κόλλες ,χαρτιά και ψαλίδια. . Παράγουν τέχνη και προγραμματίζουν δημιουργικά  ακολουθώντας  οδηγίες .Δηλαδή, σκέφτονται τρόπο που  θα κόψουν, πάνω , κάτω, πώς θα διπλώσουν το χαρτί, πού θα κολλήσουν, πόσες λωρίδες θα χρησιμοποιήσουν.)Συνεργάζονται ,ρωτούν. Έπειτα από ανταλλαγή ιδεών ,ένα νήπιο, προτείνει να βγάλουμε φωτογραφία ,να το φτιάξουμε παζλ στον υπολογιστή και να το παίξουμε .Ετσι, χρησιμοποιώντας το ελεύθερο ψηφιακό εργαλείο jiwzawpuzzl, 2 νήπια εξοικειωμένα με τη χρήση Η/Υ  εισάγουν  την φωτογραφία στον Η/Υ και δημιουργούν το παζλ με 12  κομμάτια, κατόπιν συμφωνίας όλων. Έπειτα χωρίζονται σε  μικρές ομάδες τα παιδιά και περιμένοντας την σειρά τους ,προσπαθούν να το λύσουν ,αφού πρώτα παρατηρούν και  εξασκούνται στο ποντίκι ,στο σύρε και άσε ,στο πάνω,εμπρός κλπ. Τα 2 μεγάλα νήπια ,που είναι εξοικειωμένα, έχουν ρόλο βοηθού. Οι ομάδες συνεργάζονται, πειραματίζονται, χρησιμοποιούν το ποντίκι  και τον Η/Υ ,προσπαθούν να κωδικοποιήσουν και να συνθέσουν  στη σωστή σειρά τα κομμάτια ,ανακαλύπτουν και διασκεδάζουν μαθαίνοντας. Το παζλ, που δημιουργήθηκε με θέμα το λιοντάρι ,που τα ίδια τα παιδιά έφτιαξαν βρίσκεται στον παρακάτω σύνδεσμο.

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=0076b0fdf7bd

 

Σύνθεσε τα κομμάτια και φτιάξε ψηφιακά το πάζλ

 10)Σχεδιάζω αλγόριθμους, μαθαίνοντας τις εντολές προγραμματισμού

Σε ώρα ελεύθερης δραστηριότητας τα μικρά νήπια ,χωρίζονται σε ομάδες των 3 ατόμων και  προσπαθούν να σχεδιάσουν τους αλγόριθμους(βελάκια εντολών) ,προκειμένου να φτάσουν στα Φθινοπωρινά φύλλα. Επικοινωνούν μεταξύ τους ,συνεργάζονται, σκέφτονται κριτικά , ξαναθυμούνται τις βασικές εντολές και κινήσεις, που έμαθαν σε προηγούμενη δραστηριότητα και χρησιμοποιούν χάρτινο πλέγμα σε τετράγωνα  ,προκειμένου να σχεδιάσουν διαδρομές και κατευθύνσεις με βελάκια .Μετρούν πόσα τετράγωνα υπάρχουν και πόσα βελάκια θα χρησιμοποιήσουν για να φτάσουν στο φθινοπωρινό φύλλο, που υπάρχει πάνω  στο πλέγμα .Κωδικοποιούν και  αφομοιώνουν τις εντολές προγραμματισμού , διασκεδάζοντας, ώστε να είναι ικανά σε επόμενη δραστηριότητα με τοbeebot  να το προγραμματίσουν σωστά ,πατώντας τα σωστά βελάκια.

Σχεδιάζω αλγόριθμους, μαθαίνοντας τις εντολές προγραμματισμού

 

11)“Βοήθησε τα σχήματα να μπούνε στο σπιτάκι τους!»
Το παιχνίδι  μπορούν να το παίξουνε ταυτόχρονα μέχρι 3 παιδιά. Αφορά τα σχήματα και μπορεί να αξιοποιηθεί στη διδακτική των σχημάτων στο Νηπιαγωγείο. Τα παιδιά θα πρέπει να τοποθετήσουν το κάθε ξύλινο σχήμα στο αντίστοιχο σχεδιασμένο περίγραμμά του με βάση το χρώμα και το σχήμα του. Όποιος ολοκληρώσει πρώτος ορθά τη δραστηριότητα είναι ο νικητής.
Μπορούμε αν θέλουμε να αυξήσουμε το βαθμό δυσκολίας της δραστηριότητας προσθέτοντας τα ίδια σχήματα σε περισσότερα χρώματα π.χ. εκτός από πράσινα τρίγωνα να υπάρχουν και κόκκινα και μπλε κτλ. Εκτός από κόκκινα τραπέζια να υπάρχουνε και κίτρινα και πορτοκαλί κτλ.

archeio lhpshs 2 2

12}“Βοήθησε το σκυλάκι να φτάσει στην τροφή του»
Τα παιδιά πρέπει να δημιουργήσουν μια γέφυρα από γλωσσοπίεστρα διαφόρων χρωμάτων, τα οποία πατάνε σε χάρτινα ποτηράκια γυρισμένα ανάποδα, ώστε να βοηθήσουν το σκυλάκι να βρει το κόκαλό του. Τα ποτηράκια έχουν σχεδιασμένα στον πάτο τους χρωματιστά μπαλάκια αντίστοιχων χρωμάτων με τα γλωσσοπίεστρα. Το παιδί θα πρέπει να αντιστοιστιχίσει τα χρωματιστά σημάδια στον πάτο του ποτηριού με τα σωστά γλωσσοπίεστρα, ώστε να δημιουργηθεί η γέφυρα που ενώνει το σκυλάκι με το κόκαλό του.
Η συγκεκριμένη δραστηριότητα είναι ενταγμένη στο Εργαστήριο Δραστηριοτήτων που δουλεύουμε αυτό τον καιρό στο σχολείο μας και αφορά στη Φιλοζωία.

 

archeio lhpshs 4 1

13) Το ποντικάκι μας ξεναγεί στα προϊόντα και στα ζώα που αυτά προέρχονται.

Το ποντικάκι-ρομποτάκι προγραμματίζεται από τα παιδιά, ώστε να φτάσει στα προϊόντα, που κάθε ζώο παράγει και προσφέρει στον άνθρωπο. Για παράδειγμα τα αυγά προέρχονται από την κότα, το γάλα και το κρέας από την αγελάδα και την κατσίκα, το μέλι από τη μέλισσα κ.τ.λ. Τα παιδιά αναπτύσσουν την κριτική τους ικανότητα, αλλά και την αίσθηση της αυτοπεποίθησης και της ικανοποίησης και νιώθουν πιο ανεξάρτητα. Μαθαίνουν να βρίσκουν λύσεις στα προβλήματα που προκύπτουν.

archeio lhpshs 5

14) Μια φθινοπωρινή εικόνα σε πάζλ!

Με το εργαλείο jigsawpazzle   τα παιδιά πειραματίζονται ,ανακαλύπτουν την δημιουργία ψηφιακού παζλ  εξασκώντας  τις δεξιότητες τους  στον  Η/Υ μαθαίνουν   να χρησιμοποιούν την εφαρμογή jigsawpazzl.Η ηλεκτρονική διεύθυνση της σελίδας του πάζλ είναι:https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=197acfb533f4 Τα παιδιά , διασκεδάζουν, χρησιμοποιούν λογικομαθηματική σκέψη, κάνουν απλή κωδικοποίηση με  το να προσπαθούν να συνθέσουν   το παζλ, επικοινωνούν προφορικά διορθώνοντας ο ένας τον άλλο για να ταιριάξουν τα κομμάτια του παζλ π.χ λένε [ σύρε πάνω, κάτω, μπροστά, πίσω δεξιά κτλ] και συνεργάζονται  αλλά και  εξασκούνται στα ψηφιακά εργαλεία  όπως η δημιουργία φωτο σε πάζλ  και το ποντίκι του Η/Υ. Επίσης συνδυάζουν κια την ζωγραφική ως μια μορφή τέχνης και δημιουργικότητας μιας και μόνα τους ζωγραφίζουν /δημιουργούν  την εικόνα  που θέλουν να γίνει ψηφιακό πάζλ.

archeio lhpshs 2 3

 

15)Aπό το μεγάλο μήλο στο μικρό ,με τη beebot βοηθό.

Μ ε αφορμή το παραδοσιακό τραγούδι μήλο μου κόκκινο ,το οποίο χορέψαμε στην τάξη, εκτυπώσαμε και πλαστικοποιήσαμε κάρτες με μήλα κόκκινα, με σκοπό να γίνει σειροθέτηση εικόνων από το μεγαλύτερο στο μικρότερο. Υστερα από βιωματική δραστηριότητα ένα παιδί πρότεινε να εμφανιστεί βοηθός η beebot και να προγραμματίσουμε παρέα .Ετσι ,τοποθετήθηκε το πλέγμα ,τριάδα παιδιών άνοιξε το beebot και μια άλλη τριάδα τοποθέτησε τις κάρτες με τα μήλα από το μεγαλύτερο στο μικρότερο .Τρίτη ομάδα επέλεγε τις εντολές και στην ολομέλεια παρατηρούσαν αν ήταν σωστές .Έπειτα προγραμμάτιζε η ίδια ομάδα τοbeebot για να οδηγηθεί από το μεγαλύτερο μήλο στο μικρότερο .Υπήρχε ανταλλάγη απόψεων ,παρατήρηση, πειραματισμοί ,λογικομαθηματική σκέψη και μέσω της ανακαλυπτικής μάθησης έφταναν στην λύση. Δηλαδή αν έβαζαν λάθος στροφή δεν έφτανε το beebot ,οπότε ανακάλυπταν πως χρειαζόταν αλλαγή κάρτας και το σωστό πάτημα κουμπιού στην μελισσούλα μας. Η δραστηριότητα είχε χρήση ρομποτικής-προγραμματισμού  αφού βοηθός ήταν η beebot και οι ομάδες εξοικειώνονταν με την λειτουργία  αλλά και με τον προγραμματισμό.

Aπό το μεγάλο μήλο στο μικρό ,με τη beebot βοηθό.

16)Βρίσκω τη σειρά και φτιάχνω το παζλ

Τα πολύ μικρά προνήπια, που δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν ,χωρίζονται σε μικρή ομάδα 3 ατόμων και προκειμένου να κατανοήσουν την κωδικοποίηση ,τους δίνεται μια πλαστικοποιημένη εικόνα  με ένα λιοντάρι  και ξανά η ίδια εικόνα κομμένη σε κομμάτια. Πρέπει να σκεφτούν ,να τα  βάλουν στη σωστή σειρά και να συνθέσουν το παζλ .Αρχικά τα κομμάτια είναι 4 αλλά ανακατεμένα. Επομένως χρειάζεται να σκεφτούν λογικομαθηματικά, να παρατηρήσουν την εικόνα σωστά , να  πειραματιστούν, να μετακινήσουν τα κομμάτια πάνω – κάτω ,δεξιά και αριστερά, ωστε να αφομοιώσουν τις κινήσεις και να μπορούν μετά να χρησιμοποιήσουν και τις εντολές προγραμματισμού  και να παίξουν σε ρόλους (παιδί προγραμματιστής-παιδί ρομπότ) αλλά και σταδιακά να αποκτήσουν ήπιες δεξιότητες, εφαρμόζοντας τις εντολές προγραμματισμού σε παιχνίδι στον Η/Υ. Πρόκειται για μια unplugg δραστηριότητα .

 

Βρίσκω τη σειρά και φτιάχνω το παζλ

17)Ταίριαξε τα γεωμετρικά σχήματα και φτιάξε το σχέδιο

Τα παιδιά χωρίζονται σε μικρές ομάδες στην γωνιά υπολογιστή ,προκειμένου να συνεργαστούν και να ολοκληρώσουν ένα παζλ λογικής και χωρικης αντίληψης  (Tangram), το οποίο αποτελείται από 7 γεωμετρικά σχήματα και έχει στόχο να προσπαθήσουν να συνδυάσουν τα παιδιά όλα τα κομμάτια χωρίς να επικαλύπτονται ώστε να σχηματίσουν την εικόνα, που τους δίνεται. Απαιτείται η λογικομαθηματική σκέψη, η υπολογιστική σκέψη και ο οπτικοκινητικός  συντονισμός.Επίσης η παρατήρηση για  τα σχήματα ,η  συνεργασία και κριτική σκέψη για την επίλυση του πάζλ. Είναι δραστηριότητα κωδικοποίησης με χρήση διαδικτύου από την σελίδα Tangramonline.com, όπου τα παιδιά σε ομάδες μαθαίνουν τα σχήματα ,σκέφτονται και αναπτύσσουν ψηφιακές δεξιότητες και δεξιότητες υπολογιστικής σκέψης.

Ταίριαξε τα γεωμετρικά σχήματα και φτιάξε το σχέδιο

18)Συνδύασε τα κομμάτια και δες τι θα συμβεί.

Η ομάδα3 νηπίων ,ασχολούνται στη γωνιά υπολογιστή, προκειμένου να λύσουν ένα tangram puzzle.Παρατηρούν τα σχήματα, συζητούν τι θα κάνουν, βοηθά ο ένας τον άλλον ,δοκιμάζουν να περιστρέφουν τα κομμάτια ,χρησιμοποιούν την λογικομαθηματική και υπολογιστική σκέψη κάνoντας άπειρους συνδυασμούς  σχημάτων και τελικά επιλύουν το παζλ ,νιώθοντας μεγάλη ικανοποίηση για τις δεξιότητες ,που κατέκτησαν στη χρήση υπολογιστή και στην κριτική σκέψη Είναι κωδικοποίηση με τη χρήση διαδικτύου και η ιστοσελίδα ,που χρησιμοποιήθηκε ήταν  mathplayground.com /tangram puzzles

Συνδύασε τα κομμάτια και δες τι θα συμβεί.

19)Γράφω με καπάκια το όνομά μου!

Το όνομα του παιδιού γράφεται με κεφαλαία γράμματα, καθένα ξεχωριστά σε τετράγωνα, κάθε παιδί αναγνωρίζει το όνομα του, μετράει τα γράμματα που το αποτελούν και στη συνέχεια το ανασυνθέτει, αντιστοιχίζοντας ένα-ένα τα γράμματα με καπάκια, που έχουν γραμμένα πάνω τους τα γράμματα του ονόματος τους. Με αυτό τον τρόπο αναπτύσσει την υπολογιστική και κριτική του σκέψη και εξασκείται στην ικανότητα της αντιστοίχισης.

archeio lhpshs 1 1 1archeio lhpshs 5 1

 20)Συνέχισε τα μοτίβα

Στα πλαίσια ελεύθερων δραστηριοτήτων ,ομάδα προνηπίων,  δημιουργεί  την ακολουθία μοτίβων .Μαθαίνουν το σχήμα του κύκλου, τριγώνου και τετραγώνου καθώς και τη σειρά των χρωμάτων. Τους δίνεται η αρχή και εκείνα πρέπει να συμπληρώσουν την σωστή σειρά του μοτίβου, ώστε να δημιουργήσουν κώδικα. Πρόκειται για απλή μορφή unplugg δραστηριότητα κώδικα ,που όμως βάζει τα προνήπια να σκεφτούν  ,να παρατηρήσουν την σειρά των σχημάτων και των χρωμάτων και να συνεχίσουν σχεδιάζοντας τα στο χαρτί τους.

Συνέχισε τα μοτίβα

21)Παίξε στον υπολογιστή με τη beebot

Δύο ομάδες παιδιών εξασκούνται στον ηλεκτρονικό υπολογιστή παίζοντας με τη beebot .Στην πρώτη ομάδα προγραμματίζουν τοbeebot να φτάσει στον αριθμό 10.Εξασκούνται στην αρίθμηση και στην ακολουθία των αριθμών από το 0-10  .Στην δεύτερη ,παίζουν το γνωστό φιδάκι ,υπολογίζοντας σε πόσα βήματα θα φτάσει στην σκάλα. Συνεργάζονται μεταξύ τους, κάνουν λογικομαθηματική σκέψη, εφαρμόζουν τις εντολές προγραμματισμού στον προσομειωτή της  beebot ,εξασκούν τις ψηφιακές τους δεξιότητες  και μαθαίνουν παίζοντας. Η δραστηριότητα  έγινε με την χρήση διαδικτύου από την σελίδα https://beebot.terrapinlogo.com/

Παίξε στον υπολογιστή με τη beebot

22)Η κότα και το αυγό

  Σε ερώτηση  ,αν  πρώτα η κότα κάνει αυγά η τα αυγά την κότα, στην ολομέλεια παρουσιάζεται το padabot με μάσκα κοτοπουλάκι και καλείται να προγραμματιστεί και να δείξει την διαδρομή από  την κάρτα ,που γεννάει η κότα το αυγό μέχρι την κάρτα, που δείχνει το αυγό να σπάει .Τοποθετείται η πίστα παζλ, που περπατάει το padabot  και αφού ήδη τα παιδιά έμαθαν πως ανοίγει και πως οδηγείται το ρομποτάκι μας ,χωρίζονται σε ομάδες 3 ατόμων κάθε φορά ,χρησιμοποιούν τις κάρτες βέλη  και πάνω τους πατούν το χειριστήριο για να περπατήσει το ρομποτάκι -κοτοπουλάκι και να ξεκινήσει πρώτα από την κότα και τέλος στο αυγό, που σπάει και να λύσει τις απορίες μας. Τα παιδιά προγραμματίζουν ένα νέο ρομπότ, συνεργάζονται, εξοικειώνονται με το χειριστήριο και τις λειτουργίες του ,γνωρίζουν νέες κάρτες -εντολές ,εκτελούν λογικομαθηματική σκέψη , χαίρονται και μαθαίνουν ρομποτική  κωδικοποιώντας.

 

Η κότα και το αυγό

23)Φτιάχνω ιστορίες με το Scratch junior

 Μικρές ομάδες νηπίων -προνηπίων  συνεργάζονται ,χρησιμοποιούν το ποντίκι και το σύρε και άσε και μέσω της εφαρμογής του Scratch junior,πειραματίζονται δημιουργώντας κώδικα οπτικού προγραμματισμού. Επιλέγουν ποιο ζωάκι θα βάλουν, τι είδους εικόνα  και εξοικειώνονται στη χρήση κουμπιών με εντολές στον υπολογιστή. Σε προηγούμενες δραστηριότητες γνώρισαν τι σημαίνουν οι εντολές τοScratch .Έτσι εφαρμόζουν τι θυμούνται ,δημιουργούν κώδικα και εξηγούν ποια ιστορία έκαναν και τι θέλουν να κάνει ο ήρωας τους κάθε φορά. Η κριτική και υπολογιστική σκέψη, η χρήση διαδικτύου και υπολογιστή ,η προφορική επικοινωνία .συνεργασία και  η ομαδικότητα είναι  χαρακτηριστικά αυτής της δραστηριότητας κώδικα. Η δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε  μέσω της ιστοσελίδας:https://codejr.org/scratchjr/index.html

Φτιάχνω ιστορίες με το Scratch junior

24) “Παίζουμε με τα φύλλα του Φθινοπώρου”

Διαβάσαμε το παραμύθι με τίτλο: “Ο κλέφτης των φύλλων” της Alice Hemming. Στη συνέχεια με το Beebot το ρομποτάκι, δίνοντάς του τις κατάλληλες εντολές, παίξαμε ένα παιχνίδι μαζεύοντας τα φύλλα του Φθινοπώρου.

Paizoyme me ta fylla toy Fthinoporoy

25) “Πιάνω – Ξεχωρίζω – Χρωματίζω”

Μέσα σε κουτί τοποθετούμε πον-πον σε διάφορα χρώματα και μια τσιμπίδα-μανταλάκι. Έξω από το κουτί τοποθετούμε μικρές χρωματιστές φόρμες cupcakes. Τα παιδιά κρατώντας την τσιμπίδα-μανταλάκι καλούνται να ξεχωρίσουν τα πον-πον και να τα τοποθετήσουν στις αντίστοιχες χρωματιστές φόρμες cupcakes.

Piano Xechorizo CHromatizo Piano Xechorizo CHromatizo 1

26) “Μοτίβα με χρώματα και φαντασία”

Φτιάξαμε φύλλα εργασίας με τετράγωνα και κόψαμε τετραγωνάκια σε διάφορα χρώματα, κόκκινα, κίτρινα, πράσινα και μπλε. Στη συνέχεια χρησιμοποιώντας τετράγωνα πλαστικά χρωματιστά κυβάκια τα παιδιά καλούνται να αντιγράψουν τα αντίστοιχα μοτίβα που υπήρχαν στο φύλλο εργασίας τους.

ANTIGRAPSTE TA MOTIBA

27)Ανασύνθεση της λέξης ΟΧΙ με χάντρες και τετράγωνα

 Σε μικρές ομάδες κορίτσια -αγόρια  χρησιμοποιώντας χάντρες μεγάλες και τετράγωνα και βλέποντας την λέξη ΟΧΙ γραμμένη στο χαρτί, συνεργάζονται , επικοινωνούν προφορικά και δείχνουν, ο τι η λέξη αρχίζει από το γράμμα όμικρον επομένως χρειάζεται να ξεκινήσουν να φτιάχνουν πρώτα το γράμμα όμικρον και μετά τα υπόλοιπα για να ανασυνθέσουν σωστά τη λέξη. Σκέφτονται τι σχήμα θα χρησιμοποιήσουν πρώτο (χάντρες η τετράγωνα) και πως θα το στήσουν. Παρατηρούν να μην είναι μεγάλο το ένα γράμμα και μικρότερο το άλλο αλλά να είναι συμμετρικά μεταξύ τους. Συζητούν και δημιουργούν κώδικα σε απλή μορφή. Πρόκειται για unplugged δραστηριότητα η οποία θα αποτελέσει αφορμή για θεματική της 28ης Οκτωβρίου και το ΟΧΙ.

Ανασύνθεση της λέξης ΟΧΙ με χάντρες και τετράγωνα

28) Γνωρίζοντας τις σημαίες του κόσμου παρέα με το Panda Bot!

Με αφορμή την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου 1940, συζητάμε με τα νήπια για την ελληνική σημαία ( χρώματα,γραμμές, σταυρός….), παρατηρούμε σημαίες και άλλων χωρών ( χρώματα, σχέδια, γραφικά…) και κάνουμε συγκρίσεις μεταξύ τους. Χρησιμοποιούμε  το αγαπημένο panda bot, προκειμένου τα παιδιά που έχουν εξασκηθεί τις προηγούμενες μέρες να μπορούν να χρησιμοποιούν τις κάρτες βέλη,  πάνω τους πατούν το χειριστήριο για να περπατήσει το ρομποτάκι  και να φτάσει κάθε φορά στην σημαία που έχουμε ζητήσει. Τα παιδιά εξοικειώνονται με το χειριστήριο, προγραμματίζουν ένα νέο ρομπότ, γνωρίζουν νέες κάρτες -εντολές ,αναπτύσσουν την  λογικομαθηματική τους σκέψη και την συνεργασία μεταξύ τους.

archeio lhpshs 7

29)Φτιάξε την Ελληνική Σημαία

Μιλώντας για το σύμβολο της πατρίδας μας λόγω της 28ης ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 και μαθαίνοντας για την ελληνική σημαία, μικρές ομάδες παιδιών σχεδιάζουν στο ελεύθερο λογισμικό ζωγραφικής pixil art ,όπως μπορούν την Ελληνική σημαία.  πειραματίζονται με τα χρώματα του καμβά, συζητούν για το εργαλείο ζωγραφικής  που θα χρησιμοποιήσουν , σε πιο χρώμα ,σκούρο μπλε η γαλάζιο ,μετρούν στο χαρτί της λωρίδες της σημαίας και παρατηρούν πως είναι 9άρα θα σχεδιάσουν 9 γραμμές με ένα σταυρό λευκό κ.λπ. Οι άλλες ομάδες σε τριάδες ,χρησιμοποιούν  την πλατφόρμα στο zaplycode.it, που στοχεύει στον υπολογιστικό τρόπο σκέψης (computational thinking), όπου οι ομάδες θα δημιουργήσουν τη σημαία χρησιμοποιώντας τις εντολές -μπλοκ που δίνονται, σε μορφή πιξελ. κωδικοποίηση .

Φτιάξε την Ελληνική Σημαία

30) Με αφορμή την 28η Οκτωβρίου γράφω κώδικες!

Με αφορμή την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου τα  παιδιά εξασκούνται στην γραφή αλγόριθμων. Πάνω στην πίστα με τα τετραγωνάκια  τοποθετούμε σημαίες κρατών και τις λέξεις ΝΑΙ και ΟΧΙ. Τα παιδιά καλούνται να εντοπίσουν το τετραγωνάκι που η οδηγία τα κατευθύνει να πάνε π,χ Τι κινήσεις χρειάζονται για να φτάσεις στην ελληνική σημαία; και στη συνέχεια με  μαρκαδόρους σχηματίζουν τα βέλη  και με αυτό τον τρόπο  αναπτύσσουν την ικανότητα της κωδικοποίησης και της επίλυσης προβλημάτων.

archeio lhpshs 1 3

31) Οπτικές αντιστοιχίσεις

Το παιδί καλείται να τοποθετήσει το κόκκινο κυβάκι στο πλαίσιο που έχει βέλος που δείχνει προς τα δεξιά, μπλε κυβάκι στο πλαίσιο που δείχνει προς τα αριστερά, πράσινο κυβάκι σε αυτό που δείχνει προς τα κάτω και κίτρινο στο πλαίσιο με βέλος που δείχνει προς τα πάνω.

optikes anti

32) Άσκηση οπτικής διάκρισης

Το παιδί καλειται ανάλογα με το χρώμα του εκάστοτε κύκλου, να προσθέσει με μαύρο χρώμα μαρκαδόρο τα στοιχεία εκείνα που θα αποτυπώνουν τον κώδικα της πρώτης γραμμής.

askisi2askisi3

33) Οπτική διάκριση χρωμάτων και ενίσχυση οπτικοκινητικού συντονισμού

Το παιδί καλείται να σχηματίσει το σχήμα της εκάστοτε καρτέλας, επιλέγοντας γλωσσοπίεστρα και τοποθετώντας το κάθε γλωσσοπίεστρο με την σωστή κατεύθυνση ώστε να είναι ίδιο το τελικό σχήμα που θα κατασκευαστεί, με εκείνο της καρτέλας.

askisi4

34) Φτιάξτε σχήματα και σχέδια με γλωσσοπίεστρα.

Το παιδί κατασκευάζει το εκάστοτε σχέδιο της κάρτας, διαλέγοντας γλωσσοπιέστρα διαφόρων χρωμάτων και τοποθετώντας τα με σωστή κατεύθυνση, ώστε το τελικό σχέδιο να είναι χρωμάτικά ίδιο με εκείνο της κάρτας.

askisi5

35) Χρωματικός κώδικας

Το παιδί καλείται να βάλει τα αντικείμενα ένδυσης στο σωστό πλαίσιο του πίνακα διπλής εισόδου. H δραστηριότητα αφορά την ταξινόμηση αντικειμένων με βάση τα χαρακτηριστικά τους.

askisi6askisi7

36) Αριθμοί με πλαστελίνη

Δίνουμε στο παιδί το φύλλο εργασίας όπου έχουμε γράψει στην πρώτη γραμμή τους αριθμούς 1 έως 5 και το καλούμε να συμπληρώσει τις επόμενες γραμμές της εκάστοτε στήλης, πρώτα σχεδιάζοντας με μαρκαδόρο και μετά τοποθετώντας κομμάτια πλαστελίνης στην εκάστοτε  γραμμή.

 

ask 8 1

37) Ποιος θα βγει νικητής;

Χρησιμοποιούμε κομμάτια από χαρτόκουτα, φτιάχνουμε 6 κάρτες από το 1-6 και γράφουμε πάνω τους αριθμούς. Το παιχνίδι παίζεται ανάμεσα σε 2 παίχτες, ο κάθε παίχτης έχει από 6 κάρτες, ρίχνουν εναλλάξ το ζάρι ανάλογα με τη ζαριά που φέρνουν κλείνουν την αντίστοιχη με τον αριθμό κάρτα. Όποιος πρώτος κλείσει όλες τις κάρτες του είναι ο νικητής. Τα παιδιά αναγνωρίζουν τους αριθμούς, αναπτύσσουν την λογικομαθηματική τους σκέψη και προάγουν τη συνεργατική τους μάθηση.

archeio lhpshs 8

38)Μουσικός  Κώδικας

Κάνουμε ρυθμικά μοτίβα χτυπώντας μια τα χέρια, μιά τα δάκτυλά ,μια τα πόδια μας στον ρυθμό 2,3,2. Σχεδιάζουμε κύκλους σε χαρτί και δημιουργούμε αυτό το ρυθμικό μοτίβο 2,3.2.Ακολουθούμε τώρα και την μουσική από youtube με το ρυθμικό τραγούδι Cuckoo song που αποτελείται από αυτό το ρυθμικό μοτίβο . Τα παιδιά αποκωδικοποιούν το τραγούδι χτυπώντας ρυθμικά τα χέρια και τα πόδια ,ακολουθώντας το μοτίβο .Στη συνέχεια ένας ένας δημιουργεί το μοτίβο αυτό με την μουσική αλλά αυτή τη φορά πατάει πάνω στις εντολές-βέλη, που είναι πάνω στους κύκλους και ακολουθεί τη σειρά 2 βελάκια στους μπλε κύκλους 2 αργά βήματα,3 βελάκια στους κίτρινους 3 γρήγορα βήματα κλπ. Έτσι παίζουν με  ένα μουσικό κώδικα ,μαθαίνοντας τον ρυθμό ενός τραγουδιού ,την αλληλουχία  των κινήσεων , το γρήγορα- αργά  και ξαναθυμούνται τις εντολές σπάζοντας (επιλύουν)τον μουσικό κώδικα με τον ρυθμό.

Mουσικός κώδικας