Το εργαστήριο εντάσσεται στην θεματική ενότητα: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ -ΕΥ ΖΗΝ , στην υποενότητα ΥΓΕΙΑ και έχει τίτλο: Ο Ρούλης ο τροφούλης και η περιπέτεια του στον κόσμο της υγιεινής διατροφής. Η εκτιμώμενη διάρκεια του προγράμματος θα είναι οι μήνες Ιανουάριος – Φεβρουάριος. Βασικός σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η εκπαίδευση των παιδιών του Νηπιαγωγείου αλλά και των πρώτων τάξεων Α’ και Β’ Δημοτικού στην υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή. Η επίτευξη πραγματοποιείται μέσα από μια
σειρά εργαστηρίων βιωματικής και ανακαλυπτικής μάθησης, σε συνδυασμό με τη χρήση και αξιοποίηση των ψηφιακών εργαλείων. Το πρόγραμμα αποσκοπεί στην προαγωγή της διατροφικής αξίας των προϊόντων που καταναλώνουμε (εποχιακά φρούτα και λαχανικά, τυποποιημένα προϊόντα κλπ.)καθώς και χρήσιμες συμβουλές για την υιοθέτηση ενός νέου διατροφικού προφίλ. Υπάγεται στην θεματική ενότητα «Υγεία» στον κύκλο του «Ευ Ζην» και χαρακτηρίζεται από την καθοδηγούμενη-συνεργατική και ανακαλυπτική μάθηση και στην καλλιέργεια επικοινωνίας ,κριτικής σκέψης, ροτίνας σκέψης, δημιουργικότητας και συνεργασίας . Στοχεύει και σε δεξιότητες ζωής, όπως ευαισθησία πάνω σε θέματα διατροφής, πλάγια – σκέψη, αυτομέριμνα, αναστοχασμό και υπευθυνότητα.Οι δρατηριότητες στηρίζονται τόσο στην βιωματική μάθηση όσο και στη χρήση νέων τεχνολογιών, μέσω παιχνιδιού και μέσα απο σχέδια δράσης μέ δραστηριότητες μέσα στην τάξη.
Το συμβόλαιο τάξης. Όλοι μαζί αποφασίσουν να φτιάξουν τον ήρωα : Ρούλη -τροφούλη .Μπορεί να είναι κούκλα ,άβαταρ ή άλλος χαρακτήρας που επιλέγεται απο τα παιδιά για να τα εισάγει στο θέμα της διατροφής ,της αξίας των τροφών της υγείας (Γ ΤΜΗΜΑ).
Η αφόρμηση της δραστηριότητας δόθηκε την ώρα του πρωινού γεύματος , όπου τα παιδιά μίλησαν για το τι τους αρέσει να φέρνουν και τι προτιμούν να τρώνε περισσότερο. Κάποια παιδιά μίλησαν για τα φρούτα και τις βιταμίνες τους αλλά και πως το γιαούρτι κάνει καλό στα κόκαλα. Έτσι ξεκίνησε μια συζήτηση για την αξία των τροφών στην υγεία μας. Στη συνέχεια ακούσαμε το τραγούδι από χορωδία Λάμπρου :Υγιεινή διατροφή και επισημάναμε πως ό,τι φτιάχνει η μαμά μας στο σπίτι είναι καλύτερο απο το επεξεργασμένο και το αγοραστό. Και με το ελεύθερο λογισμικό avatar. com , δημιουργήσαμε στον υπολογιστή ένα δικό μας γυναικείο χαρακτήρα , που όλοι συμφώνησαν να το πούμε Χρυσάνθη .Η Χρυσάνθη λοιπόν ,μέσω της κυρίας ,ρώτησε τι πρωινό δυναμωτικό ,πρέπει να έχουμε στην τσάντα μας, κάθε μέρα και τα παιδιά έλεγαν να γράψει τις επιλογές τους. Και καταλήξαμε ότι το πρωινό είναι σημαντικό γεύμα ,που μας δίνει ενέργεια ,όποτε δε θα πρέπει να το παραλείπουμε, ούτε να φεύγουμε νηστικοί απο το σπίτι μας.
Ακούσαμε το ταραγούδι από you tube Υγιεινή διατροφή ,χορωδία Λάμπρου
Επίσης δημιουργήσαμε και ένα εννοιολογικό χάρτη απο το ψηφιακό εργαλείο εννοιολογικής χαρτογράφησης : bubble.us, με όλα όσα ξέρουμε για τις τροφές ,καταλήγοντας σε υγιεινές και ανθυγιεινές και ολοκληρώσαμε τη δραστηριότητα με μια άσκηση μέσα από την εφαρμογή my dots .Τα παιδιά σε μικρές ομάδες ασκούνταν στην δημιουργία λαβύρινθου με θέμα το μεσημεριανό πιάτο .Αποτελεί και άσκηση κωδικοποίησης εξάσκησης μυαλού και εξοικείωσης με τη χρήση ποντικιού και Η/Υ.
https://go.bubbl.us/e7c6e4/d26b?/Τι-ξέρω-για-τις
https://www.ohmydots.com/play/l0p4p26hq Ο σύνδεσμος μας για το παιχνίδι διατροφής καο εξάσκησης μυαλού.
Διατροφική πυραμίδα και χωρισμός σε ομάδες τροφών
Σε χαρτόνι ,κολλήσαμε τον ήρωα που εκτυπώσαμε και πλαστικοποιήσαμε και για τις ανάγκες του προγράμματος είναι ο Ρούλης – τροφούλης. Συζητώντας για τις τροφές και που εντάσσεται η καθεμιά και αφού είδαμε εποπτικό και ψηφιακό υλικό τις κατηγοριοποιήσαμε. Κόψααμε και κολλήσαμε στην ανάλογη στήλη. .Συζητήσαμε για το μήνυμα, που μας μεταφέρει ο Ρούλης και είναι σημαντικό. Να τρώμε από όλες τις τροφές και να αποφεύγουμε να τρώμε πολλά γλυκά .Να προτιμάμε τα σπιτικά προϊόντα και όχι τα επεξεργασμένα , διότι δεν αποτελούν ιδανική τροφή. Μια μασκότ της τάξης που ονομάσαμε διατροφούλα, μας παρουσιάζει την πυραμίδα και μας εξηγεί πως, όταν αναφερόμαστε σε ομάδες τροφών θα εννοούμε τις τροφές της πυραμίδας .Και πως μοιάζουν με τις τροφές που κατηγοριοποιήσαμε πιο πρίν. Τόνισε την αξία της σωματικής δραστηριότητας και του νερού !
Δημιουργήσαμε στην εφαρμογή learnig apps ένα παιχνίδι με τροφές από τις ομάδες που πρεέπει να τρώμε κάθε μέρα .σπάνια και 2-3 φορές την εβδομάδα και εξοικειωθήκαμε με την τεχνική σύρε και άσε. Ο σύνδεσμός του παιχνιδιού μας:
https://learningapps.org/watch?v=pehtdocy225
Γίναμε μάγειρες και ετοιμάσαμε το πρωινό και το μεσημεριανό μας πιάτο .Κόψαμε τροφές απο διαφημιστικά φυλλάδια και ετοιμάσαμε σερβίτσιο με γεύσεις από όλες τις ομάδες τροφών.
Στη συνέχεια χορέψαμε και δραματοποιήσαμε το τραγούδι :Ψαρόσουπα με Γιάννη Χαρούλα απο you tube
Υγιεινή διατροφή και στοματική υγιεινή
Μαθαίνουμε να τρώμε σωστά ,υιοθετώντας υγιεινές συνήθειες που μας χαρίζουν καλή υγεία ,ευεξία και όμορφο χαμόγελο. Τρώμε εποχιακά φρούτα και λαχανικά που περιέχουν πολλές βιταμίνες ,λιγότερο κρέας ,συχνά ψαρια και όσπρια και προσπαθούμε να αποφύγουμε την κατανάλωση απο σοκολάτες ,γλυκά και αναψυκτικά που χαλούν τα δόντια. Τα δοντάκια τα προσέχουμε και μαθαίνουμε να τα βουρτσίζουμε σωστά για να μη μας πιάσει πονόδοντος και έρθει η Τερηδόνα .Οπότε, σχεδιάσαμε άσπρα δοντάκια σε χαρτί και κολλήσαμε τις τροφές που τα μαυρίζουν και τα αρρωσταίνουν και τις τροφές που τα κάνουν δυνατά και αστραφτερά. Και υποσχεθήκαμε πως θα τα βουρτσίζουμε καθημερινά και θα τρώμε υγιεινά, για να μείνει η τερηδόνα μακριά.
.Αξιοποιήθηκε το εκπαιδευτικό βίντεο απόy tubeΜαθαίνω για τη στοματική υγιεινή
Παίξαμε στον υπολογιστή παιχνίδια απο διαδίκτυο για τις τροφές που βοηθούν τα δοντάκια μας : https://www.liveworksheets.com/w/el/odontiki-ygieini/605877
https://www.liveworksheets.com/w/el/odontiki-ygieini/605877
Από που παίρνουμε τα τρόφιμα?
Αφού ψάξαμε εικόνες στο διαδίκτυο,έπειτα από συζήτηση στην ολομέλεια και χρησιμοποιώντας το web 2 ψηφιακό εργαλείο learningapps, δημιουργήσαμε το παρακάτω εκπαιδευτικό παιχνίδι ως προς την προέλευση των τροφών.Χρησιμοποιήσαμε την τεχνική drag and drop https://learningapps.org/watch?v=pqjkfbebj25
O κώδικας για σάρωση της εφαρμογής και παιχνίδι από το κινητό:
O ήρωας του δικού μας τμήματος( Α τμήμα) που θα μας συνοδεύει, θα μας συμβουλεύει και θα μας καθοδηγεί σε όλη τη διάρκεια του ταξιδιού στο ταξίδι της υγιεινής διατροφής είναι ο Ρούλης – Διατροφούλης, που τα παιδιά σχεδίασαν και κατασκεύασαν ομαδικά με την τεχνική του κολάζ. Χάρτινα πολύχρωμα κομματάκια που τα παιδιά κόλλησαν και σχημάτισαν τον ήρωα μας.
Ο Ρούλης-Διατροφούλης παρατηρεί καθημερινά τα πρωινά των παιδιών, επιβραβεύει τις υγιεινές επιλογές τους που περιέχουν φρούτα και λαχανικά και συμβουλεύει τα παιδιά να μην επιλέγουν ανθυγιεινές τροφές, όσο νόστιμες και γευστικές κι αν είναι, εξάλλου η ζάχαρη και ότι την περιέχει πρέπει να καταναλώνεται σπάνια.
Κόψαμε και κολλήσαμε τις ομάδες των τροφών ολοκληρώνοντας την αφίσα του Ρούλη διατροφούλη
Τα παιδιά ύστερα από συζητήσεις και την παρακολούθηση του παραμυθιού “Η κυρά Διατροφή πρώτη στη μαγειρική”, έμαθαν για τις ομάδες των τροφών, ποιες πρέπει να καταναλώνονται καθημερινά και ποιες λιγότερο συχνά για την σωστή σωματική και πνευματική ανάπτυξη των παιδιών. Στη συνέχεια ζωγράφισαν το αγαπημένο τους φαγητό και η επίδραση της υγιεινής διατροφής έκανε αμέσως την εμφάνιση της, όσπρια και λαχανικά είχαν την τιμητική τους. Τα πιάτα που δημιούργησαν είχαν πολλά φρούτα και λαχανικά και λιγότερη ζάχαρη.
Παίξαμε παιχνίδια από το photodentro και το χαρήκαμε!
-
Φρούτα-Μπίνγκο
-
Ταίριαξε τα φρούτα
-
Βρες τις διαφορές στις εικόνες με τα φρούτα και τα λαχανικά
-
Παζλ με φρούτα και λαχανικά
Διαχωρίζω τις υγιεινές από από τις ανθυγιεινές τροφές, βρίσκω και αντιστοιχίζω το μισό φρούτο με το αντίστοιχο ολόκληρό του
«Εσύ τι πρωινό έφαγες σήμερα;» Καταγραφή από τα παιδιά σε εβδομαδιαίο πίνακα αναφοράς του πρωινού τους γεύματος στο σχολείο. Στόχος: αναγνώριση στάσης- συμπεριφοράς απέναντι στην ισορροπημένη διατροφή και αλλαγή αυτής προς το καλύτερο με το πέρας του προγράμματος.
Μετά την επίσκεψη της οδοντίατρου τα παιδιά ενημερώθηκαν για τις τροφές που ωφελούν τα δόντια και για εκείνες που τα βλάπτουν. Έκοψαν και κόλλησαν αντίστοιχα τις υγιεινές και τις ανθυγιεινές τροφές στο “καλό” και στο “κακό” δόντι.
Φτιάξαμε δοντάκια που μασάνε υγιεινές μόνο τροφές για αυτό είναι γερά. Κόψαμε, κολλήσαμε μπαλάκια από γκοφρέ και έτοιμα τα υγιή και δυνατά δοντάκια μας!
Παίξαμε ένα παιχνίδι σε ζευγάρια: «Διαχώρισε τις υγιεινές από τις ανθυγιεινές τροφές και τοποθέτησέ τες στην αντίστοιχη φατσούλα». Νικητής όποιος τις διαχωρίσει πιο γρήγορα.
Ασχολούμαστε εκτός από την υγιεινή των τροφών και με την υγιεινή των δοντιών μας, ζωγραφίζουμε δοντάκια γερά μέσα στο στόμα!
Το ρομποτάκι-μελισσούλα αποφασίζει να επιλέξει ανθυγιεινές, αλλά νόστιμες και γλυκές ή αλμυρές τροφές, όπως τηγανητές πατάτες και ζαχαρωτά, και να τις τοποθετήσει πάνω στην πίστα με τις φατσούλες των συναισθημάτων. Για παράδειγμα στις λυπημένες φατσούλες τοποθετούνται οι μη υγιεινές τροφές που προκαλούν κακό στον οργανισμό, ενώ στις φατσούλες με τα θετικά συναισθήματα οι υγιεινές τροφές π.χ φρούτα και λαχανικά. Τα παιδιά χρησιμοποιούν τις κάρτες με τις κινήσεις, τις καταγράφουν στον πίνακα και προγραμματίζουν το ρομποτάκι, αναπτύσσοντας την λογικομαθηματική και υπολογιστική σκέψη τους και αναπτύσσοντας την ικανότητα επίλυσης του προβλήματος.
Επίσκεψη οδοντιάτρου στο σχολείο, μίλησε στα παιδιά για τη σχέση της στοματικής υγιεινής και των σωστών διατροφικών συνηθειών.
Δημιουργήσαμε ένα κουίζ γνώσεων με παιγνιώδη χαρακτήρα με σκοπό την αξιολόγηση στο θέμα της διατροφής και της στοματικής υγιεινής με το ψηφιακό εργαλείο Kahoot.Ο σύνδεσμος:https://kahoot.it/solo/?quizId=734df04c-cb9a-4a2e-82a6-278ecb2ebdeb
Η διαιτολόγος-διατροφολόγος, Τσαμπίκα Κοντόγιαννου επισκέφτηκε σήμερα το σχολείο μας και μας παρουσίασε το βιβλίο της “Η Φούλα η Διατροφούλα”, δίνοντας μια άλλη διάσταση στο πρόγραμμα διατροφής που δουλεύουμε με τα παιδιά. Μας μίλησε για τον παιδικό διαβήτη και τη σχέση του με τη διατροφή, αιτίες, πρόληψη και αντιμετώπιση.
Στο τέλος ακούσαμε το τραγούδι της και διασκεδάσαμε χορεύοντας !!