Εργαστήριο δεξιοτήτων :Ρούλης ο Τροφούλης και η περιπέτεια του στον κόσμο της υγιεινής διατροφής.

Το εργαστήριο  εντάσσεται στην θεματική ενότητα: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ -ΕΥ ΖΗΝ , στην υποενότητα ΥΓΕΙΑ και έχει τίτλο: Ο Ρούλης ο τροφούλης και η περιπέτεια του στον κόσμο της υγιεινής διατροφής. Η εκτιμώμενη διάρκεια του προγράμματος θα είναι  οι μήνες Ιανουάριος – Φεβρουάριος. Βασικός σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η εκπαίδευση των παιδιών του Νηπιαγωγείου αλλά και των πρώτων τάξεων Α’ και Β’ Δημοτικού στην υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή. Η επίτευξη πραγματοποιείται μέσα από μια
σειρά εργαστηρίων βιωματικής και ανακαλυπτικής μάθησης, σε συνδυασμό με τη χρήση και αξιοποίηση των ψηφιακών εργαλείων. Το πρόγραμμα αποσκοπεί στην προαγωγή της διατροφικής αξίας των προϊόντων που καταναλώνουμε (εποχιακά φρούτα και λαχανικά, τυποποιημένα προϊόντα κλπ.)καθώς και χρήσιμες συμβουλές για την υιοθέτηση ενός νέου διατροφικού προφίλ. Υπάγεται στην θεματική ενότητα «Υγεία» στον κύκλο του «Ευ Ζην» και χαρακτηρίζεται από την καθοδηγούμενη-συνεργατική και ανακαλυπτική μάθηση και στην καλλιέργεια επικοινωνίας ,κριτικής σκέψης, ροτίνας σκέψης, δημιουργικότητας και συνεργασίας . Στοχεύει και σε δεξιότητες ζωής, όπως ευαισθησία πάνω σε θέματα διατροφής, πλάγια – σκέψη, αυτομέριμνα, αναστοχασμό και υπευθυνότητα.Οι δρατηριότητες στηρίζονται τόσο στην βιωματική μάθηση όσο και στη χρήση νέων τεχνολογιών, μέσω παιχνιδιού και μέσα απο σχέδια δράσης  μέ δραστηριότητες μέσα στην τάξη.

Το συμβόλαιο τάξης. Όλοι μαζί αποφασίσουν να  φτιάξουν τον ήρωα : Ρούλη -τροφούλη .Μπορεί να είναι κούκλα ,άβαταρ ή άλλος χαρακτήρας που επιλέγεται απο τα παιδιά για να τα εισάγει στο θέμα της διατροφής ,της αξίας των τροφών  της υγείας (Γ ΤΜΗΜΑ).

Η αφόρμηση της δραστηριότητας δόθηκε την ώρα του πρωινού γεύματος , όπου τα παιδιά μίλησαν για το τι τους αρέσει να φέρνουν και τι προτιμούν να τρώνε περισσότερο. Κάποια παιδιά μίλησαν για τα φρούτα και τις βιταμίνες τους αλλά και πως το γιαούρτι κάνει καλό στα κόκαλα. Έτσι ξεκίνησε μια συζήτηση για την αξία των τροφών στην υγεία μας.  Στη συνέχεια ακούσαμε το τραγούδι από χορωδία Λάμπρου :Υγιεινή διατροφή και επισημάναμε πως ό,τι φτιάχνει η μαμά μας στο  σπίτι είναι καλύτερο απο το επεξεργασμένο και το αγοραστό. Και με το ελεύθερο  λογισμικό avatar. com , δημιουργήσαμε στον υπολογιστή  ένα δικό μας  γυναικείο  χαρακτήρα , που όλοι συμφώνησαν να το πούμε Χρυσάνθη .Η Χρυσάνθη λοιπόν ,μέσω της κυρίας ,ρώτησε τι πρωινό δυναμωτικό ,πρέπει να έχουμε στην τσάντα μας, κάθε μέρα  και τα παιδιά   έλεγαν να γράψει τις επιλογές τους. Και   καταλήξαμε ότι το πρωινό είναι σημαντικό γεύμα ,που μας δίνει ενέργεια ,όποτε δε θα πρέπει  να το παραλείπουμε, ούτε να φεύγουμε νηστικοί απο το σπίτι μας.

20250113 103148 20250113 103200 20250113 103208

20250113 115731 20250113 120016 20250113 120549 20250113 121044

Ακούσαμε το ταραγούδι από you tube Υγιεινή διατροφή ,χορωδία Λάμπρου

Επίσης δημιουργήσαμε και ένα εννοιολογικό χάρτη  απο το ψηφιακό εργαλείο εννοιολογικής χαρτογράφησης : bubble.us,  με όλα όσα ξέρουμε για τις τροφές ,καταλήγοντας σε υγιεινές και ανθυγιεινές και ολοκληρώσαμε τη δραστηριότητα   με μια άσκηση  μέσα από την εφαρμογή my dots  .Τα παιδιά σε μικρές ομάδες ασκούνταν στην δημιουργία λαβύρινθου με θέμα το μεσημεριανό πιάτο .Αποτελεί και άσκηση κωδικοποίησης εξάσκησης μυαλού  και εξοικείωσης με τη χρήση ποντικιού και Η/Υ.

https://go.bubbl.us/e7c6e4/d26b?/Τι-ξέρω-για-τις

20250112 180518

https://www.ohmydots.com/play/l0p4p26hq Ο σύνδεσμος μας για το παιχνίδι διατροφής καο εξάσκησης μυαλού.

 

20250114 085950 20250114 090337 1 20250114 091908

Διατροφική πυραμίδα και χωρισμός σε ομάδες τροφών

Σε χαρτόνι ,κολλήσαμε τον ήρωα που εκτυπώσαμε και πλαστικοποιήσαμε και για τις ανάγκες του προγράμματος είναι ο Ρούλης – τροφούλης. Συζητώντας για τις τροφές και που εντάσσεται η καθεμιά   και αφού είδαμε εποπτικό και ψηφιακό υλικό τις κατηγοριοποιήσαμε. Κόψααμε και κολλήσαμε στην ανάλογη στήλη. .Συζητήσαμε για το μήνυμα, που μας μεταφέρει ο Ρούλης και είναι σημαντικό. Να τρώμε από όλες τις τροφές και να αποφεύγουμε να τρώμε πολλά γλυκά .Να προτιμάμε τα σπιτικά προϊόντα και όχι τα επεξεργασμένα , διότι δεν  αποτελούν ιδανική τροφή. Μια μασκότ της τάξης  που ονομάσαμε   διατροφούλα,  μας παρουσιάζει την πυραμίδα και μας εξηγεί πως, όταν  αναφερόμαστε σε  ομάδες τροφών θα εννοούμε τις τροφές της πυραμίδας .Και πως μοιάζουν με τις τροφές που κατηγοριοποιήσαμε πιο πρίν. Τόνισε την αξία της σωματικής δραστηριότητας και του νερού !

20250114 101713 20250114 101802 20250114 122229

20250114 12420720250114 101203

Δημιουργήσαμε στην εφαρμογή learnig apps ένα παιχνίδι με τροφές από τις ομάδες που πρεέπει να τρώμε κάθε μέρα .σπάνια και 2-3 φορές την εβδομάδα και εξοικειωθήκαμε με την τεχνική σύρε και άσε. Ο σύνδεσμός του παιχνιδιού μας:

https://learningapps.org/watch?v=pehtdocy225

Γίναμε μάγειρες και ετοιμάσαμε το πρωινό και το μεσημεριανό μας πιάτο .Κόψαμε τροφές απο διαφημιστικά φυλλάδια και ετοιμάσαμε σερβίτσιο με γεύσεις από όλες τις ομάδες τροφών.

20250115 084906 1 20250115 085030 20250115 102156

20250115 101735 2 20250115 103807 20250115 103812

Στη συνέχεια χορέψαμε και δραματοποιήσαμε το τραγούδι  :Ψαρόσουπα με  Γιάννη Χαρούλα  απο you tube

Υγιεινή διατροφή  και στοματική υγιεινή

Μαθαίνουμε να τρώμε σωστά  ,υιοθετώντας υγιεινές συνήθειες που μας χαρίζουν καλή υγεία ,ευεξία και όμορφο χαμόγελο. Τρώμε εποχιακά φρούτα και λαχανικά που περιέχουν πολλές βιταμίνες  ,λιγότερο κρέας ,συχνά ψαρια και όσπρια και προσπαθούμε  να αποφύγουμε την κατανάλωση  απο σοκολάτες ,γλυκά και αναψυκτικά που χαλούν τα δόντια.  Τα δοντάκια τα προσέχουμε και μαθαίνουμε να τα βουρτσίζουμε σωστά για να μη μας πιάσει πονόδοντος και έρθει η Τερηδόνα .Οπότε, σχεδιάσαμε άσπρα δοντάκια σε χαρτί και κολλήσαμε τις τροφές που τα μαυρίζουν και τα αρρωσταίνουν  και τις τροφές που τα κάνουν δυνατά και αστραφτερά. Και υποσχεθήκαμε πως θα τα βουρτσίζουμε καθημερινά και θα τρώμε υγιεινά, για να μείνει η τερηδόνα μακριά.

20250116 092416 20250116 092956 20250116 101338

20250116 101824 20250116 104850

20250116 130317

.Αξιοποιήθηκε το εκπαιδευτικό βίντεο απόy tubeΜαθαίνω για τη στοματική υγιεινή

Παίξαμε στον υπολογιστή παιχνίδια απο διαδίκτυο για τις τροφές που βοηθούν τα δοντάκια μας : https://www.liveworksheets.com/w/el/odontiki-ygieini/605877

https://www.liveworksheets.com/w/el/odontiki-ygieini/605877

Από που παίρνουμε τα τρόφιμα?

Αφού ψάξαμε  εικόνες στο διαδίκτυο,έπειτα από συζήτηση στην ολομέλεια  και χρησιμοποιώντας το web 2    ψηφιακό εργαλείο       learningapps, δημιουργήσαμε το παρακάτω εκπαιδευτικό παιχνίδι ως προς την προέλευση των τροφών.Χρησιμοποιήσαμε την τεχνική drag and drop https://learningapps.org/watch?v=pqjkfbebj25

O κώδικας για σάρωση της εφαρμογής  και παιχνίδι από το κινητό:       20250120 180830

 

O ήρωας του δικού μας τμήματος( Α τμήμα) που θα μας συνοδεύει, θα μας συμβουλεύει και θα μας καθοδηγεί σε όλη τη διάρκεια του ταξιδιού στο ταξίδι της υγιεινής διατροφής είναι ο Ρούλης – Διατροφούλης, που τα παιδιά σχεδίασαν και κατασκεύασαν ομαδικά με την τεχνική του κολάζ. Χάρτινα πολύχρωμα κομματάκια που τα παιδιά κόλλησαν και σχημάτισαν τον ήρωα μας.

473449454 465042769979540 8836228423254689482 n473017449 576928275210044 1017003434544286875 n 472469665 1156717689379769 7690967505339177596 n472581910 2043295542790335 6063151740346534228 n

Ο Ρούλης-Διατροφούλης παρατηρεί καθημερινά τα πρωινά των παιδιών, επιβραβεύει τις υγιεινές επιλογές τους  που περιέχουν φρούτα και λαχανικά και συμβουλεύει τα παιδιά να μην επιλέγουν ανθυγιεινές τροφές, όσο νόστιμες και γευστικές κι αν είναι, εξάλλου η ζάχαρη και ότι την περιέχει πρέπει να καταναλώνεται σπάνια.

473441782 2003555926736374 3391282382865632910 n

Κόψαμε και κολλήσαμε τις ομάδες των τροφών ολοκληρώνοντας την αφίσα του Ρούλη διατροφούλη

473680750 1972235429922981 6309274917367939079 n 473740756 1677093599905971 2982035655910332298 n 473678083 1264881211278008 1135538117847387145 n

Τα παιδιά ύστερα από συζητήσεις και την παρακολούθηση του παραμυθιού “Η κυρά Διατροφή πρώτη στη μαγειρική”, έμαθαν για τις ομάδες των τροφών, ποιες πρέπει να καταναλώνονται καθημερινά και ποιες λιγότερο συχνά για την σωστή σωματική και πνευματική ανάπτυξη των παιδιών. Στη συνέχεια ζωγράφισαν το αγαπημένο τους φαγητό και η επίδραση της υγιεινής διατροφής έκανε αμέσως την εμφάνιση της, όσπρια και λαχανικά είχαν την τιμητική τους. Τα πιάτα που δημιούργησαν είχαν πολλά φρούτα και λαχανικά και λιγότερη ζάχαρη.

466959007 1105681651257125 4198758396144831931 n 472434173 1965085960624735 7295184825748532690 n 473190143 609681141813465 6505578281546702443 n 472581910 609093455048030 1285513907250411668 n473598425 1611421276429004 2226274793140412011 n

Παίξαμε παιχνίδια από το photodentro και το χαρήκαμε!

 

Διαχωρίζω τις υγιεινές από από τις ανθυγιεινές τροφές, βρίσκω και αντιστοιχίζω το μισό φρούτο με το αντίστοιχο ολόκληρό του

473321642 1151545023274308 4059855991895862180 n473595813 1404460307201152 445510226492949007 n

«Εσύ τι πρωινό έφαγες σήμερα;» Καταγραφή από τα παιδιά σε εβδομαδιαίο πίνακα αναφοράς του πρωινού τους γεύματος στο σχολείο. Στόχος: αναγνώριση στάσης- συμπεριφοράς απέναντι στην ισορροπημένη διατροφή και αλλαγή αυτής προς το καλύτερο με το πέρας του προγράμματος.

474258204 1315220222848529 1416663522014570985 n 474161623 1288975802214427 3827969275670870066 n 473593255 664570429229119 4386189526882774280 n

Μετά την επίσκεψη της οδοντίατρου τα παιδιά ενημερώθηκαν για τις τροφές που ωφελούν τα δόντια και για εκείνες που τα βλάπτουν. Έκοψαν και κόλλησαν αντίστοιχα τις υγιεινές και τις ανθυγιεινές τροφές στο “καλό” και στο “κακό” δόντι.

472673140 1142712757869506 4002640735129101343 n 473321642 532830129914702 66992132638435744 n 473693806 1137890717728152 2351211956255402997 n

Φτιάξαμε δοντάκια που μασάνε υγιεινές μόνο τροφές για αυτό είναι γερά. Κόψαμε, κολλήσαμε μπαλάκια από γκοφρέ και έτοιμα τα υγιή και δυνατά δοντάκια μας!

472899979 1325069335098809 5471148296271958383 n 473699754 574589322066342 153683563359336990 n 474555250 1303525310689566 2623945289438622150 n473635841 1645398099716484 8319991104606182220 n

Παίξαμε ένα  παιχνίδι σε ζευγάρια: «Διαχώρισε τις υγιεινές από τις ανθυγιεινές τροφές και τοποθέτησέ τες στην αντίστοιχη φατσούλα». Νικητής όποιος τις διαχωρίσει πιο γρήγορα.

472816286 1003487384989658 1315581064463564507 n 1 472816286 1003487384989658 1315581064463564507 n 473236967 1511563566206783 7462857171776064677 n 473593255 627702736503993 1138386844451096328 n 473640825 1921883525004347 6802852186041462264 n

Ασχολούμαστε εκτός από την υγιεινή των τροφών και με την υγιεινή των δοντιών μας, ζωγραφίζουμε δοντάκια γερά μέσα στο στόμα!

474270060 4009318245991164 8213099031188201700 n 474588366 596331426651871 575690015762932532 n

Το ρομποτάκι-μελισσούλα αποφασίζει να επιλέξει ανθυγιεινές, αλλά νόστιμες και γλυκές ή αλμυρές τροφές, όπως τηγανητές πατάτες και ζαχαρωτά, και να τις τοποθετήσει πάνω στην πίστα με τις φατσούλες των συναισθημάτων. Για παράδειγμα στις λυπημένες φατσούλες τοποθετούνται οι μη υγιεινές τροφές που προκαλούν κακό στον οργανισμό, ενώ στις φατσούλες με τα θετικά συναισθήματα οι υγιεινές τροφές π.χ φρούτα και λαχανικά. Τα παιδιά χρησιμοποιούν τις κάρτες με τις κινήσεις, τις καταγράφουν στον πίνακα και προγραμματίζουν το ρομποτάκι, αναπτύσσοντας την λογικομαθηματική και υπολογιστική σκέψη τους και αναπτύσσοντας την ικανότητα επίλυσης του προβλήματος.

473825690 1807030466716540 1172163556202903448 n

Επίσκεψη οδοντιάτρου στο σχολείο, μίλησε στα παιδιά για τη σχέση της στοματικής υγιεινής και των σωστών διατροφικών συνηθειών.

474550301 1543239086331712 3016848455157119893 n 1 474619417 1543236632998624 4113814511106712703 n 473715379 1543243446331276 4217686434044690160 n

 

Δημιουργήσαμε ένα  κουίζ  γνώσεων με παιγνιώδη χαρακτήρα με σκοπό την αξιολόγηση στο θέμα της διατροφής και της στοματικής υγιεινής με το ψηφιακό εργαλείο Kahoot.Ο σύνδεσμος:https://kahoot.it/solo/?quizId=734df04c-cb9a-4a2e-82a6-278ecb2ebdeb

Η διαιτολόγος-διατροφολόγος, Τσαμπίκα Κοντόγιαννου επισκέφτηκε σήμερα το σχολείο μας και μας παρουσίασε το βιβλίο της “Η Φούλα η Διατροφούλα”, δίνοντας μια άλλη διάσταση στο πρόγραμμα διατροφής που δουλεύουμε με τα παιδιά. Μας μίλησε για τον παιδικό διαβήτη και τη σχέση του με τη διατροφή, αιτίες, πρόληψη και αντιμετώπιση.

473831703 1485532789072036 1948986632762162948 n 474403930 1319631422610354 2975810546778337059 n 474612166 930350555890088 6461706783497437194 n

474603284 589878867149107 7857110864407775674 n

Στο τέλος ακούσαμε το τραγούδι της και διασκεδάσαμε χορεύοντας !!