Αγαπητοί γονείς,
Κατα το άνοιγμα των σχολείων τα περισσότερα παιδιά έρχονται καθημερινά χαρούμενα, αποχωρίζονται τους γονείς τους ευχάριστα, συναντούν τους φίλους τους και κάνουν εύκολα νέους, σχηματίζουν εύκολα ομάδες και ακολουθούν κανόνες χωρίς δυσκολίες.
Ωστόσο κάτι τέτοιο είναι αρκετά δύσκολο για κάποια παιδιά που εμφανίζουν άγχος αποχωρισμού με σωματικά συμπτώματα άρνηση να πάνε σχολείο ,ξεσπάσματα θυμού..
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς για αυτό;
Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, αυτό που βοηθάει το παιδί είναι η σταθερότητα των γονέων, η σαφήνεια σε αυτά που συμφωνούν μαζί του αλλά και η ενσυναίσθηση τους απέναντι σε αυτό που βιώνει. Κάποιες χρήσιμες στρατηγικές των γονέων πριν ακόμα ξεκινήσει το σχολείο θα μπορούσαν να είναι οι εξής:
- Εξάσκηση στον αποχωρισμό: απουσία των γονέων για μικρά χρονικά διαστήματα, ολοένα αυξανόμενα, ώστε το παιδί μαθαίνει να διαχειρίζεται σταδιακά το άγχος του αποχωρισμού
- Ενημέρωση ότι οι γονείς θα λείψουν και πότε θα επιστρέψουν: είναι σημαντικό να μην εξαφανίζονται οι γονείς ξαφνικά αλλά να ενημερώνουν το παιδί από πριν και να επιστρέφουν στον χρόνο που του είχαν πει ώστε να καλλιεργήσουν την εμπιστοσύνη
- Σταθερότητα και συνέπεια ως προς το άτομο που προσέχει το παιδί όταν απουσιάζουν οι γονείς και σταθερότητα ως προς τον χώρο: είναι προτιμότερο να φυλάξει κάποιος το παιδί στο σπίτι του ή εάν πρέπει να μετακινηθεί σε άλλο χώρο, μπορεί να έχει κάποια οικεία αντικείμενα μαζί του
- Σταθερά όρια προς το παιδί: προσπαθούμε να μην ενδίδουμε στις απαιτήσεις του, το καθησυχάζουμε πως όλα θα πάνε καλά χωρίς να αλλάξουμε το πρόγραμμα που έχουμε συμφωνήσει μαζί του.
Το παιδί θα προσαρμοστεί εύκολα, θα αναπτύξει σχέσεις με άλλα παιδιά και θα κατανοήσει την έννοια του σχολικού προγράμματος ,αποβάλλοντας σταδιακά το άγχος του. Και σταδιακά θα προχωρεί στην αυτονομία του και την προσωπική του εξέλιξη. Παράλληλα και οι ίδιοι οι γονείς πρέπει να αποβάλλουν τον δικό τους φόβο και να προτρέπουν το παιδί στην αυτονομία και έξέλιξη της προσωπικότητας του.
Βιβλιογραφικές αναφορές
- Bowlby, J. (1958). The nature of the child’s tie to his mother. International journal of psycho-analysis, 39, 350-373.
- Bowlby, E. J. M. (2010). Separation: Anxiety and anger: Attachment and loss (Vol. 2). Random House.
- Maynard, B. R., Heyne, D., Brendel, K. E., Bulanda, J. J., Thompson, A. M., & Pigott, T. D. (2018). Treatment for school refusal among children and adolescents: a systematic review and meta-analysis. Research on Social Work Practice, 28(1), 56-67.