ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ – ΠΡΟΣΕΧΩ ΤΙ ΠΕΤΩ!

Β2. Σχέδιο δράσης του Τμήματος-Θεματικός Κύκλος «Φροντίζω το Περιβάλλον-Περιβάλλον»

 

 

 

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2021-22
   

Θεματικός Κύκλος:

Φροντίζω το Περιβάλλον

Επιμέρους Θεματική Ενότητα: Οικολογία /Υποενότητα: Περιβάλλον

Τίτλος/τίτλοι προγραμμάτων

 

Ο δικός μας τίτλος

ΠΡΟΣΕΧΩ ΤΙ ΠΕΤΩ

 2ος κύκλος

 ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ: ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ- ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2021-2022

 

 

 

 

Στόχοι Σχεδίου Δράσης

 

 

·        Να βελτιώσουν το περιβάλλον του σχολείου, να προβληματιστούν για τα προβλήματα που επιφέρουν  τα σκουπίδια και να συνειδητοποιήσουν τα  μεγάλα περιβαλλοντικά προβλήματα.

·        Να βιώσουν, μέσα από διάφορες κατασκευές, ότι τα σκουπίδια δεν είναι άχρηστα υλικά μπορούν να ανακυκλωθούν και να επαναχρησιμοποιηθούν προστατεύοντας το περιβάλλον.

·        Να ευαισθητοποιήσουν την κοινή γνώμη  στα περιβαλλοντικά προβλήματα και να αναπτύξουν  κοινές πρωτοβουλίες  και δράσεις σε συνεργασία με φορείς και άτομα.

·        Να μάθουν για τη ρύπανση του περιβάλλοντος και τους κινδύνους στην ανθρώπινη υγεία από ειδικευμένους επιστήμονες και να προβληματιστούν.

·        Να πληροφορηθούν από τους αρμόδιους πως να διαχειρίζονται τα απορρίμματα σε τοπικό επίπεδο, τι είναι οι χωματερές, ο βιολογικός καθαρισμός, η επαναχρησιμοποίηση των άχρηστων υλικών και η ανακύκλωση.

·        Να αισθανθούν, να αγαπήσουν και να προστατέψουν το περιβάλλον ξεκινώντας από το σχολείο, την πόλη, το νησί μας.

·        Να μην σταματήσουν να ελπίζουν ότι αυτός ο πλανήτης μπορεί να σωθεί αν αλλάξουμε όλοι τις καθημερινές μας δραστηριότητες.

·        Να ανιχνεύσουν και να κατανοήσουν το φυσικό περιβάλλον μέσα από τη μελέτη πεδίου και μελέτη αντικειμένων.

·        Να μετακινούνται στο χώρο  είτε ατομικά είτε ομαδικά μέσα από κατάλληλες δραστηριότητες σε διάφορους σχηματισμούς, με αλλαγές κατεύθυνσης και σε σχέση  με σταθερά  και κινητά σημεία αναφοράς.

·        Να εργάζονται σε ομάδες, να καθορίζουν τους στόχους, τις δραστηριότητες και να τις υλοποιούν.

·        Να ενδυναμώνουν  σχέσεις  με άτομα  μέσα από τις συνεργασίες με σχολεία και φορείς.

·        Να μάθουν να υπερασπίζονται τις ιδέες τους χωρίς επιθετικότητα, χρησιμοποιώντας το διάλογο και τα επιχειρήματα, όσο αφορά την επικοινωνία με τους άλλους.

·        Να αντιλαμβάνονται και να διαχειρίζονται συγκρούσεις κοινωνικών ομάδων μέσα από παιχνίδια ρόλων και προσομοίωση.

·        Να αντιληφθούν την αλληλεπίδραση των ανθρώπινων δραστηριοτήτων και την επίπτωσή τους στο περιβάλλον.

·        Να αλλάξουν τη συμπεριφορά τους, να είναι πιο φιλική προς το περιβάλλον, μέσα από την ενεργητική μάθηση και τον τρόπο ζωής.

·        Να αναπτύξουν την ικανότητα σωστής διαχείρισης των σκουπιδιών στην καθημερινότητά τους.

·        Να υιοθετήσουν στάσεις και δεξιότητες έτσι ώστε να προστατεύουν το φυσικό περιβάλλον.

·        Να αποκτήσουν οικολογική συνείδηση.

 

 

 

 

 

Ακολουθία εργαστηρίων

Εργαστήριο 1 Εργαστήριο 1

1ο Εργαστήριο Δραστηριοτήτων. Διάρκεια στο δίμηνο: μια εβδομάδα

 

1η Δραστηριότητα: Να προσανατολιστούν τα παιδιά στο θέμα των απορριμμάτων.

Στόχος αυτής της δραστηριότητας είναι να εισάγουμε τα παιδιά σε ένα γενικό επίπεδο με τις  έννοιες των απορριμμάτων και της διαχείρισής τους.

Ως αφόρμηση χρησιμοποιήσαμε το παραμύθι με τίτλο: « Ο Μπεν, η Μου και τα σκουπίδια» της Σοφίας Ζαραμπούκα από τις εκδόσεις Πατάκη. Μετά το πέρας του παραμυθιού ενθαρρύναμε τα παιδιά να εκφράσουν όσα γνωρίζουν για τα απορρίμματα με ερωτήσεις του τύπου «Τι είναι τα σκουπίδια;», «Πώς δημιουργούνται τα σκουπίδια;», «Που νομίζετε ότι πηγαίνουν τα σκουπίδια;». Στη συνέχεια προσανατολίζουμε τα παιδιά και επιχειρούμε να προκαλέσουμε το ενδιαφέρον των παιδιών προβάλλοντας στο υπολογιστή μας εικόνες που απεικονίζουν απορρίμματα. Έτσι τα παιδιά ενθαρρύνονται να περιγράψουν και να εκφράσουν τα συναισθήματά  που τους  δημιουργούνται παρατηρώντας τις εικόνες. Στο τέλος ζητάμε από τα παιδιά να  ζωγραφίσουν αυτό που τους έκανε εντύπωση από το παραμύθι ή από τις εικόνες που είδαμε στον υπολογιστή μας.

Eνδεικτικές ζωγραφιές των παιδιών, σχετικά με αυτό που τους έκανε εντύπωση από την ανάγνωση του παραμυθιού.

9789601653099 200 0828018271387447 468071578276139 6296624633036210634 n

271493393 479230296911418 2305433561096276894 n271440655 519261409269740 5617772465805880766 n271606211 400991778439145 8233943473064051276 n271393485 460521362224853 2530552592632102473 n

271836587 678720810161616 4739569185771093862 n271353890 320628823409796 3086993603619455245 n 1271267314 665652091118774 8331443430424542608 n

Κουτιά από γάλα μετατράπηκαν από τα παιδιά σε σπίτια του Μπεν, της Μου και των γειτόνων τους, ρολά υγείας έγιναν τα δέντρα του κήπου τους  και όλα μαζί  με τον πράσινο και μπλε κάδο τοποθετήθηκαν στο πλαίσιο που δημιουργήθηκε.

 

271794523 316603463758302 7804931397022865715 n271665960 630809121350726 3498510886345070432 n

Τα παιδιά σχεδιάζουν  με τις κάρτες κατευθύνσεων τις διαδρομές, που κάθε φορά καλούνται  να εκτελέσουν, προκειμένου ο Μπεν και η Μου να φτάσουν στον κάδο ανακύκλωσης, ανάλογα με το υλικό που θέλουν να ανακυκλώσουν( πχ κονσέρβες, εφημερίδες, μπουκάλια κ.τ.λ.)

271712042 1938414846362580 2488185352778941534 n271816093 1074451060063178 5121863284461666306 n271667607 661048161745454 5010298479339057481 n

271728975 1194872461339331 3571832361029147110 n 1

272744096 338058208192488 7829911797361558235 n272327196 692759932093936 5411626568017297598 n

To ρομποτάκι BeeBot προγραμματίζεται από τα παιδιά για να εκτελέσει εντολές ακολουθώντας τον κώδικα, προκειμένου να προσεγγίσει τον ανάλογο κάδο με τα σκουπίδια που του αντιστοιχούν!

2η Δραστηριότητα: Διάφορα είδη προϊόντων που χρησιμοποιούμε στην καθημερινή μας ζωή.

Στόχος αυτής της δραστηριότητας είναι να παρατηρήσουν τα παιδιά προϊόντα που χρησιμοποιούμε καθημερινά και να προσδιορίσουμε από τι υλικά είναι κατασκευασμένα.

Τα παιδιά παρατηρούν φωτογραφίες από διάφορα προϊόντα καθημερινής χρήσης. Ενθαρρύνονται να εντοπίσουν τα διάφορα υλικά από τι είναι κατασκευασμένα ( χαρτί, πλαστικό γυαλί, μέταλλο, ύφασμα). Παρατηρούν αντικείμενα και προϊόντα που υπάρχουν στην τάξη και προσδιορίζουν το υλικό κατασκευής τους.

Στη συνέχεια, μετά την προβολή του βίντεο, δημιουργούμε και εμείς κάδους ανακύκλωσης, όπως η Πέππα. Στον ένα κάδο μπαίνουν τα πλαστικά αντικείμενα, στον άλλο τα χάρτινα, στον επόμενο τα τενεκεδένια και αυτά από λευκοσίδηρο και στον τελευταίο τα γυάλινα. Έτσι τα παιδιά έρχονται σε επαφή με την έννοια της ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης και καλούνται και εκείνα να ομαδοποιήσουν τα διαφορετικά υλικά στον ανάλογο κάδο. Ύστερα μετράμε μαζί με τα παιδιά τις συσκευασίες που τοποθετήθηκαν στον κάθε κάδο και λέμε προφορικά τον αριθμό που βρήκαμε.

thumbnail IMG20220131121334 thumbnail IMG20220131121151 thumbnail IMG20220131121320 thumbnail IMG20220131121943 thumbnail IMG20220131121304 thumbnail IMG20220131121111

3η Δραστηριότητα: Δημιουργία γωνιάς υλικών και απορριμμάτων.

Στόχος αυτής της δραστηριότητας είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες της τάξης μας να αναπτύξουν κριτήρια για την ταξινόμηση υλικών συσκευασίας και δημιουργηθεί ένας πίνακας ταξινόμησης.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες ενθαρρύνονται να συγκεντρώσουν και να φέρουν στο σχολείο μας άδειες συσκευασίες προϊόντων που χρησιμοποιούν στην καθημερινή τους ζωή. Έπειτα επιλέγουν το χώρο που θα συγκεντρώνονται αυτά τα υλικά και το διαμορφώνουμε. Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και ταξινομούν τα προϊόντα έχοντας ως κριτήριο  το υλικό κατασκευής τους και τα χαρακτηριστικά τους , όπως για παράδειγμα αυτά που έχουν λάμψη , αυτά που είναι σκληρά κλπ. Στη συνέχεια καταγράφουμε την ταξινόμηση σε μορφή πίνακα διπλής  εισόδου, προϊόντα- υλικό κατασκευής και χρησιμοποιούμε κάποιο σύμβολο για κάθε υλικό. Τα παιδιά μέσα από ανάλογες ερωτήσεις ενθαρρύνονται να διατυπώσουν τα κριτήρια που ταξινόμησαν τα υλικά. Κατόπιν οι πίνακες ταξινόμησης αναρτώνται στη γωνιά των υλικών.

271748560 652681209484096 41450767729710417 n271738673 720613278906386 6502543740804054740 n271957285 1220278565460568 2476208327690196991 n271731418 1107095480038354 5528384986097571681 n271731418 1107095480038354 5528384986097571681 n271902435 510699503648665 950702081193846081 n

Δημιουργία γωνιάς ανακύκλωσης, όπου τα παιδιά συγκεντρώνουν τα απορρίμματα και τα τοποθετούν στον αντίστοιχο κάδο, ανάλογα με το υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένα, αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα το χρώμα του κάδου και τα σήματα ανακύκλωσης που βρίσκονται πάνω του.

271709824 3113725615541466 3802131625955014432 n271703986 510149707012847 2194153458546743075 n

Τα παιδιά τοποθετούν τις κάρτες με τις εικόνες διάφορων απορριμμάτων στον  κάδο ανακύκλωσης στον οποίο ανήκουν, με κριτήριο το υλικό κατασκευής τους.

 

Ομαδική εργασία με θέμα  υλικά που ανακυκλώνονται και  υλικά που δεν ανακυκλώνονται.

ΟΜΑΔΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

 

 

Εργαστήριο 2 Εργαστήριο 2

2ο Εργαστήριο Δραστηριοτήτων. Διάρκεια στο δίμηνο: μια εβδομάδα

 

1η Δραστηριότητα: Τα υλικά που χρησιμοποιούμε από τι είναι κατασκευασμένα.

Στόχος  αυτής της δραστηριότητας  είναι να αναδείξουμε τους φυσικούς  πόρους και τη σημασία τους και την ανάγκη  να γίνεται σωστή χρήση τους.

Μέσα από βιβλία  γνώσεων, από το διαδίκτυο αναζητούμε πληροφορίες για τους φυσικούς πόρους από τους οποίους είναι κατασκευασμένα τα υλικά συσκευασίας (δέντρα – χαρτί, ορυκτά – αλουμίνιο, άμμος – γυαλί, πετρέλαιο – πλαστικό). Μέσα από ερωτήματα όπως για παράδειγμα « Τι μας προσφέρουν τα δέντρα;» , «Τι προσφέρουν τα δέντρα στα ζώα και τα πουλιά;» , «Τι μπορεί να συμβεί στο δάσος αν σκάψουμε το χώμα για να φτιάξουμε μεταλλικά αντικείμενα;» προσανατολίζουμε τους μαθητές και τις μαθήτριες να κατανοήσουν τη σημασία των πόρων αυτών και την ανάγκη διατήρησής τους.

259191357 517390906309817 2907348192147912274 n

 

2η Δραστηριότητα: Τι είναι τα σκουπίδια και αν υπάρχουν χρήσιμα σκουπίδια.

Στόχος αυτής της δραστηριότητας είναι να αντιληφθούν τα παιδιά  το περιεχόμενο που αποδίδουν στην έννοια «σκουπίδια» και ότι έχουν τη δυνατότητα επαναχρησιμοποίησης αυτών.

Μέσα από κατάλληλες ερωτήσεις ενθαρρύνουμε τους μαθητές και τις μαθήτριες να  μας πουν πως αντιλαμβάνονται τη λέξη «σκουπίδια». Κατόπιν καταγράφουμε τις σκέψεις τους πάνω στον πίνακα. Στη συνέχεια βοηθούμε τα παιδιά να ανακαλύψουν από τι υλικά είναι κατασκευασμένα τα προϊόντα που τα χαρακτηρίζουν «σκουπίδια». Έπειτα  αναζητούμε τρόπους επαναχρησιμοποίησης αυτών και από άχρηστα υλικά να τα μετατρέψουμε σε χρήσιμα. Καταγράφουμε πάντα τις προτάσεις των παιδιών.

3η Δραστηριότητα: Από που ξεκινούν τα σκουπίδια και που καταλήγουν.

Στόχος αυτής της δραστηριότητας είναι να εντοπίσουμε τις προϋπάρχουσες βιωματικές  γνώσεις των παιδιών για το πως διαχειριζόμαστε τα σκουπίδια.

Μέσα από το βιβλίο « Ανακαλύπτοντας τον κόσμο μας: Απορρίμματα και Ανακύκλωση» από τις εκδόσεις Πατάκη, ενθαρρύνουμε τα παιδιά να διερευνήσουν την πορεία των απορριμμάτων. Καταγράφουμε τις απόψεις τους και συζητούμε τις προτάσεις τους για το πως μπορούμε να διαχειριστούμε τα απορρίμματα. Στον υπολογιστή βρίσκουμε και προβάλλουμε βίντεο με τη διαδικασία διαχείρισης των απορριμμάτων. Στη συνέχεια σχολιάζουμε με τα παιδιά όλα όσα παρακολουθήσαμε.

 

Εργαστήριο 3 Εργαστήριο 3

3ο Εργαστήριο Δραστηριοτήτων. Διάρκεια στο δίμηνο: μια εβδομάδα

 

1η Δραστηριότητα: Καταγράφουμε τα απορρίμματα.

Στόχος αυτής της δραστηριότητας είναι να παρατηρήσουν τα σκουπίδια που υπάρχουν στο σχολικό  αλλά και στο οικογενειακό περιβάλλον των παιδιών.

Αφήνουμε τα παιδιά να παρατηρήσουν  και να εντοπίσουν σκουπίδια στο χώρο του σχολείου. Τα φωτογραφίζουμε και τα τοποθετούμε σε πίνακα και τα ταξινομούμε ανάλογα με το είδος και το υλικό κατασκευής τους. Με τη βοήθεια της οικογένειάς τους ενθαρρύνουμε τα παιδιά  να καταγράψουν  τα «σκουπίδια» που παράγονται στο σπίτι τους κάθε μέρα για μία εβδομάδα. Έπειτα  αφού τα καταγράψουν πάντα με τη βοήθεια των γονιών τους  συζητούμε και ταξινομούμε τα υλικά ανάλογα με το είδος και τις ποσότητες. Ενθαρρύνουμε τους μαθητές και τις μαθήτριες να συζητήσουν σε ομάδες τα αποτελέσματα και να συγκρίνουν τα είδη και τις ποσότητες των σκουπιδιών που παράγονται στο σχολείο και στο σπίτι. Στο τέλος  μαζί με τα παιδιά προσπαθούμε να βρούμε λύσεις για τη μείωση των σκουπιδιών τόσο όσον αφορά την ποσότητα αλλά και το είδος των σκουπιδιών.

2η Δραστηριότητα: Αποικοδόμηση υλικών και παραγωγή  λιπάσματος.

Στόχος αυτής της δραστηριότητας είναι να παρατηρήσουν και να συγκρίνουν τον βαθμό αποικοδόμησης διαφορετικών υλικών και να παράγουν λίπασμα από φυτικά οργανικά υπολείμματα.

Στην αυλή του σχολείου δημιουργούμε  έναν χώρο για την ταφή των υλικών συσκευασίας. Χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες και κάθε ομάδα αναλαμβάνει να τοποθετήσει στο χώμα τα υλικά συσκευασίας που θα παρατηρήσει. Κάθε ομάδα τοποθετεί το δικό της υλικό. Η πρώτη ομάδα τοποθετεί για παράδειγμα χαρτί, η δεύτερη πλαστικό, η τρίτη γυαλί, η τέταρτη αλουμίνιο η πέμπτη ύφασμα και η έκτη υπολείμματα τροφών. Σε μικρά  χρονικά διαστήματα σκάβουμε το χώμα, παρατηρούμε το βαθμό αποικοδόμησής τους και καταγράφουμε τις παρατηρήσεις μας για το ποια είναι η κατάσταση των υλικών. Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να εκφράσουν τις απόψεις  αλλά και τι επιπτώσεις έχουν τα σκουπίδια για το περιβάλλον. Αυτή η διαδικασία παρατήρησης της αποικοδόμησης των υλικών θα επαναλαμβάνεται σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος. Επίσης στην αυλή του σχολείου δημιουργούμε έναν χώρο  για την παραγωγή λιπάσματος  από οργανικά φυτικά υλικά. Διατηρούμε αυτό το λίπασμα  για να το χρησιμοποιήσουμε στην αυλή του σχολείου όταν θα φυτέψουμε τα λουλούδια μας την άνοιξη. Παράλληλα οι ομάδες  με τη βοήθεια  του/ της εκπαιδευτικού φωτογραφίζουν τα αντικείμενα ώστε μετά την ολοκλήρωση  να μπορούν να γίνουν οι συγκρίσεις και οι παρατηρήσεις όλης της πορείας της αποικοδόμησης των υλικών. Στο τέλος αφού συγκεντρωθούν όλες οι καταγραφές και οι παρατηρήσεις, οι μαθητές και οι μαθήτριες με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού συμπεραίνουν ότι δεν αποικοδομούνται  όλα τα υλικά και ότι κάποια από αυτά παραμένουν αναλλοίωτα μέσα στο χώμα.

256822221 6923863594355066 1187758795013049902 n 271902435 510699503648665 950702081193846081 n

 

 

Εργαστήριο 4 Εργαστήριο 4

4ο Εργαστήριο Δραστηριοτήτων. Διάρκεια στο δίμηνο: μια εβδομάδα

 

1η Δραστηριότητα: Παιχνίδι ρόλων – Επίλυση προβλήματος.

Στόχος αυτής της δραστηριότητας είναι να αντιληφθούν τα παιδιά  τις επιπτώσεις  που έχουν τα σκουπίδια για το περιβάλλον και στην ποιότητα της ζωής μας και να αναζητήσουν να βρουν εναλλακτικούς τρόπους για να μειωθούν.

Με τα παιδιά συζητούμε την πορεία των σκουπιδιών από τη συλλογή, τη μεταφορά ως την τελική τους διάθεση. Έπειτα θέτουμε ερωτήματα στα παιδιά για το πως αυξάνονται τα σκουπίδια και παρουσιάζουμε ένα σενάριο για την κατασκευή «σκουπιδότοπου» στην περιοχή. Δημιουργούνται οι αντίστοιχοι ρόλοι όπως οικογένειες των παιδιών, κάτοικοι της περιοχής, υπηρεσία καθαριότητας. Τα παιδιά συζητούν σε ομάδες για το ρόλο που θα αναλάβει ο καθένας τους και αποφασίζουν ποια γραμμή θα ακολουθήσουν για να υποστηρίξουν τη θέση τους. Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να συζητήσουν μεταξύ τους λύσεις για το πως θα διαχειριστούν τα απορρίμματα, όπως μείωση κατανάλωσης, επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση.

2η Δραστηριότητα: Μαθαίνουμε για την ανακύκλωση.

Στόχος αυτής της δραστηριότητας είναι να μάθουν τα παιδιά για την ανακύκλωση και πως να χρησιμοποιούν διάφορα υλικά.

Διαβάζουμε το παραμύθι  « Η κυρία Ανακύκλωση και οι φίλοι της» της Ματούλα Τόλκα  από τις εκδόσεις Λιβάνη. Αφού διαβάσουμε το παραμύθι, σχολιάζουμε με τα παιδιά όλα αυτά που  διαδραματίστηκαν στην ιστορία και έπειτα ζητάμε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν αυτό που τους έκανε εντύπωση από το παραμύθι.

xlarge 20210721164209 i kyria anakyklosi kai oi filoi tis

Τα παιδιά αποτυπώνουν τις εντυπώσεις τους από το παραμύθι. Ενδεικτικές ζωγραφιές.

272438173 474311647647854 459919631425950939 n272851297 641770213783441 7616140445193151825 n272615536 2768759733261621 7880467436415867606 n272698720 470690534545497 4160153822463534457 n272644981 1035068830375557 7299669844804924972 n272865160 1157484561747169 8904603741563308267 n272862510 1348438995595700 1254442727321793744 n248285816 3159787884342854 8957768367696336608 n243537780 334305358574277 8499811859158117212 n

 

3η Δραστηριότητα: Εντοπίζουμε το σύμβολο της ανακύκλωσης και το σχεδιάζουμε.

Στόχος της δραστηριότητας να αναγνωρίζουν  το σύμβολο της ανακύκλωσης και να προσπαθήσουν να το σχεδιάσουν.

Τα παιδιά παρατηρούν και επεξεργάζονται το σύμβολο της ανακύκλωσης  μέσα από εποπτικό υλικό που τους προμηθεύει ο/η εκπαιδευτικός. Στη συνέχεια τα παιδιά το εντοπίζουν στα προϊόντα  στο μαγαζάκι της τάξης μας. Το δημιουργούν και το τοποθετούν στους κάδους της ανακύκλωσης στη γωνιά της ανακύκλωσης.

images 1λήψηςimages

 

 

Εργαστήριο 5 Εργαστήριο 5

5ο Εργαστήριο Δραστηριοτήτων. Διάρκεια στο δίμηνο: μια εβδομάδα

 

1η Δραστηριότητα: Δημιουργία γωνιά ανακύκλωσης.

Στόχος αυτής  της  δραστηριότητας είναι να συνειδητοποιήσουν τη σπουδαιότητα της ανακύκλωσης για την προστασία του περιβάλλοντος και την εξοικονόμηση των πρώτων υλών. Να καλλιεργηθεί η οικολογική τους συνείδηση, να ξεχωρίζουν τα υλικά που ανακυκλώνονται και υιοθετήσουν μια θετική στάση απέναντι στην ανακύκλωση εισάγοντας τη στην καθημερινότητά τους όπως σχολείο, σπίτι, γειτονιά.

Δημιουργούμε  τη  γωνιά της ανακύκλωσης  σε κάποιο χώρο του σχολείου. Βρίσκουμε τέσσερις μεγάλες χάρτινες κούτες τις οποίες τα παιδιά τις βάφουν με πράσινο χρώμα. Έπειτα κόβουμε  ένα «παράθυρο» σε κάθε κουτί και φτιάχνουμε  τους δικού μας κάδους ανακύκλωσης. Τα παιδιά σχεδιάζουν το σύμβολο της ανακύκλωσης και αντιγράφουν τις λέξεις «ΓΥΑΛΙ, ΧΑΡΤΙ, ΑΛΟΥΜΙΝΙΟ, ΠΛΑΣΤΙΚΟ» και τις κολλούν έξω από κάθε κάδο. Στους κάδους ανακύκλωσης ρίχνουμε αντικείμενα που χρησιμοποιούνται στο σχολείο αλλά και στο σπίτι των παιδιών  με τη συμμετοχή των γονιών. Όταν οι κάδοι μας γεμίσουν μπορούμε να καλέσουμε τον Δήμο της περιοχής να έρθει να μαζέψει το υλικό  ή να επισκεφτούμε μαζί με τα παιδιά κάποιο σημείο με πραγματικούς κάδους ανακύκλωσης και να τοποθετήσουμε τα υλικά μας.

271748560 652681209484096 41450767729710417 n271731418 1107095480038354 5528384986097571681 n

2η Δραστηριότητα: Παρατηρούμε τους κάδους συλλογής απορριμμάτων και ανακύκλωσης της περιοχής.

Στόχος αυτής της δραστηριότητας είναι να καταγράψουν τους κάδους για τη συλλογή και την ανακύκλωση απορριμμάτων στην περιοχή του σχολείου.

Μαζί με τα παιδιά βγαίνουμε στις γειτονιές της περιοχής του σχολείου, βγάζουμε φωτογραφίες και καταγράφουμε τις θέσεις των κάδων συλλογής  και ανακύκλωσης των απορριμμάτων. Κατόπιν επεξεργαζόμαστε το υλικό με τα παιδιά και αν διαπιστώσουμε ότι οι κάδοι δεν επαρκούν για τη περιοχή μας, ενθαρρύνουμε τα παιδιά να διατυπώσουν τα αιτήματά τους στις τοπικές αρχές δικαιολογώντας την αναγκαιότητα της ανακύκλωσης.

 

 

Εργαστήριο 6 https://youtu.be/_aMVpHaUx7c

Εργαστήριο 6

 

6ο Εργαστήριο Δραστηριοτήτων. Διάρκεια στο δίμηνο: μια εβδομάδα

 

1η Δραστηριότητα: Συνεργασία με τον Δήμο και επίσκεψη ειδικού στο Νηπιαγωγείο.

Στόχος αυτής της δραστηριότητας είναι να γνωρίσουν ανθρώπους που ασχολούνται με την προστασία  του περιβάλλοντος, τη δράση τους και τη σημασία τους.

Επικοινωνούμε με τον Δήμο της περιοχής  για να ενημερωθούμε αν υπάρχει κάποιο πρόγραμμα ανακύκλωσης. Ακόμη ζητάμε από τον Δήμο να μας τοποθετήσουν κάδους ανακύκλωσης έξω από το σχολείο μας. Κατόπιν καλούμε κάποιον ειδικό, όπως για παράδειγμα περιβαλλοντολόγο ή υπεύθυνο για θέματα περιβάλλοντος από τον Δήμο, να έρθει στην τάξη μας για να ευαισθητοποιήσει τα παιδιά για την αξία της ανακύκλωσης.

2η Δραστηριότητα: Επίσκεψη στο χώρο ταφής απορριμμάτων.

Στόχος αυτής της δραστηριότητας είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τον χώρο που πηγαίνουν τα σκουπίδια, ώστε να έχουν μια ρεαλιστική εικόνα της ποσότητας των σκουπιδιών που συσσωρεύονται.

Το πρώτο που πρέπει να φροντίσουμε είναι να πάρουμε την έγγραφη συγκατάθεση των γονιών ότι επιτρέπουν τα παιδιά να κάνουμε αυτή την επίσκεψη. Έπειτα ο/η εκπαιδευτικός  επικοινωνεί τηλεφωνικά και κανονίζει την ημέρα και την ώρα της επίσκεψης. Πριν από την επίσκεψη ο/η εκπαιδευτικός επισκέπτεται  τον χώρο που θα επισκεφτεί με τα παιδιά και ενημερώνεται για το πρόγραμμα που θα παρακολουθήσουν τα παιδιά.

Α) Προετοιμασία για την επίσκεψη:  Από την προηγούμενη μέρα προετοιμάζουμε τα παιδιά για το χώρο που θα επισκεφτούμε, ετοιμάζουμε μαζί  τους κανόνες για την ασφάλεια της επίσκεψης. Επίσης ετοιμάζουμε και τον απαραίτητο εξοπλισμό όπως φωτογραφική μηχανή.

B) Στο πεδίο: Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να συζητήσουν με τους αρμόδιους, να παρατηρήσουν τα απορρίμματα,  να  τα φωτογραφίσουν με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού και να περιγράψουν το χώρο. Ανακαλούμε με κατάλληλες ερωτήσεις  τις γνώσεις που αποκόμισαν από τις προηγούμενες δραστηριότητες. Τέλος καταγράφουμε αυτά που παρατηρούν τα παιδιά.

Γ) Μετά την επίσκεψη: Τα παιδιά  επιστρέφοντας στο σχολείο συζητούν και στη συνέχεια ζωγραφίζουν τις εντυπώσεις τους από την επίσκεψη. Έπειτα φτιάχνουμε έναν πίνακα αναφοράς με τις φωτογραφίες από την επίσκεψη για να τις δείξουν και στους γονείς. Επίσης  δημιουργούν και εικονογραφούν μια ιστορία για την ανακύκλωση.

 

Εργαστήριο 7 Εργαστήριο 7

7ο Εργαστήριο Δραστηριοτήτων. Διάρκεια στο δίμηνο: μια εβδομάδα

 

1η Δραστηριότητα: Κατασκευές από ανακυκλωμένα υλικά.

Στόχος αυτής της δραστηριότητας είναι να εξοικειωθούν τα παιδιά με τις τεχνικές ανακύκλωσης υλικών  και επαναχρησιμοποίησης  άχρηστων υλικών και να τα μετατρέψουν σε χρηστικά αντικείμενα.

Τα παιδιά δημιουργούν κατασκευές από ανακυκλώσιμα υλικά. Φτιάχνουν μολυβοθήκες, κουτιά αποθήκευσης παιχνιδιών και δημιουργούν εικαστικές κατασκευές όπως κολάζ. Επίσης  κατασκευάζουν αφίσες με τα υλικά που επαναχρησιμοποιούνται και ανακυκλώνονται. Στην αφίσα καταγράφονται πάντα με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού η σημασία της επαναχρησιμοποίησης και της ανακύκλωσης των υλικών. Η αφίσα μπορεί να αναρτηθεί στο χώρο του σχολείου μαζί με τις άλλες εργασίες των παιδιών αλλά και σε μια ειδική εκδήλωση που θα γίνει για τους γονείς  και για την τοπική κοινωνία.

2η Δραστηριότητα: Έκθεση έργων από ανακυκλώσιμα υλικά.

Στόχος αυτής της δραστηριότητας είναι να εκφράζονται με τρόπο δημιουργικό,  όπως κατασκευές.

Μια πολύ καλή ιδέα, για να δείξουν τα παιδιά τις κατασκευές τους, να μεταδώσουν τις γνώσεις και τις στάσεις τους απέναντι στην ανακύκλωση είναι η διοργάνωση μιας έκθεσης με έργα τους που έχουν κατασκευαστεί από ανακυκλώσιμα υλικά. Τα παιδιά με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού διοργανώνουν την έκθεση. Έπειτα από καταιγισμό ιδεών καταλήγουμε στις εργασίες που πρέπει να γίνουν ,προκειμένου να διοργανώσουμε την έκθεση.

Διακοσμούμε τα έργα στην τάξη μας, φτιάχνουμε προσκλήσεις και όλοι μαζί αποφασίζουμε σε ποιους θα δώσουμε τις προσκλήσεις. Τέλος, οι γονείς επισκέπτονται την έκθεση που ετοίμασαν τα παιδιά.

 ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΑΠΟ ΑΝΑΚΥΚΛΩΜΕΝΑ ΥΛΙΚΑ

                       271727560 4979758818730438 2553463396887859989 n

Ρολό υγείας, πάνω στο οποίο, τα παιδιά σχεδιάζουν μια βροχερή μέρα ένα σύννεφο φορτωμένο σταγόνες, που προκαλούν τη βροχή και το ουράνιο τόξο με χρωματιστές λωρίδες γκοφρέ μόλις βγει ο ήλιος.

272331422 621071815650065 297206302436390417 n

Ένα πλαστικό μπουκαλάκι νερού μετατρέπεται σε μολυβοθήκη, τα παιδιά το διακοσμούν, γράφουν το όνομά τους και τοποθετούν τους μαρκαδόρους τους!

272073114 629792131568027 4496961455017654550 n272707689 671006917257144 1545417071654582971 n

IMG20220207093136 IMG20220207093359 IMG20220209102522 IMG20220209102543

Ομαδική Εργασία με θέμα : ΑΓΑΠΑΜΕ ΤΗ ΓΗ ΜΑΣ! ΚΑΝΟΥΜΕ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ!!!

ΦΩΤΟ 1

Κατασκευή από ανακυκλώσιμα υλικά: Λουλούδια από χαρτί υγείας ( η ιδέα  προέρχεται από το διαδίκτυο).

Χρησιμοποιήσαμε ρολά από χαρτί υγείας, τα οποία κόψαμε στη μέση και στη συνέχεια τα ψαλιδίσαμε όπως φαίνεται στην εικόνα. Έπειτα τα χρωματίσαμε, κολλήσαμε ένα ξύλινο καλαμάκι και στη μέση βάλαμε καπάκια από πλαστικά μπουκάλια που είχαν φέρει τα παιδιά!

ΦΩΤΟ 2

272618082 360317185571054 4415296819414485708 n

Δημιουργία τρίλιζας με πλαστικά καπάκια από μπουκάλια

Προσαρμογές για τη συμμετοχή και την ένταξη όλων των μαθητών/τριών  Το συγκεκριμένο πρόγραμμα  πραγματοποιήθηκε στο Νηπιαγωγείο από τα νήπια και τα προνήπια του σχολείου μας. Τα παιδιά, κατά τη διάρκεια εφαρμογής του προγράμματος σχεδίασαν, συζήτησαν, ενθαρρύνθηκαν  για τις δράσεις και στο τέλος παρουσίασαν τα αποτελέσματα του προγράμματος. Τα νήπια και τα προνήπια σε συνεργασία με την εκπαιδευτικό σχεδίασαν τις δραστηριότητες και τα στάδια που θα οδηγήσουν στην επίτευξη των στόχων. Προσδιορίστηκαν οι ρόλοι και οι ευθύνες της κάθε ομάδας, διάλεξαν τις απαραίτητες πηγές πληροφοριών όπως παραμύθια, βιβλία, διαδίκτυο, περιοδικά κ.λ.π και έγινε ο καταμερισμός των εργασιών στις ομάδες. Προσεγγίσαμε το θέμα βιωματικά με δραστηριότητες διαθεματικού χαρακτήρα. Οι μαθητές και οι μαθήτριες εκφράστηκαν  με διάφορους τρόπους όπως το παιχνίδι, τη μουσική, το χορό, το θέατρο και τις κατασκευές. Τα παιδιά ανέπτυξαν δράσεις σύμφωνα με τα ενδιαφέροντά τους. Ακόμη υπήρξε αξιολόγηση αρχική, διαμορφωτική και τελική.

 

 

 

 

Φορείς και άλλες συνεργασίες που θα

εμπλουτίσουν το πρόγραμμά μας

Συνεργασία με τους γονείς, επίσκεψη ειδικού περιβαλλοντολόγου στο σχολείο μας ,που μας μίλησε για την ανακύκλωση, πρόγραμμα από το ΚΠΕ Πεταλουδών  με τίτλο: Ο Μικρός Ανακυκλωτής.

Ευχαριστούμε θερμά τον Χάρη Συργιάννη, υπεύθυνο του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Πεταλούδων Ρόδου, που επισκέφτηκε το σχολείο μας και μας παρουσίασε το πρόγραμμα ” Ο μικρός ανακυκλωτής και το Ρομπότ”.Όμορφη παρουσίαση, που συμπλήρωσε τις γνώσεις μας και έδωσε απαντήσεις στις απορίες μας, ολοκληρώνοντας με αυτό τον τρόπο το εργαστήριο δεξιοτήτων μας!

274748600 934952803827013 1723945822137464879 n

Aνακύκλωση με το ρομπότ, που έκανε διαχωρισμό των απορριμμάτων στον αντίστοιχο κάδο.

274903150 1038246786786546 9057108253963037812 n 274946306 934952540493706 639256391156577673 n 1

Παιχνίδια με ανακυκλώσιμα υλικά.

275238987 934952763827017 7941918861512664412 n

Τα παιδιά έκαναν διαχωρισμό των υλικών στον πράσινο και μπλε κάδο.

275285831 934953123826981 4793449029277027785 n 274887975 934952607160366 1259247408672141098 n

Τελικά προϊόντα που παρήχθησαν από τους/τις μαθητές/τριες κατά τη

διάρκεια των εργαστηρίων

Κατασκευές από ανακυκλώσιμα υλικά όπως μολυβοθήκες, κουτιά αποθήκευσης παιχνιδιών, εικαστικές κατασκευές όπως κολάζ και αφίσες και πίνακες αναφοράς με φωτογραφικό υλικό που έβγαλαν τα παιδιά.
Εκπαιδευτικό υλικό και

εργαλεία που παρήχθησαν από τους/τις μαθητές/τριες κατά τη διάρκεια των

εργαστηρίων

Παραμύθια, ηλεκτρονικός υπολογιστής, πίνακες αναφορές-εικόνες, βιβλία γνώσεων, φωτογραφική μηχανή, διάφορα υλικά από χαρτί, πλαστικό, γυαλί, αλουμίνιο, ύφασμα, υπολείμματα  τροφών, εποπτικό υλικό, χαρτί Α4, μαρκαδόρους,χάρτινα κουτιά, βιντοεπροβολέας, φωτογραφικό υλικό, ρολά χαρτί υγείας, ξυλομπογιές, τέμπερες, κόλλες, ψαλίδια.
Αξιολόγηση – Αναστοχασμός πάνω στην υλοποίηση Αρχική αξιολόγηση (Διερεύνηση): Προσπαθήσαμε να ανιχνεύσουμε τις πρώτες γνώσεις και στάσεις των παιδιών μέσα από συζήτηση. Οι μαθητές και οι μαθήτριες επιθυμούσαν να μάθουν περισσότερα πράγματα για τα απορρίμματα και την ανακύκλωση. Επίσης ήθελαν πολύ να επισκεφτούν  ένα χώρο απορριμμάτων και να δυο από κοντά και να καταγράψουν την κατάσταση. Οι γονείς ήταν πρόθυμοι να μας βοηθήσουν και να μας συνοδέψουν.

Διαμορφωτική αξιολόγηση: Παρατηρήσαμε τον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά ανακάλυπταν καινούργια πράγματα και τα αφομοίωσαν. Αξιολογούσαμε κάθε δραστηριότητα, οι οποίες διαπιστώσαμε ότι τα παιδιά συμμετείχαν με χαρά και το θέμα συνέχιζε να τους τραβά το ενδιαφέρον. Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν στις προσδοκίες μας. Το θέμα ήταν πολύ μεγάλο και χρειαζόταν προσοχή για να μη χαθεί το ενδιαφέρον των παιδιών. Γινόταν συνεχώς καταγραφή όσων έλεγαν, συμμετείχαν σε καταστάσεις προβληματισμού και προσπαθούσαν να βρουν λύσεις. Παρατηρούσαμε τις ζωγραφιές τους και τα σχέδια τους ήταν επηρεασμένα από αυτά που ανακαλύπταμε. Και στο σπίτι όμως είχαν αλλάξει συμπεριφορά, όπως μας έλεγαν οι γονείς.

Τελική αξιολόγηση: Ανιχνεύσαμε σκέψεις και συναισθήματα των παιδιών σε σύγκριση με τις αρχικές. Επιτεύχθηκαν οι στόχοι του προγράμματος. Τα παιδιά πήραν γνώσεις, οικολογική συνείδηση και αλλαγή συμπεριφοράς. Χρησιμοποιήσαμε την παρατήρηση, προσομοίωση, παιχνίδια ρόλων και φύλλα εργασίας. Επίσης είχαμε πολύ καλή επικοινωνία με τις οικογένειες των παιδιών.

 

Εκδηλώσεις διάχυσης και Συνολική αποτίμηση της

υλοποίησης της υποδράσης

 

 

•        Διοργάνωση μιας έκθεσης με έργα που έχουν κατασκευαστεί από ανακυκλώσιμα υλικά.

•        Αναρτήσεις των δράσεων στο ιστολόγιο του σχολείου μας.

•        Συμμετοχή και συνεργασία των γονέων.

•        Να υιοθετούν  σωστές  περιβαλλοντικές  στάσεις.

•        Να αποκτήσουν  οικολογική συνείδηση.

•        Ομαδικές εργασίες και ενεργή συμμετοχή των παιδιών.

•        Να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους και να αναπτύξουν θετικές στάσεις και συμπεριφορές.

•         Να σέβονται και να αγαπούν το περιβάλλον.