Δημοσιεύθηκε στην Εκπαιδευτικά προγράμματα

Ανοιχτή βιβλιοθήκη

Το 21ο Νηπιαγωγείο Αθηνών και το 41ο Δ.Σ. Αθηνών συστεγάζονται στην περιοχή του Γκύζη. Έχει διαμορφωθεί όλα τα χρόνια μια κουλτούρα συνεργασίας των σχολείων καθώς τα νήπια συνεχίζουν τα περισσότερα στο Δ.Σ. και η εκπαίδευσή τους θέλουμε να έχει συνέχεια. Ήταν επιθυμία μας από καιρό να δημιουργήσουμε στον προαύλιο χώρο του σχολείου μια βιβλιοθήκη να την χρησιμοποιούν τα παιδιά την ώρα του διαλείμματος ή σε κάποιο κενό καθώς παρατηρήσαμε πως πολλά παιδιά θέλουν να περνάνε αυτόν τον χρόνο με μια πιο ήρεμη και ήσυχη δραστηριότητα. Το πρόγραμμα “Η μικρή μας Βιβλιοθήκη” που συμμετέχουμε και τα δύο σχολεία, έγινε η αφορμή να το υλοποιήσουμε. Αυτή τη σχολική χρονιά και οι δύο εκπαιδευτικοί είμαστε στο ολοήμερο πρόγραμμα.

Συναντηθήκανε οι μαθητές και οι μαθήτριες των δύο τμημάτων και συζητήσαμε την ιδέα. Τα παιδιά αποδέχτηκαν την πρόταση με ενθουσιασμό. Ρωτήσαμε τα παιδιά τι είναι για το καθένα το διάβασμα. Τα παιδιά είπανε πως το διάβασμα είναι: Χαρά, φαντασία, ιστορίες, αγάπη, καρδιές, εικόνες, ιστορίες ανθρώπων, καινούριες λέξεις, αριθμοί, μαθηματικά, ξεκούραση…

Συζητήσαμε με τα παιδιά τι θα θέλανε να έχει η βιβλιοθήκη. Πρότειναν να υπάρχουν στην βιβλιοθήκη: Βιβλία, ράφια με βιβλία, μαξιλάρια.

Ρωτήσαμε πως θα θέλανε να είναι διακοσμημένη. Οι προτάσεις ήταν πολλές: Να έχει, λουλούδια, χαρταετούς, καρδιές.

Anoichth bibliothhkh 0002

Όλα αυτά αρχίσαμε να τα οργανώνουμε. Δημιουργήσανε τα παιδιά ένα μεγάλο πανό όπου βάλανε τις ιδέες σχετικά με το τι είναι το διάβασμα γι αυτά. Τα νήπια έκοψαν τα γράμματα και συνθέσανε τον τίτλο τα παιδιά της Α΄ τάξης έγραψαν σε χαρτάκια τις ιδέες και τις συνθέσανε στο πανό. Στο τέλος το διακόσμησαν.

Anoichth bibliothhkh 0003 Anoichth bibliothhkh 0004

Επειδή ο χώρος της βιβλιοθήκης είναι ανοιχτός και για να μην είναι εκτεθειμένα τα βιβλία στις καιρικές συνθήκες και τα περιστέρια που πετάνε στο προαύλιο, αποφασίσαμε κάποια βιβλία να μπουν σε ραφάκια και άλλα να μπουν σε ένα ξύλινο κουτί και μια συρταριέρα. Τα παιδιά διακόσμησαν τη συρταριέρα με πολύχρωμα αυτοκόλλητα.

Anoichth bibliothhkh 0006

Στον χώρο της βιβλιοθήκης βάλαμε και μια μικρή βιβλιοθήκη με βιβλία που έχουν δημιουργήσει τα παιδιά.

Στον άλλο τοίχο σκεφτήκαμε να υπάρχει ένας μαυροπίνακας ώστε τα παιδιά να γράφουν τις εντυπώσεις τους, τους τίτλους των βιβλίων που διάβασαν και να παροτρύνουν για διάβασμα συμμαθητές άλλων τμημάτων.

Στρώσαμε στο δάπεδο πλαστικά χρωματιστά κομμάτια παζλ για να οροθετηθεί η γωνιά. Τοποθετήσαμε ρόδες για μικρές φωλιές ανάγνωσης και μαξιλάρια στα παγκάκια που υπήρχαν για αναγνωστική άνεση. Στολίσαμε τη γωνιά με σημαιάκια.

Anoichth bibliothhkh 0005 Anoichth bibliothhkh 0007 Anoichth bibliothhkh 0008 Anoichth bibliothhkh 0009

Σε όλη τη διαδικασία τα παιδιά είχαν ενεργό ρόλο. Συνεργάστηκαν πολύ ωραία και αλληλεπιδράσανε τα νήπια με τα πρωτάκια. Οι επιθυμίες τους και οι ιδέες τους έγιναν σεβαστές από τις εκπαιδευτικούς και έγινε προσπάθεια να υλοποιηθούν όλες. Το αποτέλεσμα δικαίωσε όλους μας καθώς δημιουργήθηκε μια πολύ όμορφη γωνιά στο σχολείο που θα μπορεί να χρησιμοποιείται από όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες των σχολείων.

Πιστεύουμε πως θα είναι ένα δυνατό ερέθισμα και θα αυξήσει το ενδιαφέρον των παιδιών για τα βιβλία, την ανάγνωση. Θα περνάνε δημιουργικά τον χρόνο των διαλειμμάτων και θα εντάξουν την ανάγνωση βιβλίων στην καθημερινή ρουτίνα τους, δημιουργώντας μια θετική σχέση με το διάβασμα έχοντας πρόσβαση σε μεγάλη ποικιλία βιβλίων που ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντα τους.

Η βιβλιοθήκη έγινε με υλικά και εξοπλισμό που υπήρχαν στα σχολεία.

BIBLIOTHHKH 3