4η Συνάντηση: Ενσυναίσθηση– Προσωπικά όρια
Την Δευτέρα 17 Μαρτίου 2025,με την συμμετοχή, στο τέταρτο βιωματικό εργαστήριο μας με γονείς, της ψυχολόγου μας Βασιλείας Δερμεντζοπούλου αλλά και του κοινωνικού μας λειτουργού Γιώργου Γραβάνη ξεκίνησαν οι δραστηριότητες μας.
Στόχος εργαστηρίου:
Να καλλιεργηθεί η ενσυναίσθηση, ότι είναι καλό να δίνουμε ευκαιρίες και να αποφεύγουμε την «εύκολη» κριτική.
Ο καθένας μας είναι μοναδικός…. Μοναδικός στη σκέψη, μοναδικός στην εμφάνιση, μοναδικός στον χαρακτήρα – προσωπικότητα, μοναδικός στη συμπεριφορά.
Τα παιδιά, εκτός από μοναδικά, είναι και αυθόρμητα και ο αυθορμητισμός τους μπορεί να τους οδηγήσει σε συμπεριφορές που πληγώνουν, σε συμπεριφορές που περιθωριοποιούν και ενδεχομένως να απομονώνουν…
1η δραστηριότητα: «Εσύ και εμείς μαζί ή …. χώρια;»
Αφηγούμαστε το σενάριο στην ομάδα:
«Ο Στέφανος είναι ένας μαθητής του νηπιαγωγείου. Είναι η δεύτερη χρονιά σε αυτό το σχολείο. Ανέκαθεν ήταν ένα παιδάκι ζωηρό, κινητικό, δραστήριο. Φέτος όμως, η νηπιαγωγός έκανε επανειλημμένως παράπονα στη μητέρα για τη συμπεριφορά του».
Δημιουργείται μία ομάδα και ο καθένας αναλαμβάνει τον ρόλο του: (Στέφανος, μητέρα Στέφανου , νηπιαγωγός, παρατηρητές).
Δραματοποιούμε το παραπάνω σενάριο και συνεχίζουμε την ιστορία. Οι παρατηρητές παρακολουθούν τόσο τη λεκτική όσο και τη μη λεκτική επικοινωνία, χωρίς να μιλάνε. Καταγράφουν τις παρατηρήσεις τους.




2η δραστηριότητα: «Έλα στη θέση μου»
Κάθε μέλος της ομάδας έχει ένα κομμάτι χαρτί Α3 και μαρκαδόρους. Σε αυτό ζωγραφίζει το ρόλο-πρόσωπο που είχε (π.χ. το μέλος που έπαιξε το Στέφανο, ζωγραφίζει το Στέφανο, κ.λπ.). Μετά γράφει μέσα στο ζωγραφισμένο σώμα, τα συναισθήματα και τις δυσκολίες που αντιμετώπισε το μέλος-ρόλος. Οι παρατηρητές σημειώνουν σε κάθε ζωγραφιά, έξω από το σχέδιο την καταγραφή τους.




Στο τέλος οι ζωγραφιές παρουσιάζονται από κάθε μέλος στους υπόλοιπους, σχετικά με το ρόλο που του ανατέθηκε, μιλώντας παράλληλα για το πώς ένιωσε κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας.



3η δραστηριότητα: Οι ζωγραφιές αλλάζουν
Στόχος: Όρια – Διεκδίκηση, Δυναμική ομάδας.
Κάθε μέλος της ομάδας παίρνει από ένα χαρτί και μαρκαδόρους και καθόμαστε σε κύκλο, ο ένας κοντά στον άλλο. Θα ζωγραφίσουμε όλοι για 2΄ ό,τι θέλουμε.
Όταν ακουστεί το καμπανάκι (ηχητικό σύνθημα), καθένας θα δώσει το χαρτί του σ’ αυτόν που είναι δεξιά του και θα συνεχίσει να ζωγραφίζει για 1΄ στο χαρτί που θα πάρει από αυτόν που βρίσκεται αριστερά του. Συνεχίζουμε έτσι αλλάζοντας κάθε 1΄ μέχρι να ξαναπάρουμε το δικό μας χαρτί. Θα ξαναζωγραφίσουμε σ’ αυτό για 2΄ και θα τελειώσουμε. Κατά τη διάρκεια της ζωγραφικής δε θα μιλάμε μεταξύ μας.




Όταν είμαστε έτοιμοι ξεκινάμε.
Ας μας παρουσιάσει καθένας τη ζωγραφιά του και ας μας μιλήσει γι’ αυτήν.
Ερωτήσεις για τη συζήτηση:
– Αναγνωρίζετε σαν δική σας τη ζωγραφιά σας;
– Πώς σας φαίνονται οι παρεμβάσεις και οι αλλαγές που έγιναν;
– Το αποτέλεσμα;





Ολοκληρώνουμε με αξιολόγηση της συνάντησης από τον καθένα και τέλος μένει χρόνος στην ομάδα για συζήτηση.