Την Τρίτη 21 Μαΐου 2024 η ομάδα “Game Travellers” ήρθε στο νηπιαγωγείο μας με σκοπό να μάθουν τα παιδιά πώς μπορούν να προστατέψουν και να σώσουν τις φάλαινες. Έτσι, μέσα από τα ομαδικά παιχνίδια που παίξαμε, γίναμε μικροί διασώστες των φαλαινών. Μιλήσαμε για τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν και γνωρίσαμε τις φάλαινες Μπελούγκα, Όρκα, Μεγάπτερη και Γαλάζια. Τέλος , οι μικροί διασώστες διέδωσαν το μήνυμα της προστασίας του υδάτινου κόσμου μέσα από τις ζωγραφιές τους.
Καλωσορίζουμε τους γονείς και κάνουμε μια ανακεφαλαίωση της τελευταίας συνάντησης και τη σύνδεση της με την εργασία της ημέρας.
Ξεκινάμε με την άσκηση ενεργοποίησης, των μελών της ομάδας, «Οι συστάσεις»
Οι συστάσεις γίνονται με διαδοχικούς διαφορετικούς τρόπους. Οι συμμετέχοντες μετακινούνται στο χώρο και χαιρετιούνται μεταξύ τους με διαφορετικούς τρόπους σύστασης.
Έπειτα εξηγούμε τον σκοπό του εργαστηρίου.
Αναφέρουμε ότι επικεντρώνεται στην ανάπτυξη του θετικού τρόπου σκέψης των παιδιών, τονίζοντας πως κεντρική ιδέα είναι ότι οι απόψεις μας και τα συναισθήματα μας επηρεάζουν τις αποφάσεις μας και την συμπεριφορά μας.
Εξηγούμε στους γονείς ότι προκειμένου τα παιδιά να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και αποφασιστικότητα αρχικά, είναι αναγκαίο να εστιάσουμε στην αναγνώριση του αρνητικού τρόπου σκέψης με στόχο την ενίσχυση ενός θετικού και δημιουργικού τρόπου σκέψης.
Προσθέτουμε τα τρία βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση:
1η Δραστηριότητα: ελεύθερος συνειρμός
Ζητάμε από τους γονείς να φέρουν στο μυαλό τους αρνητικές σκέψεις που μπορεί να είχαν πριν γίνουν γονείς και μετά.
«Δεν θα τα καταφέρω – Δεν θα είμαι καλός γονιός – Είμαι άπειρος/η – Δεν θα έχω βοήθεια»
Τονίζουμε στους γονείς ότι αυτός ο τρόπος σκέψης λειτουργεί αρνητικά. Μας κάνει ανήσυχους, κλονίζει την αυτοπεποίθηση μας, δαπανά τον χρόνο μας καθώς οι ίδιες ανησυχητικές σκέψεις στριφογυρίζουν στο μυαλό μας και αυξάνουν την αγωνία μας . Ζητάμε τώρα από τους γονείς να φέρουν στο μυαλό τους θετικές και δημιουργικές σκέψεις.
«Θα τα καταφέρω – Θα ζητήσω βοήθεια από φίλους και γονείς – Θα μάθω με τον καιρό – Θα προσπαθήσω να γίνω καλός γονέας»
2 η Δραστηριότητα: Φυλλάδιο «Τρόπος Σκέψης»- Μικρές ομάδες
Χωριζόμαστε ανά δύο σε ζευγάρια. Έπειτα, κάθε ζευγάρι παίρνει από ένα αντίγραφο του φυλλαδίου ΤΡΟΠΟΣ ΣΚΕΨΗΣ και μελετούμε τις περιπτώσεις που περιέχει. Κάθε ζευγάρι αρχίζει από μία διαφορετική περίπτωση.
Ο στόχος της άσκησης είναι οι συμμετέχοντες να κάνουν θετικές σκέψεις για κάθε περίπτωση και να καταγράψουν τις σκέψεις τους στην δεξιά στήλη του Φυλλαδίου.
3η Δραστηριότητα: Τα τέσσερα στάδια εφαρμογής του θετικού τρόπου σκέψης
Εξηγούμε στους γονείς ότι υπάρχουν τέσσερις χρονικές στιγμές κατά τις οποίες η θετική συνομιλία με τον εαυτό μας, μας βοηθά να χειριστούμε μια κατάσταση άγχους.
Τι μπορείς να σκεφτείς από πριν;
Τι μπορείς να σκεφτείς την ώρα που σου ζητούν κάτι;
Τι μπορείς να σκεφτείς όταν φαίνεται ότι δεν τα καταφέρνεις ;
Τι μπορείς να σκεφτείς όταν θα έχει περάσει ;
4η Δραστηριότητα
Δίνουμε την οδηγία στους γονείς, μέσα στην επόμενη εβδομάδα, να προσπαθήσουν να εντοπίσουν στον εαυτό τους αρνητικούς τρόπους σκέψης και να σημειώσουν σε ένα Φυλλάδιο στόχων κάθε επιτυχή προσπάθεια.
Κλείνουμε την συνάντηση καθώς οι γονείς να εκφράζουν τα συναισθήματα τους και “αυτό που έμαθαν σήμερα”.
Επίσης, πραγματοποιείται η αξιολόγηση της συνάντησης από τον καθένα. Τέλος, μένει χρόνος στην ομάδα για συζήτηση.
1η Δραστηριότητα ενεργητικής ακρόασης: Άνοιγμα της ομάδας με το παιχνίδι σπασμένο τηλέφωνο σε κύκλο.
Μοιράστηκε έντυπο υλικό, με δηλώσεις διαφόρων καταστάσεων, στους συμμετέχοντες στο οποίο καλούνταν να καταγράψουν την αυθόρμητη απάντησή τους.
Στη συνέχεια, ο καθένας δίνει το χαρτί του στον προηγούμενο μέσα στον κύκλο και αυτός με τη σειρά του, του απευθύνει τη δήλωση προκειμένου να μοιραστεί την απάντησή του με όλη την ομάδα.
Ακολουθεί συζήτηση με την ανταλλαγή σχολίων αναφορικά με το περιεχόμενο της ταινίας.
Στην ολομέλεια, διερευνούμε διαφορετικούς τρόπους επικοινωνίας στο γονεϊκό ρόλο. Για να το κάνουμε αυτό δείχνουμε δυο διαφορετικούς τρόπους αντίδρασης στην ίδια κατάσταση.
Επιλέγουμε ένα παράδειγμα που είναι οικείο στις ηλικίες των παιδιών των συμμετεχόντων προσαρμόζοντας το έτσι ώστε να καλύπτει τις ανάγκες της δικής μας ομάδας.
«Το παιδί γυρίζοντας από το σχολείο πετάει τα πράγματά του στο σαλόνι και αναποδογυρίζει το κουτί με τα παιχνίδια στο πάτωμα για να παίξει ζητώντας να του φέρουν να φάει ενώ παίζει», «ή ένα παιδί ζητάει να δει μία ταινία ή να παραμείνει στον υπολογιστή ενώ μόλις τελείωσε η ταινία που ήδη παρακολουθούσε».
Τα ζευγάρια δραματοποιούν στην ολομέλεια το παράδειγμα που επιλέχθηκε.
Στην ολομέλεια μετά από κάθε δραματοποίηση κάθε ζευγάρι αναφέρει:
Πως αισθάνθηκε το «παιδί» και τι μηνύματα πήρε από τον γονιό;
Πως αισθάνθηκε ο γονιός;
Στη συνέχεια, κάνουμε μια μικρή συζήτηση σύμφωνα με τα ακόλουθα ερωτήματα:
Τι παρατήρησαν τα μέλη ότι συνέβη στην προηγούμενη άσκηση;
Κατάφερε ο γονιός να επικοινωνήσει και να βάλει όρια;
Αναφερόμαστε στις λεπτομέρειες της λεκτικής και μη λεκτικής επικοινωνίας .
3η δραστηριότητα: φυλλάδιο «Ο ρόλος των γονέων. Δράση ή αντίδραση;»
Μοιράζεται στους συμμετέχοντες ένα φυλλάδιο, το οποίο αναφέρεται στο ρόλο των γονέων και σε 3 διαφορετικές αντιδράσεις που μπορεί να έχει κάθε φορά ο γονιός απέναντι στην συμπεριφορά του παιδιού του.
Επιθετική αντίδραση
Παθητική αντίδραση
Ο «αρκετά καλός γονιός»
Το διαβάζουμε και συζητάμε για το περιεχόμενό του.
Έπειτα, σε ομάδες των τριών οι συμμετέχοντες δραματοποιούν ένα παράδειγμα από την προσωπική τους ζωή, προσπαθώντας να μην αντιδράσουν στην συμπεριφορά του παιδιού αλλά να υιοθετήσουν μια στάση δράσης έτσι όπως περιγράφεται στο παραπάνω φυλλάδιο, οι ρόλοι είναι οι ακόλουθοι:
Ρόλος Α: Παρατηρητής: το μέλος αυτό παρατηρεί οτιδήποτε κάνει ο γονιός.
Ρόλος Β: Γονιός: το μέλος αυτό παίζει τον ρόλο του γονιού προσπαθώντας να κατανοήσει την συμπεριφορά του παιδιού, τα δικά του συναισθήματα και να δράσει σύμφωνα με αυτά.
Ρόλος Γ: Παιδί : το μέλος αυτό παίζει το ρόλο του παιδιού.
Στο κλείσιμο, οι συμμετέχοντες μοιράζονται ό,τι θέλουν σχετικά με τη 2η αυτή συνάντηση.
Η κεντρική ιδέα που προκύπτει είναι ότι οι απόψεις μας και τα συναισθήματα μας επηρεάζουν τις αποφάσεις μας και τη συμπεριφορά μας.
Καλωσορίσαμε τους γονείς στην έναρξη μια σειράς βιωματικών εργαστηρίων, που αποσκοπούν στην ενίσχυση της ψυχοκοινωνικής υγείας παιδιών και γονέων μέσα από βιωματικές δραστηριότητες που γίνονται στο πλαίσιο της ομάδας. Εκπαιδευτικοί και γονείς θα πραγματοποιήσουμε κάποια βιωματικά εργαστήρια στα οποία καλούμαστε όλοι να έχουμε ενεργό ρόλο. Η ενεργός συμμετοχή των γονέων είναι σημαντική καθώς στοχεύει στο να γίνουν οι ίδιοι φορείς της πρόληψης. Ο βασικός στόχος των εργαστηρίων είναι η ενίσχυση του γονικού ρόλου και η προαγωγή του θετικού τρόπου σκέψης των γονέων και των παιδιών τους. Επίσης, θα εστιάσουμε στη σχέση γονέων-σχολείου και κοινότητας αφού πιστεύουμε ότι παίζει κομβικό ρόλο στην ανάπτυξη των παιδιών. Καθώς θα δουλέψουμε σε επίπεδο ομάδας, θα ήταν βοηθητικό αρχικά να γνωριστείτε μεταξύ σας και να μοιραστείτε μερικές πληροφορίες για εσάς και τα παιδιά σας. Καλό θα ήταν επίσης να ορίσουμε από τώρα τους κανόνες της ομάδας μας και θα ήθελα να με βοηθήσετε στην διαδικασία αυτή.
1η Δραστηριότητα γνωριμίας: Η ιστορία του ονόματός μου
Στην αρχική συνάντηση της ομάδας, κάθε μέλος γράφει το όνομά του σε μία καρτέλα και τη διακοσμεί, όπως επιθυμεί. Στη συνέχεια, παρουσιάζεται στα υπόλοιπα μέλη και αφηγείται την ιστορία που συνδέεται με την επιλογή του ονόματός του. Με αυτό τον τρόπο, συνδέεται μία ιστορία με το κάθε όνομα και είναι πιο εύκολο να θυμούνται όλοι τα ονόματα των υπολοίπων.
2η Δραστηριότητα: Συζητώντας για τις προσδοκίες μας
Οι συμμετέχοντες χωρίζονται σε ζευγάρια. Καθένας με τη σειρά του μιλάει 5΄ για τον εαυτό του και για το τι περιμένει από την ομάδα. Εκείνος που ακούει δεν διακόπτει και στη συνέχεια μιλάει αυτός για τον εαυτό του. Στο τέλος έχουν άλλα 5΄ για να συζητήσουν μεταξύ τους ελεύθερα. Τέλος ο καθένας παρουσιάζει στην ολομέλεια αυτά που του είπε ο συνομιλητής του κι εκείνος, αφού ακούσει, διορθώνει και συμπληρώνει αν κάτι έχει παραληφθεί.
3η Δραστηριότητα: Κάρτα προσδοκιών
Ο συντονιστής της ομάδας τοποθετεί πολλές κάρτες (εικόνες από περιοδικά) κάτω στο πάτωμα.
Ο κάθε συμμετέχων επιλέγει τρεις κάρτες:
Μια κάρτα που αντιπροσωπεύει τα ακριβή συναισθήματά του εκείνη τη στιγμή.
Μια κάρτα για να περιγράψει τι περιμένει από το σεμινάριο (προσδοκίες).
Μια κάρτα για να περιγράψει αυτό που είναι διατεθειμένος να δώσει ο ίδιος στην ομάδα (π.χ. θετική διάθεση, εμπειρία, κέφι, αποδοχή, συνέπεια, σεβασμός στη διαδικασία).
Οι συμμετέχοντες διαλέγουν τις κάρτες τους από το πάτωμα και λένε στους άλλους τις σκέψεις τους που σχετίζονται με τις κάρτες. Με βάση τις απαντήσεις που θα δοθούν στην τελευταία κάρτα, αφιερώνουμε λίγο χρόνο για να συζητήσουμε και να συμφωνήσουμε σε κάποιους κανόνες που θα διέπουν τη λειτουργία της ομάδας μας.
Το 1ο Εργαστήριο ολοκληρώνεται με ένα παιχνίδι συνεργασίας μεταξύ των μελών της ομάδας, στο οποίο καλούνται να κινήσουν μία μπάλα πάνω στο αερόστατο χωρίς αυτή να πέσει κάτω.
Το Μάρτιο οι μαθητές ασχολούνται με το λιώσιμο των πάγων στους πόλους της Γης εξαιτίας της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Το λιώσιμο των πάγων της Αρκτικής απειλεί την πολική αρκούδα, η οποία κινδυνεύει.
Ο Χουρχούρης βλέπει έναν εφιάλτη και ειδοποιεί τα παιδιά. Οι πάγοι λιώνουν και οι πολικές αρκούδες ζητάνε τη βοήθεια των παιδιών.
Τα παιδιά εξερευνούν το φαινόμενο και αναλαμβάνουν ρόλο δημοσιογράφου, έτσι ώστε να διαδώσουν το μήνυμα.
1. 3η Διαδικτυακή συνάντηση εκπαιδευτικών:
Οι εταίροι των συνεργαζόμενων νηπιαγωγείων συναντιούνται διαδικτυακά μέσω της πλατφόρμας webex.
Κάνουν έναν απολογισμό των μέχρι τώρα υλοποιημένων δράσεων, καθορίζουν τη συνέχεια του έργου και αποφασίζουν από κοινού τις δραστηριότητες του Μαρτίου.
2. Το λιώσιμο των πάγων – Ο εφιάλτης του Χουρχούρη:
Ο δράκος Χουρχούρης ζει μία απίστευτη περιπέτεια.
Βλέπει στον ύπνο του ότι βρίσκεται στην Αρκτική, όπου ζει έναν εφιάλτη, που έχει άμεση σχέση με την κλιματική αλλαγή.
Όταν ξυπνάει, πηγαίνει μία βόλτα κι εκεί λαμβάνει ένα πολύ σημαντικό γράμμα, το οποίο πρέπει να στείλει στα παιδιά των συνεργαζόμενων νηπιαγωγείων.
Τα παιδιά διαβάζουν τα βιβλία: “Παμούκ, λιώνουν οι πάγοι;” και “Μπορούμε στ’ αλήθεια να βοηθήσουμε τις πολικές αρκούδες;” μαθαίνουν για αυτό το περιβαλλοντικό πρόβλημα που απειλεί τον πλανήτη και ζωγραφίζουν σκηνές από το παραμύθι “Παμούκ, λιώνουν οι πάγοι;”.
Ο δράκος Χουρχούρης ζητάει από τα παιδιά να αναλάβουν ρόλο δημοσιογράφου και να φτιάξουν μία συνεργατική εφημερίδα.
4. Η συνεργατική μας εφημερίδα:
Τα παιδιά των συνεργαζόμενων νηπιαγωγείων αναλαμβάνουν ρόλο μικρών δημοσιογράφων και δημοσιεύουν τα άρθρα τους στη συνεργατική εφημερίδα. Το πρόβλημα που απασχολεί τα παιδιά είναι ο κίνδυνος εξαφάνισης των πολικών αρκούδων λόγω των πάγων που λιώνουν.
Τα παιδιά του 20ου Νηπιαγωγείου Θεσσαλονίκης προσέγγισαν το θέμα μέσα από την κατασκευή μίας μακέτας και τη δραματοποίηση του παραμυθιού για τον Παμούκ, το μικρό πολικό αρκουδάκι που κινδύνεψε από το λιώσιμο ενός παγόβουνου.
Κατασκεύασαν μία μακέτα του Βόρειου Πόλου με χαρτί, χαρτόνι, πλαστελίνη για τις πολικές αρκούδες, φούσκες για τους πάγους που λιώνουν και πλαστικά πολικά ζωάκια.
“Οι πάγοι λιώνουνε επειδή έχει ζέστη. Άμα λιώσει ο πάγος, οι αρκούδες δεν θα μπορούνε να βρούνε τις φωλιές τους και το φαγητό τους. Και θα μείνουνε πάνω σε ένα κομμάτι πάγου”.
Βοηθήστε τις πολικές αρκούδες! Σώστε τον Παμούκ!
5. Διαδικτυακή γνωριμία μεταξύ των συνεργαζόμενων νηπιαγωγείων:
Την Τετάρτη 3 Απριλίου 2024 τα παιδιά όλων των συνεργαζόμενων νηπιαγωγείων συναντήθηκαν διαδικτυακά μέσω της πλατφόρμας webex. Στη συνάντηση πήρε μέρος και ο αγαπημένος δράκος των παιδιών, ο Χουρχούρης!
Κάθε ομάδα νηπιαγωγείου παρουσίασε στο Χουρχούρη, καθώς και στα παιδιά των συνεργαζόμενων νηπιαγωγείων το όνομα, το σήμα, την αφίσα και το σύνθημά της. Τα παιδιά συνομίλησαν με το Χουρχούρη, τραγούδησαν τραγούδια, έδειξαν εργασίες και ζωγραφιές που έχουν υλοποιήσει κατά την υλοποίηση του προγράμματος, και ο Χουρχούρης ενθουσιάστηκε από τη δέσμευση των παιδιών να σώσουν τη Δρακοχώρα!
Παίρνοντας έμπνευση από τα χρώματα και τ’αρώματα της Άνοιξης και του Πάσχα δημιουργήσαμε έργα μοναδικά!!!!
Κατασκευάσαμε κάρτες με ευχές, χρωματίσαμε πασχαλινά αυγά καλλιτεχνών και όχι μόνο. Κάναμε αυγά από πηλό. Βάψαμε αυγά και ζυμώσαμε και ψήσαμε Λαζαράκια. Επίσης κάναμε φαναράκια για το Πάσχα με βαζάκια αλλά και παίξαμε σκυταλοδρομίες με αυγά.
Φτιάξαμε την Αριθμογραμμή του Πάσχα, μιλήσαμε για τον μύθο της παπαρούνας και του κοκκινολαίμη, εικονογραφήσαμε ποίημα και ζωγραφίσαμε έθιμα για το Πάσχα.
Σας προσκαλούμε σε μια σειρά βιωματικών εργαστηρίων για γονείς που αποσκοπούν στην ενίσχυση της ψυχοκοινωνικής υγείας παιδιών και γονέων μέσα από βιωματικές δραστηριότητες που γίνονται στο πλαίσιο της ομάδας.
Ο βασικός στόχος των εργαστηρίων είναι η ενίσχυση του γονικού ρόλου και η προαγωγή του θετικού τρόπου σκέψης των γονέων και των παιδιών τους. Επίσης, θα εστιάσουμε στη σχέση γονέων-σχολείου και κοινότητας αφού πιστεύουμε ότι παίζει κομβικό ρόλο στην ανάπτυξη των παιδιών.
Τα εργαστήρια απευθύνονται σε όλους τους γονείς του νηπιαγωγείου μας, μαμάδες και μπαμπάδες!
Θα υλοποιηθούν σε τέσσερις απογευματινές συναντήσεις στο χώρο του νηπιαγωγείου, από τις νηπιαγωγούς: Γεωργιάδου Φανή, Μπαλτζίδου Ζωή και Παπατζιάμου Αναστασία.
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης:
Τρίτη 14 Μαΐου, 18.00 – 20.00 μ.μ.
Πέμπτη 16 Μαΐου, 18.00 – 20.00 μ.μ.
Τρίτη 21 Μαΐου, 18.00 – 20.00 μ.μ.
Πέμπτη 23 Μαΐου, 18.00 – 20.00 μ.μ.
Τα βιωματικά εργαστήρια για γονείς υλοποιούνται με την υποστήριξη και συνεργασία της κ. Κολιπέτρη Ζωής, Συμβούλου Εκπαίδευσης ΠΕ60 4ης Θέσης Διεύθυνσης Π.Ε. Αν. Θεσσαλονίκης.
Επιστημονικοί σύμβουλοιδιαμόρφωσης του επιμορφωτικού υλικού είναι οι Ψυχολόγοι του Κέντρου Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας ΣΕΙΡΙΟΣ: Παπακώστα-Γάκη Ελένη και Τσούνης Ανδρέας.
Ολοκληρώθηκε και ο 3ος κύκλος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, με τίτλο: “STEAM και η ΓΗ γυρίζει”.
Συζητήσαμε και φτιάξαμε εννοιολογικούς χάρτες, σχετικούς με το θέμα.
Μιλήσαμε για την περιστροφή της γης γύρω από τον εαυτό της και γύρω από τον ήλιο. Παρατηρήσαμε την κίνηση στην υδρόγειο σφαίρα και δραματοποιήσαμε την περιστροφή της γης.
Μιλήσαμε για τη μέρα και τη νύχτα και τα παιδιά εκφράστηκαν μέσα από τη ζωγραφική. Μάθαμε ένα ποίημα για το φεγγάρι και τους πλανήτες και τους χρωματίσαμε.
Παίξαμε παιχνίδια με τους πλανήτες.
Δουλέψαμε σε ομαδικές και ατομικές εργασίες.
Φτιάξαμε αστερισμούς.
Διαβάσαμε τον “Φεγγαροσκεπαστή” και δημιουργήσαμε ομαδικά έργα.
Κατηγορίες:2023-2024, Εργαστήρια Δεξιοτήτων|Ετικέτες:Εργαστήρια δεξιοτήτων|Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ολοκληρώνοντας το 3ο Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων – Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.ΕντάξειΔιαβάστε περισσότεραΜη αποδοχή