Γνωριμία και εισαγωγή στην ομάδα
Καλωσόρισμα των γονέων στο πρόγραμμα
Καλωσορίσαμε τους γονείς στην έναρξη μια σειράς βιωματικών εργαστηρίων, που αποσκοπούν στην ενίσχυση της ψυχοκοινωνικής υγείας παιδιών και γονέων μέσα από βιωματικές δραστηριότητες που γίνονται στο πλαίσιο της ομάδας. Εκπαιδευτικοί και γονείς θα πραγματοποιήσουμε κάποια βιωματικά εργαστήρια στα οποία καλούμαστε όλοι να έχουμε ενεργό ρόλο. Η ενεργός συμμετοχή των γονέων είναι σημαντική καθώς στοχεύει στο να γίνουν οι ίδιοι φορείς της πρόληψης. Ο βασικός στόχος των εργαστηρίων είναι η ενίσχυση του γονικού ρόλου και η προαγωγή του θετικού τρόπου σκέψης των γονέων και των παιδιών τους. Επίσης, θα εστιάσουμε στη σχέση γονέων-σχολείου και κοινότητας αφού πιστεύουμε ότι παίζει κομβικό ρόλο στην ανάπτυξη των παιδιών. Καθώς θα δουλέψουμε σε επίπεδο ομάδας, θα ήταν βοηθητικό αρχικά να γνωριστείτε μεταξύ σας και να μοιραστείτε μερικές πληροφορίες για εσάς και τα παιδιά σας. Καλό θα ήταν επίσης να ορίσουμε από τώρα τους κανόνες της ομάδας μας και θα ήθελα να με βοηθήσετε στην διαδικασία αυτή.
1η Δραστηριότητα γνωριμίας: Η ιστορία του ονόματός μου
Στην αρχική συνάντηση της ομάδας, κάθε μέλος γράφει το όνομά του σε μία καρτέλα και τη διακοσμεί, όπως επιθυμεί. Στη συνέχεια, παρουσιάζεται στα υπόλοιπα μέλη και αφηγείται την ιστορία που συνδέεται με την επιλογή του ονόματός του. Με αυτό τον τρόπο, συνδέεται μία ιστορία με το κάθε όνομα και είναι πιο εύκολο να θυμούνται όλοι τα ονόματα των υπολοίπων.
2η Δραστηριότητα: Συζητώντας για τις προσδοκίες μας
Οι συμμετέχοντες χωρίζονται σε ζευγάρια. Καθένας με τη σειρά του μιλάει 5΄ για τον εαυτό του και για το τι περιμένει από την ομάδα. Εκείνος που ακούει δεν διακόπτει και στη συνέχεια μιλάει αυτός για τον εαυτό του. Στο τέλος έχουν άλλα 5΄ για να συζητήσουν μεταξύ τους ελεύθερα. Τέλος ο καθένας παρουσιάζει στην ολομέλεια αυτά που του είπε ο συνομιλητής του κι εκείνος, αφού ακούσει, διορθώνει και συμπληρώνει αν κάτι έχει παραληφθεί.
3η Δραστηριότητα: Κάρτα προσδοκιών
Ο συντονιστής της ομάδας τοποθετεί πολλές κάρτες (εικόνες από περιοδικά) κάτω στο πάτωμα.
Ο κάθε συμμετέχων επιλέγει τρεις κάρτες:
- Μια κάρτα που αντιπροσωπεύει τα ακριβή συναισθήματά του εκείνη τη στιγμή.
- Μια κάρτα για να περιγράψει τι περιμένει από το σεμινάριο (προσδοκίες).
- Μια κάρτα για να περιγράψει αυτό που είναι διατεθειμένος να δώσει ο ίδιος στην ομάδα (π.χ. θετική διάθεση, εμπειρία, κέφι, αποδοχή, συνέπεια, σεβασμός στη διαδικασία).
Οι συμμετέχοντες διαλέγουν τις κάρτες τους από το πάτωμα και λένε στους άλλους τις σκέψεις τους που σχετίζονται με τις κάρτες. Με βάση τις απαντήσεις που θα δοθούν στην τελευταία κάρτα, αφιερώνουμε λίγο χρόνο για να συζητήσουμε και να συμφωνήσουμε σε κάποιους κανόνες που θα διέπουν τη λειτουργία της ομάδας μας.
Το 1ο Εργαστήριο ολοκληρώνεται με ένα παιχνίδι συνεργασίας μεταξύ των μελών της ομάδας, στο οποίο καλούνται να κινήσουν μία μπάλα πάνω στο αερόστατο χωρίς αυτή να πέσει κάτω.