ΕΝΑΡΞΗ 3 ος ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ: ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ:
ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ KAI ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ Ψηφιακές δεξιότητες
«STEΜ η ΓΗ γυρίζει….»
Η Μεθοδολογία και σκοπιμότητα του προγράμματος:
Η μεθοδολογία STEM προσφέρει τη δυνατότητα να αναπτυχθούν στην τάξη
προγράμματα που εμπλέκουν και τους 5 τομείς-πεδία (φυσικές επιστήμες, τεχνολογία,
επιστήμες των μηχανικών, τέχνες, μαθηματικά) και δημιουργεί ένα περιβάλλον μάθησης
όπου όλοι οι μαθητές μπορούν να συμμετάσχουν και να συνεισφέρουν. Με τη μεθοδολογία
STEM οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να καλλιεργούν και να ενισχύουν πολλές και
σημαντικές δεξιότητες.
Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο: «STEM και η ΓΗ γυρίζει…» έχει ως
στόχο με βάση τις αρχές του εποικοδομητισμού και με μεθόδους διερευνητικής μάθησης οι
μαθητές να σκεφτούν και να βρουν απαντήσεις σε ερωτήσεις για το διάστημα και για το
γεγονός ότι οι πλανήτες δεν είναι απομονωμένοι ο ένας από τον άλλον, αλλά
αλληλοεξαρτώμενοι καθώς η Σελήνη περιστρέφεται γύρω από τη Γη, η Γη, μαζί με επτά
άλλους πλανήτες, περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο και ο Ήλιος, με τη σειρά του,
περιστρέφεται γύρω από το κέντρο του γαλαξία μας. Η Σελήνη, η Γη και ο Ήλιος αποτελούν
τα τρία ουράνια σώματα τα οποία σχηματίζουν ένα ολοκληρωμένο σύστημα, με την
εναλλαγή ημέρας/νύχτας, τις εκλείψεις και τις εποχές που προκύπτουν από τις
αλληλεπιδράσεις μεταξύ των σωμάτων αυτών και με τις οποίες οι μικροί μαθητές θα
πειραματιστούν και θα γνωρίσουν με βιωματικό τρόπο.
1ο Εργαστήριο « Γνωριζόμαστε από κάπου;» Το παιχνίδι
με τις ερωτήσεις»
Δραστηριότητα: Αρχικά συζητάμε με τα παιδιά για τους
πλανήτες και τον Ήλιο , να μας πουν τι ξέρουν, τι έχουν δει ή
ακούσει. Κατόπιν τους παρουσιάζουμε εικόνες (τυπωμένες και
ψηφιακές) σχετικά με το Ηλιακό Σύστημα, το οποίο
αποτελείται από τον Ήλιο και τους 8 πλανήτες που κινούνται
γύρω από αυτόν.
Δείχνουμε τους πλανήτες- τη θέση τους- και τα ονόματά τους.
ΟΙ 8 ΠΛΑΝΗΤΕΣ: ΕΡΜΗΣ, ΑΦΡΟΔΙΤΗ, ΓΗ, ΑΡΗΣ, ΔΙΑΣ,
ΚΡΟΝΟΣ, ΟΥΡΑΝΟΣ,ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣ.

ΟΙ 8 ΠΛΑΝΗΤΕΣ: ΕΡΜΗΣ, ΑΦΡΟΔΙΤΗ, ΓΗ, ΑΡΗΣ, ΔΙΑΣ, ΚΡΟΝΟΣ, ΟΥΡΑΝΟΣ,ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣ. Οι πλανήτες δεν είναι απομονωμένοι ο ένας από τον άλλον, καθώς η Σελήνη περιστρέφεται γύρω από τη Γη και η Γη μαζί με τους άλλους 7 περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο.
Παρακολουθούμε εκπαιδευτικό βίντεο με το Ηλιακό μας Σύστημα.

https://www.youtube.com/watch?v=zrT4jLRsHUI&ab_channel=picoupicou
2η Διδακτική ώρα:
Δραστηριότητα: «Ας παίξουμε με τους πλανήτες»
Από ποιο γράμμα ξεκινούν οι πλανήτες;
Το Ηλιακό Σύστημα σε παζλ!
Ενώνω τους πλανήτες με το όνομά τους.
Συνθέτω τα ονόματα των πλανητών
3η Διδακτική ώρα
Δραστηριότητα: Ζωγραφίζουμε με το ηλιακό σύστημα και γράφουμε τα ονόματα των πλανητών. Επίσης οι μαθητές και οι μαθήτριες ζωγραφίζουν τους γήινους και τους εξωτερικούς πλανήτες.



2ο Εργαστήριο « Ας δούμε τους πλανήτες από κοντά. Υπάρχει ζωή εκεί έξω;»
1η Διδακτική ώρα
Δραστηριότητα: Ας θυμηθούμε τι έχουμε μάθει έως τώρα. https://www.youtube.com/watch?v=u7rrjUfJ9fs&t=3s&ab_channel=NoesisScienceCenter
Παρατηρούμε τους πλανήτες από κοντά μέσω της ψηφιακής
εφαρμογής Artificial Intelligence, NASA. Με αυτόν τον τρόπο θυμόμαστε πάλι τα χαρακτηριστικά τους και πόσο απέχουν από τον Ήλιο.
2η Διδακτική ώρα «Παίζουμε με το ηλιακό σύστημα»
Δραστηριότητα: Κατασκευάζουμε χάρτινα στεφάνια και κολλάμε σε κάθε ένα από έναν πλανήτη. Κατόπιν παίζουμε θεατρικό παιχνίδι. Το κάθε παιδί – πλανήτης παρουσιάζει και περιγράφει τον πλανήτη του και κατόπιν βρίσκει τη θέση του στο ηλιακό σύστημα. Με αυτόν τον τρόπο προσεγγίζουμε το ηλιακό σύστημα με βιωματικό τρόπο.
3η Διδακτική ώρα: «Κατασκευή πυραύλων»
Δραστηριότητα: Κατασκευάζουμε πυραύλους με τα ονόματα των παιδιών.

3ο Εργαστήριο « Ο Ήλιος είναι η πηγή της ζωής μας»
1η Διδακτική ώρα : Παρατηρούμε, σχολιάζουμε και συζητούμε για τον Ήλιο μέσα από ένα βίντεο προσομοίωσης της NASA
ΝASA.
Sun -Artificial Inteligence.
2η Διδακτική ώρα: Αφήγηση του μύθου του Φαέθοντα και αναδιήγηση του μύθου από τα παιδιά. Τοποθέτηση εικόνων της ιστορίας σε χρονολογική σειρά. Βάζουμε στη σειρά το μύθο του Φαέθοντα. Κατόπιν δίνεται φύλλο εργασίας στα παιδιά όπου αποτυπώνουν το μύθο μέσα από τα μάτια τους.


3 η Διδακτική ώρα
Δραστηριότητα: Παρακολούθηση εκπαιδευτικής ιστορίας για τα οφέλη και τις συνέπειες του Ήλιου.
4ο Εργαστήριο: « Ήλιος, Γη, Σελήνη. Μέρα ή Νύχτα»
1η Διδακτική ώρα
Δραστηριότητα: Παρακολούθηση εκπαιδευτικού βίντεο σχετικά με το πώς είναι η Γη την ημέρα και πως είναι τη νύχτα. Έπειτα επικεντρωνόμαστε σε συνήθειες, ενέργειες και ρουτίνες που κάνουμε τη μέρα και τη νύχτα και τις ταξινομούμε. Επίσης δίνεται η ευκαιρία στο κάθε παιδί να αναφερθεί στις προσωπικές καθημερινές ή και εβδομαδιαίες ρουτίνες που κάνει στο χρονικό διάστημα της κάθε ημέρας ή νύχτας και να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές με τους άλλους γύρω τους.
2η Διδακτική ώρα
Δραστηριότητα « Βρες τη σκιά σου»
Μαθαίνουμε ότι όλα τα έμβια και τα άβια όντα έχουν σκιά.
Βρες τη σκιά!
3η Διδακτική ώρα
Δραστηριότητα
Παιχνίδι στον εξωτερικό αύλειο χώρο.
Προσπαθούμε να εντοπίσουμε τη σκιά μας μεταξύ των σκιών των συμμαθητών/ συμμαθητριών μας και τις φωτογραφίζουμε.

5ο Εργαστήριο: « Όμορφες κόρες του χρόνου»
1η Διδακτική ώρα
Δραστηριότητα : Συζητάμε και ανταλλάσουμε απόψεις με τη χρήση τυπωμένων και ψηφιακών εικόνων για τις τέσσερις εποχές και καταγράφουμε όλα όσα γνωρίζουν τα παιδιά.
Σε ποια εποχή ταιριάζει η κάθε εικόνα;
2η Διδακτική ώρα
Δραστηριότητα: Δίνονται στα παιδιά οι εικόνες με τις τέσσερις εποχές, στις οποίες πρέπει να αντιστοιχίσουν μια σειρά από άλλες εικόνες (θάλασσα, ανθισμένη φύση, χιόνι,κ.ο.)που αφορούν την κάθε εποχή.
3η Διδακτική ώρα
Δραστηριότητα: Μαθαίνουμε για τη Σελήνη και τις φάσεις της και κάνουμε κολάζ το φεγγάρι.
6ο Εργαστήριο: « Τι γνωρίζαμε , τι μάθαμε;»
1η Διδακτική ώρα
Δραστηριότητα:
Στο τελευταίο εργαστήριο δεξιοτήτων του θεματικού κύκλου
“Steam και η Γη γυρίζει”, αφού συζητήσαμε τι μάθαμε ,
δημιουργήσαμε όλοι μαζί ένα κολάζ με το ηλιακό σύστημα και τα διαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε πλανήτη , αξιοποιώντας υλικά της τάξης(π.χ χαρτόνια ,μαρκαδόρους) .
Έτσι, δόθηκε στα παιδιά η ευκαιρία να οπτικοποιήσουν τη
σκέψη τους και όλα όσα έμαθαν, όπως η σειρά των πλανητών
και η απόστασή τους από τον Ήλιο.

Επίσης στα πλαίσια αυτού του εργαστηρίου όλοι/όλες οι μαθητές/τριες έφεραν πληροφορίες και φωτογραφίες, σχετικά με τον αγαπημένο τους πλανήτη ή τον ήλιο και τις παρουσίασαν στην ολομέλεια της τάξης.
2η Διδακτική ώρα
Δραστηριότητα: Τα παιδιά δημιούργησαν το ατομικό τους κολάζ με το ηλιακό σύστημα και συμπλήρωσαν ένα φύλλο εργασίας με λέξεις που τους ήταν οικείες από την ενασχόληση τους με τα εργαστήρια. Επίσης ασχολήθηκαν με παιχνίδια μνήμης, αντιστοίχισης ,περιγραφής και ορισμού διαδρομών μέσω Bee-bot σχετικά με το ηλιακό σύστημα.

Ατομικό κολάζ- το ηλιακό σύστημα




3η Διδακτική ώρα:
Δραστηριότητα
Προετοιμασία για τη σχολική εκδρομή στο Πλανητάριο, στην Αθήνα. Συζήτηση και παρακολούθηση εκπαιδευτικού βίντεο και εικόνων για τον χώρο που θα επισκεφθούμε και το πρόγραμμα δραστηριοτήτων που θα παρακολουθήσουμε.