Η 10η Οκτωβρίου έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας με σκοπό την ευαισθητοποίηση της κοινωνίας επί σχετικών θεμάτων. Στο πλαίσιο αυτό, συνδυάζοντας τη συζήτηση, τη ζωγραφική, την συνεργατική δημιουργία και ενισχύοντας τη συναισθηματική αγωγή μέσα από το παιχνίδι και την τέχνη, στο νηπιαγωγείο μας κάναμε τις εξής δράσεις:
Προαγωγή Θετικής Σκέψης και Αυτοεκτίμησης:
Στόχοι:
-Να ενισχυθεί το αίσθημα του “ανήκειν” και της ασφάλειας στην ομάδα
-Να ενισχυθεί η ενσυναίσθηση στην ομάδα
-Να αναγνωρίζουν ότι όλοι είναι μοναδικοί και διαφορετικοί και ότι αυτό είναι θετικό
Δραστηριότητες
“Εγώ, τα ενδιαφέροντα και οι ικανότητές μου”:
Το κάθε παιδί ζωγράφισε την οικογένεια του, το αγαπημένο του χρώμα, το αγαπημένο του φαγητό και το φτιάξαμε βιβλιαράκι. Έπειτα, το παρουσίασε στα υπόλοιπα παιδιά και μας είπε κάτι που κάνει καλά και κάτι που του αρέσει στον εαυτό του.

-Παιχνίδια Συνεργασίας: Κάναμε δραστηριότητες που απαιτούν ομαδική δουλειά για την επίτευξη ενός κοινού στόχου (όχι ανταγωνιστικά), όπως κολάζ, ομαδικά παιχνίδια, δραματοποιήσεις, κλπ.
Δράση: “Αναπνέω και ηρεμώ”
Αυτορρύθμιση και Διαχείριση άγχους και θυμού
Στόχοι:
- Τα παιδιά να μάθουν απλές τεχνικές χαλάρωσης.
- Να αναγνωρίζουν πότε “αναστατώνονται” και πώς να ηρεμούν.
- Να συνδεθούν με το σώμα και την αναπνοή τους.
- Να διώχνουν τον θυμό και να χρησιμοποιούν καθημερινά λέξεις που αποτρέπουν τυχόν συγκρούσεις που τους προκαλούν έντονα και αρνητικά συναισθήματα
- Να εκφράζουν τα δύσκολα συναισθήματα με μη-βίαιο τρόπο
Δραστηριότητες
- Κουκλοθέατρο “H θυμωμένη Λίλα και το ήρεμο λιονταράκι” – Εισαγωγή στο θέμα.
Τα παιδιά παρακολούθησαν μια ιστορία με κούκλες, με θέμα τον θυμό και την διαχείριση του
- Ασκήσεις αναπνοής και χαλάρωσης : μυρίζω το λουλουδάκι που κρατώ στο ένα χέρι και σβήνω το κεράκι που κρατώ στο άλλο-δραματοποίηση
- Κίνηση & Μουσική: Κινούμαι σαν φθινοπωρινό φύλλο που το πήρε το απαλό αεράκι – ήρεμες κινήσεις με απαλή μουσική
- Κατασκευή-Ομαδική εργασία: Το Βάζο με τα γλυκά λογάκια
Με τα παιδιά, μετά από συζήτηση, αποφασίσαμε ποιες είναι οι ΄΄γλυκές΄΄ λεξούλες, που δεν πληγώνουν, είναι ευγενικές και πρέπει να τις χρησιμοποιούμε στο σχολείο και στο σπίτι. Έπειτα, έγραψαν αυτές τις λέξεις σε χαρτιά και τις κόλλησε ο καθένας στο δικό του βάζο
- Δημιουργήσαμε την “καραμούζα του θυμού ” για να εκτονώνουν τα παιδιά μ’ αυτήν τον θυμό τους
- Αφήγηση παραμυθιού “Το δέντρο που έδινε”Συζήτηση: Τι σημαίνει “καλός φίλος”; Πώς νιώθω όταν παίζω μαζί;
¨Τα συναισθήματα μου κι εγώ¨
Στόχοι
- Τα παιδιά να ονομάζουν και να αναγνωρίζουν τα βασικά συναισθήματα (χαρά, λύπη, θυμός, φόβος) και να τα συνδέουν με συγκεκριμένες καταστάσεις.
- Να αναγνωρίζουν ότι είναι φυσιολογικό να νιώθει κάποιος και αρνητικά συναισθήματα και να μπορεί να εκφράζει αυτά τα συναισθήματα με αποδεκτό τρόπο (π.χ. αντί να χτυπήσει, να πει “Είμαι θυμωμένος”
3.Αναγνωρίσαμε τα συναισθήματα, τα δραματοποιήσαμε, συζητήσαμε πότε αισθανθήκαμε ανάλογα εμείς, πώς αντιδράσαμε και αν θα μπορούσαμε να είχαμε αντιδράσει διαφορετικά. Διαβάσαμε βιβλία σχετικά με τα συναισθήματα και αναγνωρίσαμε τις σωστές και λάθος συμπεριφορές των ηρώων.
Παιχνίδι :“Πώς νιώθω τώρα;” με κάρτες συναισθημάτων
Τα παιδιά παίρνουν από μια κάρτα που δείχνει ένα συναίσθημα και λένε ποιο είναι αυτό και περιγράφουν πότε νιώθουν έτσι.

Ακόμη,πραγματοποιήσαμε μια δημιουργική, ομαδική δραστηριότητα με τίτλο «Κάθε χρώμα και ένα συναίσθημα».
Τα παιδιά συμμετείχαν σε συζήτηση για τα συναισθήματα που νιώθουμε καθημερινά — χαρά, λύπη, θυμός, φόβος, ζήλεια, αγάπη, ηρεμία, έκπληξη, ενθουσιασμός — και εξέφρασαν πότε και γιατί τα αισθάνονται.
Στη συνέχεια, κάθε παιδί επέλεξε ένα χρώμα που το συνέδεσε με ένα συγκεκριμένο συναίσθημα και ζωγράφισε το δικό του κομμάτι παζλ.
Όλα τα κομμάτια ενώθηκαν για να σχηματίσουν ένα μεγάλο παζλ συναισθημάτων, συμβολίζοντας ότι όλα τα συναισθήματα είναι αποδεκτά και απαραίτητα για την ψυχική μας ισορροπία.

Θετική Σκέψη
Δράση : “Το δέντρο της φιλίας”
Θεματική: Κοινωνικές δεξιότητες και συνεργασία
Διάρκεια: 4 ώρες
Στόχοι
- Να ενισχυθεί η ομαδικότητα και η συνεργασία.
- Να καλλιεργηθεί η έννοια της φιλίας και της αποδοχής της διαφορετικότητας.
- Να βιώσουν τα παιδιά τη χαρά του «ανήκειν» σε ομάδα.
- Δραστηριότητες
- Αφήγηση παραμυθιού “Το δέντρο που έδινε”
- Συζήτηση: Τι σημαίνει “καλός φίλος”; Πώς νιώθω όταν παίζω μαζί;
- Δημιουργία “Δέντρου της φιλίας” – κάθε παιδί φτιάχνει ένα φύλλο με το όνομά του και μια “πράξη φιλίας” που υπόσχεται να κάνει και το κολλάει σ’ ένα δέντρο από χαρτόνι(ομαδική εργασία)
- Ζωγραφίζουμε τον αγαπημένο μας φίλο(ατομική εργασία)
- Κλείσιμο με τραγούδια για τη φιλία
