Πειράματα στο Νηπιαγωγείο!!!

Η πτώση της θερμοκρασίας, η χιονόπτωση και ο πάγος σε ορισμένα σημεία του δρόμου, μας δίνει την αφορμή να μιλήσουμε για τις καταστάσεις της ύλης.

Στο 1ο τμήμα του Νηπιαγωγείου μας ξεκινήσαμε τα πειράματα.

Διακρίνουμε τα αντικείμενα γύρω μας σε στερεά, υγρά και αέρια και παρατηρούμε τις ιδιότητές τους.

Μπορούμε να τα πιάσουμε;

Έχουν δικό τους σχήμα η παίρνουν το σχήμα του δοχείου στο οποίο βρίσκονται;

Αντιλαμβανόμαστε ότι είναι πιο εύκολο να πιάσουμε τα στερεά αντικείμενα, ότι τα υγρά παίρνουν το σχήμα του δοχείου τους, ενώ τα αέρια είναι πιο δύσκολο να τα εντοπίσουμε ή να τα φυλακίσουμε.

Διαπιστώσαμε ότι ο αέρας που αναπνέουμε πιάνει χώρο, αφού γεμίζει τα πνευμόνια μας και το μπαλόνι.

Έχει δύναμη, αφού  κουνάει τα δέντρα, ρίχνει τα φύλλα και σπρώχνει το μπαλόνι.

Οι γονείς αναλαμβάνουν δράση και βοηθούν τα παιδιά να βρουν και να καταγράψουν υλικά και από τις τρεις κατηγορίες.

Τα παιδιά, στη συνέχεια, παρουσιάζουν και εξηγούν αυτά που βρήκαν στην υπόλοιπη τάξη.

collage 13

Παρατηρούμε ότι το νερό μπορεί να πάρει και τις τρεις μορφές της ύλης και αναφερόμαστε στον κύκλο του νερού.

Παρακολουθούμε εκπαιδευτικά video, διαβάζουμε το βιβλίο “Πέφτει, πέφτει η σταγόνα” του Σαμ Γκόντουιν και τον “Συννεφούλη” από την Αργυρώ Κοκορέλη.

Βράζουμε νερό και παρατηρούμε τους υδρατμούς που συμπυκνώνονται και μετατρέπονται ξανά σε νερό πάνω στο κρύο καπάκι.

Βάζουμε νερό στην κατάψυξη και μετά αφήνουμε τον πάγο να λιώσει.

Συμπεραίνουμε ότι το νερό δε χάνεται, αλλά αλλάζει κατάσταση.

collage 15

Φτιάχνουμε ψεύτικο χιόνι, με τη βοήθεια της μαμάς της Κλειούς, αναμειγνύοντας σόδα μαγειρικής με κρέμα μαλλιών.

Ανακατεύουμε λάδι με νερό και παρατηρούμε την πυκνότητα των υγρών.

Κάνουμε μετρήσεις χρησιμοποιώντας χάρακα για το μήκος και ογκομετρικό σωλήνα για τον όγκο.

Αποφεύγουμε τα σφάλματα ξεκινώντας από το το μηδέν του μέτρου στην περίπτωση του μήκους και βυθίζοντας όλο το αντικείμενο στο νερό για τη μέτρηση του όγκου.

Παρατηρούμε ότι η στάθμη του νερού ανεβαίνει ανάλογα με τον όγκο του αντικειμένου που βυθίζουμε.

Κάνουμε προβλέψεις και καταγράφουμε τα συμπεράσματα σε φύλλα εργασίας.

collage 14

 

Τα πειράματα δεν έχουν έχουν τέλος και συνεχίζονται στο 2ο τμήμα του Νηπιαγωγείου μας.

Ο ενθουσιασμός από τους μικρούς μας επιστήμονες  μεγάλος!

Με αφορμή τον καιρό και τις χειμωνιάτικες ημέρες που μας έφεραν χιόνι, προσεγγίσαμε μέσα από το παραμύθι “O Xιονάνθρωπος που δεν ήθελε να λιώσει” τα φαινόμενα “χιόνι, πάγος “οι καταστάσεις του νερού”.
Κάναμε υποθέσεις γιατί έχει τόσες μορφές το νερό, τι συμβαίνει;
Τραγουδήσαμε για τον χειμώνα, το χιόνι και την παγωνιά…
Δημιουργήσαμε καλλιτεχνικές δημιουργίες ατομικές και ομαδική με χιονάνθρωπο.” Ένα χειμωνιάτικο τοπίο”.
ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΟ ΧΕΙΜΩΝΑ 2
Αφηγηθήκαμε μια δική μας φανταστική ιστορία ώστε να κάνουμε πείραμα για την αλλαγή του νερού σε πάγο.
Πειράματα για τις “μεταμορφώσεις” του νερού.
– Γνωρίσαμε τον “κύκλο του νερού” ως ανακάλυψη των πειραμάτων μας.
Διατύπωσαν τις υποθέσεις τους για τον “κύκλο του νερού”.
Την επιστημονική διαδικασία για τις “φυσικές μεταμορφώσεις” του νερού με πειράματα σε ανάλογες θερμοκρασίες και ελεγχόμενες καταστάσεις μέσα στην τάξη για την “πήξη και τήξη” και τελικά ακολούθησαν διαπιστώσεις- συμπεράσματα που προέκυψαν από  την ανάλυση και κατανόηση των δεδομένων των πειραμάτων.
Δόθηκαν για αξιολόγηση φύλλα εργασίας και ανταλλαγή απόψεων.
Πληροφορίες πήραμε από εκπαιδευτικά βίντεο, από πίνακες αναφοράς και σκίτσα με εικόνες του κύκλου του νερού.
Παίξαμε παιχνίδια για επαφή με μαθηματική σκέψη και γραφή.
Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ 1
– Γνωρίσαμε τις “κυρίες”-αισθήσεις του σώματος μας με αντικείμενα του χειμώνα και παίξαμε παιχνίδια αφής.
Ακόμη αναφερθήκαμε στη διαλυτότητα κάποιων αντικειμένων (κακάο, μαύρη σοκολάτα) και η αλλαγή που γίνεται στο αρχικό προϊόν, με αφορμή τη ζεστή σοκολάτα που φτιάξαμε με την Ιουλία. Την απολαύσαμε!!!!
ΖΕΣΤΗ ΣΟΚΟΛΑΤΑ ΔΥΑΛΥΤΟΤΗΤΑ
– Οι μικροί επιστήμονες συνέχισαν τη δράση τους με το φυσικό φαινόμενο του ηφαιστείου που μας το παρουσίασε ο Κωνσταντίνος.
Το πείραμα της έκρηξης του ηφαιστείου
Τα υλικά στο τραπέζι: σόδα, ξύδι και μερικές σταγόνες κόκκινο χρώμα και οι μικροί επιστήμονες πάλι εν δράσει!!!
Το αποτέλεσμα θεαματικό!!!

Η ΕΚΡΗΞΗ ΤΟΥ ΗΦΑΙΣΤΕΙΟΥ 1

ΧΕΙΜΩΝΙΑΤΙΚΕΣ ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΕΙΣ ΜΕ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ