Η πτώση της θερμοκρασίας, η χιονόπτωση και ο πάγος σε ορισμένα σημεία του δρόμου, μας δίνει την αφορμή να μιλήσουμε για τις καταστάσεις της ύλης.
Στο 1ο τμήμα του Νηπιαγωγείου μας ξεκινήσαμε τα πειράματα.
Διακρίνουμε τα αντικείμενα γύρω μας σε στερεά, υγρά και αέρια και παρατηρούμε τις ιδιότητές τους.
Μπορούμε να τα πιάσουμε;
Έχουν δικό τους σχήμα η παίρνουν το σχήμα του δοχείου στο οποίο βρίσκονται;
Αντιλαμβανόμαστε ότι είναι πιο εύκολο να πιάσουμε τα στερεά αντικείμενα, ότι τα υγρά παίρνουν το σχήμα του δοχείου τους, ενώ τα αέρια είναι πιο δύσκολο να τα εντοπίσουμε ή να τα φυλακίσουμε.
Διαπιστώσαμε ότι ο αέρας που αναπνέουμε πιάνει χώρο, αφού γεμίζει τα πνευμόνια μας και το μπαλόνι.
Έχει δύναμη, αφού κουνάει τα δέντρα, ρίχνει τα φύλλα και σπρώχνει το μπαλόνι.
Οι γονείς αναλαμβάνουν δράση και βοηθούν τα παιδιά να βρουν και να καταγράψουν υλικά και από τις τρεις κατηγορίες.
Τα παιδιά, στη συνέχεια, παρουσιάζουν και εξηγούν αυτά που βρήκαν στην υπόλοιπη τάξη.
Παρατηρούμε ότι το νερό μπορεί να πάρει και τις τρεις μορφές της ύλης και αναφερόμαστε στον κύκλο του νερού.
Παρακολουθούμε εκπαιδευτικά video, διαβάζουμε το βιβλίο “Πέφτει, πέφτει η σταγόνα” του Σαμ Γκόντουιν και τον “Συννεφούλη” από την Αργυρώ Κοκορέλη.
Βράζουμε νερό και παρατηρούμε τους υδρατμούς που συμπυκνώνονται και μετατρέπονται ξανά σε νερό πάνω στο κρύο καπάκι.
Βάζουμε νερό στην κατάψυξη και μετά αφήνουμε τον πάγο να λιώσει.
Συμπεραίνουμε ότι το νερό δε χάνεται, αλλά αλλάζει κατάσταση.
Φτιάχνουμε ψεύτικο χιόνι, με τη βοήθεια της μαμάς της Κλειούς, αναμειγνύοντας σόδα μαγειρικής με κρέμα μαλλιών.
Ανακατεύουμε λάδι με νερό και παρατηρούμε την πυκνότητα των υγρών.
Κάνουμε μετρήσεις χρησιμοποιώντας χάρακα για το μήκος και ογκομετρικό σωλήνα για τον όγκο.
Αποφεύγουμε τα σφάλματα ξεκινώντας από το το μηδέν του μέτρου στην περίπτωση του μήκους και βυθίζοντας όλο το αντικείμενο στο νερό για τη μέτρηση του όγκου.
Παρατηρούμε ότι η στάθμη του νερού ανεβαίνει ανάλογα με τον όγκο του αντικειμένου που βυθίζουμε.
Κάνουμε προβλέψεις και καταγράφουμε τα συμπεράσματα σε φύλλα εργασίας.
Τα πειράματα δεν έχουν έχουν τέλος και συνεχίζονται στο 2ο τμήμα του Νηπιαγωγείου μας.
Ο ενθουσιασμός από τους μικρούς μας επιστήμονες μεγάλος!

ΧΕΙΜΩΝΙΑΤΙΚΕΣ ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΕΙΣ ΜΕ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ






