Τα γράμματα στο Νηπιαγωγείο

Η συνεχόμενη αποχή από τη σχολική τάξη, έχει δημιουργήσει ανησυχία σε πολλούς γονείς για την σχολική ετοιμότητα των παιδιών τους.

Ιδιαίτερα οι γονείς των παιδιών που θα φοιτήσουν την επόμενη χρονιά στο Δημοτικό Σχολείο, αναρωτιούνται πως θα μπορούσαν να βοηθήσουν τα παιδιά τους αυτήν την περίοδο.

Εμείς, σήμερα σας κάνουμε κάποιες προτάσεις για την εκμάθηση των γραμμάτων.

Όταν ξεκινάμε να μαθαίνουμε ένα γραμματάκι πρέπει να υπάρχει ένα ερέθισμα που θα κάνει το παιδί να ενδιαφερθεί γι αυτό το γράμμα. Μπορεί να είναι το πρώτο γράμμα του ονόματός του, το Α της Άνοιξης, το Χ από το χελιδόνι … κλπ.  Σαν ερέθισμα μπορεί να είναι ένα ποιήμα ή ένα τραγούδι. Η σειρά τραγουδιών “ΕΝΑ ΓΡΑΜΜΑ ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ”  αποτελεί μία εξαιρετική αφόρμηση για κάθε γραμματάκι. Όπως επίσης τα ποιήματα της Παυλίνας Παμπούδη που μπορείτε να δείτε εδώ:  ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΦΑΒΗΤΑ

Επιλέγετε ένα γράμμα κάθε φορά, ακούτε το σχετικό τραγούδι ή ποίημα και συνεχίζετε όπως προτείνουμε παρακάτω.

Παιχνίδια φωνολογικής επίγνωσης όπως:

Να προτείνετε στο παιδί να βρει στο χώρο αντικείμενα που αρχίζουν από μία φωνούλα π.χ. να κάνουμε μία ομαδούλα με όλα όσα αρχίζουν από β…

Να παίξετε ένα παιχνίδι μαντέματος π.χ. είναι κάτι που αρχίζει από κ… (κ όχι κάπα) και το τρώμε, ή είναι ένα χρώμα που αρχίζει από γ …κλπ.

Στη συνέχεια το παιδί πρέπει να βιώσει το σχήμα του γράμματος με το σώμα του:

Να σχηματίσετε το γράμμα στο πάτωμα με χαρτοταινία ή με χοντρή κλωστή και να το περπατήσει.

Να πλάσει το γράμμα με πλαστελίνη.

Να σχεδιάσει το γράμμα στον αέρα με την παλάμη του.

Να σχεδιάσει το γράμμα σε ένα δίσκο με άμμο ή με αλάτι ή στο χώμα.

Να σχεδιάσετε το γράμμα στην πλάτη του και να το μαντέψει.

Προηγούνται, λοιπόν, πάντα οι δραστηριότητες φωνολογικής επίγνωσης και οι βιωματικές δραστηριότητες, οι οποίες πρέπει να γίνουν σαν ένα παιχνίδι, για  να καταλήξουμε στο φύλλο εργασίας.

Αυτό που πρέπει να υπογραμμίσουμε είναι ότι το κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό μάθησης και σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να το πιέσουμε να κάνει πράγματα που δεν το ευχαριστούν γιατί θα έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην πορεία της μάθησής του.

Σημαντικό είναι να υποδείξετε την ορθή φορά γραφής για να μην εντυπωθούν τρόποι γραφής που θα πρέπει να διορθωθούν αργότερα. Για το λόγο αυτό σας προτείνουμε ένα αρχείο με τον τίτλο  ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΦΟΡΑ ΓΡΑΦΗΣ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ , το οποίο μπορείτε να εκτυπώσετε, για να δείτε την ορθή φορά για δεξιόχειρες και αριστερόχειρες.

Επίσης χρήσιμο είναι ένα άρθρο σχετικά με τη φορά γραφής που σας συστήνουμε να διαβάσετε  https://www.teachingtherapy.com/2018/10/blog-post_10.html

και ένα ακόμη άρθρο με χρήσιμες προτάσεις για να βελτιώσει τη γραφή του

https://www.logosepikinonia.gr/gr/el/articles/pos-mporei-to-paidi-na-veltiosei-ti-grafi-toy-me-ti-diki-sas-voitheia

Τα φύλλα εργασίας που προτείνουμε είναι από το blog dreamkindergarten.blogspot.com της συναδέρφου νηπιαγωγού  Ανθής Ζήσης.

Σας προτείνουμε φύλλα εργασίας για όλα τα γράμματα, χωρίς να σημαίνει ότι το παιδί πρέπει να ασχοληθεί με όλα.

Πατήστε  download κάτω από κάθε φύλλο εργασίας, για να το κατεβάσετε και να το εκτυπώσετε.

Την εκμάθηση των γραμμάτων ακολουθούν κάποιες δραστηριότητες εμπέδωσης των αποκτημένων γνώσεων, που καλό είναι να επαναλαμβάνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα.
Προτείνουμε το επιτραπέζιο παιχνίδι με τα γράμματα που μπορείτε να κατεβάσετε από εδώ: ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΟ ΜΕ ΤΗΝ ΑΛΦΑΒΗΤΑ
Το παιχνίδι παίζεται ως εξής: Όλοι οι παίκτες τοποθετούν τα πιόνια τους στην “Αρχή” (για πιόνια μπορούν να χρησιμοποιήσουν μικρές γόμες ή ξύστρες). Ρίχνουν το ζάρι και μετακινούνται τόσες θέσεις όσες δείξει αυτό. Κάθε φορά καλούνται να πουν πώς “φωνάζει” το γράμμα. Νικητής είναι αυτός που θα φτάσει πρώτος στο “Τέλος”.
Εναλλακτικά, οι παίκτες μπορούν να ονομάσουν το γράμμα, να πουν μια λέξη που να ξεκινάει από αυτό ή μια λέξη που να το περιέχει.
Επίσης ευχάριστα για τα παιδιά είναι αυτά τα δύο  τραγουδάκια που είχαμε μάθει στο ολοήμερο για την αλφαβήτα:
Καλή επιτυχία!!!