Νέο Πρόγραμμα Σπουδών

Κρύο πολύ… ήρθε ο Χειμώνας!

Η επιστροφή μας στην τάξη την νέα χρονιά συνοδεύτηκε και από την πτώση της θερμοκρασίας, ο Ιανουάριος άλλωστε βρίσκεται στην καρδιά του χειμώνα! Η αλλαγή αυτή του καιρού παρατηρήθηκε από τα παιδιά και το τέλος του μήνα  έφερε σημαντικά επιστημονικά ερωτήματα στην ομάδα μας. Γιατί κάνει κρύο τον Ιανουάριο; Κάνει κρύο παντού;

Τα ερωτήματα πολλά…αποφασίσαμε να τα συγκεντρώσουμε, να τα καταγράψουμε και να προσπαθήσουμε να βρούμε τις απαντήσεις!

20250215 122946

 

Τις πρώτες απαντήσεις τις πήραμε από το διάστημα, μελετώντας την περιφορά της Γης γύρω από τον ήλιο αλλά και από τον εαυτό της!

Στην “διαστημική” μας τάξη παίξαμε πολλά παιχνίδια και συνειδητοποιήσαμε την αλλαγή των εποχών αλλά και την εναλλαγή της μέρας με τη νύχτα!

Όμως πως μετράμε το κρύο; Κάνει το ίδιο κρύο παντού; Το θερμόμετρο αποτέλεσε σημαντικό εργαλείο στα επόμενα πειράματα μας! Κάθε μέρα παρατηρούσαμε το θερμόμετρο μέσα στην τάξη και καταγράφαμε την θερμοκρασία.

 

Ιδέα των παιδιών να αφήσουμε το θερμόμετρο και σε άλλα σημεία του σχολείου, λιγότερο συνηθισμένα… Αλήθεια τι δείχνει το θερμόμετρο….

Όλη την εβδομάδα κάναμε παρατηρήσεις και μετρήσεις!

Επόμενο ερώτημα, τι συμβαίνει στο νερό όταν συναντά κρύο; Αυτή τη φορά η έρευνα στο διαδίκτυο μας βοήθησε πολύ!

Όλη την εβδομάδα η παρακολούθηση του οπτικοακουστικού υλικού πέρα από τις γνώσεις μας χάρισε και πολλές χαρούμενες και αστείες στιγμές στην ομάδα μας!

Φυσικά σειρά είχαν τα πειράματα με τον πάγο…

Το εξαγωνικό σχήμα της χιονονιφάδας μας εντυπωσίασε ιδιαίτερα…αποφασίσαμε να φτιάξουμε όλοι μαζί τα δικά μας πολυγωνικά σχήματα!

Αφού όλα μας τα επιστημονικά ερωτήματα  βρήκαν τις απαντήσεις τους, η μέρα μας έκλεινε με παιχνίδι, να δημιουργούμε ριπές ανέμου και κάνουμε την παρεούλα  μας να “χιονίζει”!

 

 

Εξερευνώντας την εποχή των Δεινοσαύρων 

Παρακουλουθήσαμε ντοκιμαντέρ και κάναμε παρουσίασεις για να μάθουμε για τους δεινόσαυρους , την εποχη τους και την εξέλιξη των ειδών.

20250218 172154

Γνωρίσαμε τα ζωα που υπήρχαν την εποχη των δεινοσαύρων αλλά ζουν και σήμερα μαζί μας!

20250218 170733

Εξοικειωθήκαμε να βρίσκουμε ομοιότητες και διαφορές σε διαφορετικά ζευγάρια δεινοσαύρων στην ολομέλεια. Και όταν είμασταν έτοιμοι, σε ομάδες συνεργαστήκαμε και φτιάξαμε τις δικές μας κατηγορίες δεινοσαύρων. Έπειτα κάναμε παρουσίαση στο τμήμα 2.

Μαζί με το τμήμα 2 κάναμε μια εικονική επίσκεψη στο Μουσείο.

20250218 172738

Σε ομάδες συμφωνήσαμε ποιον δεινόσαυρο προτιμάμε και φτιάξαμε το βιβλίο των δεινοσαύρων

Επισκεφθήκαμε την έκθεση για τους δεινόσαυρους του τμήματος 2

20250218 172557

Πήραμε τα μολύβια και τις γόμες μας και ζωγραφίσαμε, ακολουθώντας οδηγίες τον δεινόσαυρο μας

20250218 175932

 

Μικροί παλαιοντολόγοι

Μια περίεργη βαλίτσα έφτασε ξαφνικά στο σχολείο μας και έδωσε στα παιδιά την ευκαιρία να κάνουν ένα ταξίδι στο χρόνο! Χάρτες, πυξίδες, αξίνες, πινέλα απολιθώματα και πολλά άλλα ξεπήδησαν από τη βαλίτσα και τα παιδιά άρχισαν να τα περιεργάζονται, να εξοικειώνονται με το υπό διερεύνηση θέμα και να κάνουν υποθέσεις σχετικά με το περιεχόμενό της, το «γιατί» μας την έστειλαν και το «ποιος» ήταν ο πιθανός ιδιοκτήτης της.

Ο αποστολέας αποκαλύφθηκε πως δεν ήταν άλλος από τον διάσημο Δόκτωρ Δεινοσαυρόπουλο που έμαθε πως οι μαθητές και οι μαθήτριες του Νηπιαγωγείου μας είναι εξαιρετικοί ερευνητές και χρειαζόταν τη βοήθειά τους! Τα νήπια με χαρά ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση και ανέλαβαν την επιστημονική αυτή αποστολή και την ευθύνη να απαντήσουν, μεταξύ άλλων, στο ερώτημα «Υπήρχαν δεινόσαυροι στην Ελλάδα;»

Στα πλαίσια του σταδίου αυτού, οι μαθητές έφεραν και παρουσιάσαν στην τάξη σχετικό οπτικό υλικό, βιβλία αλλά και αντικείμενα σχετικά με το υπο διερεύνηση ερώτημα, με τα οποία αργότερα συνέθεσαν μια γωνιά γεμάτη ερεθίσματα προς ανακάλυψη!!

Στο επόμενο στάδιο, τα παιδιά μέσα από μικρές «προκλήσεις» που τους ετοίμαζε ο Δόκτωρ Δεινοσαυρόπουλος και τη «γωνιά ανακάλυψης δεινοσαύρων» που στήθηκε στην τάξη, ενεπλάκησαν σε διαδικασίες πειραματισμού και διερεύνησης. Αποκορύφωμα της διαδικασίας ήταν το πείραμα που υλοποιήθηκε στην τάξη, με την έκρηξη του ηφαιστείου που αποτύπωνε τον τρόπο με τον οποίο επηρεάστηκε η μορφολογία της γης και τη σταδιακή κατάτμησή της.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες, σε ομάδες ανέπτυσσαν και κατέγραφαν περισσότερα δικά τους ερωτήματα και υποθέσεις σχετικά με τα απολιθώματα, τους δεινοσαύρους, τις περιόδους του Μεσοζωϊκού αιώνα και την αντίστοιχη ιστορία και μορφολογία της Γης.

Ακόμη, ασχολήθηκαν και διασκέδασαν με σχετικά επιτραπέζια παιχνίδια, παιχνίδια γνώσεων αλλά και άλλα συμβολικού χαρακτήρα, αφού η γωνιά που δημιουργήθηκε έδινε την ευκαιρία για περαιτέρω εμπλοκή ακόμη και στο ελέυθερο παιχνίδι.

Στο τέλος, οι ομάδες παρουσίασαν η μία στην άλλη τα ευρήματά τους, τα συνέκριναν και κατέληξαν σε συμπεράσματα.

Στην προσπάθειά τους να εξηγήσουν όλα όσα έμαθαν και να αποτυπώσουν τις νεοαποκτηθείσες γνώσεις τους, για τους δεινοσαύρους και τις γεωλογικές περιόδους που μελέτησαν, τα παιδιά δημιούργησαν μία ιστοριογραμμή.  Χωρίστηκαν σε ομάδες και αυτενεργώντας με ποικίλα υλικά  απέδωσαν σε κάθε περίοδο, τα κύρια χαρακτηριστικά καθεμίας (κλίμα, βλάστηση, εμφάνιση λουλουδιών και υγρών στοιχείων).

Παράλληλα γνώρισαν καλύτερα το επάγγελμα του παλαιοντολόγου και μπόρεσαν να σειροθετήσουν τα βήματα που ακολουθώνται σε μία ανασκαφή και να συνδέσουν τα εργαλεία που βρήκαν στη βαλίτσα με την πράξη.

Η εμπειρία των παιδιών εμπλουτίστηκε με την ανασκαφή που πραγματοποίησαν οι ομάδες με «αντίγραφα» των ευρημάτων από ανασκαφές που έχουν πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα που μας έστειλαν οι συνεργάτες του Δόκτωρος Δεινοσαυρόπουλου.

Τα παιδιά αφού κατόρθωσαν να συναρμολογήσουν τους σκελετούς, έκαναν τις εκτιμήσεις τους και κατέληξαν στο συμπέρασμα πως πρόκειται για μεταγενέστερα ζώα και όχι για δεινόσαυρους, απαντώντας στο βασικό ερώτημα της έρευνας.

Καθόλη τη διάρκεια της ερευνητικής διαδικασίας, τα παιδιά κατέγραφαν στον πίνακα που αναρτήθηκε στη γωνιά των δεινοσαύρων της τάξης μας, τις προϋπάρχουσες γνώσεις τους, τις απορίες, τα ευρήματά τους, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο εργάστηκαν (πίνακας KWLH).

Στο τέλος, οι μαθητές και οι μαθήτριες αποφάσισαν να καλέσουν την άλλη τάξη του νηπιαγωγείου σε μία παρουσίαση και να μοιραστούν την εμπειρία και τις γνώσεις τους για την ιστορία της Γης.

 

«Τους ήχους ερευνώ, παίζω και γελώ!»

Το εργαστήριο μας ξεκίνησε με μια δραστηριότητα ενσυνειδητότητας όπου τα παιδιά εξασκησαν την ακοή τους με τους περιβάλλοντες ήχους και στη συνέχεια σκέφτηκαν όσους περισσότερους ήχους μπορούσαν και τους ταξινομησαν σε κατηγορίες ανάλογα με την ηχογόνο πηγή τους.

476485703 2106589669773030 4827161297127021167 n

Αυτη η ενασχόληση προκάλεσε το βασικό μας ερευνητικό ερώτημα «Γιατί διαφοροποιούνται οι ήχοι μεταξύ τους ακόμα κι όταν προέρχονται από την ίδια πηγη;» Προκειμένου να το απαντησουμε τα παιδιά ενεπλάκησαν σε ποικιλες δραστηριότητες διερεύνησης χρησιμοποιώντας ψηφιακά εργαλεια προσομοίωσης αλλά και διεξάγοντας εμπειρικά πειραματα. Με την εφαρμογή bouncy balls (https://bouncyballs.org/) οι μαθητές πειραματίστηκαν με την ιδιότητα της έντασης του ηχου. Συμπληρωματικά έπαιξαν το ψυχοκινητικό παιχνίδι «Μην ακουστεί το ντέφι/τα κουδουνάκια» με μεγάλη προσοχή!

Η εφαρμογή shared piano από το chrome music lab (https://musiclab.chromeexperiments.com/Shared-Piano/#FAZeUD9g6) βοήθησε τα παιδιά να αντιληφθούν τη διάρκεια ως χαρακτηριστικό των ήχων.

Περνώντας στις εφαρμογες οscillators από το chrome music lab (https://musiclab.chromeexperiments.com/Oscillators/). αλλά και blob opera από το google arts & culture (https://artsandculture.google.com/experiment/blob-opera/AAHWrq360NcGbw?hl=en) , τα παιδιά διερευνησαν την ιδιότητα της οξύτητας. Παράλληλα, έκαναν τα πρώτα βήματα στην εκμάθηση της μουσικης θεωρίας και αποτύπωσαν τις νεοαποκτηθείσες γνώσεις τους εικαστικά χρησιμοποιώντας τρισδιάστατα υλικά.

Τη χροιά, το τελευταίο χαρακτηριστικό των ήχων, ανακαλυψαν τα παιδιά μέσα από το διαδραστικό αντικείμενο «Τα μουσικά όργανα και οι ήχοι τους» (http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/7997) και https://insidetheorchestra.org/musical-games/ όπου οι μαθητές συνέδεσαν τα μουσικά όργανα με τους μοναδικούς ήχους που παραγουν.

Προκειμένου να επέλθει η διάκριση μεταξύ του απλού ήχου και της μουσικής τα παιδια ενεπλάκησαν σε δραστηριότητες σχετικές με το ρυθμό και τη μελωδία, τα απαραίτητα δηλαδή στοιχεία για τη μουσική. Έπαιξαν ρυθμούς χρησιμοποιώντας το σώμα τους (body percussion) αλλά και απλά μουσικά όργανα, αρχικά αντιγραφοντας ρυθμικά μοτίβα με κλιμακούμενη δυσκολία και στη συνέχεια με τη βοήθεια εικονοκαρτών συνέθεσαν τα δικά τους!

Από τα ρυθμικά μοτίβα οδηγήθηκαν στις μελωδικές φράσεις τις οποίες άκουσαν και αναγνώρισαν σε διάσημες μουσικές συνθέσεις. Έμαθαν τα μουσικογράμματα, τον σχηματικό τρόπο αναπαράστασης των μελωδικών φράσεων και τα ακολούθησαν με ιδιαίτερη χαρά αναπτύσσοντας δεξιότητες οπτικοκινητικου συντονισμού και όχι μόνο! Στη συνέχεια χρησιμοποίησαν και ολόκληρο το σώμα τους για να κινηθούν “πάνω” στις μελωδικές φράσεις συμμετέχοντας σε “μουσικές διαδρομες”.

Κατά το δεύτερο κύκλο διερεύνησης τα παιδιά προσεγγισαν τον ήχο μέσα από τη φυσική του διάσταση. Ξεκινώντας με τη διεξαγωγή ενός πειράματος ακουστικής αντιληψης (https://www.youtube.com/watch?v=qNf9nzvnd1k) παρατήρησαν ποιους ήχους μπορει να ακούσει το ανθρώπινο αυτί.

490094378 1783444555537331 2679933021320303884 n

Όσον αφορά τη διάδοσή του ήχου στα στερεά, αλληλεπιδρώντας με την προσομοίωση από την πλατφόρμα cK-12 (

https://www.ck12.org/student/?_gl=1%2A1l2x65n%2A_ga%2AMTcyODkyODcyNS4xNjU1ODEzMzI1%2A_ga_7PBE4L0PZZ%2AMTY1NzEwODI5Ni42LjEuMTY1NzEwODMwNy4w), παρατηρησαν τις ταλαντώσεις που πραγματοποιούνται στις χορδές ενός βιολιού και προσεγγισαν την έννοια των ηχητικών κυμάτων. Ταυτόχρονα, δοκιμασαν να νιώσουν τη δόνηση που προκαλείται στις δικές τους φωνητικές χορδές όσο παράγουν ήχους αλλά και πειραματίστηκαν με αυτοσχέδια κατασκευή με χορδή από ένα ποτήρι και ενα λαστιχάκι. Τέλος, με τη βοήθεια ενός τυμπάνου και μερικών χαρτιών τα οποία αναπηδουσαν κάθε φορά που η μεμβράνη του παλλόταν, οπτικοποιήσαμε τη διάδοσή του ήχου.

Σχετικά με τη διάδοσή του ήχου στον αέρα, με την προσομοίωση του Phet (https://phet.colorado.edu/sims/html/waves-intro/latest/waves-intro_el.html) αλλά και του chrome music lab (https://musiclab.chromeexperiments.com/Experiments), τα παιδιά ήταν σε θέση να παρατηρήσουν τις μεταβολές των μορίων που πυκνώνονταν και αραιώνονταν, αλλά και την ιχνηλάτηση του ηχητικού κύματος που παραγοταν κάθε φορά που αλληλεπιδρούσαν με τα ψηφιακά εργαλεία.

Για τη διάδοση του ήχου στα υγρά, τα παιδιά και πάλι χρησιμοποιησαν μια προσομοίωση από την ιστοσελίδα του Phet (https://phet.colorado.edu/sims/html/waves-intro/latest/waves-intro_el.html) που κάνει διακριτή τη διάδοση των ηχητικών κυμάτων στο νερό. Συμπληρωματικά παρακολουθήσουν και αυτό το φαντασμαγορικό βίντεο στο οποίο τα ηχητικά κύματα που παράγονται γίνονται αντιληπτά οχι μόνο με την ακοή, αλλά και μέσω της όρασης με θεαματικό τρόπο!

Ακολουθως, τα παιδιά επελεξαν το αγαπημένο τους μουσικό όργανο και δημιουργησαν ενα εικαστικό έργο, με την τεχνική της εμφύσησης, με στόχο να οπτικοποιήσουν με το δικό τους τρόπο τα ηχητικά κύματα. Εμπνευσμένοι από παιδικά εικονογραφημένα βιβλία που επεξεργάστηκαμε, αλλα και από καλλιτέχνες που παίζουν μουσική με αυτοσχέδια μουσικά όργανα από καθημερινά υλικά και λαχανικά, συκεντρώσαμε υλικά και αφού φιλοτέχνησαμε τη βάση του, στήσαμε το δικό μας μουσικό τοίχο στην αυλή του νηπιαγωγειου! Στα διαλείμματα πλέον λοιπόν όλα τα παιδιά μπορούν να πειραματιστουν με τον μουσικό τοίχο και να φτιάξουν τους δικούς τους μοναδικους ρυθμούς και μελωδίες!

 

 

 

 

«Eλλήνων Πάσχα» τα ήθη και τα έθιμα των Ελλήνων μέσα από πίνακες ζωγραφικής του Θεόφιλου.

Με αφορμή το Πάσχα που ερχόταν σε λίγες ημέρες και τις δραστηριότητες που ήδη είχαμε ξεκινήσει , αλλά και το έντονο ενδιαφέρον των παιδιών να έρθουν σε επαφή με έργα μεγάλων ζωγράφων όπως η αμυγδαλιά του Van Gogh και το μάζεμα των ελαιών του Θεόφιλου, τα παιδιά προσέγγισαν το θέμα ”Eλλήνων Πάσχα ‘’ τα ήθη και τα έθιμα των Ελλήνων μέσα από τον πίνακα ζωγραφικής του Θεόφιλου.

Screenshot 2025 04 24 at 12 57 05 5E gia th symboylo Eya Gkolfh UTF 85E gia th symboylo Eya Gkolfh.pdf

Με παρότρυνση των γονέων τα παιδιά έφεραν πολλά βιβλία με θέμα το Πάσχα, θαυμάσαμε εξαιρετικούς πίνακες Ελλήνων ζωγράφων, παραδοσιακές φορεσιές , είδαμε τα ήθη και έθιμα της Ελλάδας από πολλές και διαφορετικές περιοχές όπως:

 

Έμαθαν για έργα μεγάλων Ελλήνων συγγραφέων και ζωγράφων .Τα παιδιά διατύπωσαν αυτά που έβλεπαν καθώς συμβολευόντουσαν και τα βιβλία που είχαν φέρει από το σπίτι τους…

Στη συνέχεια έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον στην τάξη και έτσι μελέτησαν του πίνακα του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ, ενός από τους αντιπροσωπευτικότερους Έλληνες ζωγράφους του 19 ου αιώνα. Έναν εξαιρετικό λαϊκό ζωγράφο που απαθανάτισε θρύλους και παραδόσεις, καθημερινές στιγμές από την ελληνική πραγματικότητα με το μοναδικό του προσωπικό ύφος που καθιστά τα έργα του από τα πλέον αναγνωρίσιμα της ελληνικής ζωγραφικής.

Μέσα από τον πίνακα ζωγραφικής τα παιδιά είχαν τη δυνατότητα να αναρωτηθούν, τι απεικονίζει, να σκεφτούν τον τίτλο, να μαντέψουν τις εικόνες, να παρατηρήσουν, να ονειρευτούν , να φανταστούν, να αναπτύξουν την κριτική σκέψη, να τον αποκρυπτογραφήσουν ,να αποκαλύψουν τα μυστικά του.Να επιλύσουν προβλήματα με ευέλικτη ομαδοποίηση  και να καταλήξουν σε συμπεράσματα τα οποία θα είναι χρήσιμα εργαλεία στην ανατροφοδότηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας .

Δείχνοντας τον πίνακα στο διαδραστικό πίνακα της τάξης τα παιδιά με κατάλληλες ερωτήσεις – (ΒΛΕΠΩ…ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ..ΑΝΑΡΩΤΙΕΜΑΙ…) προσπάθησαν να απαντήσουν και να προβληματιστουν σχετικά με το τι απεικονίζεται σε αυτό που έβλεπαν…

Ακολούθησαν ερωτήματα όπως..Τι βλέπετε?τι φοράνε οι άνθρωποι? Τι κάνουν? Τι σκέφτεστε όταν βλέπεται τον πίνακα ? σας αρέσει? Τι λένε μεταξύ τους? Είναι χαρούμενοι?

Στη συνέχεια αυτά καταγράφονταν και τα παιδιά κλήθηκαν να μαντέψουν τον τίτλο του έργου και να τον προσέξουν με μεγαλύτερη λεπτομέρεια με τη χρήση επιπλέον μαιευτικών ερωτημάτων

Στη συνέχεια τα παιδιά ενεπλάκησαν σε διάφορες δραστηριότητες όπως:

1.συναρμολόγηση παζλ με αυξημένο βαθμό δυσκολίας. Στα παιδιά δίνεται ως πρότυπο ο πίνακας που μελετήσαμε και προσπάησαν να τον συνθέσουν

Screenshot 2025 04 24 at 12 59 15 5E gia th symboylo Eya Gkolfh UTF 85E gia th symboylo Eya Gkolfh.pdf

2.η κατασκευή κόκκινων χάρτινων αβγών που φέρουν μοτίβα τα οποία πρέπει να τα συνεχίσουν τα παδιά πάνω στις γραμμές…

Screenshot 2025 04 24 at 12 59 25 5E gia th symboylo Eya Gkolfh UTF 85E gia th symboylo Eya Gkolfh.pdf

3.η διήγηση της ιστορίας με ερωτήματα στα παιδια για το τι μπορει να είχε γίνει στην αρχη και να δημιουργήσουν ένα βιβλίο με εικονογράφηση και γραφή

Screenshot 2025 04 24 at 12 59 48 5E gia th symboylo Eya Gkolfh UTF 85E gia th symboylo Eya Gkolfh.pdf

4.φαναράκια

Screenshot 2025 04 24 at 13 00 03 5E gia th symboylo Eya Gkolfh UTF 85E gia th symboylo Eya Gkolfh.pdf

Τα παιδιά επέλεξαν  την ομάδα τους και προσπάθησαν στο πλαίσιο της αμοιβαίας συνεργασίας να επιλύσουν προβλήματα,να φανταστούν, να διηγηθούν και να συνθέσουν ιστορίες, να φτιάξουν μοτίβα, να αναμείξουν χρώματα, να παρατηρήσουν και να συνθέσουν τα κομμάτια του επιτραπέζιου παιχνιδιού. Οι ομάδες συνεργάστηκαν σε περίπτωση αντιμετώπισης μίας δυσκολίας ή μιας καινούριας πρότασης.

Σε επόμενη φάση διατυπώθηκαν ερωτήσεις και τα παιδιά διερεύνησαν, παρατηρησαν, εξήγησαν τι έμαθαν , τι τους άρεσε και γιατι,τι θα ήθελαν επιπλέον να κάνουν ,γιατί το έκαναν, πώς εργάστηκαν , πώς συνεργάστηκαν και τα παρουσίασαν στην ολομέλεια της τάξης.

Η διερευνητική τους εμπειρία εμπλουτίστηκε με την εκμάθηση των καλάντων του Λαζάρου. Στα πλαίσια του προγράμματος της μετάβασης του νηπιαγωγείου στο δημοτικό τραγουδήσαμε μαζί με το δημοτικό τα κάλαντα.

Στο πλαίσιο της ομαδοσυνεργατικής προσέγγισης, η διδακτική παρέμβαση ολοκληρώθηκε με πασχαλινές κάρτες και αβγά-στολίδια για το καλάθι του Πάσχα.

Screenshot 2025 04 24 at 13 02 50 5E gia th symboylo Eya Gkolfh UTF 85E gia th symboylo Eya Gkolfh.pdf