Στο νηπιαγωγείο, μία από τις πρώτες δεξιότητες που καλλιεργούμε στα παιδιά είναι η εκμάθηση και η αναγνώριση του ονόματός τους. Η διαδικασία αυτή, αν και φαίνεται απλή, έχει βαθιά σημασία για την ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης και της αίσθησης ταυτότητας του κάθε παιδιού.
Γιατί είναι σημαντικό το όνομα;
Το όνομα είναι η πρώτη “ταυτότητα” που αποκτά ένα παιδί. Είναι ο τρόπος με τον οποίο αναγνωρίζεται από τους γύρω του και το πρώτο βήμα προς την καλλιέργεια της προσωπικής του αυτοεκτίμησης. Όταν ένα παιδί μαθαίνει να γράφει, να αναγνωρίζει και να προφέρει το όνομά του:
- Αναπτύσσει την αίσθηση του ανήκειν.
- Ενισχύει τις δεξιότητές του στη γλώσσα και τον γραμματισμό.
- Μαθαίνει τη σημασία της ατομικότητας.
Δραστηριότητες για την εκμάθηση του ονόματος
Ακολουθούν μερικές δράσεις που εφαρμόσαμε στο νηπιαγωγείο μας, οι οποίες βοηθούν τα παιδιά να εξοικειωθούν με το όνομά τους με τρόπο δημιουργικό και διασκεδαστικό:
- Ταμπελάκια με το όνομα
Κατασκευάσαμε πολύχρωμα ταμπελάκια για κάθε παιδί. Τα παιδιά τα χρησιμοποιούν στις καθημερινές τους δραστηριότητες, όπως στο παιχνίδι ή στο γεύμα. Αυτό τα βοηθά να βλέπουν και να συνδέουν το όνομά τους με την ταυτότητά τους. Για να βοηθήσουμε ειδικά τα προνήπια και τα παιδιά που έχουν μεγάλο όνομα, δημιουργήσαμε καρτέλες με ένα κινούμενο βελάκι από πάνω, ωστε να τους δείχνει ποιο γράμμα πρέπει να γράψουν. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με τα νέα καρτελάκια τους! - Παιχνίδια αναγνώρισης ονομάτων“Βρες το όνομά σου και ψάρεψε το”: Τα παιδιά αναζητούν το όνομά τους ανάμεσα σε άλλα ονοματοψαράκια και το ψαρεύουν.
“Βοήθησε την μελισσούλα να φτάσει στο όνομά σου” Με την βοήθεια του beebot τα παιδιά αναγνωρίζουν το όνομα τους στο ταμπλο και προγραμματίζουν την μελισσούλα να φτάσει εκεί χωρίς να πατήσει πάνω σε άλλο όνομα. Λογικομαθηματική σκέψη, χωροχρονικές έννοιες και αναγνώριση ονόματος σε μία δραστηριότητα άκρως διασκεδαστική!
“Ποια μελισσόυλα θα φτάσει πιο μακριά;” Μετράμε τα γράμματα του ονόματος μας και πατάμε τόσες φορές το μπροστινό βελάκι του beebot, στο οπόιο έχουμε ενσωματώσει έναν μαρκαδόρο. Ποια μελισσούλα ζωγράφισε την μεγαλύτερη γραμμή;
Στην συνέχεια δημιουργήσαμε έναν πίνακα διπλής εισόδου που τον συπλήρωσαν τα παιδιά ζωγραφίζοντας τόσα κουτάκια όσα και τα γράμματα του ονόματος τους. 



Ζωγραφική και διακόσμηση του ονόματος
- Γράψαμε τα ονόματα των παιδιών σε λευκό χαρτί με νερό στο οποίο είχαμε προσθέσει μαγειρική σόδα και όταν στέγνωσε ήταν αόρατο. Στην συνέχεια οι μαθητές χρωμάτισαν το χαρτί με ένα μείγμα από αντισυπτικό και κουρκουμά και το όνομα τους εμφανίστηκε μαγικα!!!


- Δημιουργήσαμε το αρχικό του ονόματος με ταινία και τα παιδιά ζωγράφισαν το χαρτί με νερομπογιές, όταν αφαιρέσαμε την ταινία το αρχικό είχε μείνει λευκό.

- Μιας και το φετινό θέμα του παρουσιολογίου μας είναι οι σουπερ ήρωες, δημιουργήσαμε το σήμα του σουπερ ήρωά μας με το αρχικό γράμμα του ονόματός μας.

Αυτές οι δραστηριότητες ενισχύουν τη σύνδεση του παιδιού με το όνομά του και καλλιεργουν τη δημιουργικότητα. - Παζλ ονόματος
Δημιουργήσαμε παζλ με τα γράμματα του ονόματος κάθε παιδιού σε γλωσοπίεστρα. Αφού πρώτα ζωράφισαν την εικόνα του επιθυμούσαν τα παιδιά καλούνται να τα βάλουν στη σωστή σειρά, μαθαίνοντας έτσι τη δομή του ονόματός τους.

- Ο “τοίχος των ονομάτων”
Ένας τοίχος της τάξης γεμάτος με τα αρχικά των παιδιών κα την φωτογραφία τους, δημιουργεί ένα αίσθημα υπερηφάνειας και ενότητας.
Η εκμάθηση και αναγνώριση του ονόματος ενός παιδιού είναι πολύ περισσότερο από μια απλή εκπαιδευτική δραστηριότητα. Είναι ένα θεμέλιο για τη γλωσσική, κοινωνική και συναισθηματική του ανάπτυξη. Μέσα από διασκεδαστικές και δημιουργικές δράσεις, μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να ανακαλύψουν τη μοναδικότητά τους και να αναπτύξουν την αυτοπεποίθησή τους.







































































