Άνοιξη θρύψαλο μενεξεδί
Άνοιξη χνουδι περιστέρας
Άνοιξη σκόνη μυριόχρωμη
(ψαλμός και ψηφιδωτό για μια Άνοιξη στην Αθήνα
1939 Ελύτης)
Η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου, την ημέρα που γεννήθηκε ο μεγάλος Δανός παραμυθάς Χανς Κρίστιαν Άντερσεν. Την καθιέρωσε η Διεθνής Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα (International Board on Books for Young People – ΙΒΒΥ) το 1966.
Το Ελληνικό Τμήμα της ΙΒΒΥ, μετά την περσινή εκπληκτική συνεργασία του Βαγγέλη Ηλιόπουλου στο κείμενο και της Φωτεινής Στεφανίδη στην εικόνα/αφίσα, παρέδωσε τη σκυτάλη για την αφίσα της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου 2024 στην IBBY Japan, το αντίστοιχο τμήμα της Ιαπωνίας. Το φετινό μήνυμα έγραψε η συγγραφέας Eiko Kadono, η οποία μάλιστα είχε παραλάβει το Βραβείο Χ.Κ. Άντερσεν 2018 στην Αθήνα, στο πλαίσιο του 36ου Διεθνούς Συνεδρίου της ΙΒΒΥ, ενώ το εικαστικό μέρος της αφίσας ανήκει στη Nana Furiya.
Το μήνυμα της Eiko Kadono:
Οι ιστορίες ταξιδεύουν πάνω σε φτερά, λαχταρώντας ν’ ακούσουν το χαρούμενο χτύπο της καρδιάς σας.
Είμαι μια ιστορία που ταξιδεύει. Πετάω παντού.
Με τα φτερά του ανέμου ή τα φτερά των κυμάτων, ή καμιά φορά και με τα μικροσκοπικά φτερά της άμμου. Πετάω, βέβαια, και με τα φτερά των αποδημητικών πουλιών. Ακόμα και με τα φτερά των αεροπλάνων.
Στέκομαι δίπλα σου. Γυρίζω τις σελίδες για να σου πω μια ιστορία, εκείνη που θέλεις ν’ ακούσεις.
Θα σου άρεσε μια παράξενη και θεσπέσια ιστορία;
Ή τι θα έλεγες για μια λυπητερή, μια τρομακτική ή μια αστεία;
Αν δεν έχεις διάθεση να την ακούσεις τώρα, δεν πειράζει. Όμως ξέρω πως κάποια μέρα θα θέλεις. Όταν θα θέλεις, λοιπόν, φώναξε: «Ιστορία που ταξιδεύεις, έλα! Κάθισε δίπλα μου!».
Κι αμέσως θα πετάξω κοντά σου.
Έχω τόσες ιστορίες να μοιραστώ!
Τι θα έλεγες για την ιστορία ενός μικρού νησιού που βαρέθηκε τη μοναξιά του, έμαθε να κολυμπάει κι αποφάσισε να βρει έναν φίλο;
Ή για την ιστορία μιας παράξενης νύχτας, όταν παρουσιάστηκαν δύο φεγγάρια;
Ή για τη νύχτα που χάθηκε ο Άι-Βασίλης.
Ω! Μπορώ ν’ ακούσω την καρδιά σου. Χτυπάει όλο και πιο γρήγορα.
Ταπ ταπ, τίκι τακ, τικ τοκ, τικ τικ τακ!
Η ιστορία που ταξιδεύει πήδηξε μέσα σου κι έκανε την καρδιά σου να χτυπάει δυνατά.
Τώρα θα γίνεις κι εσύ μια τέτοια ιστορία, ανοίγοντας τα φτερά σου να πετάξεις.
Και έτσι, μια ακόμα ιστορία που ταξιδεύει γεννιέται.
Γιορτάσαμε την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου στο νηπιαγωγείο μας, μέσα από διάφορες δράσεις, όπως:
Α) μιλώντας για τα αγαπημένα μας βιβλία και τα δικαιώματα του αναγνώστη:
Β) συζητώντας για τα συναισθήματά μας:
Γ) ξεναγώντας τους/τις μαθητές/τριες στο χώρο της σχολικής βιβλιοθήκης που αποτελεί και μέρος των Σχεδίων Δράσης που υλοποιούνται τηντρέχουσα σχολική χρονιά.
Δ) συζητώντας με τους/τις μαθητές/τριές μας για τη λειτουργία και τον τρόπο οργάνωσης της βιβλιοθήκης της σχολικής μας μονάδας αλλά και μιας βιβλιοθήκης μεγάλης, όπως η Βιβλιοθήκη του Δήμου Γλυφάδας και η Εθνική Βιβλιοθήκη Ελλάδας καθώς και για τα επαγγέλματα που έχουν σχέση με το βιβλίο (συγγραφέας- εικονογράφος- τυπογράφος-εκδότης-βιβλιοπώλης κ.ά..).
Ε) Δημιουργώντας εικαστικά έργα:
2. Ζωγραφίζω τη βιβλιοθήκη του σχολείου μου:
https://www.canva.com/design/DAGCk72mGeU/JM78Ndr793fCjWVJHgut_w/view
3. Αξιολογώ τη σχολική βιβλιοθήκη και Ζωγραφίζω το αγαπημένο μου βιβλίο από τη δανειστική βιβλιοθήκη του τμήματός μου:
https://www.canva.com/design/DAGCfy3LV5U/saqRLGYzSb-ojPB3oDCb6Q/view
Χρόνια πολλά στο Παιδικό Βιβλίο, τους δημιουργούς του, τους μικρούς βιβλιοφάγους και τους βιβλιόφιλους!!!
Μέσω δημιουργικής γραφής, με το κείμενο Οι μικροί Ευχούληδες που εμπνεύστηκαν και ζωγράφισαν, οι μαθητές/τριές μας έστειλαν το δικό τους μήνυμα για το Αστέρι της Ευχής 2023-2024!
Και στη συνέχεια σχεδίασαν ομαδικά το Αστέρι τους!
Συγχαρητήρια σε όλους/ες τους/τις μαθητές/τριες και τους εκπαιδευτικούς των τμημάτων για τις δημιουργίες τους!!!
Συγχαρητήρια και στους γονείς που στήριξαν τη δράση!!!
Και ο έπαινος για τη συμμετοχή και την ομαδική δουλειά….
Εμπνευσμένα από την επίσκεψή μας στο Μέγαρο Μουσικής και την παρακολούθηση της θεατρικής παράστασης «Σκιές στο πεντάγραμμο», τα παιδιά ζήτησαν με ενθουσιασμό να δημιουργήσουμε το δικό μας θέατρο σκιών. Ήθελαν να ζήσουν τη μαγεία του θεάτρου, να υψώσουν τη φωνή τους και να δώσουν ζωή στις δικές τους ιστορίες!
Χρησιμοποιώντας απλά υλικά και με όρεξη για δημιουργία, συνεργαστήκαμε για να φέρουμε εις πέρας αυτό το συναρπαστικό project. Κάθε παιδί ζωγράφισε και έκοψε με φροντίδα τη δική του φιγούρα, δίνοντάς της μοναδικό χαρακτήρα.
Στη συνέχεια, χωρισμένα σε ζευγάρια, τα παιδιά παρουσίασαν στην υπόλοιπη τάξη τις ιστορίες που σκέφτηκαν. Χρησιμοποιώντας τις φιγούρες τους, έδωσαν σάρκα και οστά στους χαρακτήρες, ζωντανεύοντας τις περιπέτειές τους με φωνές και κινήσεις.
Το αποτέλεσμα ήταν μαγικό! Ομαδικότητα, φαντασία, δημιουργικότητα και αυθεντική χαρά συνέθεσαν μια αξέχαστη εμπειρία για όλους. Κάθε παράσταση ήταν μοναδική, γεμάτη χιούμορ, συγκίνηση και πρωτότυπες ιδέες.
Μια φορά ακόμα, αποδείχθηκε ότι η μαγεία ξεδιπλώνεται όταν η έμπνευση πηγάζει από τα ίδια τα παιδιά. Η χαρά τους, η αφοσίωση και η δημιουργικότητά τους δημιούργησαν ένα θέατρο σκιών γεμάτο ζωή, χρώμα και ονειρικό ύφος!
Γιατί, ας μην ξεχνάμε, η τέχνη ανθίζει όταν αφήνουμε ελεύθερη τη φαντασία των παιδιών!
Τίτλος : «Θάλα-SoS-α χωρίς πλαστικά»
Μέσω του εκπαιδευτικού προγράμματος με τίτλο «Θάλα-SoS-α χωρίς πλαστικά» οι μικροί μας μαθητές είχαν την ευκαιρία να εντοπίσουν τα αίτια για τη θαλάσσια ρύπανση και να αποκτήσουν θετική στάση σχετικά με τη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων, αναγνωρίζοντας τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που έχουν ειδικότερα στη θαλάσσια ζωή, να αναστοχαστούν ως προς την προσωπική τους ευθύνη και να υιοθετήσουν συγκεκριμένες συμπεριφορές που συμβάλλουν θετικά στη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων στην καθημερινή ζωή.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα έδρασε μετασχηματιστικά, εμπλέκοντας τους/τις μαθητές/-τριες σε δραστηριότητες που προωθούν τις θετικές περιβαλλοντικές συμπεριφορές στην καθημερινή πρακτική, ενθαρρύνοντας, έτσι, και τους γονείς τους, αλλά και άλλους, να υιοθετήσουν αυτές τις συμπεριφορές!!
Ομαδική ψηφιακή αφίσα
Ζωγραφίζω καθαρές και «βρώμικες» θάλασσες
Ζωγραφίζω το παραμύθι «Μια σακούλα, δυο χελώνες, τρεις δύτες»
Ατομικά ενυδρεία
Οι διδακτικοί στόχοι των συγκεκριμένων εργαστηρίων του θεματικού κύκλου Ζω καλύτερα- Ευ ζην/ Υποενότητα: «ΥΓΕΙΑ: Διατροφή -Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια», που υλοποιήθηκαν στο τμήμα μας, ήταν οι μαθητές/τριες:
Για την υλοποίηση των παραπάνω στόχων πραγματοποιήθηκαν οι ακόλουθες δραστηριότητες:
Τα παιδιά παρακολούθησαν το μουσικό παραμύθι: «Ο Γρηγόρης και ο Σταμάτης» και μέσω αυτού, κατανόησαν βασικούς κανόνες οδικής ασφάλειας.
Ακολούθως κατασκεύασαν ένα αυτοκινητάκι και κατέγραψαν ένα μήνυμα για την οδική ασφάλεια.
Διάβασαν το σύνθημα «ΣΤΑΜΑΤΩ- ΠΕΡΙΜΕΝΩ- ΞΕΚΙΝΩ», που αντιστοιχεί στις ενδείξεις του φωτεινού σηματοδότη, το κατέγραψαν και δημιούργησαν με την τεχνική του κολάζ το δικό τους σηματοδότη.
Διαβάσαμε το παραμύθι «Καλώς τον κύριο ΚΟΚ» και τα παιδιά ιχνογράφησαν ό,τι τους έκανε εντύπωση.
Επεξεργαστήκαμε το ποίημα «Ο κύριος ΚΟΚ», παίξαμε ψυχοκινητικά παιχνίδια με τα σήματα του ΚΟΚ και ενώσαμε τα σήματα με το άλλο τους μισό.
Τέλος παρακολουθήσαμε το παραμύθι «Ο φίλος μου ο Ποδηλατάκιας» και συζητήσαμε για τον εξοπλισμό που χρειάζεται να φέρει ένας ποδηλάτης, ώστε να κινείται με ασφάλεια στο δρόμο.