ΚΑΡΑΒΑΝΙΑ ΧΩΡΙΣ ΣΥΝΟΡΑ
ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ ΜΑΣ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ- ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ
ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
ΤΙΤΛΟΣ: <<Καραβάνια χωρίς σύνορα. Αναζητώντας την πατρίδα της καρδιάς μας>>
Το πρόγραμμα με τίτλο <<Καραβάνια χωρίς σύνορα. Αναζητώντας την πατρίδα της καρδιάς μας>>, επιλέχθηκε από το υλικό του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και έχει κριθεί κατάλληλο για διδασκαλία στο νηπιαγωγείο. Ειδικότερα, σκοπός του προγράμματος είναι να αποκτήσουν τα παιδιά, μέσα από δομημένες και στοχευμένες δραστηριότητες, τη δεξιότητα να αναγνωρίσουν την ύπαρξη και εφαρμογή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, να κατανοήσουν τη σημασία και τη σπουδαιότητα της εφαρμογής τους για τη ζωή των ανθρώπων πέρα από σύνορα, φυλές, εθνότητες.
Συγκεκριμένα, ακούγοντας μουσική τα παιδιά περπατούν στο χώρο. Κοιτάζονται στα μάτια χωρίς να μιλάνε, σαν το βλέμμα τους να το ενώνει ένα αόρατο νήμα. Έπειτα αλλάζει η μουσική και τα παιδιά περπατούν και όποιο νήπιο συναντούν ανταλλάσσουν χειραψία. Όταν πάλι αλλάζει η μουσική τα παιδιά ενώ περπατούν ελεύθερα στο χώρο, κάνουν μια υπόκλιση καθώς συναντούν άλλα παιδιά. Η μουσική σταματά. Τα παιδιά δίνουν τα χέρια χωρίς συγκεκριμένη διάταξη και στη συνέχεια προσπαθούν να φτιάξουν έναν κύκλο. Τέλος μετατρέπουν τον κύκλο σε μια μεγάλη καρδιά.
Σε χαρτόνι σχεδιάζουμε μια μεγάλη καρδιά και τα νήπια κολλούν το καθένα από μια φωτογραφία ενός άλλου παιδιού. Σε ατομικά Α4 χαρτιά, τα παιδιά φτιάχνουν μια καρδιά και ζωγραφίζουν τις/τους συμμαθήτριες/τες τους.



Με αφορμή το βιβλίο της UNISEF(Richard,2014), ακολουθεί συζήτηση για την καθημερινή ζωή πολλών παιδιών του τρίτου κόσμου, την έλλειψη βασικών αγαθών πρώτης ανάγκης καθώς και για άλλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Έτσι διαμορφώνονται στάσεις και αξίες των παιδιών για το θέμα του προγράμματος. Ακολουθεί δημιουργία νοητικού χάρτη με τις πρότερες γνώσεις των παιδιών και τις βασικές ανάγκες των ανθρώπων. Ζωγραφίζουν τις βασικές ανάγκες του ανθρώπου.
Ύστερα από την προβολή της ταινίας <<Ειρήνη>>, η ιστορία μιας μικρής προσφυγοπούλας, γίνεται συζήτηση για τους όρους <<δικαίωμα>>, <<υποχρέωση>>, <<ανάγκες>>. Διατυπώνονται υποθέσεις για τους λόγους που σε κάποιες χώρες καταπατώνται τα ανθρώπινα δικαιώματα. Η νηπιαγωγός εστιάζει στα συναισθήματα που βιώνει η μικρή προσφυγοπούλα στο ταξίδι της για τη νέα πατρίδα. Ακολουθεί συζήτηση για τους λόγους που αναγκάζουν τους ανθρώπους να φύγουν από την πατρίδα τους και ποιοι είναι οι φόβοι τους. Τα νήπια ζωγραφίζουν σε χαρτιά τους φόβους τους, τους κάνουν μπάλες και προσπαθούν να τους πετάξουν μακριά, για να μην τα ενοχλούν. Έπειτα, παιδιά και νηπιαγωγός φτιάχνουν την <<αλυσίδα σεβασμού>>, όπου σε κάθε κρίκο της αναγράφονται τρόποι με τους οποίους δείχνουμε φιλικότητα και καλοσύνη, σε γνωστούς και αγνώστους.
Τα παιδιά καλούνται να απαντήσουν στην ερώτηση <<αν τα δικαιώματα είναι κοινά σε κάθε ύπαρξη πάνω στη γη>>. Διατυπώνουν τις απόψεις τους και τις καταγράφουν, συγκρίνοντας τις ανάγκες τους με τις αντίστοιχες ενός ζώου. Ακολουθεί κατασκευή διαγράμματος που δείχνει τις ανάγκες που καθιστούν ένα παιδί ευτυχισμένο. Δημιουργούμε κολλάζ με τα δικαιώματα του παιδιού. Τέλος τα παιδιά αποτυπώνουν εικαστικά το παζλ των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.






















