Καλλιέργεια προφορικού και γραπτού λόγου

bigstock Child speaking and alphabet le 18001274 1200x747 cΣτις μέρες μας η καλλιέργεια του προφορικού και γραπτού λόγου αποτελεί μια από τις βασικές δυσκολίες των νέων. Με αφορμή ένα άρθρο που διάβασα πρόσφατα του Γ. Μπαμπινιώτη «Μάθε, παιδί μου, Ελληνικά…» αποφάσισα να γράψω ένα άρθρο με περιεχόμενο τον ρόλο της οικογένειας και του σχολείου στη βελτίωση του λόγου των νέων.

Αξίζει να αρχίσω από την οικογένεια, καθώς είναι πρωτογενής φορέας και η επιρροή των γονέων στα παιδιά είναι σημαντική. Αρχικά, απαραίτητο είναι οι γονείς να συμμετέχουν δημιουργικά στον ελεύθερο χρόνο των παιδιών. Ειδικότερα, τα επιτραπέζια γλωσσικά παιχνίδια μπορούν να βοηθήσουν στην όξυνση του νου. Επίσης, αφού τα παιδιά έχουν ως πρότυπο τους γονείς τους, σκόπιμο θα ήταν να διαβάζουν βιβλία ή ακόμα να ενθαρρύνονται να δανείζονται βιβλία και να ενισχύουν τη φιλαναγνωσία των νέων. Επιπρόσθετα, επιβάλλεται από τους γονείς να χρησιμοποιούν τον διάλογο ως μέσο επίλυσης των προβλημάτων. Τέλος, η οικογένεια μπορεί με διάφορους τρόπους και σχετικά απλούς να συμβάλλουν στην τόνωση του ενδιαφέροντος για τη γλώσσα.

Εκτός από τα παραπάνω το σχολείο είναι εξίσου σημαντικός φορέας για τη βελτίωση της γλωσσικής έκφρασης των νέων. Αρχικά, οι καθηγητές κρίνεται απαραίτητο να ενισχύουν το ενδιαφέρον των παιδιών για την ανάγνωση εξωσχολικών βιβλίων και ιδιαίτερα λογοτεχνικών, ώστε τα παιδιά να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους και να βελτιώσουν την έκφρασή τους. Στη συνέχεια, σκόπιμο θα ήταν να αυξηθούν οι ρητορικοί διαγωνισμοί και οι καθηγητές να παρακινούν τους νέους να παίρνουν μέρος σε αυτούς.

Ακόμη, χρήσιμο θα ήταν να πραγματοποιούνται ενδιαφέρουσες διδακτικές εκδρομές σε μουσεία ή και να καθιερωθούν εβδομάδες ανάγνωσης και σχολιασμού λογοτεχνικών βιβλίων. Εξίσου σημαντικό κρίνεται να τυπωθούν νέα βιβλία για το μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας. Τα νέα βιβλία θα ενισχύσουν το ενδιαφέρον των παιδιών για το μάθημα, καθώς θα είναι σύγχρονα με πολλές δημιουργικές δραστηριότητες. Τέλος, επιβάλλεται οι καθηγητές να προσπαθήσουν να διδάσκουν το μάθημα της γλώσσας-λογοτεχνίας με πιο θελκτικό για τα παιδιά τρόπο, ώστε να τους εμφυσήσουν την αγάπη για τη γλώσσα.

Συνοψίζοντας, ο γραπτός και προφορικός λόγος πρέπει να καλλιεργηθούν με ποικίλους τρόπους. Το γλωσσικό πρόβλημα και η λεξιπενία θα μειωθούν, αν οι νέοι αντιμετωπίσουν με διαφορετικό τρόπο το μάθημα της γλώσσας. Αξίζει όλοι και ιδιαίτερα η οικογένεια και το σχολείο να συμβάλουν στην αναβάθμιση του προφορικού και γραπτού λόγου.

Από την μαθήτρια της Α΄ Λυκείου (Α4)

Ε. Χ.

Κατηγορίες: Η έκθεση που ξεχώρισε, Χωρίς κατηγορία. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.