1ο Γυμνάσιο Αίγινας (Καποδιστριακό)

Επίσημο ιστολόγιο του σχολείου

Ένα…διαφορετικό σχολείο!

Οκτ 20139

lap1

Το αυτοδιαχειριζόμενο λύκειο στο Παρίσι L.A.P. (Lycée Autogéré de Paris), εδώ και τριάντα χρόνια πειραματίζεται με εναλλακτικές παιδαγωγικές μεθόδους. Καθηγητές και μαθητές αποφασίζουν μαζί για το σχολείο, τα οικονομικά και την οργάνωση της καθημερινότητας.

 

Παρότι οι εγκαταστάσεις δεν είναι στην καλύτερη κατάσταση, αυτό το σχολείο παραμένει ιδιαιτέρως δημοφιλές. Περισσότεροι από εβδομήντα μαθητές φρόντισαν να παρευρεθούν στις σχετικές διαλέξεις- που πραγματοποιήθηκαν μέσα στις διακοπές, για όσους ενδιαφέρονται να φοιτήσουν εκεί το επόμενο σχολικό έτος.

 

Σχεδόν όλοι αυτοί υποψήφιοι είχαν προβλήματα στο κλασικό εκπαιδευτικό σύστημα. Πολλές απουσίες και συγκρούσεις με τους καθηγητές, τους έκαναν να ανήκουν στους 140.000 μαθητές που ετησίως αποτυγχάνουν στο σχολείο. Σύμφωνα με τον υπουργό πρόκειται για «νέους που εγκαταλείπουν την εκπαίδευση χωρίς κανένα πτυχίο οπότε με αβέβαιο επαγγελματικό μέλλον».

 

Ο Maxime που αποφοίτησε εδώ και τρία χρόνια λέει: «ήρθα εδώ για μια δεύτερη ευκαιρία, να μάθω ξανά πως μαθαίνουν, να καθίσω στο θρανίο και να μείνω εκεί συγκεντρωμένος για όσο διαρκεί το μάθημα».

 

Οι μέθοδοι διδασκαλίας και η οργάνωση της σχολικής ζωής βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με το παρελθόν. Η πρώτη καινοτομία είναι ότι οι παλιοί μαθητές εξηγούν στους νέους τον τρόπο λειτουργίας του σχολείου.

 

Στο LAP οι 250 μαθητές και οι 25 καθηγητές αποφασίζουν από κοινού για όλα όσα αφορούν το σχολείο. Χωρίζονται σε οχτώ διαφορετικές ομάδες που εκλέγουν κάποια άτομα και τα οποία ορίζονται κάθε βδομάδα για να ψηφίσουν θέματα που αφορούν τα οικονομικά και τα πρακτικά ζητήματα.

 

Οι μαθητές μπορούν να συμμετέχουν και σε ειδικές θεματικές, όπως τα οικονομικά, η δικαιοσύνη και η πληροφορική. Ένα σύνολο από καθηγητές και μαθητές ψηφίζουν για όλα τα ζητήματα. Ισχύει η μία ψήφος ανά άτομο, ώστε να μειωθεί το φαινόμενο των απουσιών στις συνελεύσεις.
lap4
Κάθε μία από τις οχτώ ομάδες είναι υπεύθυνη για την συντήρηση και τον καθαρισμό των σχολικών εγκαταστάσεων. Από το 1982 που πρωτολειτούργησε το σχολείο, κάποιες αρχές δεν έχουν αλλάξει. Καθώς δεν υπάρχουν καθαρίστριες, όλοι κάνουν τα πάντα.
Εδώ οι μαθητές απευθύνονται στον ενικό στους καθηγητές και οι όροι είναι ίδιοι για όλους. Οι καθηγητές δεν έχουν πάντα δίκαιο και κάθε άποψη μπορεί να αμφισβητηθεί με επιχειρήματα. Επιπλέον, οι φοιτητές δεν είναι υποχρεωμένοι να παρακολουθήσουν μαθήματα, σύμφωνα με την αρχή της ελεύθερης συμμετοχής.
Η εξουσία εδώ αμφισβητείται έντονα λέει ο Pascal, επί 17 έτη καθηγητής στο σχολείο. Οι μαθητές δεν είναι υποχρεωμένοι να παρακολουθούν μαθήματα, βάσει της αρχής της ελεύθερης συμμετοχής. Ο καθένας κατανέμει μόνος του τον χρόνο.Αυτό συμβαίνει για έχουν χρόνο να ψάξουν κάτι που τους ταιριάζει περισσότερο. Εντός και εκτός σχολείου, οι μαθητές παροτρύνονται να ασχοληθούν με δραστηριότητες που τους ενδιαφέρουν, κυρίως τις ώρες που είναι αφιερωμένες στην ερευνητική εργασία (projects).
Είναι ελεύθεροι να επιλέξουν τα μαθήματα τους και να παρακολουθήσουν αυτά που θέλουν, ανεξαρτήτως της κατεύθυνσης σπουδών. Δεν υπάρχουν σχολικοί σύμβουλοι (επόπτες) και τιμωρίες. «Εδώ ο καθένας τιμωρείται από μόνος τους, όταν δεν κάνει τίποτα» λέει ο Florian, μαθητής της θεωρητικής κατεύθυνσης. 
Εκτός από τις επίσημες εξετάσεις, δεν υπάρχει βαθμολογία. Οι μαθητές αυτοαξιολογούνται σε μια σχολική καρτέλα την οποία ελέγχουν και επικυρώνουν οι καθηγητές. Αυτός είναι ένας τρόπος να επικεντρώνονται στην γνώση και όχι στους βαθμούς.
 
Πολλοί πηγαίνουν στο LAP, μετά από μία μακροχρόνια πορεία στο παραδοσιακό εκπαιδευτικό παραδοσιακό σύστημα, όμως το αυτοδιαχειριζόμενο λύκειο δεν αποτελεί μόνο μια δεύτερη ευκαιρία στην γνώση, εκτός από το ακαδημαϊκό υπόβαθρο, μαθαίνουν να γίνονται υπεύθυνοι και ανεξάρτητοι πολίτες. 
«Εδώ η αυτόδιαχείριση δεν είναι ένα ρητορικό σχήμα. Τα πάντα συζητιούνται συλλογικά. Αυτή η διαδικασία επιτρέπει στο άτομο να εξοικειωθεί με τον χώρο και να γίνει μέρος του συνόλου. Οι συμμετέχοντες μαθαίνουν να αμφισβητούν συλλογικά και ατομικά. Η αυτοδιαχείριση είναι μία από τις πιο πετυχημένες μορφές δημοκρατίας. Τα άτομα που φοιτούν σε αυτό το σχολείο μπορούν να έχουν άποψη για πάρα πολλά ζητήματα. Το παραδοσιακό σχολείο κατασκευάζει πολίτες χωρίς γνώμη που διδάσκονται να γνωρίζουν κωδικούς και να συμμορφώνονται. Αντίθετα, εδώ το μέρος είναι ιδανικό για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης» λέει ο Pascal, μαθηματικός στο σχολείο για 17 χρόνια.
Αν και δεν έχουν εξοικειωθεί όλοι οι μαθητές με την αναπαράσταση του φυσικού λογάριθμου ή την υποτακτική, το επίπεδο ωριμότητας είναι εντυπωσιακό για την ηλικία τους, καθώς και το περιεχόμενο και η ποιότητα των συζητήσεων που συχνά αναπτύσσουν.
Ο ίδιος καθηγητής αναγνωρίζει ότι η έκρηξη ελευθερίας, πολλές φορές ξαφνιάζει και χρειάζεται ιδιαίτερη μεταχείριση από πλευράς των μαθητών. «Πρέπει να έρχονται στο μάθημα για τους ίδιους, κι όχι για τους καθηγητές ή τους γονείς» λέει η Margot, μαθήτρια της πρώτης τάξης.
Ειδικά τον χειμώνα, πολλοί απουσιάζουν από το μάθημα, αλλά πάντα με κάτι ασχολούνται. Και για όσους αράζουν σε ένα παγκάκι στην αυλή, θα πρέπει να πούμε ότι σε ένα άλλο σχολείο, δεν θα πήγαιναν καθόλου. Με αλλά λόγια, στο LAP, μπορεί να μην πετυχαίνουν όλοι στις απολυτήριες εξετάσεις αλλά τουλάχιστον κρατάν επαφή με την κοινωνία και τους καθηγητές. Κάθε μαθητής έχει έναν υπεύθυνο που τον συμβουλεύει σχετικά με τον προσανατολισμό του.
Κάποιοι μαθητές συγχέουν μερικές φορές τον ατομικισμό με την κοινή δράση της ομάδας και το «κάνω ο,τι θέλω». Όμως, οφείλουν να καταλάβουν με τον ερχομό τους εδώ, ότι υπάρχουν κάποιες ελευθερίες αλλά και κάποιοι περιορισμοί που δεν υπάρχουν στα υπόλοιπα λύκεια.

Υπάρχει μια νέα επαφή με την έννοια της εξουσίας, αλλά και νέες ευθύνες. «Αν δεν έρχεται κανείς στο σχολείο, αυτό θα κλείσει» λέει ο Clement, απόφοιτος της πρώτης λυκείου.
Κάποιοι μαθητές έχουν συνηθίσει από τα προηγούμενα χρόνια που φοιτούσαν σε παραδοσιακά σχολεία, να είναι παθητικοί θεατές, οπότε προσπαθούν να γίνουν υπεύθυνα μέλη στο αυτοδιαχειριζόμενο λύκειο. Για να γίνει πιο ομαλά αυτή η μετάβαση στην ελευθερία, θα πρέπει η αυτοδιαχείριση να ξεκινά από το γυμνάσιο.
Στο LAP δίνεται η ευκαιρία στους μαθητές να επανασυνδεθούν με τη μάθηση και να χτίσουν ένα νέο μέλλον. Όμως δεν υπάρχει μια μαγική συνταγή για όλα τα προβλήματα. Δεν καταργείται η δυσκολία στο LAP, όσο κι αν οι μαθητές πιστεύουν ότι αυτό συμβαίνει επειδή η εξουσία παύει να υφίσταται.
Με μόλις 30% των μαθητών να επιτυγχάνει στις απολυτήριες εξετάσεις, το αυτοδιαχειριζόμενο λύκειο είναι τελευταίο στη σειρά κατάταξης των σχολείων της πόλης.
Αυτοί οι αριθμοί ενοχλούν τους μαθητές.

Η Anne, μαθήτρια στο σχολείο υποστηρίζει ότι: «αυτοί οι αριθμοί δεν λεν τίποτα. Τα 2/3 των μαθητών εδώ δεν θα είχαν φτάσει ποτέ στην πρώτη λυκείου και από αυτούς δυο τρείς θα έφταναν μέχρι την τρίτη τάξη. Οπότε μπορούμε να θεωρήσουμε ότι το ποσοστό επιτυχίας αγγίζει το 100%».

lap6
Η Aurélie που σε λίγες μέρες θα δώσει απολυτήριες εξετάσεις λέει: «Tα υπόλοιπα λύκεια έχουν να διδαχτούν πολλά πράγματα από εδώ. Πριν δεν πήγαινα καθόλου στο μάθημα, δεν ήταν ενδιαφέρον. Εδώ είμαι πιο επιμελής και νιώθω να καταλαβαίνω κάτι. Στο παλιό μου σχολείο, οι καθηγητές δεν απαντούσαν στις ερωτήσεις. Μου έλεγαν να ξαναδιαβάσω το μάθημα. Εδώ διαθέτουν τον χρόνο να σου εξηγήσουν».

 
Σίγουρα στο LΑP υπάρχουν ατέλειες, κάποιοι μαθητές συνεχίζουν να είναι φυγόπονοι και η έλλειψη εξουσίας μπορεί να τους αποσυντονίσει.

Η Perrine, καθηγήτρια αγγλικών είναι πεπεισμένη ότι χρειάζονται και άλλες τέτοιες πειραματικές προσπάθειες, όπου οι ανθρώπινες σχέσεις διαφοροποιούνται. Συμφωνεί με την ιδέα ότι οι μαθητές του αυτοδιαχειριζόμενου λυκείου θα σημαδευτούν από το πέρασμα τους στην δημοκρατία και την κοινωνική ζωή. Αν και γνωρίζει καλά τους περιορισμούς του συστήματος, θεωρεί ότι δεν είναι αρκετοί για να εμποδίσουν άλλους μαθητές να αδράξουν την ευκαιρία να έχουν τον έλεγχο του πεπρωμένου τους.

lap3
Οι καθηγητές του LAP συνεχίζουν να διδάσκουν στους μαθητές τους πολύ περισσότερα από ότι ορίζει το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών του Υπουργείου Παιδείας και θέτουν υψηλούς στόχους.
επίσημη ιστοσελίδα σχολείου (για γαλλόφωνους) :http://www.l-a-p.org/
σελίδα σχολείου στη wikipedia (για γαλλόφωνους) :http://fr.wikipedia.org/wiki/Lyc%C3%A9e_autog%C3%A9r%C3%A9_de_Paris 

Το Κεντρικόν Σχολείον Αίγινας

Σεπ 201318

Kentrikon_Sxoleion-2

Το πρώτο ανώτερο εκπαιδευτικό ίδρυμα στο νεοελληνικό κράτος. Μαζί με το Ορφανοτροφείο και τα Αλληλοδιδακτικά Σχολεία, αποτέλεσε τον πρώτο καρπό της εκπαιδευτικής πολιτικής του Ιωάννη Καποδίστρια. Ο Κυβερνήτης έδινε ιδιαίτερη βαρύτητα στην παιδεία και τη θεωρούσε πρωταρχικό του στόχο για την ανασυγκρότηση του έθνους.

Το Κεντρικόν Σχολείον ιδρύθηκε τον Νοέμβριο του 1829 στην Αίγινα, με αντικείμενο την παραγωγή επιστημονικά καταρτισμένων δασκάλων και την προπαρασκευή όσων νέων ήθελαν να ακολουθήσουν ανώτατες σπουδές σε άλλους κλάδους. Η φοίτηση ήταν τριετής και τα μαθήματα, κυρίως, θεωρητικής κατεύθυνσης. Πολλοί από τους αποφοίτους του αποτέλεσαν τα πρώτα στελέχη της δημόσιας διοίκησης.

Πρωτολειτούργησε στις 2 Ιανουαρίου 1830 με έφορο τον Ανδρέα Μουστοξύδη και στεγάσθηκε αρχικά στο οίκημα, όπου παλαιότερα συνεδρίαζε το «Πανελλήνιον». Οι βασικοί δάσκαλοι ήταν ο Γεώργιος Γεννάδιος, που δίδασκε ελληνική γλώσσα, συντακτικό, ιστορία και γεωγραφία, και ο Ιωάννης Βενθύλος, που δίδασκε έλληνες ποιητές, μαθηματικά και γαλλικά. Υποδιδάσκαλοι διορίσθηκαν ο ζωγράφος Φώτιος Βότζας για το μάθημα της σκιαγραφίας και ο Αθανάσιος Αβραμιάδης για το μάθημα της μουσικής.

Οι αιτήσεις για φοίτηση στο Σχολείο ήταν τόσες πολλές, που ο Καποδίστριας έδωσε εντολή να εκπονηθούν από τους αρχιτέκτονες Κλεάνθη και Σάουμπερτ σχέδια για την ανέγερση νέου κτιρίου, το οποίο ανεγέρθηκε με δωρεά του ελβετού φιλέλληνα Εϋνάρδου και έλαβε την ονομασία «Εϋνάρδειο».

Σημαντικός αριθμός των σπουδαστών ήταν υπότροφοι της κυβέρνησης και κυρίως εκείνοι που προέρχονταν από τις υπόδουλες περιοχές της Ελλάδας, καθώς και οι γιοι των αγωνιστών. Στον απολογισμό τού πρώτου έτους της λειτουργίας του, στις 31 Δεκεμβρίου 1830, αναφέρεται ότι φοιτούσαν 350 σπουδαστές απ’ όλη την Ελλάδα.

Ο Καποδίστριας, παρά το φόρτο της εργασίας του, παρακολουθούσε από κοντά τη λειτουργία του Σχολείου. Υπήρχαν μέρες που βρισκόταν στην αίθουσα διδασκαλίας με τους μαθητές και τους παρότρυνε «εις το καθήκον και την αρετήν νέους αρχομένους βίον νέον, εν πατρίδι νέα», ενώ κατά την περίοδο των εξετάσεων ζητούσε να «διαβάση τας κόλλας των εξετάσεων των μαθητών για να διαπιστώση αυτοπροσώπως την πρόοδό τους».

Πολύς λόγος έγινε για το αν θα πρέπει να υπάρχουν κατά τη σχολική περίοδο αργίες και διακοπές, γιατί μερικοί υποστήριζαν ότι οι αργίες και οι διακοπές είναι εμπόδιο για την προκοπή των μαθητών. Τελικά, ο Κυβερνήτης εξέδωσε στις 16 Ιανουαρίου 1830 διάταγμα, το οποίο καθόριζε τη λειτουργία των σχολείων. Σύμφωνα με αυτό:

  • Τα σχολεία της Επικράτειας δεν θα κάνουν μάθημα τις Κυριακές, τις δεσποτικές και θεομητορικές γιορτές των Αγίων.
  • Κατά τις γιορτινές μέρες, μετά τη Θεία Λειτουργία οι μαθητές πηγαίνουν σχολείο και αφού γίνει εξήγηση του Ιερού Ευαγγελίου της ημέρας, γίνεται η συνηθισμένη παράδοση.
  • Οι ώρες παράδοσης είναι 9-12 το πρωί και 2-5 το απόγευμα.
  • Τα αλληλοδιδακτικά σχολεία θα έχουν διακοπές από 20 Ιουλίου έως 1η Σεπτεμβρίου. Τις ημέρες των διακοπών, εκτός από τις γιορτές, γίνεται μάθημα μόνο μέχρι το μεσημέρι.

Παρά την επιτυχημένη πορεία του Κεντρικού Σχολείου, τα πρώτα σύννεφα δεν άργησαν να φανούν στον ορίζοντα, αφού οι μαθητές αντέδρασαν στα κατά τη γνώμη τους αυστηρά μέτρα του Κυβερνήτη. Έτσι, έκαναν αποχή τον Ιανουάριο του 1831, προκαλώντας, σύμφωνα με έκθεση του Μουστοξύδη στον Καποδίστρια, πολλά προβλήματα στους κατοίκους του νησιού.

Χαρακτηριστική είναι και η απόφαση του Αστυνόμου προς τον Καποδίστρια: «Οι μαθητές είναι ταραχοποιοί και στασιαστές, κατάσταση η οποία τρομοκρατεί τους κατοίκους της Αίγινας και ιδιαίτερα τους Ψαριανούς, που δεν μπορούν να κάνουν τίποτα κι έτσι υπομένουν τα ολέθρια αποτελέσματα. Αίτιο αυτής της κατάστασης είναι ο καθηγητής Γεώργιος Γεννάδιος, ο οποίος τις ώρες του μαθήματός του γνωστοποιεί τα δικαιώματα που έχουν, με αποτέλεσμα τον ξεσηκωμό των μαθητών». Τη μαθητική αναταραχή προσπάθησαν να εκμεταλλευτούν -αν δεν την προκάλεσαν κιόλας- οι αντίπαλοι του Κυβερνήτη, κυρίως οι Ψαριανοί και Υδραίοι.

Μετά τη δολοφονία του Ιωάννη Καποδίστρια, οι δραστηριότητες του «Κεντρικού Σχολείου» ατόνησαν και στις 10 Απριλίου 1834 αποφασίστηκε η μεταφορά του στην Αθήνα και η μετατροπή του σε Γυμνάσιο με γυμνασιάρχη τον Γεώργιο Γεννάδιο. Σήμερα, το άλλοτε Κεντρικόν Σχολείον ονομάζεται Α’ Πειραματικό Ενιαίο Λύκειο Αθηνών «Γεννάδειο» και στεγάζεται στο κέντρο της Αθήνας.

 

Διαβάστε το εξαιρετικό βιβλίο “Οι μαθητές του Κεντρικού Σχολείου (1830-1834)

Μια “Νεράιδα” στον Αργοσαρωνικό

Σεπ 201318

neraida_banner

Εξήντα τρία χρόνια μετά το πρώτο του δρομολόγιο στον Αργοσαρωνικό το πλοίο «Νεράιδα» του Γιάννη Λάτση, που είχε εμφανιστεί ακόμα και στη ταινία «Το Παιδί και το Δελφίνι» με τη Σοφία Λόρεν το 1957, θα «πιάσει» ξανά στα ίδια λιμάνια αυτή τη φορά ως πλωτό μουσείο, για ένα ταξίδι στο χρόνο.

Από τις 14 Σεπτεμβρίου θα ξεκινήσει ένα 15νθημερο ταξίδι στους παραδοσιακούς του προορισμούς σε Σπέτσες, Ερμιόνη, Ύδρα, Πόρο, Μέθανα και Αίγινα. Ειδικότερα στις Σπέτσες θα βρίσκεται από 14 έως 17, στην Ερμιόνη από 17 έως 19, στην Ύδρα από 20 έως 21, στον Πόρο από 22 έως 24, στα Μέθανα από 24 έως 25 και στον Αίγινα από 26 έως 29. Το πρόγραμμα μπορεί να τροποποιηθεί λόγω καιρικών συνθηκών.
Σε κάθε λιμάνι θα παραμένει για δυο με τρεις ημέρες προκειμένου να μπορέσουν να το επισκεφτούν όσοι το είχαν χρησιμοποιήσει για τις μετακινήσεις τους παλαιότερα αλλά για να το γνωρίσουν οι νεώτεροι. Μάλιστα έχουν προγραμματιστεί επισκέψεις και για μαθητές των δυο τελευταίων τάξεων του Δημοτικού, Γυμνασίων και Λυκείων. Οι δύο διάδρομοι του πλοίου έχουν αντικείμενα και φωτογραφίες από την ιστορία του ενώ στη πρύμνη υπάρχει αίθουσα με αντικείμενα και φωτογραφίες από την επιχειρηματική ζωή του Γιάννη Λάτση.
Για να μπορέσει το πλοίο όμως να κάνει ταξίδια ως πλωτό μουσείο έπρεπε να ξεπεραστούν γραφειοκρατικοί «σκόπελοι». Για να καταστεί αυτό εφικτό έπρεπε να υπάρξουν νομοθετικές ρυθμίσεις και σχετικές υπουργικές αποφάσεις. Μια προσπάθεια που έχει ξεκινήσει από το 2010.
Το νομοθέτημα τελικά ολοκληρώθηκε πριν από έναν περίπου χρόνο ενώ, όπως διευκρίνισε ο Γραμματέας του Εκτελεστικού Συμβουλίου του Ιδρύματος Δημήτρης Αφεντούλης, η χρηματοδότηση του μουσείου γίνεται αποκλειστικά και μόνο από ο Ίδρυμα ενώ οι επισκέψεις θα είναι δωρεάν και πρόσθεσε πως δεν υπάρχει κανενός είδους φοροαπαλλαγή.
Επίσης, σημείωσε, πως ανάλογα με τα αποτελέσματα του πρώτου ταξιδιού του θα αποφασιστεί η περαιτέρω χρήση του και  εξετάζεται να γίνεται χρήση του για εκδηλώσεις αρκεί, όπως είπε, να είναι συμβατές με τον χαρακτήρα του πλοίου το οποίο ανήκει στο Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου με την επωνυμία «Πλωτό Μουσείο Νεράϊδα».
74A679CAD63F40A0AE5162522693587C

Η ιστορία του πλοίου
Το πλοίο ναυπηγήθηκε το 1939 στο Φίουμε (σημερινή Ριέκα) στις ακτές της Κροατίας. Αρχικά έφερε την επωνυμία «Λαουράνα» και από το 1939 έως το 1941 έκανε ακτοπλοϊκά δρομολόγια στην βόρεια Αδριατική. Το 1941 μετατράπηκε σε ένα από τα επτά διασωστικά πλοία της Ιταλίας κατά τον Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο και το 1943 κατελήφθη από τους Άγγλους στην Τυνησία αλλά παρέμεινε υπό ιταλική σημαία με έδρα τη Βαλέτα της Μάλτας.
Το 1946 πωλήθηκε από την αγγλική κυβέρνηση σε μαλτέζικη εταιρεία και από τότε εκτελούσε δρομολόγια ως επιβατηγό στη γραμμή Μάλτα – Συρακούσες. Το 1949 το αγόρασε ο Γιάννης Λάτσης και μετά από εργασίες επισκευής στις αρχές Απριλίου 1950 πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια του πλοίου παρουσία του μετέπειτα πρωθυπουργού Νικόλαου Πλαστήρα. Δημοσιεύματα της εποχής αναφέρουν πως κατά τη διάρκεια του ταξιδιού διεξήχθη ανοιχτή ψηφοφορία για το όνομα του πλοίου και συγκεκριμένα ο κάθε καλεσμένος σημείωνε σε ένα χαρτί το όνομα της προτίμησής του. Παρόλο που πλειοψήφησε το όνομα «Έλλη», τελικά επικράτησε το «Νεράϊδα», το οποίο παραπέμπει στον τόπο καταγωγής του Πλαστήρα και η τελετή ονοματοδοσίας έγινε στην Ύδρα.
Στη συνέχεια ξεκίνησε τα δρομολόγια στον Αργοσαρωνικό έως το 1970 με καθημερινές αναχωρήσεις από το λιμάνι του Πειραιά ενώ κάθε Τετάρτη επέκτεινε τα δρομολόγιά του προς Λεωνίδιο και κάθε Παρασκευή προς Μονεμβασιά.
Έχει «πρωταγωνιστήσει» σε ελληνικές και ξένες ταινίες ενώ στα σαλόνια και τα καταστρώματά του έχει «φιλοξενήσει» προσωπικότητες του καλλιτεχνικού και πολιτικού χώρου.
Το πλοίο θεωρείτο τότε ως η πιο σημαντική επένδυση του Γ.Λάτση καθώς είχε άλλα δυο πλοία, μικρότερα σε μέγεθος. Ο ίδιος το αγαπούσε ιδιαίτερα και μάλιστα κάποιοι τον θυμούνται άλλοτε να κόβει εισιτήρια, άλλοτε να μεταφέρει αποσκευές επιβατών και να μοιράζει κάρτες ελευθέρας επιβίβασης.
Γι’ αυτό και δεν οδηγήθηκε προς διάλυση όπως συμβαίνει με την πλειονότητα των παλιών πλοίων. Το 2007 η οικογένεια Λάτση αποφάσισε να φύγει από την Ελευσίνα, όπου βρίσκονταν παροπλισμένο από το 1974, το «Νεράϊδα» και να «ταξιδέψει» πάνω σε άλλο πλοίο έως τη Κροατία όπου θα γινόταν η μετασκευή του η οποία διήρκεσε περίπου τρία χρόνια.
Παράλληλα δύο ομάδες συγκέντρωναν και επεξεργάζονταν υλικό από τη ζωή και το έργο του Γιάννη Λάτση σε Ελλάδα, Ελβετία, Αίγυπτο, Σαουδική Αραβία κ.α. που περιελάμβανε και επτά χιλιάδες φωτογραφίες από τις οποίες έγινε ψηφιοποίηση σε δύο χιλιάδες. Η απόφαση που ελήφθη ήταν η αξιοποίηση του υλικού και η παρουσίασή του στον κόσμο. Επίσης εκδόθηκε και ένα βιβλίο που έχει την επωνυμία του πλοίου και εξιστορεί την επιχειρηματική ζωή του Γιάννη Λάτση.
468FB37A8FF050522E1F8946BBD35536
πηγή : tovima.gr

Η απάτη των greeklish

Σεπ 201317

greeklish

Τα Greeklish (Γκρίκλις), από τις λέξεις greek (ελληνικά) και english (αγγλικά) είναι η απεικόνιση, (γραφή) της ελληνικής γλώσσας με λατινικό αλφάβητο, γι’ αυτό ονομάζονται λατινοελληνικά. Άρχισαν να διαδίδονται εντατικά τα τελευταία 10 με 15 χρόνια λόγω του ότι στο παρελθόν ήταν δύσκολη η αναγνώριση των ελληνικών χαρακτήρων από τους υπολογιστές, γιατί δεν παρείχαν ανάλογη υποστήριξη όλα τα υπολογιστικά συστήματα, αλλά και διότι δεν υποστήριζαν τα κινητά τηλέφωνα ελληνικούς χαρακτήρες στα μηνύματα (SMS). Στην εποχή μας έχουν ξεπεραστεί αυτά τα προβλήματα αλλά βλέπουμε όλο και περισσότερους νέους να χρησιμοποιούν στις επικοινωνίες τους αυτήν την επιεικώς απαράδεκτη και αδιαφιλονίκητα επισφαλής γραφή. Έχω την εντύπωση ότι τα λατινοελληνικά (greeklish) υπάρχουν ακόμα κυρίως λόγω της λεξιπενίας και της γλωσσικής ένδειας που χαρακτηρίζει σήμερα ένα σημαντικό ποσοστό του ελληνικού πληθυσμού και κυρίως τους νέους, που αν δεν ενδιαφερθούν να αντιμετωπίσουν το γλωσσικό πρόβλημά τους και να βελτιωθούν, και συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τα λατινοελληνικά ως οπλοστάσιο στην αμάθειά τους, θα έχει ως αποτέλεσμα να παραμείνουν αγράμματοι.
Όπως καταλαβαίνετε η ελληνική γλώσσα είναι ένας θησαυρός που καμιά άλλη χώρα δεν διαθέτει. Μια γλώσσα που μιλιέται στον ίδιο τόπο, σε ευθεία γραμμή, εδώ και πάνω από 3.500 χρόνια και γράφεται πάνω από 28 αιώνες. Είναι η γλώσσα που στηρίζει και αναπτύσσει την σκέψη, οδηγώντας σε πολύπλοκους συνειρμούς και σωστές πράξεις. Δεν είναι ένα απλό εργαλείο η ελληνική γλώσσα. Είναι η ιστορία μας, είναι ο πολιτισμός μας, είναι η σκέψη μας, είναι η νοοτροπία μας, είναι η ταυτότητά μας. Πάνω από όλα η γλώσσα μας είναι αξία.
Τα greeklish είναι ο καλύτερος δρόμος αποξένωσης από την εικόνα της λέξης και κατά συνέπεια από την ίδια την γλώσσα. Οι τελευταίες έγκυρες μελέτες φέρνουν στο φως της δημοσιότητας συγκλονιστικά στοιχεία για τις «βλάβες» που μπορούν να προκαλέσουν τα λατινοελληνικά (greeklish) στη γλωσσική ικανότητα τόσο του χρήστη τους, όσο και του αποδέκτη τους. Αυτό σίγουρα θα το πληρώσουν ακριβά οι νέοι άνθρωποι, διότι χάνουν το οπτικό ίνδαλμα της λέξης με αποτέλεσμα να τους αποξενώνει απ’ την ορθογραφία και τη σημασία της, καταργώντας κανόνες της με την έλλειψη τονισμού, την έλλειψη των σημείων στίξης, τη χρήση αγγλικών σημείων στίξης, ενώ ενισχύουν τα ορθογραφικά λάθη (π.χ. ο αντί για ω), τα φωνητικά λάθη (κυρίως στους φθόγγους π.χ. κς αντί για ξ), τη σύντμηση λέξεων (π.χ. tespa αντί τέλος πάντων, tpt αντί για τίποτα, dld αντί για δηλαδή κ.α.), τη λάθος χρήση χρόνου ή προσώπου στα ρήματα, τη λάθος πτώση στα ουσιαστικά και την αντικατάσταση λέξης με άλλη, με εντελώς διαφορετική σημασία … και ως αποτέλεσμα με το πέρασμα του χρόνου η γλωσσική ικανότητα του χρήστη τους ολοένα και φθίνει. Άλλα προβλήματά τους είναι ότι κουράζουν τον αναγνώστη και ότι είναι ακαλαίσθητα.
Αν ρωτήσεις τους υποστηρικτές των απαίσιων greeklish θα επικαλεστούν ταχύτητα στο γράψιμο και ξεκούραστη γραφή αφού δεν χρειάζεται ορθογραφία, επίσης θα σου πουν συνήθεια ή ακόμα και μόδα … δηλαδή βολευόμαστε επειδή είμαστε ανορθόγραφοι και τεμπέληδες και πετάμε στα άχρηστα την γλώσσα μας που έχει τόσα να μας προσφέρει … με δύο λέξεις αυτοκαταστρέφουμε την δημιουργική σκέψη μας.
Δεν είναι τυχαίο που η «Ακαδημία Αθηνών» εξέδωσε διακήρυξη εναντίον κάθε προσπάθειας για την αντικατάσταση του ελληνικού αλφαβήτου από το λατινικό, όπου με λίγα λόγια λέει:
«Η τάση και προσπάθεια να αντικατασταθεί το ελληνικό αλφάβητο από το λατινικό επιδιώκει να καταφέρει καίριο πλήγμα κατά της ελληνικής σκέψης και όλων των πτυχών του ελληνικού πολιτισμού που εκφράζονται με γραπτά κείμενα, αλλά και των γένει ανθρωπιστικών σπουδών. Η γλώσσα μας η αρχαιότατη αλλά πάντα σύγχρονη και ζώσα, αυτή η γλώσσα που εμπλούτισε όχι μόνο τη λατινική, αλλά και τις κυριότερες ευρωπαϊκές γλώσσες, που έχει και οπτικά συνδεθεί άρρηκτα με το αλφάβητό της, δεν είναι δυνατό να υποστεί μείωση με την κατάργησή του από εμάς τους ίδιους. Είναι αδιανόητο να δεχθούμε ως Έλληνες την μεταμφίεση της γραφής μας με την κατάργηση πολλών γραμμάτων της, που δεν πέρασαν στο λατινικό αλφάβητο, και με την αντικατάστασή τους από άλλα υποτίθεται ηχητικώς παραπλήσια γράμματά του. Όταν άλλοι λαοί, μάχονται ως σήμερα να διατηρήσουν μέχρι τη τελευταία τους λεπτομέρεια τον τρόπο γραφής των κειμένων τους με το δικό τους αλφάβητο, εδώ, με την δικαιολογία της δήθεν διευκόλυνσής μας στην παγκόσμια επικοινωνία, επιχειρείται η αντικατάσταση του ελληνικού αλφαβήτου των 2.500 και πλέον χρόνων με το λατινικό. Ως λαός, που μέσα από το ίδιο αλφάβητο της γλώσσας του μετέδωσε τον πολιτισμό σε όλο των κόσμο, εμείς οι Έλληνες δεν είναι δυνατόν παρά να αρνούμεθα να εγκαταλείψουμε την ιστορική μας γραφή. Όχι μόνο γιατί αχρηστεύεται ένα από τα θεμελιακά στοιχεία του πολιτισμού μας, αποκόβοντάς μας από τις μέχρι σήμερα εκδηλώσεις του, αλλά και γιατί έτσι αγνοείται η σχέση αλφαβήτου και γλώσσας. Μιας γλώσσας, που ο τρόπος της γραπτής της απόδοσης έμεινε αναλλοίωτος επί ολόκληρες χιλιετίες ως σήμερα. Θεωρούμε ανόσια αλλά και ανόητη κάθε προσπάθεια να αντικατασταθεί η ελληνική γραφή».
Τα greeklish λοιπόν είναι μια απάτη, που προσπαθεί να εξαπατήσει τους νέους παγιδεύοντας τους σε μονοπάτια αγραμματοσύνης και περιορισμού του εύρους σκέψης τους, αφού όπως είναι παγκοσμίως αποδεχτό μόνο η ελληνική γλώσσα με το πλήθος λέξεων της και την πολυπλοκότητα στις έννοιές της βοηθάει τον εγκέφαλο να φτάσει σε ανώτατο ατραπό σκέψης.

 

 

Είπαν για την Ελληνική γλώσσα:

Φρειδερίκος Σαγκρέδο (Βάσκος καθηγητής γλωσσολογίας – Πρόεδρος της Ελληνικής Ακαδημίας της Βασκωνίας): «Η Ελληνική γλώσσα είναι η καλύτερη κληρονομιά που έχει στη διάθεσή του ο άνθρωπος για την ανέλιξη του εγκεφάλου του. Απέναντι στην Ελληνική όλες, και επιμένω όλες οι γλώσσες είναι ανεπαρκείς. Η Ελληνική γλώσσα είναι από ουσία θεϊκή.»

 Η τυφλή Αμερικανίδα συγγραφέας Έλεν Κέλλερ είχε πει: «Αν το βιολί είναι το τελειότερο μουσικό όργανο, τότε η Ελληνική γλώσσα είναι το βιολί του ανθρώπινου στοχασμού.»

Μάρκος Τίλλιος Κικέρων (Ο επιφανέστερος άνδρας της αρχαίας Ρώμης, 106-43 π.Χ.): «Εάν οι θεοί μιλούν, τότε σίγουρα χρησιμοποιούν τη γλώσσα των Ελλήνων.»

 

Επίσκεψη γυναικείας ομάδας volley της ΑΕΚ στο σχολείο μας.

Σεπ 201314

aek-olymp24-01-11_02

Το 1ο Γυμνάσιο Αίγινας επισκέφθηκαν χθες οι πρωταθλήτριες της γυναικείας ομάδας volley της ΑΕΚ, που βρίσκονται στο νησί από την Πέμπτη. Οι αθλήτριες του Αποστόλη Οικονόμου επισκέφθηκαν χθες το πρωί το 1ο Γυμνάσιο Αίγινας, σε μία προσπάθεια του τμήματος volley του Α.Ο.Α. Σαρωνικού να γνωρίσει το άθλημα στους νέους του νησιού. Οι βολεϊμπολίστριες της ΑΕΚ μαζί την πρώην παίκτρια της ομάδας και τώρα τη διοικητική υπεύθυνο κυρία Φένια Παπαγεωργίου, έδειξαν να απολαμβάνουν πραγματικά την επαφή τους με τους  μαθητές. Τις αθλήτριες της ΑΕΚ υποδέχθηκαν ο διευθυντής και οι εκπαιδευτικοί του σχολείου.

Ευχόμαστε στη γυναικεία ομάδα volley της ΑΕΚ (ασχέτως των οπαδικών μας προτιμήσεων) καλή επιτυχία στις φετινές υποχρεώσεις της!

« Παλιότερα άρθραΠιο πρόσφατα άρθρα »

Το σχολείο μας

Το σχολείο μας

Βρείτε μας στο google maps

Η σελίδα μας στο facebook

Η σελίδα μας στο facebook

Αρχείο δημοσιεύσεων

Ο καιρός στην Αίγινα

kathigitis-panepistimiou

Οι καθηγητές που διδάσκουν στο 1ο Γυμνάσιο Αίγινας

(σχ. έτος 2025-2026)

ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ – Εικαστικός  (διευθυντής)

ΜΕΛΙΓΚΩΝΗΣ ΝΙΚΟΣ – Φιλόλογος (υποδιευθυντής)

ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ – Θεολόγος

ΓΙΑΝΝΟΥΛΗ ΜΑΡΙΑ – Φιλόλογος

ΚΑΤΣΕΝΗ ΟΛΓΑ – Φιλόλογος

ΜΑΡΑΝΤΙΔΟΥ ΤΑΝΙΑ – Φιλόλογος

ΜΟΥΖΑΚΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ – Μαθηματικός

ΧΑΣΙΩΤΗΣ ΛΑΜΠΡΟΣ – Μαθηματικός

ΠΑΝΟΥΣΟΠΟΥΛΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ – Μαθηματικός

ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ – Φυσικός

ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΣΟΦΙΑ – Βιολόγος

ΠΑΝΟΥΡΓΙΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ – Γαλλικής Φιλολογίας

ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ – Αγγλικής Φιλολογίας

ΛΟΡΕΤΖΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ – Γερμανικής Φιλολογίας

ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ ΣΩΤΗΡΗΣ – Τεχνολόγος

ΧΑΤΖΗΑΛΕΞΙΟΥ ΛΟΥΚΑΣ – Τεχνολόγος

ΧΡΗΣΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ – Πληροφορικός

ΚΩΤΣΙΑΣ ΘΑΝΑΣΗΣ – Κοινωνικών Επιστημών

ΕΓΓΛΕΖΟΣ ΚΩΣΤΑΣ – Μουσικός

ΡΕΠΙΤΣ ΠΑΥΛΙΝΑ – Γυμνάστρια

ΜΑΝΤΑΛΙΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ – Φιλόλογος (παράλληλη στήριξη)

ΤΖΑΝΑΚΑΚΗ ΑΘΗΝΑ – Φιλόλογος (παράλληλη στήριξη)

ΧΑΤΖΗΓΙΑΝΝΙΔΟΥ ΦΩΤΕΙΝΗ – Φιλόλογος (παράλληλη στήριξη)

ΡΕΪΖΗ ΙΩΑΝΝΑ – Φιλόλογος (παράλληλη στήριξη)

ΒΑΣΙΛΑΚΗΣ ΘΑΝΑΣΗΣ – Μαθηματικός (παράλληλη στήριξη)

ΚΑΛΛΙΜΑΝΗ ΠΗΝΕΛΟΠΗ – Φιλόλογος (ΖΕΠ)

ΤΣΙΤΣΙΡΗ ΙΩΑΝΝΑ – Κοινωνική Λειτουργός



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων