Εργαστήριο Δεξιοτήτων “1,2,3… Ανακύκλωσε!” Πρόγραμμα για τη διαχείριση των απορριμμάτων

Μέσα από το πρόγραμμα τα παιδιά αναγνωρίζουν ως λύσεις του περιβαλλοντικού προβλήματος το τρίπτυχο: Μείωση, Επαναχρησιμοποίηση, Ανακύκλωση, κατανοούν την ευθύνη τους απέναντι στο περιβάλλον δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στη διαχείριση αστικών αποβλήτων και παράλληλα ενημερώνονται και ευαισθητοποιούνται σχετικά με τη βιώσιμη ανάπτυξη και έναν τρόπο ζωής σε αρμονία με τη φύση.

Για αφόρμηση ξεκινήσαμε με το δίγλωσσο βιβλίο “Η Φωτούλα αγαπούσε τα πλαστικά… Celia loved plastic” του Νικόλα Ανδρικόπουλου από τις εκδόσεις Πατάκη

12707

(Πηγή: https://www.patakis.gr/books/9789601687070-i-fotoula-agapouse-ta-plastika-celia-loved-plastic/)

Χρησιμοποιήσαμε την ρουτίνα σκέψης (Τι βλέπω; Τι σκέφτομαι; Αναρωτιέμαι;)

εικόνα Viber 2025 02 09 20 14 32 984

Κάναμε συνάναγνωση του παραμυθιού (Αγγλικά/ Ελληνικά) και το δραματοποιήσαμε. Δώσαμε έμφαση στο βασικό λεξιλόγιο του βιβλίου στα αγγλικά. Η Φωτούλα πέρασε τα σκουπίδια για παιχνίδια και έπαιζε με χαρά μαζί τους μέχρι που παγιδεύτηκε μέσα σε αυτά. Άραγε θα σωθεί…

εικόνα Viber 2025 02 09 20 14 35 549 εικόνα Viber 2025 02 09 20 14 35 694 εικόνα Viber 2025 02 09 20 14 36 143  εικόνα Viber 2025 02 09 20 16 20 624  εικόνα Viber 2025 02 09 20 16 21 616  εικόνα Viber 2025 02 09 20 16 21 919 εικόνα Viber 2025 02 09 20 16 21 952 εικόνα Viber 2025 02 09 20 16 21 985

Δουλέψαμε σε ομάδες και καθαρίσαμε τη θάλασσα από τα σκουπίδια ώστε να ζήσει η Φωτούλα σε καθαρό περιβάλλον. Οι ομάδες παρουσίασαν τι καθάρισαν από τη θάλασσα και για ποιο λόγο και αξιολόγησαν πώς δούλεψε η ομάδα τους, τι δυσκολίες αντιμετώπισαν στη συνεργασία, τι θα βελτιώσουν την επόμενη φορά που θα δουλέψουν παρέα.

εικόνα Viber 2025 02 09 20 14 32 914εικόνα Viber 2025 02 09 20 14 32 714

Καταλήξαμε ότι η μόλυνση της θάλασσας αφορά και μας τους ανθρώπους μιας και τα πλαστικά καταλήγουν στο τραπέζι μας μέσω της τροφικής αλυσίδας και σύνδεσαν το παραμύθι της Φωτούλας που αγαπούσε τα πλαστικά με ένα άλλο παραμύθι που διαβάστηκε στην τάξη “Ο Βάτραχος Τρίκλωπας” της Olga de Dios από τις εκδόσεις Μικρή Σελήνη και το βιβλίο “Είναι μόνο ένα σκουπίδι” των Corderoy Tracy και Neal Tony από τις εκδόσεις Τζιαμπίρης-Πυραμίδα.   Τα παιδιά μέσω των τριών βιβλίων συμπέραναν ότι η ανακύκλωση είναι η λύση για την πληθώρα σκουπιδιών που παράγει ο άνθρωπος.

Blank 600 x 600 4 1010200055396

(πηγή: https://mikriselini.gr/product/vatrachos-triklopas/, https://www.evripidis.gr/product/221027/einai-mono-ena-skoypidi!-/)

Είδαμε ένα βίντεο για τον Πέρι το Περιβάλλον και την ανακύκλωση

(Πηγή: Υoutube : εκπαιδευτικό βίντεο για την ανακύκλωση- ο Πέρι το περιβάλλον https://www.youtube.com/watch?v=0hr9cOUKfGY)

Και φτιάξαμε το διάγραμμα KWHL (Τι ξέρω; Τι θέλω να μάθω; Πώς θα τα μάθω; Τι έμαθα;). Τα παιδιά ήθελαν να μάθουν αν μέσα στο σχολείο μας ή γύρω από το σχολείο μας έχουμε κάδους ανακύκλωσης και ποια είναι τα είδη των κάδων ανακύκλωσης.

Αρχίσαμε να ψάχνουμε αν υπάρχει ανακύκλωση στο σχολείο μας και στον γύρω χώρο του νηπιαγωγείου. Πήραμε τα tablet μας χωριστήκαμε σε ομάδες και αρχίσαμε να φωτογραφίζουμε…

εικόνα Viber 2025 02 09 20 14 26 861 εικόνα Viber 2025 02 09 20 14 32 623

και να τι βρήκαμε…

20241211 095100 20241211 095346 20250121 114028 20250121 114114 20250121 114131 20250121 124708

Είδαμε το υλικό από τις ομάδες στον διαδραστικό πίνακα και αναρωτηθήκαμε γιατί υπάρχουν τόσοι διαφορετικοί κάδοι και τι μπαίνει σε κάθε κάδο. Μια ομάδα έψαξε στο διαδίκτυο με τη βοήθεια της νηπιαγωγού και βρήκε ότι υπάρχουν διάφοροι κάδοι που μπαίνουν διάφορα απορρίμματα. Τα ευρήματά τους παρουσιάστηκαν στην ολομέλεια της τάξης.



Λήψη αρχείου

Τα παιδιά έπαιξαν παιχνίδι ταξινόμησης με τα απορρίμματα και τους διάφορους κάδους ανακύκλωσης

εικόνα Viber 2025 02 09 20 13 28 337 εικόνα Viber 2025 02 09 20 13 31 756 εικόνα Viber 2025 02 09 20 13 31 934

και έφτιαξαν μια μεγάλη αφίσα για το σχολείο.

20250210 075010

Μέσα από όλη αυτή την αναζήτηση και την ενασχόληση τα παιδιά κατέληξαν ότι:

  1. Μέσα στο σχολείο δεν υπάρχει κάδος ανακύκλωσης εκτός από τον κάδο μπαταριών
  2. Έξω στην αυλή του σχολείου υπάρχει κάδος κομποστοποιήσης αλλά δεν αδειάζεται ποτέ
  3. Έξω από το σχολείο υπάρχουν: πράσινος κάδος απορριμμάτων, κάδος ανακύκλωσης χαρτιού και κάδος ανακύκλωσης ρούχων
  4. Δεν υπάρχει μπλε κάδος έξω από το σχολείο

Τα παιδιά πρότειναν…

  1. Να φτιάξουμε κάδο ανακύκλωσης για μέσα στο σχολείο αλλά μόνο για χαρτί μιας και δεν υπάρχει μπλε κάδος έξω από το σχολείο
  2. Να γράψουμε γράμμα στον δήμο να μας φέρουν μπλε κάδο έξω από το σχολείο και να αδειάζουν τον καφέ κάδο σε τακτά διαστήματα
  3. Να ανακυκλώνουν συστηματικά μπαταρίες στον κάδο μπαταριών που έχουμε μέσα στο σχολείο

Οι μαθητές του νηπιαγωγείου έφτιαξαν κάδο ανακύκλωσης χαρτιού που τηρούν συστηματικά…

εικόνα Viber 2025 02 05 10 05 53 901 εικόνα Viber 2025 02 05 10 05 54 104

Μερικές κατασκευές από τους μαθητές του σχολείου

20250115 105015 20250115 105027 20250115 105038 20250115 105045 20250115 113800 20250115 11383120250210 075209

Κατ’ επέκταση της ανακύκλωσης και της προστασίας του περιβάλλοντος φτιάξαμε ομαδική κατασκευή και ποίημα για τη γη.

 

εικόνα Viber 2025 02 10 08 58 16 022