Εργαστήριο Δεξιοτήτων “1,2,3… Ανακύκλωσε!” Πρόγραμμα για τη διαχείριση των απορριμμάτων
Μέσα από το πρόγραμμα τα παιδιά αναγνωρίζουν ως λύσεις του περιβαλλοντικού προβλήματος το τρίπτυχο: Μείωση, Επαναχρησιμοποίηση, Ανακύκλωση, κατανοούν την ευθύνη τους απέναντι στο περιβάλλον δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στη διαχείριση αστικών αποβλήτων και παράλληλα ενημερώνονται και ευαισθητοποιούνται σχετικά με τη βιώσιμη ανάπτυξη και έναν τρόπο ζωής σε αρμονία με τη φύση.
Για αφόρμηση ξεκινήσαμε με το δίγλωσσο βιβλίο “Η Φωτούλα αγαπούσε τα πλαστικά… Celia loved plastic” του Νικόλα Ανδρικόπουλου από τις εκδόσεις Πατάκη
(Πηγή: https://www.patakis.gr/books/9789601687070-i-fotoula-agapouse-ta-plastika-celia-loved-plastic/)
Χρησιμοποιήσαμε την ρουτίνα σκέψης (Τι βλέπω; Τι σκέφτομαι; Αναρωτιέμαι;)
Κάναμε συνάναγνωση του παραμυθιού (Αγγλικά/ Ελληνικά) και το δραματοποιήσαμε. Δώσαμε έμφαση στο βασικό λεξιλόγιο του βιβλίου στα αγγλικά. Η Φωτούλα πέρασε τα σκουπίδια για παιχνίδια και έπαιζε με χαρά μαζί τους μέχρι που παγιδεύτηκε μέσα σε αυτά. Άραγε θα σωθεί…
Δουλέψαμε σε ομάδες και καθαρίσαμε τη θάλασσα από τα σκουπίδια ώστε να ζήσει η Φωτούλα σε καθαρό περιβάλλον. Οι ομάδες παρουσίασαν τι καθάρισαν από τη θάλασσα και για ποιο λόγο και αξιολόγησαν πώς δούλεψε η ομάδα τους, τι δυσκολίες αντιμετώπισαν στη συνεργασία, τι θα βελτιώσουν την επόμενη φορά που θα δουλέψουν παρέα.
Καταλήξαμε ότι η μόλυνση της θάλασσας αφορά και μας τους ανθρώπους μιας και τα πλαστικά καταλήγουν στο τραπέζι μας μέσω της τροφικής αλυσίδας και σύνδεσαν το παραμύθι της Φωτούλας που αγαπούσε τα πλαστικά με ένα άλλο παραμύθι που διαβάστηκε στην τάξη “Ο Βάτραχος Τρίκλωπας” της Olga de Dios από τις εκδόσεις Μικρή Σελήνη και το βιβλίο “Είναι μόνο ένα σκουπίδι” των Corderoy Tracy και Neal Tony από τις εκδόσεις Τζιαμπίρης-Πυραμίδα. Τα παιδιά μέσω των τριών βιβλίων συμπέραναν ότι η ανακύκλωση είναι η λύση για την πληθώρα σκουπιδιών που παράγει ο άνθρωπος.
(πηγή: https://mikriselini.gr/product/vatrachos-triklopas/, https://www.evripidis.gr/product/221027/einai-mono-ena-skoypidi!-/)
Είδαμε ένα βίντεο για τον Πέρι το Περιβάλλον και την ανακύκλωση
(Πηγή: Υoutube : εκπαιδευτικό βίντεο για την ανακύκλωση- ο Πέρι το περιβάλλον https://www.youtube.com/watch?v=0hr9cOUKfGY)
Και φτιάξαμε το διάγραμμα KWHL (Τι ξέρω; Τι θέλω να μάθω; Πώς θα τα μάθω; Τι έμαθα;). Τα παιδιά ήθελαν να μάθουν αν μέσα στο σχολείο μας ή γύρω από το σχολείο μας έχουμε κάδους ανακύκλωσης και ποια είναι τα είδη των κάδων ανακύκλωσης.
Αρχίσαμε να ψάχνουμε αν υπάρχει ανακύκλωση στο σχολείο μας και στον γύρω χώρο του νηπιαγωγείου. Πήραμε τα tablet μας χωριστήκαμε σε ομάδες και αρχίσαμε να φωτογραφίζουμε…
και να τι βρήκαμε…
Είδαμε το υλικό από τις ομάδες στον διαδραστικό πίνακα και αναρωτηθήκαμε γιατί υπάρχουν τόσοι διαφορετικοί κάδοι και τι μπαίνει σε κάθε κάδο. Μια ομάδα έψαξε στο διαδίκτυο με τη βοήθεια της νηπιαγωγού και βρήκε ότι υπάρχουν διάφοροι κάδοι που μπαίνουν διάφορα απορρίμματα. Τα ευρήματά τους παρουσιάστηκαν στην ολομέλεια της τάξης.
Τα παιδιά έπαιξαν παιχνίδι ταξινόμησης με τα απορρίμματα και τους διάφορους κάδους ανακύκλωσης
και έφτιαξαν μια μεγάλη αφίσα για το σχολείο.
Μέσα από όλη αυτή την αναζήτηση και την ενασχόληση τα παιδιά κατέληξαν ότι:
- Μέσα στο σχολείο δεν υπάρχει κάδος ανακύκλωσης εκτός από τον κάδο μπαταριών
- Έξω στην αυλή του σχολείου υπάρχει κάδος κομποστοποιήσης αλλά δεν αδειάζεται ποτέ
- Έξω από το σχολείο υπάρχουν: πράσινος κάδος απορριμμάτων, κάδος ανακύκλωσης χαρτιού και κάδος ανακύκλωσης ρούχων
- Δεν υπάρχει μπλε κάδος έξω από το σχολείο
Τα παιδιά πρότειναν…
- Να φτιάξουμε κάδο ανακύκλωσης για μέσα στο σχολείο αλλά μόνο για χαρτί μιας και δεν υπάρχει μπλε κάδος έξω από το σχολείο
- Να γράψουμε γράμμα στον δήμο να μας φέρουν μπλε κάδο έξω από το σχολείο και να αδειάζουν τον καφέ κάδο σε τακτά διαστήματα
- Να ανακυκλώνουν συστηματικά μπαταρίες στον κάδο μπαταριών που έχουμε μέσα στο σχολείο
Οι μαθητές του νηπιαγωγείου έφτιαξαν κάδο ανακύκλωσης χαρτιού που τηρούν συστηματικά…
Μερικές κατασκευές από τους μαθητές του σχολείου
Κατ’ επέκταση της ανακύκλωσης και της προστασίας του περιβάλλοντος φτιάξαμε ομαδική κατασκευή και ποίημα για τη γη.