ΑΝΟΙΞΗ
Τις πρώτες ημέρες του Μάρτη ακούσαμε τις παροιμίες που αφορούν στο μήνα. Στα παιδιά άρεσε ιδιαίτερα η παροιμία « Μάρτης είναι νάζια κάνει μία κλαίει μια γελάει.» Δραματοποιήσαμε την παροιμία παίζοντας το ρόλο του Μάρτη που όταν γελά η μητέρα του απλώνει τα ρούχα και όταν θυμώνει, βρέχει και η μητέρα του αναγκάζεται να μαζέψει τα ρούχα για να μην βραχούν.
ΑΠΟΚΡΙΕΣ
Κατά την ενασχόλησή μας με τη θεματική ενότητα “Απόκριες” διαβάσαμε το βιβλίο της Άλκης Ζέη « Ο Αρλεκίνος»
Δημιουργήσαμε τη φορεσιά του Αρλεκίνου ζωγραφίζοντας με τέμπερα τους ρόμβους. Επεξεργαστήκαμε τους αρλεκίνους του Πικάσο και τα παιδιά αποτύπωσαν τον δικό τους αρλεκίνο καθισμένο.
Διαβάσαμε το βιβλίο «Έχασα τη μύτη μου και ψάχνω να τη βρω»
Παίξαμε τοποθετώντας μύτες διαφορετικού χρώματος στον κλόουν μας και βρίσκοντας αντικείμενα με το ίδιο σχήμα με τη μύτη, που τοποθετούσαμε κάθε φορά.
Συνεχίσαμε την ενασχόληση μας με τα σχήματα φτιάχνοντας χαρταετούς με τυπώματα σχημάτων.
Δημιουργήσαμε τις μάσκες μας.
25Η ΜΑΡΤΙΟΥ
25Η ΜΑΡΤΙΟΥ
Το κουτί της ιστορίας επισκέφτηκε την τάξη μας και τα παιδιά ανακάλυψαν αντικείμενα που τους τράβηξαν το ενδιαφέρον, εικόνες των ηρώων της επανάστασης και γνώρισαν τη ζωή των ανθρώπων την εποχή της τουρκοκρατίας και της Επανάστασης .
Δημιουργήσαμε νοητικό χάρτη για να αποτυπωθούν οι πρότερες γνώσεις των παιδιών σε σχέση με την άνοιξη.
Τα παιδιά ενεπλάκησαν σε δραστηριότητες αυθόρμητης γραφής αλλά και οργανωμένες δραστηριότητες φωνολογικής επίγνωσης.
ΧΕΙΜΩΝΑΣ
Τα παιδιά μετά από συζήτηση πρότειναν και αποφάσισαν τα θέματα με τα οποία ήθελαν να ασχοληθούμε σε σχέση με το χειμώνα. Οι ιδέες τους αποτυπώθηκαν σε ιστόγραμμα
1. ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
Στις αρχές Δεκεμβρίου ανοίξαμε τη δανειστική μας βιβλιοθήκη. Την τάξη μας επισκέφτηκε ο βιβλιοπόντικας, που μας βοήθησε να κατανοήσουμε την έννοια αλλά και τους κανόνες της δανειστικής βιβλιοθήκης.
Παίξαμε με τη λέξη ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ χρησιμοποιώντας τα γράμματα για να τη δημιουργήσουμε
προγραμματίσαμε τον Colbie το ρομποτάκι να βρεί τα γράμματα της λέξης
σχηματίσαμε τον βιβλιοπόντικα με γεωμετρικά σχήματα
και σημειώσαμε τι κάνει ένα βιβλίο χαρούμενο και τι το κάνει λυπημένο.
Δημιουργήσαμε τις τσάντες για να μεταφέρουμε τα βιβλία, που δανειζόμαστε.
2.ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ
Μέσα από παιχνίδια, ανάγνωση χριστουγεννιάτικων ιστοριών και κατασκευές βιώσαμε αυτή την ξεχωριστή για τα παιδιά γιορτή.
3.ΝΕΟ ΕΤΟΣ “2024”
Μετά την επιστροφή από τις χριστουγεννιάτικες διακοπές ασχοληθήκαμε με τη νέα χρονιά. Παίξαμε με τους αριθμούς που περιέχει και βάλαμε τους στόχους μας.
4.ΧΙΟΝΙ
Τα παιδιά από την αρχή του χειμώνα έδειξαν το ενδιαφέρον και τον ενθουσιασμό τους για το χιόνι.
Δημιουργήσαμε χιονονιφάδες για να στολίσουμε την τάξη και το παρουσιολόγιο
Κάναμε πείραμα και δημιουργήσαμε μετατρέψαμε τον πάγο σε χιόνι και ασχοληθήκαμε με τη μορφή της χιονονιφάδας παρακολουθώντας εποπτικό υλικό. Τα παιδιά την δημιούργησαν όπως φαίνεται στο μικροσκόπιο.
Μεταμορφώθηκαν σε χιονάνθρωπους και “μεταφέρθηκαν” σε ένα χιονισμένο βουνό. Χρησιμοποιώντας τη φαντασία τους έδωσαν συνέντευξη. Ευχαριστούμε τη μητέρα του Νίκου για την κατασκευή του όμορφου χιονάνθρωπου.
Γνωρίσαμε τον μπαμπά χειμώνα με τα παιδιά του τους μήνες του και τους τοποθετήσαμε δίπλα στους μήνες του φθινοπώρου.
Παίξαμε παιχνίδια μνήμης με κάρτες με θέμα το χιόνι.
Δημιουργήσαμε σύνθετες λέξεις με τη λέξη χιόνι.
Ασχοληθήκαμε με το τραγούδι του χειμώνα. Το ακούσαμε, το τραγουδήσαμε και παίξαμε με τα φωνήεντα. Δημιουργήσαμε το βιβλίο του τραγουδιού.
Παίξαμε παιχνίδια φωνολογικής επίγνωσης με τα φωνήεντα, όπου τα παιδιά τοποθετούσαν τις εικόνες στις καρτέλες των γραμμάτων σύμφωνα με την αρχική φωνή τους .
Ασχοληθήκαμε με το αρχικό γράμμα του “χιονιού”. Το γράψαμε, το φτιάξαμε με πλαστελίνη και κάναμε δραστηριότητες φωνολογικής επίγνωσης.
Τα παιδιά καθημερινά εμπλέκονται με δραστηριότητες αυθόρμητης γραφής.
5.ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ “ΔΙΑΤΡΟΦΗ”
Με καθοδηγητή τον γάτο Δαρείο από το βιβλίο της Σοφίας Ζαραμπούκα ταξιδέψαμε στον κόσμο της διατροφής.
Εξερευνήσαμε τις πρότερες γνώσεις των παιδιών σε σχέση με τις τροφές και συζητήσαμε πως προωθείται η υγεία μας .
Κάναμε διάκριση των τροφών σε υγιεινές και ανθυγιεινές και δημιουργήσαμε την πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής, η οποία έγινε πίστα για το ποντικάκι μας τον Colbie. Τα παιδιά προγραμμάτισαν το ποντικάκι ώστε να φτάσει στις ομάδες των τροφών.
Για να κατανοήσουν τα παιδιά την ομάδα των δημητριακών, καθώς διαπιστώθηκε σύγχυση με τα δημητριακά του πρωινού, είδαμε πώς είναι οι σπόροι του σιταριού και φτιάξαμε ψωμί.
Μετά από συζήτηση καταλήξαμε ότι για την υγεία μας δεν αρκεί η σωστή διατροφή αλλά απαιτείται και σωματική άσκηση. Με οργανωμένα παιχνίδια στην αυλή αθληθήκαμε διασκεδάζοντας.
Τις βροχερές ημέρες μας δόθηκε η ευκαιρία να αθληθούμε και να παίξουμε στην τάξη.
ΤΟ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ
Το φθινόπωρο φεύγει και το αποχαιρετάμε με την ιστορία ” Ένας σκίουρος μια μέρα”, όπου ένα σκιουράκι συλλέγει βελανίδια για το χειμώνα. Βοηθήσαμε το σκίουρο να “φάει” όσα βελανίδια μας έδειχνε ο αριθμός.
Τέλος, βάλαμε στη σειρά τα παιδιά του φθινοπώρου, τους μήνες του για να τοποθετήσουμε εποπτικό υλικό για την τάξη με τα παιδιά του χρόνου, τις εποχές και τα εγγόνια του, τους μήνες.
Ο Κύκλος του Νερού
Με αφορμή τις βροχές του Νοέμβρη ασχοληθήκαμε με τον κύκλο του νερού.
Καταγράψαμε την προηγούμενη γνώση των παιδιών.
Με στόχο να κατανοήσουν τα παιδιά ότι το νερό έχει τρεις μορφές, υγρό, στερεό και αέριο κάναμε ένα πείραμα. Σε κατσαρόλα ζεστάναμε παγάκια(στερεό), που έλιωσαν και έγιναν(νερό) και βράζοντας το έγινε υδρατμός(αέριο) .Έπειτα, ακουμπώντας στο καπάκι της κατσαρόλας κρύωσε και έγινε πάλι υγρό.
Μετρήσαμε τις σταγονίτσες και τις βάλαμε στο συννεφάκι.
Βάλαμε τις εικόνες στη σειρά ώστε να γίνουν κατανοητά τα στάδια του κύκλου του νερού.
Δραματοποιήσαμε τον κύκλο του νερού, με τον ήλιο να ζεσταίνει τις σταγόνες που βρίσκονται στη θάλασσα, αυτές να ανεβαίνουν στον ουρανό, να δημιουργούν σύννεφα, να πέφτουν σαν βροχή και να καταλήγουν μέσα από τα ποταμάκια στη θάλασσα πάλι.
Τέλος, καταγράψαμε τη γνώση των παιδιών μετά την ενασχόλησή μας με τον κύκλο του νερού.
17η Νοέμβρη
Στην τάξη μας ήρθε το κουτί της ιστορίας, που ανοίγοντάς το και μελετώντας το υλικό, μας βοήθησε να πάμε κάποιες δεκαετίες πίσω, το Νοέμβριο του 1973.
Ακούσαμε τα τραγούδια του Πολυτεχνείου και τα ζωγραφίσαμε.
Τα παιδιά έφτιαξαν το πολυτεχνείο με τουβλάκια.
ΑΠΟΔΗΜΗΤΙΚΑ ΠΟΥΛΙΑ
Η ενασχόλησή μας με τις αλλαγές του φθινοπώρου συνεχίστηκε με ένα “ταξίδι” με τα αποδημητικά πουλιά.
Παρακολουθήσαμε οπτικό υλικό για την αποδημία των πουλιών. Μάθαμε τα ονόματα και είδαμε πώς είναι διάφορα πουλιά που αποδημούν.Με δραματοποίηση αναπαραστήσαμε το ταξίδι τους και ξεκινώντας από τις βόρειες χώρες της Ευρώπης κάναμε στάση για ξεκούραση στην Ελλάδα και την Κύπρο για να φτάσουμε στον προορισμό μας, την Αφρική.
Στα μέρη που ξεκουράζονται τα πουλιά πρέπει να φάνε για να πάρουν δυνάμεις. Τα παιδιά δραματοποιούν τον πελαργό που όταν έχει σηκωμένο το πόδι ξεκουράζεται και όταν το κατεβάζει ετοιμάζεται να φάει τα βατραχάκια που για να γλιτώσουν πέφτουν στη λιμνούλα.
Στη συνέχεια, ασχοληθήκαμε με ομαδοποίηση και αρίθμηση των αποδημητικών πουλιών
Παίζαμε “μουσικές καρέκλες” αντικαθιστώντας τις καρέκλες με φωλιές πουλιών.
Ο Colby το ποντικάκι ήρθε στην παρέα μας και με τη βοήθεια του κώδικα φτάσαμε στα αποδημητικά πουλιά δίνοντας τις κατάλληλες εντολές.
Τέλος ζωγραφίσαμε τα πουλιά και τους είπαμε “ΚΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙ”. Έπειτα ο Colby με τον προγραμματισμό των παιδιών έφτασε στα γράμματα που αποτελούν τη φράση “ΚΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙ”
Ολοκληρώσαμε τη θεματική ενότητα των αποδημητικών πουλιών με την κατασκευή ενός πελαργού.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Ποιες αλλαγές συμβαίνουν στη φύση και στη ζωή μας το φθινόπωρο;
Τα παιδιά της τάξης μας καλωσορίζουν το φθινόπωρο με ευχάριστη διάθεση και πολλές δράσεις.
Η ενασχόλησή μας με θέματα του φθινοπώρου διαρκεί από τις αρχές του Οκτώβρη μέχρι και το τέλος Νοέμβρη. Στα θέματα αυτά περιλαμβάνονται οι γιορτές μας της 28ης Οκτωβρίου και της 17ης Νοέμβρη. Παράλληλα, ασχοληθήκαμε με την επεξεργασία ενός εξαιρετικού βιβλίου, ¨η τελεία”, που προωθεί την αυτοπεποίθηση των παιδιών και αποτελεί έναυσμα για την ενασχόλησή μας με τα χρώματα, τις γραμμές και τα σχήματα.
Αρχικά ασχοληθήκαμε με τις αλλαγές, που φέρνει στο περιβάλλον και κυρίως με τα χρώματα των φύλλων και την πτώση τους. Τα παιδιά δημιούργησαν φθινοπωρινά φύλλα με τα οποία στολίσαμε την τάξη μας αλλά και συμμετείχαν σε δραστηριότητες ταξινόμησης και αρίθμησης.
Ευρωπαϊκή Εβδομάδα προγραμματισμού
Τα φύλλα ήταν και το θέμα της δραστηριότητας με την οποία συμμετείχε ο τμήμα μας, όπως και όλο το σχολείο, στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού που διήρκεσε από τις 8//2023 έως τις 22/10/2023, ,μια πρωτοβουλία που έχει στόχο να γίνει ο προγραμματισμός και ο ψηφιακός γραμματισμός προσιτός σε όλους με διασκεδαστικό τρόπο.
Η δραστηριότητα μας ονομάζεται: «Ο Colby κρύβεται στα φύλλα» στο πλαίσιο της ενασχόλησής μας με τη θεματική ενότητα του φθινοπώρου και συγκεκριμένα με τα φύλλα των δέντρων, που πέφτουν. Ο Colby το ρομποτάκι(ποντίκι) θέλει να κρυφτεί κάτω από τα φύλλα. Τα παιδιά έχουν καταφέρει μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, με στόχο την κατανόηση βασικών αρχών προγραμματισμού, να δίνουν απλές εντολές, όπως μπροστά-πίσω, δεξιά-αριστερά. Έπειτα, είναι ικανά να προγραμματίσουν το ρομποτάκι δίνοντάς του τις κατάλληλες εντολές , ώστε να φτάσει στα κουτάκια όπου βρίσκονται τα φύλλα.
28η Οκτωβρίου
Ακολουθεί η Εθνική εορτή του φθινοπώρου Επετείου της 28ης Οκτωβρίου 1940 και την τάξη μας επισκέφτηκε ένα λυπημένο περιστέρι φέρνοντας μαζί του ένα κουτί. Τα παιδιά διατύπωσαν τις υποθέσεις τους σε σχέση με τη λύπη του περιστεριού και από που μπορεί να προήλθε. Τα παιδιά προβληματίστηκαν και εξέφρασαν τις απόψεις τους σχετικά με τον πόλεμο αλλά και την ειρήνη .
Ανοίξαμε το κουτί και βρήκαμε υλικό, που αφορούσε τον πόλεμο του 1940 αλλά και την κατοχή, όπως πρωτοσέλιδα εφημερίδων της εποχής, φωτογραφίες, σημαίες, ένα παλιό ραδιόφωνο αλλά και το γράμμα ενός στρατιώτη στην οικογένειά του, και έτσι ξετυλίξαμε το κουβάρι της ιστορίας μας.
Η τελεία
Αφού διαβάσαμε το βιβλίο συζητήσαμε για το πόσο σημαντική είναι η προσπάθεια του καθενός και τα παιδιά συμμετείχαν με ενθουσιασμό σε εικαστικές δημιουργίες με θέμα την «τελεία».
Πειραματιστήκαμε με τα χρώματα και δημιουργήσαμε τα δικά μας χρησιμοποιώντας τα βασικά χρώματα. Τα παιδιά ζωγράφισαν τις τελείες τους με πινέλα και τέμπερες.
Δημιούργησαν τελείες με βάση τη διαφοροποιημένη παιδαγωγική με διάφορους τρόπους και υλικά. Οι επιλογές που είχαν τα παιδιά ήταν: πλαστελίνη, κολάζ, κόψιμο χαρτονιού με ψαλίδι και λαδοπαστέλ.
Οι δημιουργίες των παιδιών
πλαστελίνη
κολάζ
κόψιμο χαρτονιού
λαδοπαστέλ
Συνεχίσαμε με κινητικά παιχνίδια αλλά και με δραστηριότητες ταξινόμησης, αρίθμησης και ταύτισης.
Ο ΕΑΥΤΟΣ ΜΟΥ
Ο εαυτός μου είναι η πρώτη θεματική μας ενότητα της χρονιάς. Οι γενικοί στόχοι αλλά και τα προσδοκώμενα αποτελέσματα της θεματικής αυτής είναι να αντιλαμβάνονται τα παιδιά τον εαυτό τους ως μια ξεχωριστή οντότητα, να περιγράφουν τα ατομικά τους χαρακτηριστικά και να εκτιμούν τι τα κάνει μοναδικά αλλά και να σέβονται τη μοναδικότητα των άλλων.
Το όνομά μου
Με παιγνιώδη τρόπο τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με το όνομά τους ήρθαν σε επαφή πρώτα το αρχικό γράμμα και έπειτα όλο το όνομα. Προηγείται η αναγνώριση αναγνώριση και ακολουθεί η γραφή. Αρχικά αντιγράφουν το όνομά τους. Στη συνέχεια της χρονιάς τα παιδιά θα μάθουν αβίαστα να το γράφουν, καθώς τους προσφέρονται καθημερινές ευκαιρίες γραφής του.
Έπειτα, μετατρέψαμε το όνομά μας σε σαρανταποδαρούσα, μετρήσαμε πόσα γράμματα έχει, κόψαμε τα μέρη της σαρανταποδαρούσας και τα βάλαμε στη σειρά μέσα στο λιβάδι.
Το πρόσωπό μου
Εστιάσαμε στα ατομικά μας χαρακτηριστικά και συμπληρώσαμε έναν πίνακα διπλής εισόδου, ώστε τα παιδιά να κατανοήσουν τόσο τις ομοιότητες όσο και τις διαφορές τους. Δόθηκε έμφαση στη χρήση του κατάλληλου λεξιλογίου για την περιγραφή των χαρακτηριστικών τους.
Αφού επεξεργαστήκαμε πίνακες μεγάλων ζωγράφων δημιούργησαν το δικό τους πορτραίτο.
Προτιμήσεις -Επιθυμίες
Μέσα από τη διαδικασία της συνέντευξης τα παιδιά απάντησαν σε ερωτήσεις σχετικά με τις επιλογές τους, τους στόχους και τις επιθυμίες τους
Ο εαυτός μου στην ομάδα
Κάθε παιδί συμπλήρωσε το δικό του κομμάτι παζλ και τα ενώσαμε όλα μαζί. Στόχος της δραστηριότητας ήταν να κατανοήσουν τα παιδιά ότι όπως κάθε κομμάτι είναι απαραίτητο για την ολοκλήρωση του παζλ έτσι και κάθε μαθητής/τρια είναι απαραίτητο “κομμάτι” της τάξης.