2ο Τμήμα

ΑΝΟΙΞΗ

Τις πρώτες ημέρες του Μάρτη ακούσαμε τις παροιμίες που αφορούν στο μήνα. Στα παιδιά άρεσε ιδιαίτερα η παροιμία « Μάρτης είναι νάζια κάνει μία κλαίει μια γελάει.» Δραματοποιήσαμε την παροιμία παίζοντας το ρόλο του Μάρτη που όταν γελά η μητέρα του απλώνει τα ρούχα και όταν θυμώνει, βρέχει και   η μητέρα του αναγκάζεται να μαζέψει τα ρούχα για να μην βραχούν.

μαρτης ρουχα

 

ΑΠΟΚΡΙΕΣ

Κατά την ενασχόλησή μας με τη θεματική ενότητα “Απόκριες” διαβάσαμε το βιβλίο της Άλκης Ζέη « Ο Αρλεκίνος»

Δημιουργήσαμε τη φορεσιά του Αρλεκίνου ζωγραφίζοντας με τέμπερα τους ρόμβους. Επεξεργαστήκαμε τους αρλεκίνους του Πικάσο και τα παιδιά αποτύπωσαν τον δικό τους αρλεκίνο καθισμένο.

εικόνα Viber 2024 03 20 16 50 12 066

 

Διαβάσαμε το βιβλίο «Έχασα τη μύτη μου και ψάχνω να τη βρω»

Παίξαμε τοποθετώντας μύτες διαφορετικού χρώματος στον κλόουν μας και βρίσκοντας αντικείμενα  με το ίδιο σχήμα με τη μύτη, που τοποθετούσαμε κάθε φορά.

σχηματα

 

Συνεχίσαμε την ενασχόληση μας με τα σχήματα φτιάχνοντας χαρταετούς με τυπώματα σχημάτων.

χαρταετοι

 

Δημιουργήσαμε τις μάσκες μας.

μασκες

25Η ΜΑΡΤΙΟΥ

25Η ΜΑΡΤΙΟΥ

Το κουτί της ιστορίας επισκέφτηκε την τάξη μας και τα παιδιά ανακάλυψαν αντικείμενα που τους τράβηξαν το ενδιαφέρον, εικόνες των ηρώων της επανάστασης  και γνώρισαν τη ζωή των ανθρώπων την εποχή της τουρκοκρατίας και της Επανάστασης .

κουτι ιστοριας

 

Δημιουργήσαμε νοητικό χάρτη για να αποτυπωθούν οι πρότερες γνώσεις των παιδιών σε σχέση με την άνοιξη.

Τα παιδιά ενεπλάκησαν σε δραστηριότητες  αυθόρμητης γραφής αλλά και οργανωμένες δραστηριότητες φωνολογικής επίγνωσης.

 

 

ΧΕΙΜΩΝΑΣ

Τα παιδιά μετά από συζήτηση πρότειναν και αποφάσισαν τα θέματα με τα οποία ήθελαν να ασχοληθούμε σε σχέση με το χειμώνα. Οι ιδέες τους αποτυπώθηκαν σε ιστόγραμμα

ΧΕΙΜΩΝΑΣ 1

1. ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

Στις αρχές Δεκεμβρίου ανοίξαμε τη δανειστική μας βιβλιοθήκη. Την τάξη μας επισκέφτηκε ο βιβλιοπόντικας, που μας βοήθησε να κατανοήσουμε την έννοια αλλά και τους κανόνες της δανειστικής βιβλιοθήκης.

βιβλιοθηκη κολαζ

Παίξαμε με τη λέξη ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ χρησιμοποιώντας τα γράμματα για να τη δημιουργήσουμε

ΒΙΒΛΙΟΙΗΚΗ1

προγραμματίσαμε τον Colbie το ρομποτάκι να βρεί τα γράμματα της λέξης

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ2

σχηματίσαμε τον βιβλιοπόντικα με γεωμετρικά σχήματα

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ4

 

και σημειώσαμε τι κάνει ένα βιβλίο χαρούμενο και τι το κάνει λυπημένο.

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ3

Δημιουργήσαμε τις τσάντες για να μεταφέρουμε τα βιβλία, που δανειζόμαστε.

εικόνα Viber 2024 03 24 08 56 31 808

 

2.ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ

Μέσα από παιχνίδια, ανάγνωση χριστουγεννιάτικων ιστοριών και κατασκευές βιώσαμε αυτή την ξεχωριστή για τα παιδιά γιορτή.

εικόνα Viber 2024 03 20 16 48 31 566

3.ΝΕΟ ΕΤΟΣ “2024”

Μετά την επιστροφή από τις χριστουγεννιάτικες διακοπές ασχοληθήκαμε με τη νέα χρονιά. Παίξαμε με τους αριθμούς που περιέχει και βάλαμε τους στόχους μας.

εικόνα Viber 2024 03 20 17 48 12 654

εικόνα Viber 2024 03 20 16 50 48 142 1

4.ΧΙΟΝΙ

Τα παιδιά από την αρχή του χειμώνα έδειξαν το ενδιαφέρον και τον ενθουσιασμό τους για το χιόνι.

Δημιουργήσαμε χιονονιφάδες για να στολίσουμε την τάξη και το παρουσιολόγιο

εικόνα Viber 2024 03 24 08 03 34 137

Κάναμε πείραμα και δημιουργήσαμε μετατρέψαμε τον πάγο σε χιόνι και ασχοληθήκαμε με τη μορφή της χιονονιφάδας παρακολουθώντας εποπτικό υλικό. Τα παιδιά την δημιούργησαν όπως φαίνεται στο μικροσκόπιο.

χιονι

εικόνα Viber 2024 03 20 16 49 29 271

Μεταμορφώθηκαν σε χιονάνθρωπους και “μεταφέρθηκαν” σε ένα χιονισμένο βουνό. Χρησιμοποιώντας τη φαντασία τους έδωσαν συνέντευξη. Ευχαριστούμε τη μητέρα του Νίκου για την κατασκευή του όμορφου χιονάνθρωπου.

εικόνα Viber 2024 03 20 17 40 58 339

Γνωρίσαμε τον μπαμπά χειμώνα με τα παιδιά του τους μήνες του και τους τοποθετήσαμε δίπλα στους μήνες του φθινοπώρου.

  Παίξαμε παιχνίδια μνήμης με κάρτες με θέμα το χιόνι.

εικόνα Viber 2024 03 20 17 43 09 615

Δημιουργήσαμε σύνθετες λέξεις με τη λέξη χιόνι.

συνθετες λεξεις 1

 

Ασχοληθήκαμε με το τραγούδι του χειμώνα. Το ακούσαμε, το τραγουδήσαμε και παίξαμε με τα φωνήεντα. Δημιουργήσαμε το βιβλίο του τραγουδιού.

φωνηεντα

φωνεντα1

 

Παίξαμε παιχνίδια φωνολογικής επίγνωσης με  τα φωνήεντα, όπου τα παιδιά τοποθετούσαν τις εικόνες στις καρτέλες των γραμμάτων σύμφωνα με την αρχική φωνή τους .

εικόνα Viber 2024 03 20 17 42 19 957

Ασχοληθήκαμε με το αρχικό γράμμα του “χιονιού”. Το γράψαμε,  το φτιάξαμε με πλαστελίνη και κάναμε δραστηριότητες φωνολογικής επίγνωσης.

εικόνα Viber 2024 03 20 17 42 55 384

 

Τα παιδιά καθημερινά εμπλέκονται με δραστηριότητες αυθόρμητης γραφής.

εικόνα Viber 2024 03 24 09 05 07 583

εικόνα Viber 2024 03 24 09 05 18 253

5.ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ “ΔΙΑΤΡΟΦΗ”

Με καθοδηγητή τον γάτο Δαρείο από το βιβλίο της Σοφίας Ζαραμπούκα ταξιδέψαμε στον κόσμο της διατροφής.

Εξερευνήσαμε τις πρότερες γνώσεις των παιδιών σε σχέση με τις τροφές και συζητήσαμε πως προωθείται η υγεία μας .

 

Κάναμε διάκριση των τροφών σε υγιεινές και ανθυγιεινές και δημιουργήσαμε την πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής, η οποία έγινε πίστα για το ποντικάκι μας τον Colbie. Τα παιδιά προγραμμάτισαν το ποντικάκι ώστε να φτάσει στις ομάδες των τροφών.

 

.πυραμιδα διατροφής

Για να κατανοήσουν τα παιδιά την ομάδα των δημητριακών, καθώς διαπιστώθηκε σύγχυση με τα δημητριακά του πρωινού, είδαμε πώς είναι οι σπόροι του  σιταριού και φτιάξαμε ψωμί.

ψωμι

ψωμι1

 

Μετά από συζήτηση καταλήξαμε ότι για την υγεία μας δεν αρκεί η σωστή διατροφή αλλά απαιτείται και σωματική άσκηση. Με οργανωμένα παιχνίδια στην αυλή αθληθήκαμε διασκεδάζοντας.

παιχνιδια εργ

Τις βροχερές ημέρες μας δόθηκε η ευκαιρία να αθληθούμε και να παίξουμε στην τάξη.

παιχνιδια

 

 

 

 

 

 

ΤΟ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ

Το φθινόπωρο φεύγει και το αποχαιρετάμε με την ιστορία ” Ένας σκίουρος μια μέρα”, όπου ένα σκιουράκι συλλέγει βελανίδια για το χειμώνα. Βοηθήσαμε το σκίουρο να “φάει” όσα βελανίδια μας έδειχνε ο αριθμός.

ενας σκίουρος μια μερα

Τέλος, βάλαμε στη σειρά τα παιδιά του φθινοπώρου, τους μήνες του για να τοποθετήσουμε εποπτικό υλικό για την τάξη με τα παιδιά του χρόνου, τις εποχές και τα εγγόνια του, τους μήνες.

εποχες φθινοπωρο

 

Ο Κύκλος του Νερού

Με αφορμή τις βροχές του Νοέμβρη ασχοληθήκαμε με τον κύκλο του νερού.

Καταγράψαμε την προηγούμενη γνώση των παιδιών.

γνώση κύκλος νερού 1

Με στόχο να κατανοήσουν τα παιδιά ότι το νερό έχει τρεις μορφές, υγρό, στερεό και αέριο κάναμε ένα πείραμα. Σε κατσαρόλα ζεστάναμε  παγάκια(στερεό), που έλιωσαν και έγιναν(νερό) και βράζοντας το έγινε υδρατμός(αέριο) .Έπειτα,  ακουμπώντας στο καπάκι της κατσαρόλας κρύωσε και έγινε πάλι υγρό.

πείραμα

Μετρήσαμε τις σταγονίτσες και τις βάλαμε στο συννεφάκι.

σταγόνες

Βάλαμε τις εικόνες στη σειρά ώστε να γίνουν κατανοητά τα στάδια του κύκλου του νερού.

κύκλος νερού

Δραματοποιήσαμε τον κύκλο του νερού, με τον ήλιο να ζεσταίνει τις σταγόνες που βρίσκονται στη θάλασσα, αυτές να ανεβαίνουν στον ουρανό, να δημιουργούν σύννεφα, να πέφτουν σαν βροχή και να καταλήγουν μέσα από τα ποταμάκια στη θάλασσα πάλι.

δραματοποιήση

Τέλος, καταγράψαμε τη γνώση των παιδιών μετά την ενασχόλησή μας με τον κύκλο του νερού.

γνωση κύκλος νερου2

 

 

17η  Νοέμβρη

Στην τάξη μας ήρθε το κουτί της ιστορίας, που ανοίγοντάς το και μελετώντας το υλικό, μας βοήθησε να πάμε κάποιες δεκαετίες πίσω, το Νοέμβριο του 1973.

370288910 3639152772974177 6025565944192337044 n

368440843 324026087035795 5714150206772972933 n 1

Ακούσαμε τα τραγούδια του Πολυτεχνείου και τα ζωγραφίσαμε.

μερμηγκας

367784814 1370610976938217 6688920238901907724 n 1

Τα παιδιά έφτιαξαν το πολυτεχνείο με τουβλάκια.

370226099 1472618963308439 6961905029633430745 n

 

 

ΑΠΟΔΗΜΗΤΙΚΑ ΠΟΥΛΙΑ

 

Η ενασχόλησή μας με τις αλλαγές του φθινοπώρου συνεχίστηκε με ένα “ταξίδι” με τα αποδημητικά πουλιά.

Παρακολουθήσαμε οπτικό υλικό για την αποδημία των πουλιών. Μάθαμε τα ονόματα και είδαμε πώς είναι διάφορα πουλιά που αποδημούν.Με δραματοποίηση αναπαραστήσαμε το ταξίδι τους και ξεκινώντας από τις βόρειες χώρες της Ευρώπης κάναμε στάση για ξεκούραση στην Ελλάδα και την Κύπρο για να φτάσουμε στον προορισμό μας, την Αφρική.

370233647 1371896467092863 5780715862905150619 n

Στα μέρη που ξεκουράζονται τα πουλιά πρέπει να φάνε για να πάρουν δυνάμεις. Τα παιδιά δραματοποιούν τον πελαργό που όταν έχει σηκωμένο το πόδι ξεκουράζεται και όταν το κατεβάζει ετοιμάζεται να φάει τα βατραχάκια που για να γλιτώσουν πέφτουν στη λιμνούλα.

368382944 287386437014295 711176396931294395 n

Στη συνέχεια, ασχοληθήκαμε με ομαδοποίηση και αρίθμηση των αποδημητικών πουλιών

371524979 247807291639462 498401538915428787 n

 

Παίζαμε “μουσικές καρέκλες” αντικαθιστώντας τις καρέκλες με φωλιές πουλιών.

 

Ο Colby το ποντικάκι ήρθε στην παρέα μας και με τη βοήθεια του κώδικα φτάσαμε στα αποδημητικά πουλιά δίνοντας τις κατάλληλες εντολές.

370163710 327419756567288 6734177055368866304 n 1

 

Τέλος ζωγραφίσαμε τα πουλιά και τους είπαμε “ΚΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙ”. Έπειτα ο Colby με τον προγραμματισμό των παιδιών έφτασε στα γράμματα που αποτελούν τη φράση “ΚΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙ”

369790196 334612342548601 2405513114866199780 n

369042822 1409263136655822 5037364957383062525 n

Ολοκληρώσαμε τη θεματική ενότητα των αποδημητικών πουλιών με την κατασκευή ενός πελαργού.

370241736 6829448687163475 4644177678451231059 n

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Ποιες αλλαγές συμβαίνουν στη φύση και στη ζωή μας το φθινόπωρο;

Τα παιδιά της τάξης μας καλωσορίζουν το φθινόπωρο με ευχάριστη διάθεση και πολλές δράσεις.

Η ενασχόλησή μας με θέματα του φθινοπώρου διαρκεί από τις αρχές του Οκτώβρη μέχρι και το τέλος Νοέμβρη. Στα θέματα αυτά περιλαμβάνονται οι γιορτές μας της 28ης Οκτωβρίου και της 17ης Νοέμβρη. Παράλληλα, ασχοληθήκαμε με την επεξεργασία ενός εξαιρετικού βιβλίου, ¨η τελεία”,  που προωθεί την αυτοπεποίθηση των παιδιών και αποτελεί έναυσμα για την ενασχόλησή μας με  τα χρώματα, τις γραμμές και τα σχήματα.

Αρχικά ασχοληθήκαμε με τις αλλαγές, που φέρνει στο περιβάλλον και κυρίως με τα χρώματα των φύλλων και την πτώση τους. Τα παιδιά δημιούργησαν φθινοπωρινά φύλλα με τα οποία στολίσαμε την τάξη μας αλλά και συμμετείχαν σε δραστηριότητες ταξινόμησης και αρίθμησης.

ΔΕΝΤΡΟ ΠΑΡΟΥΣΙΟΛΌΓΙΟ1

ΠΟΡΤΑ

φθινόπωρο

 

Ευρωπαϊκή Εβδομάδα προγραμματισμού

Τα φύλλα ήταν και το θέμα της δραστηριότητας με την οποία συμμετείχε ο τμήμα μας, όπως και όλο το σχολείο, στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού που διήρκεσε από τις 8//2023 έως τις 22/10/2023,   ,μια πρωτοβουλία που έχει στόχο να γίνει ο προγραμματισμός και ο ψηφιακός γραμματισμός προσιτός σε όλους με διασκεδαστικό τρόπο.

Η δραστηριότητα μας ονομάζεται: «Ο Colby κρύβεται στα φύλλα» στο πλαίσιο της ενασχόλησής μας με τη θεματική ενότητα του φθινοπώρου και συγκεκριμένα με τα φύλλα των δέντρων, που πέφτουν. Ο Colby το ρομποτάκι(ποντίκι) θέλει να κρυφτεί κάτω από τα φύλλα. Τα παιδιά έχουν καταφέρει μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, με στόχο την κατανόηση βασικών αρχών προγραμματισμού, να δίνουν απλές εντολές, όπως μπροστά-πίσω, δεξιά-αριστερά. Έπειτα, είναι ικανά να προγραμματίσουν το ρομποτάκι δίνοντάς του τις κατάλληλες εντολές , ώστε να φτάσει στα κουτάκια όπου βρίσκονται τα φύλλα.

εικόνα Viber 2023 10 19 23 40 34 647

 

 

28η Οκτωβρίου

Ακολουθεί η Εθνική εορτή του φθινοπώρου Επετείου της 28ης Οκτωβρίου 1940 και την τάξη μας επισκέφτηκε ένα λυπημένο περιστέρι φέρνοντας μαζί του ένα κουτί. Τα παιδιά διατύπωσαν τις υποθέσεις τους σε σχέση με τη λύπη του περιστεριού και από που μπορεί να προήλθε.  Τα παιδιά προβληματίστηκαν και εξέφρασαν τις απόψεις τους σχετικά με τον πόλεμο αλλά και την ειρήνη .

περιστερι

Ανοίξαμε το κουτί και βρήκαμε υλικό, που αφορούσε τον πόλεμο του 1940 αλλά και την κατοχή, όπως πρωτοσέλιδα εφημερίδων της εποχής, φωτογραφίες, σημαίες, ένα παλιό ραδιόφωνο αλλά και το γράμμα ενός στρατιώτη στην οικογένειά του,  και έτσι ξετυλίξαμε το κουβάρι της ιστορίας μας.

7

14

2

15

17

1

 

Η τελεία

 

Αφού διαβάσαμε το βιβλίο συζητήσαμε για το πόσο σημαντική είναι η προσπάθεια του καθενός και τα παιδιά συμμετείχαν με ενθουσιασμό σε εικαστικές δημιουργίες με θέμα την «τελεία».

Πειραματιστήκαμε με τα χρώματα και δημιουργήσαμε τα δικά μας  χρησιμοποιώντας τα βασικά χρώματα. Τα παιδιά ζωγράφισαν τις τελείες τους με πινέλα και τέμπερες.

λια

24

Δημιούργησαν τελείες με βάση τη διαφοροποιημένη παιδαγωγική με διάφορους τρόπους και υλικά. Οι επιλογές που είχαν τα παιδιά ήταν: πλαστελίνη, κολάζ, κόψιμο χαρτονιού με ψαλίδι και λαδοπαστέλ.

 

Οι δημιουργίες των παιδιών

πλαστελίνη

2 1

19

 

κολάζ

35

 

εικόνα Viber 2023 11 05 15 53 54 812

εικόνα Viber 2023 11 05 15 55 42 860

κόψιμο χαρτονιού

31

εικόνα Viber 2023 11 05 15 53 54 960

 

 

λαδοπαστέλ

εικόνα Viber 2023 11 05 15 53 44 497

 

Συνεχίσαμε με κινητικά παιχνίδια αλλά και με δραστηριότητες ταξινόμησης, αρίθμησης και ταύτισης.

1 1

γιωργος

εικόνα Viber 2023 11 03 17 53 14 484

εικόνα Viber 2023 11 03 17 53 17 813

28

 

 

 

 

Ο ΕΑΥΤΟΣ ΜΟΥ

 

Ο εαυτός μου είναι η πρώτη θεματική μας ενότητα της χρονιάς. Οι γενικοί στόχοι αλλά και τα προσδοκώμενα αποτελέσματα της θεματικής αυτής είναι να αντιλαμβάνονται τα παιδιά τον εαυτό τους ως μια ξεχωριστή οντότητα, να περιγράφουν τα ατομικά τους χαρακτηριστικά  και να εκτιμούν τι τα κάνει μοναδικά αλλά και να σέβονται τη μοναδικότητα των άλλων.

Το όνομά μου

 Με παιγνιώδη τρόπο τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με το όνομά τους ήρθαν σε επαφή πρώτα το αρχικό γράμμα και έπειτα όλο το όνομα.  Προηγείται η αναγνώριση  αναγνώριση και ακολουθεί η γραφή. Αρχικά αντιγράφουν το όνομά τους. Στη συνέχεια της χρονιάς τα παιδιά θα μάθουν αβίαστα να το γράφουν, καθώς τους προσφέρονται καθημερινές ευκαιρίες γραφής του.

                                                                                   394698949 1484785272367897 8013173605550945496 n

 

Έπειτα, μετατρέψαμε το όνομά μας σε σαρανταποδαρούσα, μετρήσαμε πόσα γράμματα έχει, κόψαμε τα μέρη της σαρανταποδαρούσας και τα βάλαμε στη σειρά μέσα στο λιβάδι.

394575594 647720130839549 9103302144024644728 n

 

Το πρόσωπό μου

Εστιάσαμε στα ατομικά μας χαρακτηριστικά και συμπληρώσαμε έναν πίνακα διπλής εισόδου, ώστε τα παιδιά να κατανοήσουν τόσο τις ομοιότητες όσο και τις διαφορές τους. Δόθηκε έμφαση στη χρήση του κατάλληλου λεξιλογίου για την περιγραφή των χαρακτηριστικών τους.

394042170 1431772670737267 5488157289567608107 n

 

Αφού επεξεργαστήκαμε πίνακες μεγάλων ζωγράφων δημιούργησαν το δικό τους πορτραίτο.

393970231 1459850921525160 1458705234296821674 n

387589634 840792890832606 6760767306908597563 n

Προτιμήσεις -Επιθυμίες

Μέσα από τη διαδικασία της συνέντευξης τα παιδιά απάντησαν σε ερωτήσεις σχετικά με τις επιλογές τους, τους στόχους και τις επιθυμίες τους

 

 

1

Ο εαυτός μου στην ομάδα

Κάθε παιδί συμπλήρωσε το δικό του κομμάτι παζλ και τα ενώσαμε όλα μαζί. Στόχος της δραστηριότητας ήταν να κατανοήσουν τα παιδιά ότι όπως κάθε κομμάτι είναι απαραίτητο για την ολοκλήρωση του παζλ έτσι και κάθε μαθητής/τρια είναι απαραίτητο “κομμάτι” της τάξης.

2