Επιλέξαμε αυτό το θέμα….
- Αφορμή για την επιλογή αυτού του θέματος, αποτέλεσε η ενότητα του μαθήματος της Μελέτης Περιβάλλοντος του σχολικού μας βιβλίου με τίτλο :”Μέσα μεταφοράς και συγκοινωνίας”.
Οι βασικότεροι στόχοι αυτού του προγράμματος ήταν οι μαθητές να…
- Να ονομάσουν τα μέσα μεταφοράς και να τα ομαδοποιήσουν σε ξηράς, αέρα και θάλασσας.
- Να αναγνωρίσουν την εξέλιξη των μέσων μεταφοράς στεριάς, θάλασσας, αέρα από τα παλαιότερα χρόνια ως σήμερα.
- Να διακρίνουν τα μέσα μεταφοράς αγαθών από τα μέσα μετακίνησης ανθρώπων.
- Να γνωρίσουν τις δυνατότητες χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς.
- Να προβληματιστούν για τις συνέπειες του κυκλοφοριακού προβλήματος και τις επιπτώσεις του στο περιβάλλον, στην υγεία, στην οικονομία.
Οι δραστηριότητες μας…
Κατά την υλοποίηση του προγράμματος οι μαθητές/ μαθήτριες..
- Παρατηρώντας εικόνες ονομάζουν τα μεταφορικά μέσα… εκφράζονται ελεύθερα λέγοντας τις απόψεις τους . Διατυπώνουν υποθέσεις και καταθέτουν γνώμες.
- Στη συνέχεια γίνεται μια μικρή συζήτηση για τα μεταφορικά μέσα που συναντούν στην καθημερινότητά τους.
- Καλούνται οι μαθητές/ τριες να βάλουν τη σειρά τα μέσα μεταφοράς της στεριάς, θάλασσας, αέρα από τα παλαιότερα χρόνια έως σήμερα .Οι λέξεις “άλλοτε” και “τώρα” δίνονται για ευκολότερη κατανόηση.
- Παρατηρούν τις εικόνες που υπάρχουν στο βιβλίο της Μελέτης Περιβάλλοντος της τάξης μας ,κατηγοριοποιούν αυτά τα μέσα μεταφοράς και συγκοινωνίας.
- Συμπληρώνουν το ερωτηματολόγιο που έχει θέμα “Είμαστε ευχαριστημένοι από την συγκοινωνία στον τόπο μας;” Πρότειναν λύσεις για την βελτίωση της συγκοινωνίας στην περιοχή τους.
- Συμπλήρωσαν την ακροστιχίδα του ποδηλάτου.
- Συμπλήρωσαν λέξεις των μέσων μεταφοράς σε προτάσεις.
- Εντόπισαν σε κρυπτόλεξο μέσα μεταφοράς και συγκοινωνίας.
- Διαλέγουν και δημιουργούν σε ζωγραφιά το μέσο μεταφοράς της αρεσκείας τους.
- Μαθαίνουν για τους ανθρώπους που εργάζονταν και εργάζονται στα μέσα μεταφοράς και συγκοινωνίας[οδηγός, ελεγκτής, εισπράκτορας ,πλοίαρχος, αεροσυνοδός πιλότος..]
- Παίξανε ο παιχνίδι “Άκουσε και μάντεψε”.
- Οι μαθητές/τριες χωρίστηκαν σε ομάδες άκουγαν ήχους από μέσα μεταφοράς και συγκοινωνίας και μάντευαν ποια είναι αυτά. Όποια ομάδα συγκέντρωνε τα περισσότερα μαντέματα ήταν η νικήτρια.
- Λύσανε αινίγματα με τα μέσα μεταφοράς και συγκοινωνίας.
- Στα πλαίσια της φιλαναγνωσίας διαβάσαμε το μύθο του “Δαίδαλου και του Ίκαρου” καθώς και την “Κιβωτό του Νώε”.
- Μέσα από σχετικά βίντεο οι μαθητές/τριες διατύπωσαν ελεύθερα τις σκέψεις τους σχετικά με τα καύσιμα που χρησιμοποιούνται ,τις συνέπειες των μέσων μεταφοράς στο περιβάλλον, τι μεταφέρουν και ποιες ανάγκες εξυπηρετούν.
- Είπαμε παιχνιδοτράγουδα …Βγαίνει η βαρκούλα του ψαρά από τοπεριγιάλι ..Ήταν ένα μικρό καράβι που ήταν αταξίδευτο..
- Κάνανε παζλ με θέμα τα μέσα μεταφοράς και συγκοινωνίας.
- Έμαθαν για τους αδερφούς Ράιτ τους πρώτους που έκαναν επιτυχημένη πτήση με αεροπλάνο που εφηύραν οι ίδιοι πριν από 121 χρόνια.
Οι κατασκευές μας…
- Κατασκεύασαν από ανακυκλώσιμα υλικά ένα αεροπλάνο.
- Έφτιαξαν τις γνωστές χάρτινες βαρκούλες με χαρτί Α4 και τις ζωγράφισαν.
- Σε καραβάκι που ήδη υπήρχε στο σχολείο μας κόλλησε κάθε μαθητής /τρια την φωτογραφία του/της και αφέθηκαν σε ταξίδι μακρινό….
Αξιολόγηση…
- Στα πλαίσια αυτού του προγράμματος επιχειρήσαμε και πέτυχαμε να ξετυλίξουμε την πορεία των μέσων μεταφοράς και συγκοινωνίας .
- Να αντιληφθούν οι μαθητές/τριες τα θετικά και αρνητικά στοιχεία των μέσων μεταφοράς και συγκοινωνίας.
- Να γνωρίσουν τις δυνατότητες χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Σπύρου Βάνα