
Σεμινάριο για τους γονείς πραγματοποιήθηκε με επιτυχία την Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2025 στο 18ο Δημοτικού σχολείο, σε συνεργασία με το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας (ΚΕ.Π.Ε.Π.Ψ.Υ.) και τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης 3ης ΔΙΠΕ Μεσσηνίας.
- Το αντικείμενο του σεμιναρίου αποτυπώνεται σε δύο κύριους θεματικούς άξονες:
- τη συνεργασία σχολείου -οικογένειαςτη γονεικότητα υπό το πρίσμα της θέσπισης ορίων από την πλευρά της οικογένειας στην διαπαιδαγώγηση των παιδιών.
Στο πρώτο μέρος του σεμιναρίου, Η κ. Αικατερίνη Καλύβα, Σύμβουλος Εκπαίδευσης 3ης ΔΙΠΕ Μεσσηνίας, στην εισήγησή της με τίτλο: «ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ – ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ: Πρακτικές Ενίσχυσης της Συνεργασίας» επεσήμανε την αναγκαιότητα σχολείο και οικογένεια να συνεργάζονται αρμονικά μεταξύ τους, ώστε να λαμβάνουν αποφάσεις και να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά και με ευαισθησία τις καθημερινές προκλήσεις της σχολικής ζωής.
Στη δυναμική σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στο δίπολο σχολείο – οικογένεια δεν έχουν θέση συμπεριφορές υπεροχής ή υποτέλειας από τη μια ή την άλλη πλευρά. Τα όποια ζητήματα ανακύπτουν είναι επιθυμητό να επιλύονται στα πλαίσια αξιοπρεπούς, ισότιμου και δημοκρατικού διαλόγου, με γνώμονα το συμφέρον των παιδιών.
Γονείς και εκπαιδευτικοί φέρουμε τον τίτλο τιμής και την ίδια στιγμή το απαιτητικό καθήκον να είμαστε «οι σημαντικοί άλλοι» στη ζωή των παιδιών. Στη βάση αυτής της ιδιότητας και παρότι καθένας έχει τις προσωπικές του αντιλήψεις, πεποιθήσεις και βιώματα, καλούμαστε να χαράξουμε δρόμους επικοινωνίας μεταξύ μας, να αναλάβουμε δράσεις και συνέργειες.
Στο δεύτερο μέρος του σεμιναρίου, η κ. Φωτεινή Βλαχοπουλιώτη, Κοινωνική Ανθρωπολόγος, Επιστημονικά Υπεύθυνη του ΚΕ.Π.Ε.Π.Ψ.Υ., στην εισήγησή της με τίτλο «ΟΡΙΑ: Αυτονομία, αγάπη, αποδοχή», έθιξε το δύσκολο θέμα της θέσπισης ορίων στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών, τονίζοντας με έμφαση ότι τα όρια αποτελούν τα αναγκαία σύνορα προστασίας και ασφάλειας για το παιδί.
Είναι αυτά που το βοηθούν να έχει ομαλή ψυχοσυναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη, ώστε να εξελιχθεί σε μια ώριμη και υπεύθυνη προσωπικότητα, με υγιείς κοινωνικές σχέσεις στην παιδική και ενήλικη ζωή.
Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι η θέσπιση ορίων δεν έχει ως αυτοσκοπό την επιβολή συνεπειών ή την αυστηρότητα, αλλά σηματοδοτεί το γνήσιο ενδιαφέρον μας για το παιδί και γι’ αυτό είναι σωστό να γίνεται με σεβασμό στην προσωπικότητά του, χωρίς να πληγώνουμε την αυτοεκτίμησή του και να εξωθούμε το παιδί σε δυσλειτουργικές πρακτικές, όπως η υιοθέτηση του ψέματος.
Στη διάρκεια της εισήγησης αναλύθηκαν σημαντικές πτυχές του θέματος, όπως το πώς περιορίζουμε την παντοδυναμία των παιδιών με σταθερότητα και χωρίς ενοχές, πώς διαχειριζόμαστε την αντίσταση των παιδιών στην οριοθέτηση, πώς συζητούμε μαζί τους για τα όρια ως στοιχείο μιας ευτυχισμένης και λειτουργικής καθημερινότητας.
Ευχαριστούμε θερμά τις εισηγήτριες κ. Καλύβα και κ. Βλαχοπουλιώτη για την ευγενική ανταπόκριση στο αίτημα του σχολείου και για την παραγωγική συνάντηση με τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς.
Ευχαριστούμε επίσης τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς για την προσέλευση και την ενεργό συμμετοχή στο σεμινάριο.