Το σχολείο είναι ο χώρος όπου οι μαθητές/τριες περνούν πολλές ώρες, μαθαίνουν,
δημιουργούν, συνεργάζονται, παίζουν, χαίρονται αλλά αντιμετωπίζουν και δυσκολίες.
Οι κανόνες έχουν σκοπό να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις, ώστε η πρόοδος των
μαθητών/τριών να πραγματοποιείται αποτελεσματικότερα. Το σχολείο θα πρέπει να
λειτουργεί ως μια κοινότητα αγωγής. Κοινός στόχος όλων των μετεχόντων στη σχολική
κοινότητα είναι όχι μόνο η πρόοδος των μαθητών/τριών, αλλά κι η υιοθέτηση
σημαντικών αξιών, όπως η συνεργασία κι η αλληλεγγύη, ο αμοιβαίος σεβασμός, η
αποδοχή της ιδιαιτερότητας του «άλλου», η ενσυναίσθηση, ο σεβασμός όλων σε
κοινούς συμφωνημένους κανόνες, η περιβαλλοντική συνείδηση, η αγωγή υγείας κ.λπ.
Η οργάνωση της σχολικής ζωής, το κλίμα μέσα και έξω από την τάξη, η επικοινωνία
ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας, η δομή και η λειτουργία της ομάδας στην
τάξη και στο σχολείο διαμορφώνουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο έχει ανάγκη να
ενταχθεί ο/η μαθητής/τρια. Μορφές συμπεριφοράς, σχολικές επιδόσεις, κίνητρα, αξίες,
στάσεις και νόρμες διαμορφώνονται με βάση την ανάγκη του/της μαθητή/τριας να
βρίσκεται σε αρμονία με την ομάδα και να έχει την αποδοχή και την αναγνώρισή της.
Είναι λοιπόν σημαντικότατο να διαμορφωθεί περιβάλλον θετικό.
Στο πλαίσιο του σχολείου οι ρόλοι μέσα στην ομάδα πρέπει να κατανέμονται με βάση
τις επιδόσεις, τις κλίσεις, τα ενδιαφέροντα και τις προσπάθειες τις οποίες καταβάλλουν
οι μαθητές/τριες. Τα στοιχεία αυτά πρέπει να αναγνωρίζονται και αυτά να
προβάλλονται από το σχολείο.
Έλλειμμα των μαθητών/τριών που έχει προέλευση κοινωνική ή οικονομική ή φυσική
και ιδιαιτερότητες με φυλετικό, θρησκευτικό, γλωσσικό ή άλλο χαρακτήρα, μέσα στο
σχολείο και στις μεταξύ των μελών του σχέσεις δεν πρέπει να αποτελούν στοιχεία
διάκρισης.
Η ποιότητα των στοιχείων της ενδοσχολικής ζωής επιδρά και επηρεάζει την ποιότητα
των στοιχείων της προσωπικότητας του/της μαθητή/τριας. Επίσης αντίστροφα η δική
τους δραστηριότητα επηρεάζει την ποιότητα της σχολικής ζωής, εφόσον ανάμεσα
στον/στην μαθητή/τρια και το σχολείο υπάρχει δυναμική σχέση αλληλεπίδρασης.
Ευνοϊκό λοιπόν περιβάλλον σχολικής ζωής μέσα στο οποίο ο/η μαθητής/τρια ζει,
δραστηριοποιείται και προσπαθεί να καταξιωθεί, θα λειτουργήσει πολύ θετικά.
Επιπλέον το σχολείο πρέπει να θεωρεί τη συμμετοχή των μαθητών/τριών στις σχολικές
δραστηριότητες ως υποχρέωσή τους. Θεωρείται ακόμη καλύτερο να είναι οι συνθήκες
τέτοιες ώστε ο/η μαθητής/τρια να χαίρεται, να επιδιώκει και να θεωρεί τη συμμετοχή
του/της ευγενική φιλοδοξία. Οι ενδοσχολικές εκδηλώσεις, όπως είναι οι σχολικές, οι
εθνικές και οι θρησκευτικές γιορτές, οι αθλητικές, οι πολιτιστικές και οι άλλες σχολικές
δραστηριότητες των μαθητικών κοινοτήτων, η συμμετοχή στα προγράμματα της
περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και των άλλων καινοτόμων σχολικών προγραμμάτων
πρέπει να γίνονται με πρωτοβουλίες, ιδέες και ευθύνες των ίδιων των μαθητών/τριών.
Μεγάλη σημασία στη σχολική ζωή των μαθητών/τριών έχουν ο δημοκρατικός διάλογος
και οι κανόνες του. Η αναγνώριση των ρόλων, η δυνατότητα εναλλαγής με σεβασμό
και χωρίς εντάσεις είναι βασικός στόχος της σχολικής αγωγής.
Η δημοκρατία και η δημοκρατική συμπεριφορά είναι αρετές που εμπεριέχονται ως στοιχεία στην κοινωνική
αποστολή του σχολείου.
Το σχολικό βιβλίο παρέχεται δωρεάν για χρήση των μαθητών. Η κακή χρήση, η
κακοποίηση, το κάψιμο, η έλλειψη δυνατότητας να ξαναχρησιμοποιηθεί, πέρα από την
οικονομική διάσταση, έχουν ως μεγαλύτερη αρνητική συνέπεια τον ευτελισμό της
έννοιας του βιβλίου.
Α) ΓΟΝΕΙΣ
Φυσικοί κηδεμόνες του μαθητή είναι ο πατέρας και η μητέρα του. Αυτοί είναι
κηδεμόνες του/της μαθητή/τριας, εφόσον κατοικούν στην πόλη όπου βρίσκεται το
σχολείο. Διαφορετικά, ορίζουν οι ίδιοι με έγγραφη δήλωση τον κηδεμόνα του/της
μαθητή/τριας.
Οι γονείς και οι κηδεμόνες εγγράφουν τον/τη μαθητή/τρια στο σχολείο, επικοινωνούν
συχνά με τον/τη Διευθυντή/ντρια και με τους εκπαιδευτικούς της τάξης,
παρακολουθούν με ενδιαφέρον τη φοίτηση, το ήθος και τη σχολική επίδοση και
ενημερώνουν υπεύθυνα το σχολείο για όλα τα ζητήματα τα οποία σχετίζονται με τον/τη
μαθητή/τρια και επηρεάζουν τη συμπεριφορά του/της στο σχολείο.
Κάθε φορά που δημιουργείται ένα θέμα το οποίο σχετίζεται με έναν/μία
συγκεκριμένο/η μαθητή/τρια και πρόκειται να απασχολήσει το σχολείο, ο πρώτος που
πρέπει να ενημερωθεί σχετικά είναι ο Γονέας – Κηδεμόνας, ο οποίος με τη σειρά του θα
πρέπει να συνεργαστεί με το σχολείο.
Για τη συμμετοχή του/της μαθητή/τριας σε ορισμένες σχολικές εκδηλώσεις είναι
απαραίτητο να υπάρχει έγκριση του κηδεμόνα, όπως ορίζεται από την κείμενη
νομοθεσία. Επίσης το σχολείο μπορεί να ζητήσει τη γνώμη ή την έγκριση του Γονέα –
Κηδεμόνα για κάποιες άλλες εκδηλώσεις, για τις οποίες δεν υπάρχει σχετική πρόβλεψη.
Αυτή η συνεργασία εμπεριέχει σημαντική ευθύνη και πρέπει να γίνεται με προσοχή.
Ο Γονέας – Κηδεμόνας δικαιούται να έχει πλήρη και υπεύθυνη ενημέρωση για
τον/τη μαθητή/τρια και οφείλει να προσέρχεται στις συγκεντρώσεις που ορίζει ο/η
εκάστοτε εκπαιδευτικός της τάξης. Επίσης οφείλει και ο ίδιος να ενημερώνει το σχολείο
για θέματα που μπορεί να επηρεάζουν την επίδοση ή τη συμπεριφορά του/της
μαθητή/τριας στο σχολείο.
Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων αποτελεί τη συλλογική έκφραση της άποψης
των Γονέων και Κηδεμόνων των μαθητών. Το σχολείο χρειάζεται και επιδιώκει τη
συνεργασία του Συλλόγου για την προαγωγή του σχολικού έργου. Είναι προφανές ότι
το εκπαιδευτικό έργο ανήκει στην αρμοδιότητα και ευθύνη των εκπαιδευτικών, του
Συλλόγου των εκπαιδευτικών και του/της Διευθυντή/ντριας του κάθε σχολείου. Τα
θέματα όμως της παιδαγωγικής λειτουργίας, των ενδοσχολικών και εξωσχολικών
εκδηλώσεων και το γενικότερο κλίμα στο σχολικό χώρο επηρεάζονται από την καλή
συνεργασία των εκπαιδευτικών, του/της Διευθυντή/ντριας και του Συλλόγου Γονέων
και Κηδεμόνων.
Η Σχολική Επιτροπή, το Σχολικό Συμβούλιο, η Τοπική Αυτοδιοίκηση, οι
επιστημονικοί, οι καλλιτεχνικοί και οι πολιτιστικοί φορείς, πέρα από τον θεσμικό τους
ρόλο, είναι οι κοινωνικές συνιστώσες του σχολείου. Ένα ανοιχτό δημοκρατικό σχολείο
έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων αυτών, για να επιτύχει στην αποστολή του.
O κοινωνικός περίγυρος αποτελεί το περιβάλλον μέσα στο οποίο το σχολείο αναπτύσσει
το μορφωτικό έργο του.
Ενημέρωση γονέων και κηδεμόνων
Οι γονείς-κηδεμόνες μπορούν και πρέπει να ενημερώνονται τακτικά για την πρόοδο
και συμπεριφορά του παιδιού τους από τον/τη δάσκαλο/α της τάξης. Κατά την έναρξη
της σχολικής χρονιάς ορίζεται ημερομηνία κι ώρα τακτικής συνάντησης κι
επικοινωνίας δασκάλων και γονέων-κηδεμόνων. Προτείνεται να γίνονται συχνότερες
συναντήσεις στη διάρκεια κάθε τριμήνου.
Ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του σχολείου με αποστολή ηλεκτρονικών
μηνυμάτων ή μέσω της ιστοσελίδας του σχολείου.
Οφείλουν ακόμη να γνωστοποιούν στον/στην δάσκαλο/α της τάξης και στον/στη
Διευθυντή/ντρια κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά τη σωματική και ψυχική υγεία του/της
μαθητή/τριας.
Κανένας ενήλικας δεν έχει δικαίωμα να επιπλήττει ή να τιμωρεί ή να νουθετεί άλλο
παιδί εκτός της οικογένειάς του στον χώρο του σχολείου. Για οποιοδήποτε θέμα
προκύψει ενημερώστε τον/τη δάσκαλο/α της τάξης ή τον/τη Διευθυντή/νρια, οι οποίοι
και θα διευθετήσουν το θέμα.
Γενικότερα κανένας ανήλικος ή ενήλικος δεν έχει δικαίωμα να βρίσκεται στο κτίριο
ή στο προαύλιο του σχολείου χωρίς να έχει πάρει άδεια (με εξαίρεση την περίπτωση
επείγουσας πρωινής ενημέρωσης εκπαιδευτικού από γονέα για έκτακτο θέμα). Κατά τη
διάρκεια του διαλείμματος δεν επιτρέπεται κανένας ανήλικος ή ενήλικος να συνομιλεί ή
να δίνει αντικείμενα σε μαθητές/τριες του σχολείου από τα κάγκελα του προαύλιου
χώρου. Σε περίπτωση απουσίας μαθητή/τριας επιβάλλεται να ενημερώνεται έγκαιρα το
σχολείο. Το τηλέφωνο του σχολείου είναι στη διάθεση των γονέων για οποιαδήποτε
ενημέρωση.
Σε περίπτωση που κάποιος από τους γονείς του/της μαθητή/τριας δεν έχει την
κηδεμονία του/της πρέπει να ενημερώσει άμεσα το σχολείο.
Οι γονείς ενημερώνονται από το Σχολείο στις παρακάτω περιπτώσεις:
1. Μια φορά τον μήνα για την πρόοδο και τη διαγωγή των μαθητών/τριών.
2. Για τη βαθμολογία στο τέλος κάθε τριμήνου.
3. Όσες φορές χρειαστεί από τον/τη Διευθυντή/τρια ή τον/την Εκπαιδευτικό της τάξης.
4. Στο τέλος κάθε διδακτικού έτους για τους τίτλους προόδου – σπουδών
Επίσκεψη των Γονέων μπορεί να γίνει σε χρόνο που έχουν ορίσει οι εκπαιδευτικοί
και έχουν κάνει έγκαιρα γνωστό.
Για οποιαδήποτε έκτακτη περίπτωση οι Γονείς επικοινωνούν τηλεφωνικά με το σχολείο
και κανονίζουν ραντεβού με τη Διεύθυνση. Όλοι οι εμπλεκόμενοι οφείλουν να
δημιουργούν κατάλληλο κλίμα συνεργασίας σχολείου-σπιτιού.
β) ΜΑΘΗΤΕΣ/ΤΡΙΕΣ
Το Σχολείο αποτελεί τον φυσικό χώρο αγωγής και μάθησης, γιατί ακριβώς
εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις συγκεκριμένης κι οργανωμένης προσπάθειας για την
επίτευξη των στόχων της αγωγής. Γι’ αυτό πρέπει η συμμετοχή των μαθητών/τριών να
είναι τακτική, ενεργός και συστηματική. Η ελλιπής φοίτηση των μαθητών/τριών και
μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, υπονομεύει το σχολικό έργο και δυσχεραίνει την πρόοδο
τους.
Η φοίτηση των μαθητών/τριών, σύμφωνα με την ισχύουσα Νομοθεσία, είναι
υποχρεωτική.
Οι μαθητές/τριες τηρούν το ωράριο του καθημερινού προγράμματος – ιδίως τηρούν
την ώρα προσέλευσής τους στα μαθήματα και σε κάθε άλλη σχολική εκδήλωση.
Η απουσία από τα μαθήματα δικαιολογείται μόνον όταν συντρέχει σοβαρός λόγος
(ασθένεια, έκτακτα οικογενειακά γεγονότα κ.α.). Σε περίπτωση ασθενείας κατά την
επάνοδο του/της μαθητή/τριας στο Σχολείο, μετά από απουσία δύο (2) ημερών,
χρειάζεται ιατρική βεβαίωση. Το σχολείο επικοινωνεί με την οικογένεια ιδιαίτερα σε
περίπτωση μακρόχρονης ή επαναλαμβανόμενης απουσίας.
Σε περίπτωση που κάποιος γονέας χρειαστεί, για ειδικό λόγο, να πάρει το παιδί του
πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως -την ίδια ημέρα-
τον/την εκπαιδευτικό της τάξης και να υπογράψει σχετική υπεύθυνη δήλωση.
Για τη συμμετοχή των μαθητών/τριών στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, καθώς και
της αθλητικές δραστηριότητες του σχολείου, είναι οπωσδήποτε απαραίτητη η
συμπλήρωση Ατομικού Δελτίου Υγείας για τους/τις μαθητές/τριες των Α΄, Δ΄ Τάξεων.
Υπενθυμίζουμε την υποχρέωση έγκαιρης προσκόμισης Ατομικού Δελτίου Υγείας για τη
συμμετοχή των μαθητών/τριών στη Φυσική Αγωγή και ανάλογης βεβαίωσης, σε έντυπο
που θα αποσταλεί, για τη συμμετοχή των μαθητών/τριών σε εξωσχολικές
δραστηριότητες.
Οι απουσίες είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο της προόδου των μαθητών/τριών. Εάν δεν
υπάρχουν σοβαροί λόγοι υγείας ή ανωτέρας βίας κάθε απουσία είναι αδικαιολόγητη.
Άφιξη στο σχολείο
Ο Σύλλογος Διδασκόντων και η Διεύθυνση του σχολείου στην αρχή της σχολικής
χρονιάς γνωστοποιούν στους γονείς και τους/τις μαθητές/τριες το πρόγραμμα
ημερήσιας λειτουργίας του κλασικού και του ολοήμερου προγράμματος, όπως αυτά
ορίστηκαν με σχετικές αποφάσεις του ΥΠΕΘ .
Η άφιξη των μαθητών/τριών το πρωί γίνεται από τις 8.00΄ ως 8.15΄π.μ..Η έγκαιρη
προσέλευση βοηθά στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου. Σε περίπτωση που
κάποιος/α μαθητής/τρια καθυστερήσει δικαιολογημένα έρχεται στο σχολείο
συνοδευόμενος/η από τον κηδεμόνα του/της κατά τη διάρκεια του 1ου διαλείμματος και
όχι στη διάρκεια του 1ου διδακτικού δίωρου.
Η επίσκεψη και η παραμονή των γονέων στην αυλή και στον εσωτερικό χώρο του
σχολείου δεν επιτρέπεται. Οι γονείς εισέρχονται στο σχολείο μόνο σε έκτακτες
περιπτώσεις και έπειτα από συνεννόηση με τη Διεύθυνση του σχολείου, εφαρμόζοντας
όλα όσα ορίζονται στο υγειονομικό πρωτόκολλο για τον corvid-19. Ο/Η
Διευθυντής/ντρια είναι υπεύθυνος/η για την ασφάλεια των παιδιών και διατηρεί την
κεντρική πόρτα εισόδου και εξόδου του σχολείου του κλειστή καθ’ όλη τη διάρκειας
λειτουργίας του σχολείου.
α. Το ημερήσιο διδακτικό ωράριο, διαμορφώνεται ως εξής:
– υποδοχή των μαθητών/τριών στο σχολείο: 08.00΄- 08.15΄
– έναρξη 1ης διδακτικής περιόδου: 08.15΄
– λήξη υποχρεωτικού προγράμματος-αποχώρηση μαθητών/τριών:13:15΄
– λήξη των δραστηριοτήτων Ολοήμερου Προγράμματος: 16.00΄
Η κατανομή των διδακτικών ωρών και των διαλειμμάτων του σχολείου, καθώς και η
διάρκειά τους, παρουσιάζονται στον παρακάτω πίνακα:
ΩΡΕΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑ
08.00΄- 08.15΄ 15΄ Υποδοχή μαθητών/τριών
08.15΄- 09.45΄ 90΄ 1η διδακτική περίοδος
09.40΄- 10.00΄ 20΄ Διάλειμμα
10.00΄- 11.30΄ 90΄ 2η διδακτική περίοδος
11.30΄- 11.45΄ 15΄ Διάλειμμα
11.45΄- 12.25΄ 40΄ 5η ώρα
12.25΄- 12.35΄ 10΄ Διάλειμμα
12.35΄- 13.15΄ 40΄ 6η ώρα
13.15΄- 13.20΄ 5΄ Μετάβαση μαθητών/τριών Ολοήμερου
στην αίθουσα σίτισης
13.20΄- 14.00΄ 40΄ 1η ώρα Ολοήμερου Προγράμματος
Σίτιση
14:00− 14:15 15′ Διάλειμμα
14.15΄- 15:00΄ 45′ 2 η ώρα Ολοήμερου Προγράμματος
Μελέτη−Προετοιμασία
15:00΄- 15:15΄ 15΄ Διάλειμμα
15:15΄- 16:00΄ 40΄ 3η ώρα Ολοήμερου Προγράμματος
Επιλογή διδακτικού αντικειμένου
(Θεατρική Αγωγή, Αθλητισμός, Αγγλικά)
(Λήξη ολοήμερου προγράμματος)
Προσευχή
Πριν από την έναρξη των μαθημάτων πραγματοποιείται προσευχή των
μαθητών/τριών στις διδακτικές αίθουσες του σχολείου με ευθύνη των εκπαιδευτικών
που διδάσκουν την πρώτη ώρα. Αλλόθρησκοι και ετερόδοξοι μαθητές/τριες έχουν
δικαίωμα να μη μετέχουν στην πρωινή προσευχή, οφείλουν όμως να βρίσκονται στον
χώρο όσο αυτή διαρκεί και να σέβονται την ιερότητα της στιγμής.
Αποχώρηση
Οι μαθητές/τριες δε φεύγουν σε καμία περίπτωση πριν από τη λήξη των μαθημάτων
χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη αναχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού
ωραρίου (π.χ. ασθένεια) γίνεται πάντοτε με τη συνοδεία γονέα ή κηδεμόνα και φυσικά
αφού ενημερωθεί γι’ αυτό ο/η εκπαιδευτικός της τάξης ή ο/η Διευθυντής/ντρια και
αφού ο γονέας ή κηδεμόνας υπογράψει τη σχετική υπεύθυνη δήλωση.
Οι μαθητές/τριες που συνοδεύονται καθημερινά κατά την αναχώρησή τους δε φεύγουν
ποτέ από το σχολείο ασυνόδευτοι/ες, αν ο κηδεμόνας τους κάποια μέρα καθυστερήσει.
Η αναχώρηση των μαθητών/τριων από το σχολείο γίνεται ως εξής:
Οι μαθητές/τριες όλων των τάξεων που παρακολουθούν το πρωινό πρόγραμμα
αναχωρούν στο τέλος του εξάωρου στις 13:15΄ .
Οι μαθητές/τριες που είναι εγγεγραμμένοι/ες στο Ολοήμερο Πρόγραμμα αναχωρούν με
την ολοκλήρωση της 3ης ή της 4ης ώρας, δηλαδή στις 15:00΄ ή στις 16:00΄.
Οι ενήλικοι που συνοδεύουν τους/τις μαθητές/τριες κατά την αποχώρησή τους, θα
πρέπει να προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή τους, ενώ τους περιμένουν έξω από
την είσοδο του σχολείου. Κάθε καθυστέρηση δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια
των μαθητών/τριων που ολοκληρώνουν το πρόγραμμά τους, αλλά και για όσους/ες
συνεχίζουν το μάθημα.
Για οποιαδήποτε αλλαγή στο πρόγραμμα οι γονείς θα ενημερώνονται εγκαίρως.
Διάλειμμα
Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές/τριες βγαίνουν στο προαύλιο, στον
χώρο που έχει καθοριστεί για κάθε τάξη. Ο/Η κάθε εκπαιδευτικός θα πρέπει να
φροντίζει για τον αερισμό και την καθαριότητα της τάξης του/της. Δεν επιτρέπεται η
παραμονή των μαθητών/τριών στις αίθουσες ή στους διαδρόμους του σχολείου. Σε
περίπτωση κακοκαιρίας ορίζεται από τους/τις δασκάλους/ες ο χώρος παραμονής των
μαθητών/τριών. Κανένα παιδί και για κανένα λόγο δε μένει μέσα στην αίθουσα μόνο
του.
Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού κι ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων, αλλά και
χρόνος ικανοποίησης σωματικών αναγκών. Οι μαθητές/τριες παίζουν χωρίς να
τσακώνονται και για οποιοδήποτε πρόβλημα που πιθανόν αντιμετωπίσουν
απευθύνονται στους/στις εφημερεύοντες/ουσες εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στο
προαύλιο.
Μόλις χτυπήσει το κουδούνι για μάθημα προσέρχονται γρήγορα στην αίθουσα χωρίς να
τρέχουν ή να σπρώχνονται (ή παραμένουν στο προαύλιο σε περίπτωση που έχουν
Γυμναστική).
Εξωσχολικά Υλικά
Μπάλες και παιγνίδια ή άλλα υλικά εκτός των σχολικών ειδών για χρήση του
ημερήσιου προγράμματος, δεν επιτρέπεται να μεταφέρουν οι μαθητές/τριες στο
σχολείο. Το ανάλογο υλικό παρέχεται από το σχολείο.
Οι μαθητές/τριες δεν επιτρέπεται να φέρνουν στο σχολείο αντικείμενα πολύτιμα ή
επικίνδυνα.
Η χρήση και κατοχή κινητών τηλεφώνων, με βάση σχετική νομοθεσία του Υπουργείου
Παιδείας δεν επιτρέπεται για τους/τις μαθητές/τριες. Κάθε κινητό που εντοπίζεται θα
παρακρατείται από τη Δ/νση και θα παραδίδεται στον κηδεμόνα του/της μαθητή/τριας.
Συμπεριφορά μαθητών/τριών
Η συνεργασία των μαθητών/τριών είναι απαραίτητη, για να διατηρηθεί ένα κατάλληλο
για εργασία και μάθηση περιβάλλον. Για την επιτυχία του σκοπού αυτού οι
μαθητές/τριες οφείλουν :
● να συμπεριφέρονται με ευγένεια και σεβασμό στους εκπαιδευτικούς και τους/τις
συμμαθητές/τριες τους.
● να βοηθούν τους/τις μαθητές/τριες των μικρών τάξεων στα προβλήματα που τυχόν
αντιμετωπίζουν (π.χ. να τους δίνουν χώρο για παιχνίδι), όπως και τους/τις νέους/ες
μαθητές/τριες του Σχολείου, δείχνοντάς τους/τες ότι είναι καλοδεχούμενοι/ες στο νέο
περιβάλλον.
● να συμπεριφέρονται φιλικά σε όλους/ες τους/τις συμμαθητές/τριες τους και να
προστατεύουν ενεργητικά όσους/ες δέχονται πειράγματα ή άλλου είδους βία.
● να πετούν τα σκουπίδια τους στους κάδους και όσα ανακυκλώνονται στους ειδικούς
κάδους, ώστε το σχολικό περιβάλλον να διατηρείται καθαρό.
● να χρησιμοποιούν μόνο τις τουαλέτες των μαθητών/τριών, σύμφωνα με το φύλο τους
και να τηρούν τους στοιχειώδεις κανόνες υγιεινής (π.χ. τα χαρτιά στους κάδους,
τακτικό πλύσιμο χεριών, κλείσιμο της βρύσης). Δεν εισέρχονται σε τουαλέτες άλλου
φύλου ούτε σε αυτές των εκπαιδευτικών για κανένα λόγο.
Οι μαθητές/τριες δεν επιτρέπεται
● να μαλώνουν ή να χειροδικούν ή να ασκούν οποιουδήποτε είδους βία (λεκτική,
σωματική, ψυχολογική, διαδικτυακή) προς τους/τις συμμαθητέςτριες τους. Η βία
απαγορεύεται κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες.
● να προσβάλλουν τους/τις συμμαθητές/τριες τους για λόγους σωματικούς (π.χ. για το
ύψος ή το βάρος τους), εθνικούς, θρησκευτικούς ή φυλετικούς.
● να διαδίδουν φήμες ή να αποκλείουν συμμαθητές/τριες τους από ομαδικές
δραστηριότητες, παρακινώντας και άλλους να κάνουν το ίδιο ή να ειρωνεύονται και να
ασκούν κακόβουλη κριτική.
● να γράφουν ή να ζωγραφίζουν ή να χαράζουν τους τοίχους και τα θρανία.
● να προβαίνουν σε χρήση ή φθορά πραγμάτων συμμαθητών/τριών τους.
● να φέρνουν στο σχολείο σε έντυπη ή ψηφιακή μορφή υλικό με προκλητικό ή ανήθικο
περιεχόμενο.
● να φέρνουν στο σχολείο αντικείμενα πολύτιμα ή επικίνδυνα.
Η συμπεριφορά των μαθητών και των μαθητριών πρέπει να είναι ευγενική και όχι
βίαιη.
γ) ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ
Το Σχολείο, ως φορέας αγωγής, έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι, ώστε οι μαθητές/τριες
να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες. Να μάθουν να
αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες. Στο
παιδαγωγικό αυτό πλαίσιο οι ποινές που μπορεί να επιβληθούν είναι οι ακόλουθες:
α. Παρατήρηση
β. Επίπληξη
γ. Παραπομπή στον/στη Διευθυντή/ντρια
δ. Ενημέρωση γονέων
ε. Ενημέρωση Συλλόγου Διδασκόντων
στ. Ενημέρωση Συντονιστή εκπαιδευτικού έργου
Αρμόδια όργανα για την επιβολή των ποινών είναι κατά περίπτωση ο/η εκπαιδευτικός
της τάξης, ο Σύλλογος Διδασκόντων και ο/η Διευθυντής/ντρια του σχολείου.
δ) ΠΡΟΛΗΨΗ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ
Πεποίθηση όλων των εμπλεκομένων στην εκπαιδευτική διαδικασία ήταν και
παραμένει ότι καλλιεργώντας τον αμοιβαίο σεβασμό, την αποδοχή της
διαφορετικότητας, την προώθηση της συνεργασίας με φορείς και τη συνεργασία του
σχολείου με την οικογένεια διαμορφώνεται το κατάλληλο θετικό κλίμα εντός της
σχολικής κοινότητας, το οποίο αποτελεί τον σημαντικότερο παράγοντα πρόληψης ή και
αντιμετώπισης φαινομένων βίας, παρενόχλησης, εξαναγκασμού και σχολικού
εκφοβισμού.
ε) ΠΟΙΌΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΎ ΧΏΡΟΥ
Ένας από́ τους στόχους του Σχολείου πρέπει να είναι η καλλιέργεια της αίσθησης της
ευθύνης στους/στις μαθητές/ -τριες σε ό,τι αφορά́ την ποιότητα του σχολικού́ χώρου.
Καθαροί́ και συντηρημένοι χώροι αιθουσών, εργαστηρίων, του αύλειου χώρου,
διαμορφώνουν τον περιβάλλοντα χώρο μέσα στον οποίο είναι δυνατόν να καλλιεργηθεί́
η ψυχή́ του παιδιού́.
Φθορές, ζημιές και κακή́ χρήση της περιουσίας του Σχολείου αποδυναμώνουν τις
εκπαιδευτικές δυνατότητές του και παιδαγωγικά́ εθίζουν τον/τη μαθητή́/τρια στην
αντίληψη της απαξίωσης της δημοσίας περιουσίας. Μαθητής/τρια που προκαλεί́ φθορά́
στην περιουσία του Σχολείου ελέγχεται για τη συμπεριφορά́ αυτή́ και η δαπάνη
αποκατάστασης βαρύνει τον κηδεμόνα του/της.
Ο παρών Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάχθηκε για το σχολικό έτος
2022-2023 και βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές
και διδακτικές αρχές.
Η τήρησή του από́ τους/τις μαθητές/τριες, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς-
κηδεμόνες, με αμοιβαίο σεβασμό́ στον διακριτό́ θεσμικό́ ρολό τους, ώστε να έχει
πληρότητα, γενική́ αποδοχή́ και εφαρμογή́, αποτελεί́ προϋπόθεση της εύρυθμης
λειτουργιάς του Σχολείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί́ το Σχολείο να
οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά́ του.
Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από́ τον Κανονισμό́, αντιμετωπίζονται
κατά́ περίπτωση από́ τον/την Διευθυντή́/ντρια του Σχολείου και τον Σύλλογο
Διδασκόντων, καθώς και από́ τον Συντονιστή́ Εκπαιδευτικού́ Έργου, σύμφωνα με τις
αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την εκπαιδευτική́ νομοθεσία, σε πνεύμα
συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.
`