Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει την έννοια της συνεργασίας στο
νηπιαγωγείο. Στόχοι είναι τα παιδιά να συνεργαστούν με δραστηριότητες ανά ζεύγη, μικρές
ή μεγαλύτερες ομάδες προκειμένου να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας.
Συνοπτικά, τα εργαστήρια έχουν την ακόλουθη δομή:
1οεργαστήριο: Δημιουργία ομάδας
2οεργαστήριο: Συμβόλαιο της ομάδας
3οεργαστήριο: Ανίχνευση, εισαγωγή, προετοιμασία
4οεργαστήριο: Ικανότητα επικοινωνίας
5οεργαστήριο: Συνεργασία σε ομάδες
6οεργαστήριο: Ενσυναίσθηση – επίλυση συγκρούσεων
7οεργαστήριο: Δραστηριότητες αξιολόγησης, τελικές ιδέες παιδιώνΠροετοιμασία Υλικού:
Για τα συγκεκριμένα εργαστήρια αυτού του προγράμματος δεν απαιτείται ιδιαίτερη
προετοιμασία υλικού πέρα από τα αναλώσιμα και τα εύκολα προσβάσιμα υλικά που
διατίθενται ήδη σε ένα νηπιαγωγείο.
Ενδεικτικές δραστηριότητες από τα εργαστήρια που πραγματοποιήθηκαν στο Νηπιαγωγείο μας παρατίθενται παρακάτω:
Συμβόλαιο ομάδας
Επιδιώκεται η δημιουργία κανόνων
εύρυθμης λειτουργίας της ομάδας,
αναγνώριση θετικών χαρακτηριστικών και
δεξιότητες που έχει ο εαυτός μας και ο
άλλος καθώς και η ανεκτικότητα απέναντι
στον άλλον
Διαβάσαμε το παραμύθι : Το μικρό τερατακι πάει Νηπιαγωγείο. Ακολούθησε συζήτηση γύρω από το παραμύθι και προβληματισμός γιατί το μικρό τερατάκι δεν περνούσε καλά στο σχολείο του . Τα παιδιά αποφάσισαν να το βοηθήσουν. Το κάθε παιδί ζωγράφισε ένα κανόνα που θα βοηθούσε το μικρό τερατακι να προσαρμοστεί στο νηπιαγωγείο και καταλήξαμε να φτιάξουμε και το δικό μας συμβόλαιο της με αποδεκτές συμπεριφορές και μη . Το συμβόλαιο υπογράφηκε από όλα τα παιδιά.
Ανίχνευση αρχικών ιδεών
Στόχος του εργαστηρίου είναι η ανίχνευση αρχικών ιδεών των παιδιών για την έννοια της
συνεργασίας και καταγραφή αυτών από τη νηπιαγωγό ατομικά
«Η αρχική μου ιδέα…!» (Δραστηριότητα κινητική συγκέντρωσης με ατομικό
ιχνογράφημα και συνέντευξη «στο αυτί».)
Στον ελεύθερο χώρο έχουν τοποθετηθεί αραιά απλωμένα παντού πράσινα χαρτιά Α4 και
πάνω σε κάθε χαρτί έχει τοποθετηθεί μία μολυβοθήκη με διάφορους μαρκαδόρους. Τα
χαρτιά και οι μολυβοθήκες είναι τόσα όσα και τα παιδιά της τάξης.
Ο/η νηπιαγωγός με τη βοήθεια ενός ταμπουρίνου ή με τα δύο ξυλάκια δίνει διάφορους
ρυθμούς για περπατήματα στα παιδιά. Η οδηγία είναι κάθε παιδί να κινείται μόνο του
διατηρώντας τη σιωπή του περνώντας ανάμεσα από τα απλωμένα στο πάτωμα χαρτιά ΧΩΡΙΣ
ΝΑ ΤΑ ΠΑΤΑΕΙ και ανάμεσα από τους άλλους. Κατά τη διάρκεια της κίνησής του δε πρέπει
να αγγίζει ούτε να μιλά στους άλλους.
Ο ρυθμός που δίνει με το μουσικό όργανο ο/η νηπιαγωγός στην αρχή είναι σταθερός για
βάδισμα, χωρίς καμία εναλλαγή. Τα παιδιά προσπαθούν να περνούν από άλλους
καλύπτοντας όλες τις πιθανές διαδρομές στο χώρο της αίθουσας. Όταν τα παιδιά
καταφέρουν να συγκεντρωθούν και αποκτήσουν έναν καλό ρυθμό βαδίσματος τηρώντας
όλες τις οδηγίες (συγκέντρωση, κίνηση σε όλο το χώρο της αίθουσας, μη επικοινωνία με τους
γύρω), ο/η νηπιαγωγός δοκιμάζει και διαφορετικούς ρυθμούς με το μουσικό όργανο καθώς
και σταματήματα- παύσεις αυτών. Η διατήρηση της παύσης του ρυθμού διαρκεί περίπου 5
δευτερόλεπτα κατά τα οποία δεν πρέπει να ακούγονται ούτε τα παιδιά –όσο γίνεται.
Επιδιώκεται η συγκέντρωσή τους.
Ακολουθούν εναλλαγές ρυθμού. Σε κάθε παύση σταματούν κ.ο.κ. Οι ρυθμοί εναλλάσσονται
γρήγορα. Όταν ολοκληρωθεί η αυτή η φάση (υπολογίζονται 5 λεπτά), στο τελευταίο
σταμάτημα της μουσικής κάθε παιδί επιλέγει σε ποιο πράσινο χαρτί θα σταθεί και κάθεται
δίπλα στο χαρτί.
Αφού ολοκληρώθηκε το παιχνίδι ζητάμε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν στο χαρτί τι τους έρχεται όταν ακούνε την λέξη ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ
Ικανότητες επικοινωνίας:
«Καλωσορίζοντας τους εξωγήινους! » (Δραστηριότητα συνεργασίας ανά
ζεύγη. Ελεύθεροι αυτοσχεδιασμοί και τεχνικές θεάτρου. Αυτό-αξιολόγηση μαθητών/-τριών
σε Ολομέλεια)
(Προετοιμασία δραστηριότητας:
Πανί ή γάζα μεγάλου μεγέθους κόκκινου χρώματος (προαιρετικό)
Τα παιδιά έχουν χωριστεί σε δύο ομάδες επιλέγοντας εάν θέλουν να είναι στην ομάδα
των εξωγήινων ή στην ομάδα των ανθρώπων/γήινων.
Ξεκινάμε λοιπόν μέσα σε μία σύμβαση και λέμε στα παιδιά ότι: «έχουνε έρθει κάποιοι ωραίοι
και γλυκούληδες εξωγήινοι στο σχολείο μας σήμερα με χαρά να μας γνωρίσουν και έχουν
πάρα πολλά και ωραία και ενδιαφέρονται πράγματα να μας πουν για τον πλανήτη και τα μέρη
που ζούνε. Δυστυχώς όμως δεν μπορούν να μιλήσουν στη δική μας γλώσσα και θα χρειαστούν
κάποιον μεταφραστή».
Σε αυτό το σημείο χωρίζουμε τα παιδιά ανά ζεύγη. Πρέπει να είναι ένας εξωγήινος και ένας
γήινος μεταφραστής σε κάθε ζευγάρι. Μπορούν τα παιδιά να χωριστούν με δική τους επιλογή
ή εάν θεωρούμε ότι είναι πολύ έντονο το φαινόμενο του να πηγαίνουν όλοι με τους φίλους ή
με τους οικείους τους μπορεί ο/η νηπιαγωγός να μοιράσει εκείνη ή νος τα ζευγάρια
προκειμένου να δώσει την ευκαιρία και τη δυνατότητα και σε άλλα παιδιά να συνεργαστούν
μεταξύ του.
Έχουμε διαμορφώσει έναν ωραίο χώρο με ένα κόκκινο μεγάλο πανί (προαιρετικό είναι αυτό)
όπου ο γήινος καλωσορίζει τον εξωγήινο και αρχίζει η δράση. Η οδηγία είναι ότι ο εξωγήινος
μιλά σε μία γλώσσα ακαταλαβίστικη (αυτοσχεδιάζοντας φυσικά) και λέει μία ή δύο
προτάσεις, κάνει παύση δίνοντας χρόνο στον γήινο μεταφραστή του να μεταφράσει στο κοινό
όσα έχει ακούσει από τον εξωγήινο. Επισημαίνεται ότι η δραστηριότητα έχει ελεύθερο
αυτοσχεδιασμό και τα παιδιά χρειάζεται να αυτοσχεδιάζουν χωρίς να νιώθουν ότι
φιλτράρονται ή κρίνονται από τους άλλους όσα λένε. Μπορεί και αυτά που λένε να μην έχουν
ειρμό ή λογική σειρά. Αρκεί να καταφέρουν ένα ικανοποιητικό βαθμό συνεργασίας τα
ζευγάρια
Κατά την διάρκεια των εργαστηρίων
1) Καλέσαμε στο Νηπιαγωγείο μας την κ. Καραγεώργη Τσαμπίκα παιδαγωγό με ειδίκευση στην διαπολιτισμικότητα και την κ. Σοφία Ντίκα ψυχολόγο από το κέντρο Παράρτημα Ρομά του Δ.Ο.Π Ρόδου οι οποίες πραγματοποίησαν εκπαιδευτικό πρόγραμμα με θέμα την συνεργασία σε όλα τα τμήματα του Νηπιαγωγείου μας.
το Εκπαιδευτικό πρόγραμμα περιλάμβανε
- Παραμύθι
- Συζήτηση
- Παιχνίδια σε ομάδες
Παραμύθι με χρήση Υπολογιστή
Παιχνίδια ανά ζεύγη
2) Παρακολουθήσαμε κουκλοθεατρική Παράσταση το παραμύθι “Μία Πετρόσουπα”
3. Παρακολουθήσαμε στον Υπολογιστή το animation ” Η ιστορία του Γκουιτσίνο”
και ζωγραφίσανε ανά ζεύγη :”τι τους έκανε εντύπωση από την ιστορία του Γκουιτσίνο”
4.Παίξαμε παιχνίδια σε ομάδες
Ανά ζεύγη.
Σε ομάδες με 4 παιδιά
Διαβάσαμε τα παραμύθια:
Ένας για όλους και όλοι για έναν.
“Ο Φεγγαροσκεπαστής”
Μετά την ανάγνωση και την επεξεργασία του παραμυθιού τα παιδιά αποφάσισαν να βοηθήσουν και εκείνα τον φεγγαροσκεπαστή να φτάσει στο Φεγγάρι . Αποφάσισαν να φτιάξουν με τον εαυτό τους 2 ανθρώπινες σκάλες ώστε να μπορεί ο Φεγγαροσκεπαστής να ανεβαίνει στο Φεγγάρι.
Ομαδική εργασία
Ακούσαμε τραγούδια που μιλούν για την συνεργασία.