Αποτίμηση 1ου κύκλου Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, Ευ ζην “Το Παπάκι Πάει” από το 15ο Νηπιαγωγείο Καλαμαριάς. Σχ. Έτος 2022-23 .
Το Πρόγραμμα «Το Παπάκι Πάει…» είναι ένα πρόγραμμα Αγωγής Υγείας με στόχο την ενίσχυση των γνώσεων και δεξιοτήτων των παιδιών σε περίπτωση που βρεθούν σε συνθήκες εξαφάνισης μη προσδιοριζόμενης αλλιώς, δηλαδή σε συνθήκες που χάνουν τον προσανατολισμό τους ή για κάποιον λόγο δεν βρίσκονται κοντά στο άτομο που νομίμως ασκεί την επιμέλεια τους.
Τα παιδιά ολοκληρώνοντας το πρόγραμμα, μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, απεικονίσεις, κουκλοθέατρο, δημιουργικά και γλωσσικά παιχνίδια, απέκτησαν αυξημένη επίγνωση των πιθανών κινδύνων και μπορούν να βρίσκονται σε ετοιμότητα. Ενημερώθηκαν για τη δράση του οργανισμού “Το Χαμόγελο του Παιδιού”, κατανόησαν το ρόλο της αστυνομίας και απομνημόνευσαν χρήσιμους αριθμούς που μπορούν να καλέσουν σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Πιο συγκεκριμένα, στο 1ο Εργαστήριο τα παιδιά κατασκεύασαν με ανακυκλώσιμα υλικά την κούκλα βοηθό τους που θα τους συνόδευε σε όλη τη διάρκεια των δραστηριοτήτων των Εργαστηρίων. Η κούκλα δίνει λύσεις, συμβουλές και καθοδηγεί τα παιδιά σε περιπτώσεις συναισθηματικής φόρτισης ή έντασης. Μέσω αυτής τα παιδιά έμαθαν , εξέφρασαν τους φόβους και τους προβληματισμούς τους.(Συνεργασία , Δημιουργικότητα, Επικοινωνία)
Στο 2ο Εργαστήριο τα παιδιά άκουσαν την ιστορία του Αλέξανδρου, ενός παιδιού που έχασε τη μητέρα του κατά τη διάρκεια μίας βόλτας στην αγορά. Έπαιξαν την ιστορία στο κουκλοθέατρο και την δραματοποίησαν. (Επικοινωνία , Κριτική σκέψη, Συνεργασία, Ενσυναίσθηση, Ευαισθησία)
Βασικά μηνύματα του παραμυθιού που δόθηκαν στα παιδιά:
- Μένουμε σταθεροί στη θέση μας (καθώς οι γονείς / κηδεμόνες μετακινούνται συνεχώς για να βρουν το παιδί, διευκολύνεται η διαδικασία εύρεσης τους όταν μένουν σταθερά σε ένα σημείο)
- Φωνάζουμε… και ζητάμε βοήθεια από πολλούς / πολλές και όχι ένα άτομο (το παιδί είναι μόνο του, δεν ξέρει κανένα. Η συμβουλή δεν μιλάμε σε ξένο μπορεί να μην είναι αποτελεσματική γιατί στο χώρο μπορεί να είναι μόνο ξένοι. Έτσι για να μειωθεί ο κίνδυνος βλάβης του παιδιού από κάποιον ξένο θα πρέπει να ζητήσει βοήθεια από πολλούς ταυτόχρονα. Για να το πετύχει φωνάζει και μαζεύεται πολύς κόσμος)
- Έχουν κάθε δικαίωμα να λένε ΟΧΙ αν κάτι τα ενοχλεί και τα τρομάζει
- Οι αστυνόμοι βοηθάνε τα παιδιά, δεν τα πάνε φυλακή. (καθώς στο πλαίσιο της διαπαιδαγώγησης τα παιδιά ακούνε συχνά την φράση «κάτσε καλά γιατί ο αστυνόμος θα σε πάει φυλακή» στόχος είναι να απενοχοποιεί η έννοια του αστυνόμου, καθώς σε περίπτωση εξαφάνισης μπορεί να χρειαστεί να συνεργαστεί μαζί του).
Στο 3ο Εργαστήριο έπαιξαν το παιχνίδι με τους κύβους των παραμυθιών: κατασκεύασαν τρεις κύβους, τον κύβο με τους ήρωες , τον κύβο με τις αντιδράσεις και τον κύβο των συναισθημάτων .Με τους κύβους αυτούς δημιούργησαν ιστορίες εξαφάνισης συνδέοντάς τα συναισθήματα με τις αντιδράσεις και τους ήρωες. (Κριτική σκέψη, Ενσυναίσθηση, Ευαισθησία, Υπευθυνότητα)
Στο 4ο Εργαστήριο τα παιδιά κατασκεύασαν την αφίσα των αστυνόμων και με τη βοήθειά τους έμαθαν προσωπικά στοιχεία που κάθε παιδί πρέπει να γνωρίζει: το τηλέφωνο της μητέρας ή του πατέρα του, το τηλέφωνο της αστυνομίας, του “Χαμόγελου του Παιδιού” και τη διεύθυνσή τους. (Επίλυση προβλημάτων, Δημιουργικότητα, Υπευθυνότητα)
Στο 5ο Εργαστήριο τα παιδιά δραματοποίησαν την ιστορία του Πάκο και της μητέρας του. Στην ιστορία αυτή το παπάκι έχασε τη μητέρα του στην επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ. Τα παιδιά καλούνται να συμβουλέψουν τον Πάκο με τη βοήθεια της κούκλας τους, τον τρόπο αντίδρασης, προκειμένου να βρει τη μητέρα του . (Δημιουργικότητα, Ενσυναίσθηση, Επίλυση προβλημάτων, Ανθεκτικότητα)
Στο 6ο Εργαστήριο τα παιδιά μετέφεραν τις αποκτηθείσες γνώσεις στους γονείς τους, όπου με παιγνιώδεις γλωσσικές δραστηριότητες τους δίδαξαν όσα έμαθαν στο σχολείο.(Υπευθυνότητα, Προσαρμοστικότητα, Ανθεκτικότητα)