15ο Νηπιαγωγείο Γαλατσίου
Ολοήμερο τμήμα
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
«Γιατί και τα “σκουπίδια” αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία»
ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ
2009-2010
Γιατί και τα «σκουπίδια» αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία
v Σκοπός
Σκοπός του προγράμματος «Γιατί και τα «σκουπίδια» αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία» είναι η οικολογική διαχείριση των απορριμμάτων και η μείωση του όγκου των σκουπιδιών μέσα από την ανακύκλωση, και την επαναχρησιμοποίηση. Να γνωρίσουν την ανακύκλωση και να συνειδητοποιήσουν τη συμβολή της στην προστασία του περιβάλλοντος και στην ποιότητα της ζωής μας.
v Στόχοι
· Να αποκτήσουν τα παιδιά θετική στάση και συμπεριφορά απέναντι στο περιβάλλον.
· Να αναγνωρίζουν ποια προϊόντα ανακυκλώνονται και να τα ξαναχρησιμοποιούν στην καθημερινότητά τους.
· Να γνωρίσουν την έννοια της ανακύκλωσης και πώς αυτή συνδέεται με την προστασία του περιβάλλοντος.
· Να κατανοήσουν τη συμβολή της σωστής κατανάλωσης και διαχείρισης των απορριμμάτων στη μείωση σπατάλης φυσικών πόρων.
· Να συνειδητοποιήσουν τις επιπτώσεις στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον από την υπερκατανάλωση και την αύξηση των απορριμμάτων.
v Διδακτική μεθοδολογία
Έγινε διαθεματική προσέγγιση του θέματος και σύνδεση με όλα τα γνωστικά αντικείμενα του ΔΕΠΠΣ: Γλώσσα, Μαθηματικά, Μελέτη Περιβάλλοντος, Εικαστικά, Πληροφορική.
Χρησιμοποιήθηκαν ως μεθοδολογικές προσεγγίσεις η επίλυση προβλήματος, ο καταιγισμός ιδεών, η μέθοδος project και η μελέτη στο πεδίο.
v Έναυσμα
Τη σχολική χρονιά 2008-2009 είχε αρχίσει το συστεγαζόμενο δημοτικό πρόγραμμα ανακύκλωσης χαρτιού, οπότε είχα ξεκινήσει από πέρσι να μαζεύω τα χαρτιά που δεν μπορούσαμε να ξαναχρησιμοποιήσουμε και τα πήγαινα μέσα στο δημοτικό. Στις αρχές της φετινής χρονιάς με είδαν κάποια στιγμή τα παιδιά να παίρνω το κουτί που είχα γι’ αυτό το σκοπό και να φεύγω, οπότε με ρώτησαν πού πάω. Τους εξήγησα πού πήγαινα και για ποιο σκοπό.
v Διάρκεια
Νοέμβριος 2009 – Μάιος 2010 (7 μήνες)
v Επισκέψεις
9/11/2009 Οικολογικό Πάρκο Ψυχικού
23/11/2009 ΚΠΕ Δραπετσώνας
v Φορείς
Ελληνική Εταιρεία Αξιοποίησης και Ανακύκλωσης (ΕΕΑΑ), ΑΦΗΣ, Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης (ΕΕΠΦ)
v Συμμετοχή σε δίκτυα
ΕΕΠΦ «Φύση χωρίς σκουπίδια»
v Δραστηριότητες














Το Πάσχα κατασκευάσαμε αυγοθήκες από κυπελάκια γιαουρτιών.
Το Πάσχα κατασκευάσαμε αυγοθήκες από κυπελάκια γιαουρτιών.






Τα χαρτί ανακυκλώνω
και σε όλους το δηλώνω
πως τη φύση δε χρεώνω
με δεντράκια κι οξυγόνο.
Το αλουμίνιο προσέχω
στο σχολείο ό,τι έχω
και αυτό που είναι στο σπίτι
για να μη χαλούν βωξίτη.
Άμμο, ασβέστη και σοδίτσα
να προσέχουμε κορίτσια
και τα γυάλινα βαζάκια
να τα κάνουμε γλαστράκια.
Πετρέλαιο χρειάζεται
για τόνους πλαστικό
όμως κανείς δε νοιάζεται
αργότερα γι’ αυτό.
Τις μπαταρίες μας κρατώ
στο σπίτι εξαρχής
και μόλις τελειώσουνε
στον κάδο της ΑΦΗΣ.
Τις παλιές τις συσκευές
και τα σίδερα, παιδιά,
στα σκουπίδια δεν πετώ
αφού τη γη μας αγαπώ.
Όλο το χρόνο μάθαμε
μας το είπε κι η κυρία
πως στα «σκουπίδια» δίνουμε
μια δεύτερη ευκαιρία.



v Δράσεις
Ø Στείλαμε fax στο Δήμο (8/10/2009) για να τοποθετήσουν μέσα στο σχολείο μικρό μπλε κάδο ανακύκλωσης, τον οποίο δεν παραλάβαμε μέχρι το τέλος της χρονιάς.
Ø Τα παιδιά ζωγράφισαν και φτιάξαμε αφίσα με το μήνυμα του προγράμματός μας. Την αναρτήσαμε στην τάξη μας και στο συστεγαζόμενο δημοτικό και πήραν το κάθε παιδί 2-3 για να τις προωθήσουν σε γνωστά τους μαγαζιά της περιοχής, ώστε να κοινοποιηθεί το πρόγραμμά μας.
v Αξιολόγηση
Τα παιδιά κατανόησαν τη σημασία της ανακύκλωσης για την προστασία του περιβάλλοντος, έδειχναν ενδιαφέρον καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς στο να ανακυκλώνουν ό,τι έφερναν από το σπίτι και στο ποιος θα πάρει την σακούλα της ανακύκλωσης κάθε Παρασκευή.
Έμαθαν τις κατηγορίες των υλικών που ανακυκλώνονται και ευαισθητοποιήθηκαν στο θέμα της υπερκατανάλωσης και της εξοικονόμησης ενέργειας, όσο αυτό είναι δυνατό σ’ αυτή την ηλικία. Έμαθαν να συνεργάζονται και καλλιεργήθηκε η κριτική τους σκέψη.
Τον ενδιαφέρον τους για το πρόγραμμα το μετέφεραν και στο σπίτι, αφού πολύ συχνά οι γονείς μας ανέφεραν ότι τους έκαναν «παρατηρήσεις» τα παιδιά, αν κάτι δεν το έριχναν στην ανακύκλωση.
Γενικά το πρόγραμμα κύλησε αρκετά καλά και μείναμε όλοι ικανοποιημένοι από την πορεία του και το τελικό αποτέλεσμα.
v Βιβλιογραφία
Βασιλάκη Α., Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο Νηπιαγωγείο, Αθήνα, 2008, Κέδρος
Βάσιλα Β., Κάντζου Ν., Παπανικολοπούλου Κ., Της Τάξης και της Πράξης, τόμος Β’, Αθήνα, 2007, Δίπτυχο
Μωραϊτη Τ., Διανέλλου Γ., Τι θέμα να διαλέξω στο χρόνο για να τρέξω, Αθήνα, 2006, Μεταίχμιο
Ναούμ Ε., Παπαμιχαήλ Γ., Θεματικές προσεγγίσεις Σχέδια εργασίας για το Νηπιαγωγείο, τεύχος 3, Ανακύκλωση, Αθήνα, 2005, Ελληνικά Γράμματα
v Παιδικά βιβλία
Ζαραμπούκα Σ., ο κύριος Μπεν η Μου και τα σκουπίδια, Αθήνα, Πατάκης
Παρούση A., Ήταν ένα μικρό χαρτάκι, Αθήνα, 2000, Ελληνικά Γράμματα
Σβορώνου-Σωκιαλίδη Ε., Ιστορίες για τα … σκουπίδια, Αθήνα, 2008, Παπαδόπουλος
Μάγος Κ., Μια νύχτα στη χωματερή, Αθήνα, Μικρή Άρκτος
Μάγος Κ., Σκουπιδιστάν, Αθήνα, Πατάκης
Ηλιόπουλος Β., Η μικρή γοργόνα πώς να ζήσει στο σκουπιδονήσι, Αθήνα, 2009, Πατάκης
Οι συμβουλές του Μικρού Λύκου, Αγαπώ το περιβάλλον, μετ. Γαβριηλίδου Σ., Θεσσαλονίκη, Φλούδας
Μυστικά για το περιβάλλον, Ευρωπαϊκή Επιτροπή, 2003
v Ιστοσελίδες
http://www.canal.gr/
Αγαπημένοι μας γονείς,
Στο νηπιαγωγείο μας ξεκινήσαμε να συζητάμε για την ανακύκλωση.
Τώρα πια δεν πετάμε τα χαρτιά που περισσεύουν ούτε τα άδεια κυπελάκια από γιαούρτι και χυμούς. Τα τοποθετούμε στους κάδους που φτιάξαμε για την ανακύκλωση. Κάθε Παρασκευή ένα παιδί από μας με τη βοήθειά σας θα τα αδειάζει σ’ ένα μπλε κάδο που έχει τοποθετηθεί στη γειτονιά μας. Μέχρι να τοποθετηθεί στο σχολείο αυτός που έχουμε παραγγείλει απ’ το δήμο.
Χρειαζόμαστε ακόμη τη βοήθειά σας στα εξής:
Να μαζέψουμε μαζί όλα τα άχρηστα υλικά που δεν χρησιμοποιούμε στο σπίτι και να τα φέρουμε στο σχολείο. Θα τα τακτοποιήσουμε στη γωνιά των κατασκευών και θα τα χρησιμοποιήσουμε τόσο στα παιχνίδια μας όσο και στις εικαστικές δημιουργίες μας, που θα μπορείτε να τις βλέπετε όταν τις ολοκληρώνουμε.
Επίσης στο σχολείο χωριστήκαμε σε ομάδες: χαρτί, μπαταρίες, αλουμίνιο, πλαστικό, μέταλλο και γυαλί. Πρέπει στο σπίτι να βρούμε μαζί για την ομάδα μας πληροφορίες, εικόνες, βιβλία και ό,τι άλλο θα ήταν χρήσιμο για το πρόγραμμά μας. Εγώ ανήκω στην ομάδα ……………………
Ευχαριστούμε πολύ για τη βοήθειά σας.
Με αγάπη τα παιδιά του νηπιαγωγείου.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ