Ταξίδι στο Διάστημα
Εργαστήρια Δεξιοτήτων
3ος θεματικός κύκλος:
«Δημιουργώ και Καινοτομώ-Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία»
Βασισμένο στο πρόγραμμα «STEAM και η ΓΗ γυρίζει…» της Φώτη Παρασκευής
1ο Εργαστήριο
Γνωριζόμαστε από κάπου; Παιχνίδι γνωριμίας
Στο πρώτο εργαστήριο πραγματοποιήθηκε δραστηριότητα γνωριμίας τόσο μεταξύ της ομάδας όσο και με το υπό διερεύνηση θέμα με σκοπό την πρόκληση ενδιαφέροντος και τη δημιουργία τόσο εξωτερικών όσο και εσωτερικών κινήτρων και τη συναισθηματική ικανοποίηση.Σκορπίσαμε διπλές κάρτες με εικόνες των πλανητών στην τάξη. Οι μαθητές με τη συνοδεία της μουσικής του Jean Michel Jarre – Oxygen II κινήθηκαν στο χώρο μιμούμενοι τους αστροναύτες. Στο σταμάτημα της μουσικής σήκωσαν από μια κάρτα και η μουσική ξεκίνησε ξανά. Ο κάθε μαθητής προσπάθησε να βρει το ζευγάρι του. (το παιδί με την ίδια κάρτα). Όταν όλοι βρήκαν το ζευγάρι τους, κάθησαν στην ολομέλεια και προσπάθησαν να αναγνωρίσουν τον πλανήτη τους.
Στη συνέχεια έγινε η ανίχνευση- διερεύνηση των απόψεων των μαθητών αναφορικά με το θέμα και δημιουργήσαμε έναν εννοιολογικό χάρτη, πρώτα σε χαρτόνι και στη συνέχεια ψηφιακά με το ψηφιακό εργαλείο popplet
Παρακολουθήσαμε βίντεο στο YouTube από το οποίο πήραμε πολλές χρήσιμες πληροφορίες για τους πλανήτες του Ηλιακού συστήματος.
Στο τέλος του 1ου εργαστηρίου οι μαθητές επέλεξαν εικόνες με θέμα το Διάστημα, οι οποίες έγιναν puzzle με το ψηφιακό εργαλείο https://www.jigsawplanet.com/
Οι εικόνες είναι από το pixabay
2ο Εργαστήριο
Ας δούμε τους πλανήτες από κοντά
Παρατηρήσαμε τους πλανήτες από κοντά
Τους τοποθετήσαμε στη σειρά, σύμφωνα με την απόστασή τους από τον ήλιο
Και σύμφωνα με το μέγεθος τους από τον μεγαλύτερο στον μικρότερο
Αναπαραστήσαμε την τροχιά των πλανητών με βιωματικό τρόπο
Ζωγραφίσαμε τον δικό μας «φανταστικό» πλανήτη
Και τον επισκεφτήκαμε αφού γίναμε αστροναύτες
Παίξαμε παιχνίδια σχετικά με τους πλανήτες
Παιχνίδι μνήμης
Ο τροχός των πλανητών (Γύρισε τον τροχό και βρες τον πλανήτη)
Ρομποτική: Οι μαθητές προγραμματίζουν τη μελισούλα ή τον πύραυλο να φτάσει στον πλανήτη που επιλέγουν
Οι μαθητές ανέλαβαν, με τη βοήθεια της οικογένειά τους, να συγκεντρώσουν στοιχεία για έναν από πλανήτες του ηλιακού συστήματος και παρουσίασαν την εργασία τους στην τάξη. Τα έργα των παιδιών
3ο Εργαστήριο
Στο 3ο εργαστήριο γνωρίσαμε τον Ήλιο και τα χαρακτηριστικά του.
Ο Ήλιος πηγή ζωής
Παρακολουθήσαμε στο YouTube το μύθο του Φαέθοντα
Ακολούθησε συζήτηση με ερωτήσεις ανοιχτού τύπου που αφορούσαν στην κατανόηση του μύθου (π.χ. Τι γινόταν όταν ο ήλιος απομακρυνόταν από τη Γη και τι όταν πήγαινε πολύ κοντά της;).
Βάλαμε στη σειρά τις εικόνες του μύθου και τον αφηγηθήκαμε
Ζωγραφίσαμε τον μύθο.
φύλλο εργασίας«μύθος του Φαέθοντα»
Ήλιος φίλος ή εχθρός;
Προβολή στον υπολογιστή της εικονοϊστορίας «Ο ήλιος και η ζωή μας» Συζήτηση και προβληματισμός γύρω από τις πληροφορίες που πήραμε. Καταγράφηκαν οι ιδέες των μαθητών σε έναν λευκοπίνακα Google Jamboard με χαρτάκια διαφορετικού χρώματος για τις θετικές και αρνητικές αναφορές των μαθητών
Πως μπορούμε να προστατευτούμε από τον Ήλιο; Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη με το ψηφιακό εργαλείο coggle it όπου αποτυπώνονται οι απόψεις των παιδιών
Ρομποτική: Προγραμματίσαμε τη Βeebot να κάνει τη σωστή διαδρομή, περνώντας από όσα μας βοηθάνε να προστατευτούμε από τον ήλιο
Βίντεο
Στη συνέχεια η Βeebot μας βοηθάει να προστατευθούμε από τον Ήλιο επιλέγοντας τη σωστή διαδρομή και στο χαρτί
Ζωγραφική με θέμα: «Ο δικός μου Ήλιος» με το πρόγραμμα ζωγραφικής του Υπολογιστή.
Τα έργα των παιδιών
4ο Εργαστήριο
Ήλιος, Γη, Σελήνη Μέρα ή Νύχτα;
Τα παιδιά καλούνται να γνωρίσουν την κίνηση της Γης και να κατανοήσουν την εναλλαγή ημέρας, νύχτας που προκαλείται από την περιστροφή της γης γύρω από τον άξονά της.
Πείραμα με φακό
Πείραμα με φακό και τη Γη για κατανόηση της εναλλαγής μέρας και νύχτας
Ακολούθησε συζήτηση για το πως περνάμε τη μέρα και τη νύχτα και δόθηκε στα παιδιά το παρακάτω φύλλο εργασίας
Κατασκευή Μέρα-Νύχτα
Παιχνίδι αντιστοίχισης: Μέρα ή Νύχτα;
Παίζουμε με τις σκιές
Παίξαμε με τις σκιές του που δημιουργεί ο Ήλιος ή μια πηγή φωτός στα αντικείμενα
Φύλλο εργασίας
5ο Εργαστήριο
Όμορφες κόρες του χρόνου
Ποιες είναι οι εποχές του χρόνου και πως δημιουργούνται; Παρακολούθηση βίντεο
Προσομοίωση – Η εναλλαγή των εποχών λόγω της κλίσης του άξονα της Γης και της γωνίας πρόσπτωσης των ακτινών του Ήλιου
Ομαδοσυνεργατική ζωγραφική :«Τα δέντρο την Άνοιξη, το Καλοκαίρι, το Φθινόπωρο και τον Χειμώνα»
Ατομικό φύλλο εργασίας
Παιχνίδι αντιστοίχισης «οι εποχές του χρόνου» (δημιουργήθηκε με το ψηφιακό εργαλείο Wordwall )
Ρομποτική
Η εκπαιδευτικός εκφωνεί ένα αίνιγμα που αφορά μία εποχή και οι μαθητές προγραμματίζουν τη μελισσούλα να φτάσει στη σωστή εποχή (στη λύση του αινίγματος)
Φύλλο εργασίας με θέμα:«Ζωγραφίζω την αγαπημένη μου εποχή»
6ο Εργαστήριο
Ταξίδι στη Σελήνη
Φτιάξαμε έναν πύραυλο για να ταξιδέψουμε στο φεγγάρι
Και ταξιδέψαμε…
Μιλήσαμε για τις φάσεις της Σελήνης και είδαμε βίντεο προσομοίωσης
Βίντεο προσομοίωσης (φάσεις της σελήνης)
Το φεγγάρι ή αλλιώς σε όλους γνωστό ως και Σελήνη, είναι ο δορυφόρος του πλανήτη μας. Το φεγγάρι κάνει ένα κύκλο γύρω από την Γη μας και κάθε βράδυ που το αντικρίζουμε στον ουρανό, φαίνεται να έχει διαφορετικό σχήμα. Άλλες φορές, το βλέπουμε σχεδόν όλο φωτισμένο, κάποιες άλλες μόνο ένα τμήμα του, ή ακόμη δεν το βλέπουμε καθόλου! Αυτές οι αλλαγές στο “σχήμα”, ή πιο σωστά το φωτισμένο μέρος του φεγγαριού, ονομάζονται “Φάσεις της Σελήνης”
Οι μαθητές μέσα από το βίντεο και τις παρακάτω κατασκευές κατανόησαν σε μεγάλο βαθμό την κίνηση της Σελήνης γύρω από τη Γη αλλά και το πως δημιουργούνται οι φάσεις της Σελήνης.
φύλλο εργασίας«Οι φάσεις της Σελήνης»
Διαβάσαμε το βιβλίο «Ο φεγγαροσκεπαστής» του Éric Puybaret. και ζωγραφίσαμε ότι μας άρεσε περισσότερο από την ιστορία. Έπειτα αποφασίσαμε να φτιάξουμε μια σκάλα για να φτάσουμε κι εμείς στο φεγγάρι και τα καταφέραμε!
7ο Εργαστήριο
Τι γνωρίζαμε, τι μάθαμε
Δημιουργήσαμε έναν εννοιολογικό χάρτη με όσα μάθαμε για το Διάστημα και το Ηλιακό μας σύστημα (με το λογισμικό popplet) και τον συγκρίναμε με αυτόν που είχαμε δημιουργήσει στην αρχή του προγράμματος
Ομαδοσυνεργατική μέθοδος και δημιουργία Μακέτας με τους πλανήτες του Ηλιακού μας Συστήματος
Ομαδικό κολάζ με θέμα το Διάστημα
Το Ηλιακό μας σύστημα έγινε puzzle!
Κουίζ αξιολόγησης που δημιουργήθηκε με το ψηφιακό εργαλείο wordwall
Ζωγραφική με θέμα:«Το Ηλιακό Σύστημα» με το λογισμικό Tux Paint
Το λογισμικό ζωγραφικής Tux Paint, συμβάλλει στην ανάπτυξη της φαντασίας, στην καλλιέργεια της δημιουργικής έκφρασης και σκέψης, την τόνωση της αυτοπεποίθησης και την προσωπική έκφραση των ιδεών, εμπειριών και σκέψεων των παιδιών. Δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να καλλιεργούν δεξιότητες σύνθεσης, σύγκρισης, οργάνωσης, γενίκευσης. Μέσα από την ανάλυση και τη δημιουργία εικόνων αλλά και με την προσθήκη κειμένου, αφυπνίζεται και διατηρείται η δημιουργικότητα και καλλιεργείται η έκφραση των παιδιών, με τη μορφή πολυσύνθετων αναπαραστάσεων
Τα έργα των παιδιών
Διαδραστικά παιχνίδια αξιολόγησης του προγράμματος.
Στο τέλος του προγράμματος δόθηκαν στους μαθητές φύλλα Αξιολόγησης