Σχολικό έτος 2024-2025
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ –ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ
Τίτλος: Συνεργασία στο Νηπιαγωγείο
Το παρόν πρόγραμμα εντάσσεται στον κύκλο «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ: Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη», πιο συγκεκριμένα στην επιμέρους θεματική ενότητα της προώθησης του αλληλοσεβασμού και της συνεργασίας και απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες νηπιαγωγείου.
Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει την έννοια της συνεργασίας στο νηπιαγωγείο.
Στόχοι είναι τα παιδιά να συνεργαστούν με δραστηριότητες ανά ζεύγη, μικρές ή μεγαλύτερες ομάδες προκειμένου να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας, να αναπτυχθεί η κριτική ικανότητα, η κριτική σκέψη και να υποκινηθεί η σκέψη και το συναίσθημα.
2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Συμβόλαιο ομάδας
Στόχος είναι η δημιουργία κανόνων εύρυθμης λειτουργίας της ομάδας, αναγνώριση θετικών
χαρακτηριστικών και δεξιότητες που έχει ο εαυτός μας και ο άλλος καθώς και η ανεκτικότητα
απέναντι στον άλλον.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1η: «Συμβόλαιο της ομάδας»
3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ : Ανίχνευση αρχικών ιδεών
Στόχος του εργαστηρίου είναι η ανίχνευση αρχικών ιδεών των παιδιών για την έννοια της συνεργασίας και καταγραφή αυτών από τη νηπιαγωγό ατομικά.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Ζητάμε από τα παιδιά να μας ζωγραφίσουν ό,τι τους έρχεται στο μυαλό όταν ακούνε τη λέξη συνεργασία.
4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ – Ικανότητες επικοινωνίας
Στόχος του εργαστηρίου είναι οι μαθητές/-τριες μέσα από διάφορες συμβάσεις να
προσπαθούν να επικοινωνήσουν ποικίλους τρόπους όπως εξωλεκτικά, με κινήσεις, ήχους,
ήχους, εκφράσεις προσώπου, με γλώσσα ακαταλαβίστικη μέσω αυτοσχεδιασμών, να
μεταφέρουν μηνύματα μέσω σχεδίου και τέλος να επικοινωνήσουν λεκτικά χωρίς όμως να
έχουν οπτική επαφή. Όλες οι δραστηριότητες του 4ου εργαστηρίου περιέχουν συνεργασία σε
δυο επίπεδα: ανά ζεύγη και σε μικρές υποομάδες.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1η: «Καλωσορίζοντας τους εξωγήινους! »
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2η: «Και οι γάτες είχαν τη δική τους ιστορία!»
5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Συνεργασία σε ομάδες
Στόχος είναι να αναπτύξουν τα παιδιά δεξιότητες συνεργασίας σε μεγάλες ή μικρότερες
ομάδες. Επιπλέον, να είναι σε θέση να αξιολογούν τους τρόπους με τους οποίους
συνεργάστηκαν ή όχι, εντοπίζοντας σημεία που διευκόλυναν ή δυσκόλεψαν τη συνεργασίας
τους.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: « Ο Δράκος που τον έλεγαν… »
6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Απόκτηση ενσυναίσθησης και επίλυση συγκρούσεων
Στόχος του εργαστηρίου είναι να εμπλακούν τα παιδιά σε δραστηριότητες υποθετικών
πραγματικών καταστάσεων που περιέχουν προβλήματα διαφωνιών ή συγκρούσεων να
προσπαθήσουν να καταλάβουν τους να κατανοήσουν τους άλλους και να συνεργαστούν
ώστε να βρουν τρόπους να επιλύσουν τις συγκρούσεις.
7ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ : «Η τελική μου ιδέα… ‘στο αυτί’»!:
Στόχος του εργαστηρίου είναι η αποτύπωση των τελικών ιδεών των παιδιών για την έννοια
της συνεργασίας και αντιπαραβολή των αρχικών και τελικών ιδεών των παιδιών.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ : «Η τελική μου ιδέα… ‘στο αυτί’!»
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ –ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ & ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ
Ψηφιακές δεξιότητες
Τίτλος : «STEAM και η ΓΗ γυρίζει….»
Μεθοδολογία και σκοπιμότητα του προγράμματος
Η μεθοδολογία STEAM προσφέρει τη δυνατότητα να αναπτυχθούν στην τάξη προγράμματα που εμπλέκουν 5 τομείς- πεδία ( φυσικές επιστήμες, τεχνολογία, επιστήμες των μηχανικών, τέχνες και μαθηματικά) και δημιουργούν ένα περιβάλλον μάθησης όπου όλοι οι μαθητές μπορούν να συμμετέχουν και να συνεισφέρουν. Με τη μεθοδολογία STEAM οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να καλλιεργούν και να ενισχύουν πολλές σημαντικές δεξιότητες.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχει ως στόχο με βάση τις αρχές του εποικοδομητισμού και με μεθόδους διερευνητικής μάθησης οι μαθητές να προβληματιστούν και να βρουν απαντήσεις σε ερωτήσεις για το διάστημα και για το πλανητικό σύστημα όπου ανήκει η γη.
Δεξιότητες μάθησης του 21ου αιώνα είναι η καλλιέργεια κριτικής σκέψης, η επικοινωνία, η συνεργασία και η δημιουργικότητα.
Δεξιότητες του νου είναι τα παιδιά να περιγράφουν , να διατυπώνουν ερωτήματα, να προβληματίζονται, να ερμηνεύουν με αφορμή την παρατήρηση ψηφιακού και εντύπου υλικού και να δίνουν εξηγήσεις.
Ρουτίνες σκέψεις
Βλέπω – Σκέφτομαι – Αναρωτιέμαι
Τι σε κάνει να το πιστεύεις αυτό;
Ψηφιακές δεξιότητες – Υπολογιστική σκέψη
1ο Εργαστήριο : Το παιχνίδι με τις ερωτήσεις
Στόχος του εργαστηρίου είναι τα παιδιά να γνωρίσουν τους πλανήτες του Ηλιακού συστήματος, να εκφραστούν δημιουργικά και να μάθουν να συνεργάζονται μέσα σε ένα κλίμα συναισθηματικής ασφάλειας και
φροντίδας .
Παιχνίδι γνωριμίας με μουσική
Τοποθετήσαμε σε διαφορετικά σημεία της τάξης κάρτες με εικόνες από πλανήτες του ηλιακού συστήματος. Τα παιδιά βρήκαν τις εικόνες και έπειτα έκαναν ζευγάρια και κινήθηκαν ελεύθερα στον χώρο υπό τους ήχους κλασσικής μουσικής.
Διερευνήσαμε τις πρότερες γνώσεις των παιδιών και συζητήσαμε τι γνώριζαν και τι ήθελαν να μάθουν. Γράψαμε τις ιδέες των παιδιών.
Παρακολουθήσαμε το εκπαιδευτικό βίντεο
Είδαμε το βίντεο ” National Geographic – Ηλιακό σύστημα” και μιλήσαμε για τον Ήλιο και τους πλανήτες.
Στη συνέχεια ακούσαμε το τραγούδι του Χάρη Κατσιμίχα “Μια γιορτή στη γειτονιά του Ήλιου”.
Παίξαμε ψηφιακά puzzles που δημιουργήσαμε με το ψηφιακό εργαλείο
https://www.jigsawplanet.com/ με θέμα το Ηλιακό σύστημα.
2ο Εργαστήριο : Ας δούμε τους πλανήτες από κοντά.. Υπάρχει ζωή εκεί έξω;
Δόθηκαν ” αποστολές” στα παιδιά για τη συλλογή πληροφοριών με τους γονείς τους στο σπίτι.
Στόχοι του 2ου εργαστήριο είναι τα παιδιά να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους σχετικά με το Ηλιακό σύστημα , να εκφραστούν δημιουργικά και να αναπαραστήσουν με βιωματικό τρόπο την τροχιά των πλανητών και τη θέση τους σε σχέση με τον Ήλιο εξασκώντας την αισθητηριακή τους μνήμη.
Τα παιδιά έφτιαξαν το ηλιακό σύστημα και έβαλαν τους πλανήτες στη σειρά.
Τα παιδιά έφτιαξαν και πυραύλους και ζωγράφισαν τον πλανήτη που θα ήθελαν να επισκεφτούν.
Φουσκώσαμε μπαλόνια και μοιράσαμε χρωματιστούς πλανήτες στα παιδιά . Στη συνέχεια αναπαραστήσαμε με βιωματικό τρόπο την τροχιά των πλανητών .
Φτιάξαμε και ένα επιτραπέζιο παιχνίδι και το ονομάσαμε “Ταξίδι στον Πλούτωνα “. Τα παιδιά διασκέδασαν πολύ παίζοντας το διαστημικό αυτό παιχνίδι.
Κάναμε ένα φύλλο εργασίας όπου τα παιδιά ένωσαν τον κάθε πλανήτη με το όνομά του.
3ο Εργαστήριο : Ο Ήλιος μας, η πηγή της ζωής μας….
Στόχος του εργαστηρίου είναι τα παιδιά να γνωρίσουν τον Ήλιο και τα χαρακτηριστικά του και να συνδέσουν τον Ήλιο με τη
Μυθολογία αφήνοντας τη δημιουργικότητα τους να εξωτερικευτεί .
Διαβάσαμε τον μύθο του Φαέθοντα και τα παιδιά ζωγράφισαν τον μύθο.
4ο Εργαστήριο : Ήλιε, Γη,Σελήνη Μέρα ή Νύχτα;
Στόχος του εργαστηρίου είναι τα παιδιά να γνωρίσουν την κίνηση της Γης, να κατανοήσουν μέσα από πειραματισμό, την εναλλαγή ημέρας και νύχτας. Τα παιδιά ζωγράφισαν τη μέρα και τη νύχτα.
Παίξαμε με τις σκιές του Ήλιου στα αντικείμενα κατά τη διάρκεια της ημέρας. Στη συνέχεια
τα παιδιά ζωγράφισαν τις σκιές από τον Ήλιο σε κάποια
αντικείμενα που επέλεξαν.
Παιχνίδια με σκιές
5ο Εργαστήριο: Όμορφες κόρες του Χρόνου
Στόχος του εργαστηρίου είναι τα παιδιά να γνωρίσουν πως δημιουργούνται οι εποχές του Χρόνου, να οπτικοποιήσουν τις γνώσεις τους αναφορικά με τις
εποχές. Τα παιδιά ζωγράφισαν τις εποχές του χρόνου και στη συνέχεια ζωγράφισαν την αγαπημένη τους εποχή.
6ο Εργαστήριο: Ταξίδι στη Σελήνη
Στόχος του εργαστηρίου είναι η γνωριμία με τη Σελήνη και τα χαρακτηριστικά της.
Διαβάσαμε το παραμύθι του Eric Puybaret ” Ο Φεγγαροσκεπαστής” και τα παιδιά ζωγράφισαν τις εντυπώσεις τους.
Τα παιδιά έφτιαξαν τις φάσεις της Σελήνης.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ
ΨΥΧΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑ-ΠΡΟΛΗΨΗ
Τίτλος : «Ενδυνάμωση. Συνεργασία. Αποδοχή.
Προλαβαίνουμε τη Βία πριν εμφανιστεί»
Στην εποχή μας, η παρουσία «του άλλου», γίνεται ολοένα και περισσότερο πιο εμφανής. Ο κάθε «άλλος», δικαιούται και αυτός/ή ισότιμη αντιμετώπιση και σεβασμό. Η εξοικείωση με το διαφορετικό βοηθάει στην ισότιμη αντιμετώπισή του και παρέχει περισσότερες δυνατότητες ως προς την αποδοχή του. Πολύ συχνά οι αντιδράσεις απέναντι στο διαφορετικό είναι εκδηλώσεις βίας. Το ζητούμενο πριν την εκδήλωση και την αντιμετώπιση του περιστατικού βίας είναι η πρόληψη.
Στόχος του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η πρωτογενής πρόληψη εκδήλωσης περιστατικών βίας και η καλλιέργεια της συναισθηματικής ανάπτυξης, με ιδιαίτερη έμφαση στην εξοικείωση-αποδοχή του «άλλου».
Ενδυνάμωση- Συνεργασία-Αποδοχή. Τα τρία στάδια που οφείλουμε να δουλεύουμε με τις ομάδες των παιδιών από μικρή ηλικία. Όσο πιο πολύ εξοικειωνόμαστε με τον «άλλον», τόσο πιο πολύ μειώνουμε τις περιπτώσεις εκδήλωσης βίας προς αυτόν/ή.
2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Ο «εαυτός μου», οι «άλλοι» (Ατομική- Συλλογική Ταυτότητα).
Στο σχετικό φύλλο εργασίας, κάθε παιδί ζωγραφίζει τον εαυτό του, γράφει το όνομά του και ζωγραφίζει ή «γράφει» τρία στοιχεία του χαρακτήρα του και το
αγαπημένο του χρώμα, παιχνίδι, φαγητό, βιβλίο. Κατασκευάζουν την ατομική τους ταυτότητα.
3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: « Δυναμώνω- Προστατεύω- Πιστεύω στον εαυτό μου» Αυτοεκτίμηση
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1η
Σε χαρτί Α4 το κάθε παιδί σχεδιάζει το περίγραμμα της παλάμης του και μέσα σε κάθε δάχτυλο «γράφει» ή ζωγραφίζει πέντε πράγματα που καταφέρνει και για
τα οποία νιώθει περήφανο.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2η
Τα παιδιά προτείνουν λέξεις που τα να νιώθουν πιο δυνατά. Γράφουν τις λέξεις πάνω σε «χάρτινα» ρούχα και φτιάχνουν τη
«Μπουγάδα της τάξης».
5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: « Η ιστορία του Ιγκόρ» (Επίλυση προβλήματος)
Τα παιδιά προτείνουν λύσεις για να βοηθήσουν τον Ιγκόρ.
7ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: « Τι θα πάρω μαζί μου…;»- Αξιολόγηση
Μέσα σε μια βαλίτσα τα παιδιά ζωγραφίζουν ή «γράφουν λέξεις-φράσεις, συναισθήματα ή ότι άλλο επιθυμούν από αυτά που βίωσαν στη διάρκεια του προγράμματος.Τα παιδιά καλούνται να πουν φράσεις, λέξεις, να περιγράψουν συμπεριφορές, που θεωρούν ότι τα δυναμώνουν και τα βοηθούν για να αντιδράσουν, σε περίπτωση που νιώσουν ότι κάποιος/α/ τα απειλεί.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Κλιματική αλλαγή- Φυσικές Καταστροφές -Πολιτική
Προστασία
Κύκλος είναι και γυρίζει!
Το παρόν πρόγραμμα ανήκει στη θεματική «Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη», καθώς σκοπός της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης είναι η Εκπαίδευση στην Αειφορία. Επομένως, κεντρικός στόχος της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης είναι η διαμόρφωση αξιών, στάσεων και δεξιοτήτων ενός ενεργού και ευαισθητοποιημένου προς το περιβάλλον και τη βιώσιμη ανάπτυξη πολίτη, ενός «περιβαλλοντικά εγγράμματου πολίτη».
Το παρόν πρόγραμμα εντάσσεται στις “Δράσεις Ενεργού Πολίτη” που ανέλαβε το νηπιαγωγείο μας με τίτλο “Μνημεία και γειτονιά χωρίς σκουπίδια” που αναφέρεται σε εκστρατείες καθαριότητας και ενημέρωσης για την προστασία του περιβάλλοντος.
Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι να γίνει κατανοητό από τους/τις μαθητές/τριες ότι η ανθρώπινη δραστηριότητα επιδρά αρνητικά στον πλανήτη και η βιωσιμότητα είναι ευθύνη όλων.
Οι επιμέρους στόχοι αφορούν στη διαμόρφωση συμπεριφορών και στρατηγικών: (α) ελέγχου της ανεξέλεγκτης κατανάλωσης αγαθών, (β) ορθολογικής διαχείρισης των απορριμμάτων (ανακύκλωσης, επαναχρησιμοποίηση) και (γ) στην κατανόηση της ανάγκης αλλαγής του σχεδιασμού των προϊόντων, με κατασκευή είτε από υλικά φιλικά προς το περιβάλλον, είτε από υλικά που μπορούν να αντέχουν στην επαναχρησιμοποίηση.
1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: « Φροντίζουμε; Ας αναρωτηθούμε…;»
Τα παιδιά παρακολούθησαν ένα βίντεο: https://video.link/w/lFKxc
Στόχος είναι να προκαλέσει γνωστικές και συναισθηματικές αντιδράσεις σχετικά με τις αρνητικές συμπεριφορές που παρουσιάζονται . Τελικά φροντίζουμε το περιβάλλον ή όχι; Τα παιδιά έδωσαν τις απαντήσεις τους. Ζωγράφισαν τις εντυπώσεις τους από το βίντεο που παρακολούθησαν και στη συνέχεια ζωγράφισαν πώς θα ήθελαν να είναι ο πλανήτης τους.
Διαβάσαμε το παραμύθι ” Το Βρωμοχώρι ” της Σοφίας Ζαραμπούκα . Τα παιδιά ζωγράφισαν πως ήταν το χωριό στην αρχή του παραμυθιού και πως έγινε το χωριό μετά από τη δράση των παιδιών.
3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: « Φύση και άνθρωπος. Μαζί ή χώρια; »
Οργανώσαμε μία επίσκεψη στην πλατεία Μπιθικώτση της γειτονιάς μας στο πλαίσιο του προγράμματος “Δράσεις Ενεργού Πολίτη” με τίτλο “Μνημεία και γειτονιά χωρίς σκουπίδια” που αναφέρεται σε εκστρατείες καθαριότητας και ενημέρωσης για την προστασία του περιβάλλοντος. Τα παιδιά παρατήρησαν ένα φυτό που είδαν και τα παρακινήσαμε να σκεφτούν τον κύκλο της ζωής του.
Επιστρέφοντας στην τάξη ζωγράφισαν σε φύλλο εργασίας τον κύκλο της ζωής του φυτού που επέλεξαν.

















































































