Σχολικό έτος 2023-2024
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Κλιματική αλλαγή-Φυσικές καταστροφές, Πολιτική Προστασία
Τίτλος: Προστάτεψε το δάσος-είναι πηγή ζωής
Σύμφωνα με την σύγχρονη οπτική της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, η οποία
αναγνωρίζεται ως Εκπαίδευση για την Αειφορία, το περιβάλλον δεν αντιμετωπίζεται
απλώς ως πηγή γνώσης αλλά γίνεται κατανοητό ως σύστημα ισορροπιών και σχέσεων
και ο κεντρικός στόχος της είναι ο ενεργός πολίτης ( ΙΕΠ, 2014).
Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση, η εκπαίδευση και η
αλλαγή συμπεριφοράς των μαθητών/τριών σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον
και συγκεκριμένα στο δασικό οικοσύστημα. Τα δάση διαδραματίζουν σημαντικό
ρόλο στη μείωση του κινδύνου φυσικών καταστροφών, όπως πλημμύρες, ξηρασίες,
κατολισθήσεις και άλλα ακραία γεγονότα. Σε παγκόσμιο επίπεδο, τα δάση
μετριάζουν την κλιματική αλλαγή μέσω δέσμευσης άνθρακα, συμβάλλουν στην
ισορροπία οξυγόνου, διοξειδίου του άνθρακα και υγρασίας στον αέρα.
Οι επιμέρους στόχοι του προγράμματος είναι: η ανάδειξη των σχέσεων και
αλληλεπιδράσεων φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος, ο εντοπισμός των
ανθρώπινων δραστηριοτήτων που υποβαθμίζουν ή απειλούν το φυσικό περιβάλλον
και η ανάδειξη προληπτικών μέτρων.
Πως θα βρει η κυρία Βαβαβάου η κουκουβάγια μας το δρόμο για να πάει από την πόλη που μένουμε στο δάσος και να συναντήσει τους γονείς της;
Τα παιδιά αποφάσισαν να της φτιάξουν τους δικούς τους χάρτες για να τη βοηθήσουν.
Τι θέλουμε να μάθουμε για το δάσος;
Το βιβλίο της Sally Nicholls: Πως δημιουργείται το Δάσος
Ποιος δημιουργεί το δάσος;
Ένας μάγος, ένας γίγαντας ή ένας αυτοκράτορας;
Πάμε μια βόλτα με τον παππού για να μάθουμε πώς δημιουργείται το δάσος, και να ανακαλύψουμε πώς χιλιάδες μικροσκοπικά πράγματα συνεργάζονται για να αλλάξουν τη Γη.
Διαβάζω την ιστορία και μαθαίνω για τα δάση σε όλο τον κόσμο και τους τρόπους για να τα προστατέψουμε.
μας βοήθησε αρκετά να καταλάβουμε πως φτιάχνονται τα δάση.
Διαβάσαμε επίσης το βιβλίο των ΖΑΟΥΙ ΣΙΛΒΕΝ, ΚΡΑΧΕΪ ΑΝ: Είμαι ένα δέντρο
– Είμαι ένα σποράκι.
– Κι εγώ.
– Έχω όμορφες και μεγάλες ρίζες.
– Κι εγώ.
– Είμαι το δώρο της ζωής!
– Κι εγώ…
Ένα πολύτιμο βιβλίο που εξυμνεί τη γέννηση και τον σεβασμό στη φύση και στον διπλανό μας. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Τα παιδιά δημιούργησαν τις δικές τους ζωγραφιές και φτιάξαμε το παρακάτω βιντεάκι για να δώσουμε το δικό μας μήνυμα για τη σημασία των δέντρων στη ζωή μας!
Με αφορμή το βιβλίο:
Οικολογική σειρά που απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας. Το καινούργιο στοιχείο της σειράς «Παιδί και περιβάλλον» είναι η οπτική μέσα από την οποία βλέπουμε τη φύση. Και η οπτική αυτή είναι της οικολογίας. Προσπαθούμε να δούμε τα φυτά και τα ζώα ενταγμένα μέσα σ’ ένα οικοσύστημα, μέρος του οποίου είναι και ο άνθρωπος. Στόχος της σειράς είναι να φέρει το παιδί σε επαφή με το φυσικό του περιβάλλον. Γιατί, πώς αλλιώς θα αγαπήσει και στη συνέχεια θα προστατεύσει τη φύση, αν πρώτα δεν τη γνωρίσει;
(ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΟ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ)
αποφασίσαμε να δώσουμε το δικό μας μήνυμα και στα παιδιά του συστεγαζόμενου Δημοτικού, φτιάχνοντας δύο αφίσες
Η αφίσα που δόθηκε στους γονείς για τα 10 δεν του δάσους:
Για το τέλος της θεματικής ενότητας είχαμε μια έκπληξη στα παιδιά του νηπιαγωγείου μας. Σε συνεργασία με τον Δήμο Χαλανδρίου και το δωρεάν εκπαιδευτικό του πρόγραμμα για την πυρασφάλεια και την πυροπροστασία, ήρθαν στο σχολείο μας δύο εθελοντές πυροσβέστες για να μας μεταλαμπαδεύσουν τις γνώσεις τους γύρο από την πυρκαγιά.
Ευρωπαϊκός αριθμός κλήσης έκτακτης ανάγκης «112». Πότε μπορούμε να καλέσουμε το νούμερο αυτό;
Ποιο νούμερο θα καλέσουμε σε περίπτωση πυρκαγιάς;
”199”
Τι φοράει ένας πυροσβέστης;
Τι είναι οι πυροσβεστήρες; Έχουμε μέσα στο σχολείο μας και πού;
Τί είναι η μάνικα; Ποιός είναι ο σωστός τρόπος για να την κρατάμε; Πώς είναι το κράνος;
Αυτά και άλλα πολλά μας έδειξαν οι δυο πυροσβέστες και μας άρεσε πολύ ή όλη εμπειρία!
Θεματική ενότητα :Ζω καλύτερα- Ευ ζην
1. Ασφάλεια και Πρόληψη
Τίτλος: Δεν μαλώνω, δεν μαλώνω, αγκαλιά μεγάλη απλώνω
Λαμβάνοντας υπόψη ότι αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα για όλα τα παιδιά να βρίσκονται σε ένα σχολικό περιβάλλον που τους παρέχει ασφάλεια και προστασία, θεωρείται πρωταρχικής σημασίας τα σχολεία να εφαρμόσουν με συστηματικό τρόπο πολιτικές πρόληψης και αντιμετώπισης του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού.
Στο πρόγραμμα που αναπτύσσουμε προτείνονται διαφορετικές προσεγγίζεις με σκοπό την πρόληψη περιστατικών σχολικής βίας, γιατί τα προγράμματα αυτά αποτελούν σημαντικό παράγοντα τόσο για τη σχολική επιτυχία, όσο και για την ομαλή ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των μαθητών.
Ακολουθούν οι δράσεις μας πάνω στη συγκεκριμένη θεματική!
Ζωγραφική σε ομάδες!
Τι ξέρω – τι καταλαβαίνω όταν ακούω τη λέξη ”Βία”;
Είδαμε σχετικές εικόνες και τις περιγράψαμε!
Διαβάσαμε και επεξεργαστήκαμε το βιβλίο του Γιώργου Σακελλαρίδη: Μήλα γύρω γύρω, στη μέση πορτοκάλι
Ένα βιβλίο για τη βία, το ρατσισμό, την απόρριψη του άλλου, του διαφορετικού – δηλαδή του καθενός μας, αφού ο καθένας μας είναι διαφορετικός από τους άλλους. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Γνωρίσαμε τους πρωταγωνιστές του βιβλίου , ακούσαμε το τραγούδι, το τραγουδήσαμε και φυσικά γίναμε και ‘μεις τα μήλα και τα πορτοκάλια και δραματοποιήσαμε την ιστορία.
Γνωρίσαμε τον πίνακα του Ν. Λύτρα
Και κάναμε τις ρουτίνες σκέψης μας:
Τον πίνακα αυτό τον συνδυάσαμε με το τραγούδι του Μίκη Θεοδωράκη ΄΄H Μαργαρίτα΄΄ και έτσι βαφτίσαμε το κοριτσάκι του πίνακα με το ίδιο όνομα: Μαργαρίτα.
Στη συνέχεια τα παιδιά αποτύπωσαν σε φύλλο εργασίας το τι θα έκαναν αυτά για να βοηθήσουν την Μαργαρίτα
Βασισμένοι στο βιβλίο ‘Πες κάτι” του Πίτερ Ρέινολντς
«Ο κόσμος χρειάζεται τη φωνή σου. Αν έχεις μια καταπληκτική ιδέα… μίλα! Αν δεις μια αδικία… μίλα!»
αποφασίσαμε να φτιάξαμε τις δικές μας αφίσες για την πανελλήνια ημέρα κατά του σχολικού εκφοβισμού( 6 Μαρτίου) ώστε να δώσουμε στα παιδιά του συστεγαζόμενου δημοτικού , το δικό μας μήνυμα.
Οι δικές μας φωνές θα ακουστούν στις 6 Μαρτίου μπροστά στα παιδιά του δημοτικού σχολείου!
Έφτασε λοιπόν η πανελλήνια ημέρα κατά του σχολικού εκφοβισμού και σε συνεργασία με το δημοτικό σχολείο παρουσίασε το κάθε τμήμα μία δράση σχετική με αυτή την ημέρα. Το νηπιαγωγείο ξεκίνησε με την παρέλαση στο προαύλιο του σχολείου, κρατώντας τις ταμπέλες που είχε φτιάξει ο καθένας σχετικά με το μήνυμα που ήθελε να δώσει.
Στη συνέχεια δραματοποιήσαμε το παραμύθι του Γιώργου Σακελλαρίδη: Μήλα γύρω γύρω, στη μέση πορτοκάλι!
Πήραμε και αναμνηστικό!
Ευχαριστούμε όλους τους μαθητές του δημοτικού σχολείου καθώς και τους δασκάλους τους για την όμορφη αυτή συνεργασία και φυσικά για το θερμό τους χειροκρότημα!!
Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα
1 εργαστήριο: «Ας γνωριστούμε. Ποιοι είμαστε;»
Συγκρότηση ομάδας:
Στόχος του συγκεκριμένου εργαστηρίου είναι η ευαισθητοποίηση και η συγκρότηση ομάδας.
Δραστηριότητα 1η: «Αισθητικοκινητική δράση –χρήση σώματος για ζέσταμα» (κινητική
δραστηριότητα)
Στόχος να κινηθούν ελεύθερα και να απελευθερώσουν το σώμα και τη σκέψη.
Δραστηριότητα 2η: «Αισθησιοκινητική δράση –χρήση σώματος ως εκφραστικό μέσο»
(κινητική δραστηριότητα με αξιοποίηση παιχνιδιών Α΄ φάσης Θεατρικού Παιχνιδιού)
Στόχος να κινηθούν ελεύθερα και να εκφραστούν μέσω του σώματός τους και της χρήσης σύντομου λόγου.
Δραστηριότητα 3η: «Φρουτοσαλάτα» (κινητική δραστηριότητα με αξιοποίηση παιχνιδιών Α΄ φάσης Θεατρικού Παιχνιδιού)
Στόχος είναι να δοθεί έμφαση στα αντανακλαστικά και στο ζέσταμα του σώματος, τα οποία είναι στοιχεία που βοηθούν στην προετοιμασία της ομάδας. Επιπλέον, να αναφερθούν στην ομάδα χαρακτηριστικά γνωρίσματα διαφόρων μελών της.
Δραστηριότητα 4η: «Το δέντρο της ομάδας μας» (δραστηριότητα σε Ολομέλεια με
κατασκευή και κολλάζ)
Στόχος είναι να κάνουν τα παιδιά το περίγραμμα του χεριού τους και μέσα σε αυτό ή γύρω από αυτό (τα παιδιά αποφασίζουν) να ζωγραφίσουν κάτι που τους αρέσει και να
δημιουργούν με αυτά το δέντρο της ομάδας.
2 εργαστήριο – Συμβόλαιο ομάδας
Στόχος είναι η δημιουργία κανόνων εύρυθμης λειτουργίας της ομάδας, αναγνώριση θετικών χαρακτηριστικών και δεξιότητες που έχει ο εαυτός μας και ο άλλος καθώς και η ανεκτικότητα απέναντι στον άλλον.
Δραστηριότητα 1η: «Συμβόλαιο της ομάδας»
Στόχος της συγκεκριμένης δραστηριότητας είναι να συμφωνηθούν και να καταγραφούν οι κανόνες εύρυθμης λειτουργίας της Ομάδας.
Δραστηριότητα 2η: «Χαρίζω στον εαυτό μου και στον άλλον κάτι θετικό» (κινητική
δραστηριότητα με αξιοποίηση τεχνικών Θεάτρου)
Στόχος της συγκεκριμένης δραστηριότητας είναι αφενός η αναγνώριση θετικών ιδιοτήτων που διαθέτουν τα ίδια για τον εαυτό τους -ως χαρακτήρες και ως δεξιότητες- με στόχο να αναπτύξουν μία θετική εικόνα για τον εαυτό τους και αφετέρου η αναγνώριση θετικών χαρακτηριστικών που βλέπουν και θαυμάζουν στους άλλους.
Δραστηριότητα 3η: «Η αλυσίδα της τάξης μας»
Στόχος αυτής της δραστηριότητες είναι να φτιαχτούν κανόνες μιας πιο συγκεκριμένης
κατηγορίας που αφορούν στην ανεκτικότητα, στην αποδοχή του άλλου και στη συνεργασία.
3ο εργαστήριο- «Οι αρχικές μας ιδέες!» (Δραστηριότητα κινητική συγκέντρωσης με ατομικό ιχνογράφημα και κολλάζ.)
Στόχος του εργαστηρίου είναι η ανίχνευση αρχικών ιδεών των παιδιών για την έννοια της διαφορετικότητας και δημιουργία ενός εννοιολογικού χάρτη σε ομαδικό κολλάζ.
4ο εργαστήριο-Ομοιότητες και Διαφορές στο περιβάλλον (φύση και ζώα):
Στόχος του εργαστηρίου είναι να εντοπίσουν τα παιδιά ομοιότητες και διαφορές στο
περιβάλλον μέσα από εικόνες λουλουδιών, φυτών, δέντρων και ζώων.
5ο εργαστήριο-Ομοιότητες και Διαφορές στο ανθρώπους:
Στόχος είναι εντοπίσουν τα παιδιά ομοιότητες και διαφορές στους ανθρώπους μέσα από
εικόνες αλλά και από την παρατήρηση του εαυτού τους και των συμμαθητών τους.
6ο εργαστήριο- Η Αξία της Διαφορετικότητας
Στόχος του εργαστηρίου είναι να αναδειχθεί η αξία της διαφορετικότητας στη ζωή μας. Να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά ότι είναι σημαντικό να διαφέρουμε μεταξύ μας και πως όλοι μπορούμε να μάθουμε και να κερδίσουμε από τους άλλους.
Δραστηριότητα 1η:
(Ανάγνωση και Επεξεργασία παραμυθιών που διαπραγματεύονται τη Διαφορετικότητα. Συζήτηση στην Ολομέλεια και δραματοποίηση στην ομάδα.)
«Δεν ανήκεις εδώ. Δεν είσαι σαν κι εμάς. Είσαι κάτι άλλο».
Το Κάτι Άλλο προσπαθεί με κάθε τρόπο να μοιάσει με τους άλλους. Αλλά, ό,τι κι αν κάνει, το μόνο που καταφέρνει είναι να δείξει πόσο διαφέρει από αυτούς. Τότε εμφανίζεται το Κατιτί και του ζητάει να γίνουν φίλοι. Αλλά το Κάτι Άλλο δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι το Κατιτί του μοιάζει σε κάτι.
Η ιστορία της Κάθριν Κέιβ, καυστικά απλή, αλλά τόσο αληθινή, ζωντανεύει με υπέροχο τρόπο μέσα από τα σκίτσα του Κρις Ρίντελ. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου).
Η ζωή του γινόταν κάθε μέρα και πιο δύσκολη. Από τη δουλειά του τον έδιωξαν γιατί ήταν διαφορετικός. Από τα μαγαζιά τον έδιωχναν γιατί ήταν διαφορετικός. Στις συγκοινωνίες δεν τον δέχονταν γιατί ήταν διαφορετικός. Οι φίλοι του έπαψαν να τον κάνουν παρέα γιατί ντρέπονταν που ήταν διαφορετικός. Κι αυτός ρωτούσε τον εαυτό του: τώρα πρόσεξαν ότι είμαι διαφορετικός; Πρέπει να γίνω ένας ίδιος μες στους ίδιους; (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Δραστηριότητα 2η: «Ίδιοι ή διαφορετικοί; Πώς νιώθω πιο καλά;» (Κινητική δραστηριότητα με κατευθυνόμενους και ελεύθερους αυτοσχεδιασμούς – τεχνικές θεάτρου)
Στόχος είναι να νιώσουν τα παιδιά πως είναι όταν είμαστε όλοι ίδιοι και πόσο ωραίο είναι να έχει ο καθένας την μοναδικότητα του και να είναι ξεχωριστός.
Δραστηριότητα 3η: «Είμαι ο εαυτός μου και μπορώ να πω όχι!» ( Δραστηριότητα
συζήτησης σε Ολομέλεια. Φύλλο εργασίας με βάσει τις Ρουτίνες σκέψης)
Στόχος του εργαστηρίου είναι να κατανοήσουν τα παιδιά ότι δεν πρέπει να υποκύπτουμε σε συμπεριφορές άλλων εάν δεν μας εκφράζουν και τους ίδιους ή να κάνουμε κάτι παρά τη θέλησή μας για να γίνουμε αποδεκτοί/αρεστοί από άλλους.
7ο εργαστήριο- Τελικές ιδέες παιδιών για τη διαφορετικότητα-Αξιολόγηση
(Δραστηριότητα κατασκευής. Δραστηριότητα κουκλοθέατρο. Δραστηριότητα κινητική
συγκέντρωσης με ατομικό ιχνογράφημα και κολλάζ.)
Στόχος του εργαστηρίου είναι η αποτύπωση των τελικών ιδεών των παιδιών για την έννοια της διαφορετικότητας και δημιουργία ενός εννοιολογικού χάρτη σε ομαδικό κολλάζ.
Δραστηριότητα 1η: «Τι θα συνέβαινε σε έναν κόσμο όπου όλα θα ήταν ίδια;»
(Δραστηριότητα κατασκευής και κουκλοθέατρου)
Δραστηριότητα 2η: «Τι θα συνέβαινε σε έναν κόσμο όπου όλα θα ήταν διαφορετικά;»
(Δραστηριότητα κατασκευής και κουκλοθέατρου)
Δραστηριότητα 3η: «Οι τελικές μας ιδέες» (Δραστηριότητα αξιολόγησης κινητική με
ατομικό ιχνογράφημα και κολλάζ.)
Σχ. έτος 2022-2023
Τη φετινή σχολική χρονιά στο νηπιαγωγείο μας πραγματοποιήθηκαν εργαστήρια δεξιοτήτων με σκοπό την ενίσχυση της καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στους μαθητές.
Το πρόγραμμα και το εκπαιδευτικό υλικό των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων» ομαδοποιείται σε τέσσερεις (4) Θεματικές Ενότητες.
Τα προγράμματα καλλιέργειας δεξιοτήτων που εφαρμόστηκαν στα δύο πρωινά τμήματά μας για το σχολικό έτος 2022-2023, είναι τα ακόλουθα:
ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Υποθεματική:
Παγκόσμια και Τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά
Υπεύθυνα παιδιά- Υπερασπιστές των ζώων
10 Οκτωβρίου- 30 Νοεμβρίου
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ
Υποθεματική:
- Ανθρώπινα Δικαιώματα
“Καραβάνια χωρίς σύνορα: Αναζητώντας την πατρίδα της καρδιάς μας”
1η Δεκεμβρίου- 10 Φεβρουαρίου
ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ
Υποθεματική:
STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική
Οι μικροί εξερευνητές
13 Φεβρουαρίου- 31 Μαρτίου
ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ- ΕΥ ΖΗΝ
Υποθεματική:
- ΥΓΕΙΑ: Ασφάλεια στο δρόμο
Τον ΚΟΚ αγαπώ. Με ασφάλεια κυκλοφορώ.
Απρίλιος- Μάιος
Ευχαριστούμε πολύ για τη συνεργασία και την υποστήριξή σας καθ όλη τη διάρκεια της πραγματοποίησης των παραπάνω εργαστηρίων.