“Τ’ όνομά σου : βροχούλα στου σπορέα το μέτωπο”

Η εκμάθηση του ονόματος αποτελεί ένα από τα πρώτα και πιο σημαντικά βήματα στην ανάπτυξη της γλωσσικής και κοινωνικής ταυτότητας των παιδιών στο νηπιαγωγείο. Μέσα από δραστηριότητες που συνδυάζουν παιχνίδι, δημιουργικότητα και ανακάλυψη, τα παιδιά αναγνωρίζουν τα γράμματα που συνθέτουν το όνομά τους, μετρούν το μήκος του και αντιλαμβάνονται τη μοναδικότητά τους σε σχέση με τους άλλους.

Μια από τις πιο αγαπημένες δραστηριότητες των παιδιών που ξεκινήσαμε τον Οκτώβρη και θα συνεχιστεί μέσα στη χρονιά είναι το παζλ με πολύχρωμα γλωσσοπίεστρα. Κάθε ξυλάκι περιέχει ένα γράμμα του ονόματος κάθε παιδιού και ο στόχος είναι τα παιδιά να τοποθετήσουν τα ξυλάκια στη σωστή σειρά για να ολοκληρώσουν το όνομά τους. Η δραστηριότητα αυτή ενισχύει την αναγνωστική ικανότητα, τη λεπτή κινητικότητα και την οπτικο-χωρική αντίληψη, ενώ παράλληλα λειτουργεί ως πλαίσιο για την αναγνώριση της ταυτότητας του παιδιού.

Ωστόσο, καθώς βρισκόμαστε στη θεματική του φθινοπώρου και τον κύκλο ζωής των φυτών και αφού συζητήσαμε για το πώς τα φυτά μεγαλώνουν, δίνουν καρπούς και ανανεώνονται κάθε χρόνο, δημιουργήσαμε παράλληλα έναν μεταφορικό σύνδεσμο με τη δική τους ανάπτυξη και την πορεία της προσωπικής τους ταυτότητας. Έτσι, λοιπόν, κάτω από την κολοκύθα, τα παιδιά τοποθέτησαν τα γράμματα του ονόματός τους σε μικρά χαρτάκια, καθιστώντας το όνομα ορατό και λειτουργικό ως εργαλείο αναγνώρισης του εαυτού και προσωπικής έκφρασης.

Η παρουσίαση της κολοκύθας και του ονόματός τους στους συμμαθητές τους αποτέλεσε ευκαιρία για να κατανοήσουν μέσα και αυτή τη δραστηριότητα τη μοναδικότητα του καθενός και να εκτιμήσουν την αξία της διαφορετικότητας! Μα δε θα σταματήσουμε εδώ, μιας και το όνομα, ως πρώτη λέξη που εκφράζει την ταυτότητα κάθε παιδιού, θα γίνεται εργαλείο για ανακάλυψη, έκφραση και αλληλεπίδραση όλη τη διάρκεια της χρονιάς!

 

Υποσημείωση: Ο τίτλος της ανάρτησης είναι στίχος από το ποίημα του Νικηφόρου Βρεττάκου, Τ’ όνομά σου. 

49d3da99 e942 4b37 bed8 c2b9b3acd51b 9015aa6f 42da 4bec 89b2 7cb2e42f6c50 175305c1 b5a3 483a 8949 f0e7e7c85cea 955607ef 1883 47e2 91f5 1fb31dda349c

Άσκηση Αντισεισμικής Προστασίας στο Νηπιαγωγείο μας

Στο νηπιαγωγείο μας πραγματοποιήσαμε μέσα στον Οκτώβρη την πρώτη άσκηση ετοιμότητας για σεισμό. Με ψυχραιμία, προσοχή και συνεργασία, τα παιδιά μας ακολούθησαν όλα τα βήματα όπως τα είχαμε μάθει στην τάξη: σκύψαμε, προστατέψαμε τα κεφαλάκια μας και στη συνέχεια βγήκαμε όλοι ήρεμα και με τάξη στην αυλή. Τέτοιες ασκήσεις είναι πολύ σημαντικές, γιατί μαθαίνουν στα παιδιά πώς να αντιδρούν σωστά και με ασφάλεια σε μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης . Στο τέλος της άσκησης, κάθε παιδί φιλοτέχνησε το  δικό του “Πιστοποιητικό Σεισμικής Ετοιμότητας” που έλαβε ως επιβράβευση για τη συμμετοχή και τη σωστή του στάση. Μπράβο σε όλα μας τα παιδιά για την υπευθυνότητα και την ψυχραιμία τους!

908f63cb fe6b 4a1d 8678 182328928f81

Γιορτάζοντας την 28η Οκτωβρίου στο Νηπιαγωγείο μας!

Οι τελευταίες μέρες στην τάξη μας ήταν αφιερωμένες στη 28η Οκτωβρίου 1940. Μέσα από επιλεγμένες εικόνες με γεγονότα της εποχής, ηχητικά ντοκουμέντα, τραγούδια και βίντεο, τα παιδιά προσέγγισαν με τρόπο βιωματικό την ιστορική αυτή περίοδο και τις έννοιες του θάρρους, του ηρωισμού και της συλλογικής προσπάθειας. Η πολυτροπική αυτή προσέγγιση ενίσχυσε την παρατηρητικότητα, τη γλωσσική έκφραση και την ικανότητά τους να ερμηνεύουν σύμβολα και συναισθήματα.

Το βιβλίο Κανονικά της Μαρίας Λυκάρτση (Εκδόσεις Καστανιώτη) με την εκπληκτική εικονογράφηση της Ντανιέλας Σταματιάδη αποτέλεσε αφετηρία για ευρύτερες συζητήσεις γύρω από τον πόλεμο και την ειρήνη. Tα παιδιά εξέφρασαν τις σκέψεις τους και άρχισαν να αναγνωρίζουν τη σημασία της ειρηνικής συνύπαρξης, της συνεργασίας και του σεβασμού. Η συζήτηση γύρω από το περιεχόμενο του βιβλίου βοήθησε τα παιδιά να αναπτύξουν δεξιότητες ενσυναίσθησης και να κατανοήσουν ότι η ειρήνη ξεκινά από μικρές καθημερινές πράξεις.

Εμπνευσμένα από όλα όσα έμαθαν, τα παιδιά θέλησαν να στείλουν το δικό τους ηχηρό μήνυμα. Με τις παλάμες τους δημιούργησαν λευκά περιστέρια και την φράση «Στα χέρια μας είναι η ειρήνη», αποτυπώνοντας με συμβολικό τρόπο τη δύναμη που έχει ο άνθρωπος να προστατεύει την ειρήνη.

Στη συνέχεια, μαθαίνοντας για τη σημαία, συνεργάστηκαν για να δημιουργήσουν μια ομαδική ελληνική σημαία, όπου οι λευκές λωρίδες της σχηματίστηκαν από περιστέρια με τη μέθοδο του ψηφιδωτού. Η συμμετοχή κάθε παιδιού σε ένα κοινό έργο ενίσχυσε το αίσθημα του «ανήκειν» και της συλλογικής ταυτότητας.

Επιπλέον, τα παιδιά οδήγησαν την αγαπημένη τους Beebot για να βρει το «ΟΧΙ», μαθαίνοντας μέσα από το παιχνίδι τη σημασία μιας ιστορικής λέξης που έγινε σύμβολο ελευθερίας.

Την παραμονή της 28ης Οκτωβρίου, στη γιορτή μας προς τιμή της σημαντικής αυτής επετείου, τα παιδιά μας διηγήθηκαν όσα έμαθαν, τραγούδησαν ηρωικά τραγούδια και μοιράστηκαν τις σκέψεις τους για την ειρήνη και την ελευθερία. Ακολούθησε παρέλαση στον προαύλιο χώρο του νηπιαγωγείου και η γιορτή μας ολοκληρώθηκε με τον εθνικό μας ύμνο και το ηχηρό μήνυμα των παιδιών:
«Ποτέ, ποτέ πια πόλεμος και ζήτω η ειρήνη!»

Μια φράση που ακούστηκε δυνατά, γεμάτη ελπίδα και βαθιά κατανόηση της αξίας της ειρήνης.

Χρόνια πολλά, Ελλάδα! Χρόνια πολλά και ειρηνικά! 

3a2d9332 4b5d 4c83 b890 6820b78957d9 65815ec4 227b 47c2 9e87 1b2ad406af2a694b3d58 5512 47f2 b307 7e2f5dfdf125 6266ecda 611b 4e1a 95b9 4b7c15e8e013

Λαϊκό Παραμύθι (Β): Ο Άφοβος!

Στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης του σχολείου μας και της προσέγγισης των λαϊκών παραμυθιών, σειρά είχε το λαϊκό παραμύθι «Ο Άφοβος» από την Μικρά Ασία.  Μετά την αφήγηση του παραμυθιού, οι μικροί μας μαθητές ανέλαβαν να αναπαραστήσουν το ταξίδι του ήρωα, δημιουργώντας έναν χάρτη με όλα τα μέρη από τα οποία πέρασε ο Άφοβος αναζητώντας τον Φόβο. Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα, εξασκήθηκαν στην κατανόηση και ανασύνθεση της αφήγησης, στην αφήγηση με χρονική και λογική ακολουθία, καθώς και στη χρήση λεξιλογίου που σχετίζεται με τόπους, συναισθήματα και δράση. Παράλληλα, η αφήγηση του παραμυθιού λειτούργησε ως αφορμή για έκφραση συναισθημάτων, καλλιέργεια φαντασίας και ενίσχυση της προφορικής επικοινωνίας. Στη συνέχεια, οι μαθητές δημιούργησαν το πορτρέτο του Φόβου, όπως τον φαντάστηκαν μέσα από το παραμύθι. Η εικαστική αυτή δραστηριότητα τους έδωσε την ευκαιρία να μεταφράσουν το αφηρημένο συναίσθημα σε εικόνα χρησιμοποιώντας τη γλώσσα της τέχνης. Η δράση ολοκληρώθηκε με ένα κινητικό – βιωματικό παιχνίδι, εμπνευσμένο από το γνωστό παιχνίδι «Ψάχνω το λιοντάρι». Τα παιδιά ξεκίνησαν μια φανταστική αναζήτηση για τον Φόβο, συναντώντας καθ’ οδόν διάφορες «τρομακτικές» καταστάσεις, τις οποίες όμως αντιμετώπισαν με θάρρος, συνεργασία και χιούμορ. Το αμείωτο ενδιαφέρον των παιδιών για τα λαϊκά παραμύθια ανέδειξε τη διαχρονική τους αξία ως μέσου πολιτισμικής έκφρασης και συναισθηματικής αγωγής. Η συνολική εμπειρία βοήθησε τα παιδιά να κατανοήσουν πως ο φόβος είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα, το οποίο μπορούμε να αναγνωρίσουμε, να εκφράσουμε και τελικά να ξεπεράσουμε. Γιατί, όπως λέει κι ο Άφοβος στο τέλος του παραμυθιού: “Ο φόβος είναι ένας γίγαντας. Όσο τον θρέφεις, θεριεύει. Όσο τον κοιτάς στα μάτια, μικραίνει“.

1fa25824 dcc4 4070 be76 8fef64a4268b 727b5bcd 9795 4478 a4ee 63095bf75e5e a0cea3a3 74d5 45c2 847c bc595e9e5580 cec46ed0 3f98 40d4 9cb1 531a880c33f3

 

Ο Καραγκιόζης ταξιδεύει στο 1940!

Αυτές τις μέρες, τα παιδιά του νηπιαγωγείου μας γνωρίζουν τα γεγονότα της εποχής του 1940 μέσα από εικόνες, αφηγήσεις και τραγούδια. Στο πλαίσιο αυτής της θεματικής, παρακολούθησαν με ενθουσιασμό την παράσταση του Τάσου Κώνστα «Ο Καραγκιόζης ταξιδεύει στο 1940».

Ο Καραγκιόζης, με το γνώριμο χιούμορ και την ευρηματικότητά του, μίλησε στα παιδιά για την αξία της ελευθερίας, της ενότητας και του θάρρους. Πίσω από τον μπερντέ, οι φιγούρες ζωντάνεψαν μέσα στο φως και τα παιδιά έγιναν μέρος της ιστορίας, συμμετέχοντας με χαρά.

Μετά το τέλος της παράστασης, είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά τις φιγούρες του Καραγκιόζη και των φίλων του, να τις αγγίξουν, να εκφράσουν απορίες και να ανακαλύψουν πώς το φως, η σκιά και η φαντασία δημιουργούν ιστορίες που μένουν στην καρδιά.

Και εκεί, στην καρδιά αυτής της εμπειρίας, αντήχησαν οι στίχοι του αγαπημένου, πρόσφατα εκλιπόντα, Διονύση Σαββόπουλου: «Κείνο που με τρώει, κείνο που με σώζει
είναι που ονειρεύομαι σαν τον Καραγκιόζη…»

4e59eb91 8534 4842 9e0d 87c6560e7ceb 62c9571a 829b 4481 9375 ee363b1a8b7f 350479df b40a 4145 9dc2 ae28169e8940 f7cc8c04 3534 4d6b af55 60c7620fb25c

Code Week και ψηφιακές δεξιότητες: Οι μικροί μας μαθητές ανακαλύπτουν τον προγραμματισμό!

Οι μαθητές του νηπιαγωγείου μας ταξίδεψαν στον κόσμο του προγραμματισμού κατά τη διάρκεια της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Προγραμματισμού (EU Code Week) με τη μελισσούλα Bee-Bot! Αφού εξοικειώθηκαν με τον τρόπο λειτουργίας του ρομπότ, τοποθέτησαν στην πίστα τα αρχικά γράμματα των ονομάτων τους και προσπάθησαν να οδηγήσουν τη Bee-Bot στο σωστό σημείο.

Για να προγραμματίσουν με μεγαλύτερη ακρίβεια τις κινήσεις της, χρησιμοποίησαν μια πίστα μικρότερης κλίμακας, όπου τοποθετούσαν βελάκια κατεύθυνσης — ένα εργαλείο που τους βοήθησε να οργανώσουν βήμα-βήμα τη «διαδρομή» του ρομπότ πριν την εκτέλεση.

Μέσα από αυτή τη δημιουργική εμπειρία, τα παιδιά ανέπτυξαν δεξιότητες αλγοριθμικής σκέψης, συνεργάστηκαν με τους συμμαθητές τους και ανακάλυψαν πώς η τεχνολογία μπορεί να συνδεθεί με κάτι τόσο προσωπικό, όπως το αρχικό γράμμα του ονόματός τους!

4fdcd563 45f9 4a40 ba00 195fb1b864df 7ba1564c 49c7 492f a80d 167d66e4c3c3 37e1ad84 dabc 496a a9c0 470518fe1bea 727b6fc8 9849 44cf bfb4 b30491803feecodeweek badge 2019



Λήψη αρχείου

Λαϊκό Παραμύθι (Α): Ο ποντικός και η θυγατέρα του!

Στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης του νηπιαγωγείου μας, τα παιδιά ταξίδεψαν στον κόσμο του λαϊκού παραμυθιού με πρώτο σταθμό το αγαπημένο παραμύθι «Ο ποντικός και η θυγατέρα του».

Τα παιδιά μυήθηκαν στην μαγεία της αφήγησης και ανακάλυψαν τη δύναμη του λόγου, διαπιστώνοντας αμέσως τις διαφορές του λαϊκού από το λογοτεχνικό παραμύθι. Στη συνέχεια, βάζοντας σε σειρά τα γεγονότα της ιστορίας, οι μικροί μας μαθητές κατανόησαν τη διάρθρωση του παραμυθιού σε αρχή, μέση και τέλος. Κι ύστερα…. οι ήρωες πήραν σάρκα κι οστά! Η ιστορία έδωσε το έναυσμα για κουκλοθέατρο και θεατρικό παιχνίδι! Μέσα από το παιχνίδι ρόλων, τα παιδιά έδωσαν τη δική τους εκδοχή στα λόγια, στις κινήσεις, στις σκέψεις, αλλά και στα συναισθήματα των ηρώων. Μέσα από τη βιωματική προσέγγιση του παραμυθιού, τους δόθηκε η ευκαιρία να συνδέσουν τη γλώσσα με τη δημιουργική έκφραση, να ενισχύσουν τη φαντασία τους, να συνεργαστούν και να πειραματιστούν με διαφορετικούς τρόπους απόδοσης μιας προφορικής ιστορίας! Ήταν μια μοναδική εμπειρία για όλους και όλες!

c50bc22d 0835 4497 8c65 5ffed5e21f15 fbe1f4cf 73a7 4ae8 b286 82c8a6d5747a cb82fe67 4832 461d 8072 c0395b76ef0c c5dde9ed 7c4f 4cbc 88d6 a1f9bf28407a 8522e21a b5cf 4a1a a250 ca19a02f4b03 814a663e 2a85 4a4f b799 7b03bd39570d 57c20321 d6b9 4542 818f 36618d19c232 6f4e419b 076f 4fe1 8b0c 0252a65daeeb 1c169dd9 7ff5 4ae1 ab55 ef57fcb00c65

Ταξίδι στο αρχικό γράμμα του ονομάτός μου!

Επόμενος προορισμός… το πρώτο γράμμα του ονόματός μας! Στόχος μας ήταν τα παιδιά να αναγνωρίσουν το αρχικό γράμμα του ονόματός τους, να εξοικειωθούν με τη μορφή του και να το συνδέσουν με τη δική τους ταυτότητα! Με τα μικρά τους χεράκια, έπλασαν το γράμμα τους με πλαστελίνη, το σχημάτισαν με ξυλάκια ή/και σύρμα πίπας, το στόλισαν με ψηφίδες και έψαξαν το αρχικό τους μέσα στην τάξη τους από ένα διασκεδαστικό κυνήγι θησαυρού. Με φαντασία, συνεργασία και παιχνίδι, περιεργάστηκαν το γράμμα τους, ανέπτυξαν τη λεπτή κινητικότητά τους και εξερεύνησαν τον μαγικό κόσμο των γραμμάτων!

6ff8f6c0 9154 4751 9582 fe6451fcc290 9fb26639 2984 460d afe7 35ca53879a4b 40340ea3 571e 44a4 bce1 680e48de8cae a6ed4eb8 1466 4cea a4ef c0b22fd11ef4 b80f0fa6 6617 4afa a216 f7d97beee21e6f2adc24 335e 4b58 ba6a f835d9dbdde8 869725e1 b406 455c b685 b628cf784209 49358210 5a23 48fa aa6e f1db18c823a2 a3e11333 e2dc 4b59 b060 05a058216496 ea2e33a0 b620 4b5e b4f3 8007a0fc4327

Κινούμαι, Ενεργώ, Δημιουργώ: Γιορτάζοντας τον Σχολικό Αθλητισμό!

Σήμερα στο Νηπιαγωγείο μας γιορτάσαμε την 12η Πανελλήνια και Ευρωπαϊκή Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού! Τα παιδιά μας κατέγραψαν και μοιράστηκαν τα αθλήματα που γνωρίζουν και ασκούν, ενώ συζήτησαν τα οφέλη της άσκησης και τη σημασία της προσπάθειας αντί της νίκης.

Με οδηγό το φετινό σύνθημα «Κινούμαι, Ενεργώ, Δημιουργώ», η αυλή μας γέμισε κίνηση και ζωντάνια: οι μικροί μας αθλητές συμμετείχαν με χαρά σε αθλητικές δραστηριότητες και παρουσίασαν κινήσεις από το αγαπημένο τους άθλημα.

Η μέρα ολοκληρώθηκε με δημιουργία! Τα παιδιά έφτιαξαν τα δικά τους παράσημα και φιλοτέχνησαν το βραβείο συμμετοχής στις αθλητικές δραστηριότητες της ημέρας.

Ήταν μια όμορφη γιορτή γεμάτη κίνηση, ενέργεια και δημιουργία!

6bbabe2d 77e7 486b 9ca8 896343128bd4 429366f2 2c5a 4a9d a022 74ef4dbb2fd0 a7982dfb 181b 4774 917d 6d674fc344f3 e3ca68e6 9f18 4492 8d34 6f03cbeaf80e

“Παγκόσμια Ημέρα Τελείας” – Άφησε το δικό σου σημάδι!

Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Τελείας στις 15 Σεπτεμβρίου, διαβάσαμε το υπέροχο βιβλίο του Peter Η. Reynolds, «Η τελεία». Ένα βιβλίο που μας υπενθυμίζει πόσο σημαντικό είναι να πιστεύουμε στον εαυτό μας, να τολμάμε να ξεκινάμε και να αφήνουμε το δικό μας μοναδικό αποτύπωμα στον κόσμο. Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα τα παιδιά καλλιέργησαν τη δημιουργικότητά τους μέσα από την τέχνη, έμαθαν ότι κάθε προσπάθεια έχει αξία και ενίσχυσαν την αυτοπεποίθησή τους δοκιμάζοντας κάτι καινούργιο, ενώ παράλληλα συνεργάστηκαν και μοιράστηκαν ιδέες με τους συμμαθητές τους. Με χρώματα και φαντασία και την καλή τους διάθεση δημιούργησαν υπέροχα έργα τέχνης που ξεκίνησαν από μια μικρή τελεία και φέρουν το μήνυμα “Άφησε το σημάδι σου!”

Γιατί κάθε μικρή τελεία μπορεί να γίνει η αρχή για κάτι σπουδαίο και κάθε μικρό βήμα η αρχή για ένα μεγαλύτερο!

30daca51 88de 4ada 93d1 fbbe7cf10877 1550ad20 bd81 4a9e 855a 81b6ce5300d4