Σχέδιο Δράσης

Σχολικό Έτος 2025-2026:

Στο νηπιαγωγείο μας πιστεύουμε ότι κάθε ιστορία είναι μια γέφυρα· ενώνει εποχές, πολιτισμούς και ανθρώπους. Μέσα από το Σχέδιο Δράσης Α’ που θα υλοποιήσουμε τη σχολική χρονιά 2025-2026 με τίτλο «Από το λαϊκό στο ψηφιακό παραμύθι… ένας δράκος δρόμος!», τα παιδιά θα ταξιδέψουν από τα λαϊκά παραμύθια, τους αδελφούς Grimm, τον Andersen μέχρι και τη σύγχρονη παιδική λογοτεχνία. Θα μάθουν να αφηγούνται, να εικονογραφούν, να αναδημιουργούν και τελικά να μεταμορφώνουν τις δικές τους ιστορίες σε έντυπα και ψηφιακά παραμύθια. Επιπλέον, μέσα από τη συνεργασία με άλλο σχολείο και με πολιτιστικούς φορείς, τα παιδιά θα ανακαλύψουν τη χαρά της επικοινωνίας και της δημιουργίας, «υφαίνοντας ιστορίες και φιλίες» (Σχέδιο Δράσης Β’).

Οκτώβριος 2025: Λαϊκό Παραμύθι (Α): Ο ποντικός και η θυγατέρα του!

Στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης του νηπιαγωγείου μας, τα παιδιά ταξίδεψαν στον κόσμο του λαϊκού παραμυθιού με πρώτο σταθμό το αγαπημένο παραμύθι «Ο ποντικός και η θυγατέρα του».

Τα παιδιά μυήθηκαν στην μαγεία της αφήγησης και ανακάλυψαν τη δύναμη του λόγου, διαπιστώνοντας αμέσως τις διαφορές του λαϊκού από το λογοτεχνικό παραμύθι. Στη συνέχεια, βάζοντας σε σειρά τα γεγονότα της ιστορίας, οι μικροί μας μαθητές κατανόησαν τη διάρθρωση του παραμυθιού σε αρχή, μέση και τέλος. Κι ύστερα…. οι ήρωες ζωντάνεψαν! Η ιστορία έδωσε το έναυσμα για κουκλοθέατρο και θεατρικό παιχνίδι! Μέσα από το παιχνίδι ρόλων, τα παιδιά έδωσαν τη δική τους εκδοχή στα λόγια, στις κινήσεις, στις σκέψεις, αλλά και στα συναισθήματα των ηρώων. Μέσα από τη βιωματική προσέγγιση του παραμυθιού, τους δόθηκε η ευκαιρία να συνδέσουν τη γλώσσα με τη δημιουργική έκφραση, να ενισχύσουν τη φαντασία τους, να συνεργαστούν και να πειραματιστούν με διαφορετικούς τρόπους απόδοσης μιας προφορικής ιστορίας! Ήταν μια μοναδική εμπειρία για όλους και όλες!

fbe1f4cf 73a7 4ae8 b286 82c8a6d5747a cb82fe67 4832 461d 8072 c0395b76ef0c c50bc22d 0835 4497 8c65 5ffed5e21f15 c5dde9ed 7c4f 4cbc 88d6 a1f9bf28407a 8522e21a b5cf 4a1a a250 ca19a02f4b03 814a663e 2a85 4a4f b799 7b03bd39570d 57c20321 d6b9 4542 818f 36618d19c232 6f4e419b 076f 4fe1 8b0c 0252a65daeeb 1c169dd9 7ff5 4ae1 ab55 ef57fcb00c65

Λαϊκό Παραμύθι (B): O Άφοβος!

Στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης του σχολείου μας και της προσέγγισης των λαϊκών παραμυθιών, σειρά είχε το λαϊκό παραμύθι «Ο Άφοβος» από την Μικρά Ασία.  Μετά την αφήγηση του παραμυθιού, οι μικροί μας μαθητές ανέλαβαν να αναπαραστήσουν το ταξίδι του ήρωα, δημιουργώντας έναν χάρτη με όλα τα μέρη από τα οποία πέρασε ο Άφοβος αναζητώντας τον Φόβο. Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα, εξασκήθηκαν στην κατανόηση και ανασύνθεση της αφήγησης, στην αφήγηση με χρονική και λογική ακολουθία, καθώς και στη χρήση λεξιλογίου που σχετίζεται με τόπους, συναισθήματα και δράση. Παράλληλα, η αφήγηση του παραμυθιού λειτούργησε ως αφορμή για έκφραση συναισθημάτων, καλλιέργεια φαντασίας και ενίσχυση της προφορικής επικοινωνίας. Στη συνέχεια, οι μαθητές δημιούργησαν το πορτρέτο του Φόβου, όπως τον φαντάστηκαν μέσα από το παραμύθι. Η εικαστική αυτή δραστηριότητα τους έδωσε την ευκαιρία να μεταφράσουν το αφηρημένο συναίσθημα σε εικόνα χρησιμοποιώντας τη γλώσσα της τέχνης. Η δράση ολοκληρώθηκε με ένα κινητικό – βιωματικό παιχνίδι, εμπνευσμένο από το γνωστό παιχνίδι «Ψάχνω το λιοντάρι». Τα παιδιά ξεκίνησαν μια φανταστική αναζήτηση για τον Φόβο, συναντώντας καθ’ οδόν διάφορες «τρομακτικές» καταστάσεις, τις οποίες όμως αντιμετώπισαν με θάρρος, συνεργασία και χιούμορ. Το αμείωτο ενδιαφέρον των παιδιών για τα λαϊκά παραμύθια ανέδειξε τη διαχρονική τους αξία ως μέσου πολιτισμικής έκφρασης και συναισθηματικής αγωγής. Η συνολική εμπειρία βοήθησε τα παιδιά να κατανοήσουν πως ο φόβος είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα, το οποίο μπορούμε να αναγνωρίσουμε, να εκφράσουμε και τελικά να ξεπεράσουμε. Γιατί, όπως λέει κι ο Άφοβος στο τέλος του παραμυθιού: “Ο φόβος είναι ένας γίγαντας. Όσο τον θρέφεις, θεριεύει. Όσο τον κοιτάς στα μάτια, μικραίνει“.

727b5bcd 9795 4478 a4ee 63095bf75e5e 1fa25824 dcc4 4070 be76 8fef64a4268b a0cea3a3 74d5 45c2 847c bc595e9e5580cec46ed0 3f98 40d4 9cb1 531a880c33f3

Νοέμβριος 2025: Λαϊκό Παραμύθι (Γ): Ο Πρίγκιπας και ο Δράκος

Στο ταξίδι μας από το λαϊκό στο ψηφιακό παραμύθι, το τρίτο παραμύθι που γνωρίσαμε ήταν «Ο Πρίγκιπας και ο Δράκος», ένα λαϊκό παραμύθι από τη Σερβία. Το επιλέξαμε γιατί ο δράκος συμβολίζει μια μεγάλη δυσκολία που ο ήρωας βρίσκει τον τρόπο και καταφέρνει να την ξεπεράσει — ένα θέμα που δίνει αφορμές για γόνιμες συζητήσεις με τα παιδιά γύρω από τον φόβο, το θάρρος και την προσπάθεια. Τα παιδιά μπήκαν αμέσως στον κόσμο της ιστορίας. Δημιούργησαν τους δικούς τους δράκους, τους έδωσαν ονόματα και χαρακτηριστικά και στη συνέχεια τους τοποθετήσαμε όλοι μαζί μέσα στη «λίμνη» του παραμυθιού, την οποία φτιάξαμε στο κέντρο της τάξης. Η μεταμόρφωση του χώρου σε σκηνικό λειτούργησε σαν μια μικρή τελετουργία: η τάξη έγινε τόπος συνάντησης, αφήγησης και φαντασίας. Καθώς προχωρούσαμε, τα παιδιά αναγνώρισαν τις βασικές σκηνές του παραμυθιού και τις απέδωσαν με εικόνες. Άλλες φορές επικεντρώθηκαν στη δράση, άλλες στο συναίσθημα — πάντα όμως με τη δική τους προσωπική ματιά. Το αποκορύφωμα ήταν η αναδιήγηση της ιστορίας: με καθαρή φωνή, με ενθουσιασμό και με πραγματική αίσθηση ότι «ανήκουν» σε αυτήν την κοινή δημιουργία αναδιηγήθηκαν σκηνές από το παραμύθι. Τις ζωγραφιές και τις ηχογραφήσεις τις ενώσαμε για να δημιουργήσουμε την ψηφιακή μας εκδοχή αυτού του λαϊκού παραμυθιού. Έτσι τα παιδιά είδαν πώς ένα λαϊκό παραμύθι μπορεί να μεταμορφωθεί, να ταξιδέψει και να ζωντανέψει ξανά μέσα από τα δικά τους μάτια και τις δικές τους φωνές. Ένας δράκος δρόμος… αλλά γεμάτος φαντασία, συνεργασία και δημιουργική χαρά!

a7cb5e2f c8c1 41eb bfd1 f2ea440dc874 af619f8d 1fcb 4375 8499 0655ff72bb14 ea6a9852 0862 4822 b1f9 ae469cbb1b2f b4466ac2 f556 4cee 9090 57d7111e9f0a 79772c7e f60e 4ef7 9164 ea18c42829ad 05ed3915 44f7 48cc b560 5a88f99f6687

Λαϊκό Παραμύθι (Δ): Το “Χειρομυλάκι”

Το τελευταίο λαϊκό παραμύθι που γνωρίσαμε φέτος ταξίδεψε από την Κρήτη και είχε στο κέντρο του ένα μαγικό αντικείμενο: το περίφημο «χειρομυλάκι». Το επιλέξαμε γιατί θέλαμε τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με ένα είδος λαϊκού παραμυθιού όπου ένα αντικείμενο αποκτά δύναμη και αλλάζει τη ζωή των ηρώων. Παράλληλα, το παραμύθι μάς έδωσε την ευκαιρία να συζητήσουμε για δύο θέματα πολύ κοντινά στις εμπειρίες των παιδιών: τη σχέση μεταξύ αδελφών και τις συνέπειες της πλεονεξίας. Η αφήγηση συνεπήρε τα παιδιά και, με ενθουσιασμό και δημιουργικότητα, επινόησαν τα «μαγικά λόγια» που έβαζαν το χειρομυλάκι να ξεκινά ή να σταματά. Η δραστηριότητα ανέδειξε τον ρόλο της γλώσσας ως εργαλείου φαντασίας και τα παιδιά ανυπομονούν να τα “δοκιμάσουν” σαν βρεθούν κοντά στη θάλασσα….

Στη συνέχεια, ακολουθήσαμε τις πορείες των δύο αδελφών. Με τη βοήθεια της Beebot σχεδιάσαμε τη διαδρομή του φτωχού αδελφού, βήμα-βήμα, όπως εξελίσσεται μέσα στο παραμύθι. Έπειτα τα παιδιά δούλεψαν σε ζευγάρια, όπου το ένα παιδί έγινε «ανθρώπινη Beebot» και το άλλο έδινε οδηγίες για τη διαδρομή του πλούσιου αδελφού. Το «Χειρομυλάκι» μάς βοήθησε να δούμε ότι τα παραμύθια είναι ιστορίες συνάντησης: με τη φαντασία, με τις αξίες, με τον άλλον. Συμπερασματικά, το «Χειρομυλάκι» επιβεβαίωσε για άλλη μια φορά ότι τα λαϊκά παραμύθια δεν είναι μόνο ιστορίες διασκέδασης, αλλά εργαλεία μάθησης και κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Η αφήγηση λειτούργησε ως γέφυρα για τη σύνδεση των παιδιών με αξίες, με τους χαρακτήρες και με τους συνομηλίκους, κάνοντας την εκπαιδευτική εμπειρία ενεργή και συμμετοχική!

dec51e37 e559 44bf adac 31964778251106b3b086 462c 4521 ae6a fc264d0443a8 44c460ba 1786 4bec a0e1 2882392f76d80837a95b 7e82 4d91 8895 978d054b4c78 70f0bc3a d518 4e9e 9137 aa3d56bb2004 72c16b1b 359e 4fb3 a24d f02a1f39ef8c acf3bcd6 3757 4bc3 8ac8 000f000a3ad6 b20b3b1b 5548 40d9 93a5 e887c8bac6ec ba3c3e29 7d38 488a 8886 2b4dac0352fe 52ee9cf5 5483 4d26 80d2 b4c66ad47dff

Υφαίνοντας ιστορίες και φιλίες: Πρώτη διαδικτυακή συνάντηση

Στο πλαίσιο της ενασχόλησής μας με τα λαϊκά παραμύθια, τα παιδιά κάθε τμήματος εργάστηκαν συστηματικά πάνω στα βασικά αφηγηματικά στοιχεία, αναγνωρίζοντας ήρωες, τόπους δράσης και δομικά χαρακτηριστικά των ιστοριών. Η διαδικασία αυτή αποτέλεσε μια μοναδική ευκαιρία για να καλλιεργηθούν δεξιότητες γλωσσικού γραμματισμού, συνεργατικότητας και δημιουργικής σκέψης, ενώ παράλληλα ενίσχυσε την ικανότητα των παιδιών να αναστοχάζονται πάνω σε αφηγηματικά μοτίβα. Ως προϊόν αυτής της διερεύνησης, κάθε τμήμα δημιούργησε δύο συλλογικές αφίσες:

α. μία αφίσα με όλους τους ήρωες των λαϊκών παραμυθιών που μελετήσαμε

β. μία αφίσα με όλους τους τόπους όπου εκτυλίσσονται οι ιστορίες

f3e4e075 607f 41b6 a6ae 12f70b41fb251dd44f38 954d 4c12 82cb b9067bda60c33ac6ebf0 5a85 44ef b823 f4c42b42c722

Οι αφίσες αυτές αποτυπώνουν με ιδιαίτερα εύγλωττο τρόπο την κατανόηση των παιδιών σχετικά με τη δομή των παραμυθιών και λειτουργούν ως οπτικά εργαλεία οργάνωσης της σκέψης, ενισχύοντας την αναδυόμενη ικανότητά τους να συνδέουν, να συγκρίνουν και να κατηγοριοποιούν.

Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν το έργο τους, να μοιραστούν τις αφίσες που δημιούργησαν και να περιγράψουν τη δική τους εμπειρία βιωματικής εξερεύνησης των λαϊκών παραμυθιών στην πρώτη διαδικτυακή συνάντηση που είχαμε με το 7ο Νηπιαγωγείο Αγίου Ιωάννη Ρέντη. Η ανταπόκριση των παιδιών ήταν ιδιαίτερα ενθουσιώδης· παρακολούθησαν με ενδιαφέρον τις παρουσιάσεις των συνομήλικών τους από το συνεργαζόμενο σχολείο, οι οποίοι μας εισήγαγαν στις δικές τους δημιουργίες γύρω από τα παραμύθια. Η αλληλεπίδραση αυτή ενίσχυσε την κοινωνική διάσταση της μάθησης, δίνοντας στα παιδιά την ευκαιρία να εκφραστούν, να επικοινωνήσουν και να αναπτύξουν μια ουσιαστική αίσθηση κοινότητας.

Η διαδικτυακή αυτή συνάντηση αποτέλεσε την πρώτη φάση μιας σειράς προγραμματισμένων συναντήσεων που θα λαμβάνουν χώρα στο τέλος κάθε ενότητας. Αναμένουμε με χαρά τις επόμενες ανταλλαγές, μέσα από τις οποίες επιδιώκουμε να καλλιεργήσουμε μια σταθερή, παιδαγωγικά πλούσια συνεργασία μεταξύ των δύο σχολείων, προάγοντας τη διασχολική επικοινωνία και τη δημιουργική έκφραση των μαθητών!

3ebfb0fe 7664 4fa4 a7ba 0c39d470e02a

Δεκέμβριος 2025:

Την πρώτη μέρα του Δεκέμβρη υποδεχτήκαμε τους γονείς των μαθητών μας για να στολίσουμε όλοι μαζί το χριστουγεννιάτικο δέντρο της τάξης μας. Μια από τις πιο ξεχωριστές στιγμές της ημέρας ήταν όταν γονείς και παιδιά έφτιαξαν το δικό τους χριστουγεννιάτικο παραμύθι, χρησιμοποιώντας παραμυθοκάρτες. Με εικόνες, ιδέες και μπόλικη φαντασία, γεννήθηκε μια ιστορία μοναδική! Παιδιά και γονείς συνεργάστηκαν, εξέφρασαν ιδέες και είδαν τη χαρά της δημιουργίας μέσα από το παιχνίδι της αφήγησης, ενώ, στη συνέχεια, όλοι μαζί την εικονογράφησαν κιόλας! Το αποτέλεσμα; Ιστορίες μοναδικές γεμάτες φαντασία!

Στις 10 Δεκέμβρη, με ιδιαίτερη χαρά και βαθιά συγκίνηση υποδεχτήκαμε στο νηπιαγωγείο μας την συγγραφέα Ελένη Γερουλάνου, που είναι, παράλληλα, και η ψυχή της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης Library4All, που εργάζεται άοκνα ώστε κάθε παιδί να έχει πρόσβαση στο βιβλίο και στη γνώση. Η επίσκεψή της δεν αποτέλεσε ένα μεμονωμένο γεγονός, αλλά την κορύφωση μιας παιδαγωγικής διαδρομής που είχε ξεκινήσει εβδομάδες πριν. Τα παιδιά μας είχαν ήδη γνωρίσει το έργο της μέσα από την ανάγνωση του βιβλίου της “Ένας αρκούδος μια φορά” (Εκδόσεις Πατάκη) και είχαν προετοιμάσει ερωτήσεις που ήθελαν να της απευθύνουν. Είχαν όμως ετοιμάσει κι ένα δώρο για εκείνη – ο ήρωας του βιβλίου, ο αρκούδος, έγινε αφορμή για να φανταστούν τόπους, διαδρομές και εμπειρίες που θα μπορούσαν να εμπνεύσουν τη συγγραφέα στη δημιουργία ενός νέου βιβλίου! Με ιδιαίτερη φροντίδα και ενθουσιασμό, τα παιδιά προσέφεραν στην Ελένη Γερουλάνου ως δώρο τις ζωγραφιές που αποτύπωναν αυτά τα μέρη και τις ιστορίες που γεννήθηκαν στη φαντασία τους. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, τα παιδιά παρουσίασαν επίσης τα βιβλία που έχουν συγκεντρώσει μέχρι σήμερα για τον σκοπό του Library4All, καθώς και τις ζωγραφιές που δημιούργησαν για να συνοδεύσουν την προσφορά τους. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, η έννοια της προσφοράς, της αλληλεγγύης και της κοινωνικής ευθύνης απέκτησε για τα παιδιά απτό νόημα, ενταγμένο στην καθημερινή εκπαιδευτική εμπειρία. Η συνάντηση αυτή επιβεβαίωσε με τον πιο ουσιαστικό τρόπο ότι η φιλαναγνωσία, όταν καλλιεργείται από νωρίς και συνδέεται με αξίες, μπορεί να γίνει γέφυρα επικοινωνίας, έμπνευσης και κοινωνικής δράσης. Ευχαριστούμε θερμά την κυρία Ελένη Γερουλάνου για την παρουσία, τη ζεστασιά και για τον τρόπο με τον οποίο αγκάλιασε τις σκέψεις και τις δημιουργίες των παιδιών μας. Μπορείτε να δείτε τις ζωγραφιές που χαρίσαμε στην κυρία Γερουλάνου στο σύνδεσμο που ακολουθεί:

188b7a90 89d7 4d85 b1c5 af2a7da706ab efa08af5 bf3f 4eed 9309 01da8b0c2863430bf1e2 4b2d 406f a803 d1d453459bb4

Υφαίνοντας ιστορίες και φιλίες: Η ιστορία του Γιώργου

Η συνάντησή μας με τον Γιώργο, ένα άτομο με ολική απώλεια όρασης, αποτέλεσε μια ξεχωριστή και βαθιά ανθρώπινη εμπειρία στο πλαίσιο του σχεδίου δράσης «Υφαίνοντας ιστορίες και φιλίες». Μέσα από την προσωπική του αφήγηση, ο Γιώργος μοιράστηκε με τα παιδιά την ιστορία της οπτικής του αναπηρίας, μιλώντας με απλότητα και ειλικρίνεια για τη ζωή του, τις προκλήσεις αλλά και τις δυνατότητες που ανοίγονται όταν υπάρχει αποδοχή, κατανόηση και ουσιαστική επικοινωνία. Η αφήγηση αυτή λειτούργησε ως ένα ζωντανό «νήμα» που συνέδεσε τα παιδιά με τον άλλον, καλλιεργώντας σχέσεις εμπιστοσύνης, ενσυναίσθησης και φιλίας. Μέσα από τον διάλογο και τη βιωματική επαφή, τα παιδιά αντιλήφθηκαν ότι κάθε άνθρωπος έχει τη δική του ιστορία, η οποία αξίζει να ακούγεται και να γίνεται σεβαστή. Με αυτόν τον τρόπο, το σχέδιο δράσης μας εμπλουτίστηκε ουσιαστικά, καθώς οι ιστορίες δεν έμειναν θεωρητικές, αλλά μετατράπηκαν σε εμπειρίες που έφεραν τους ανθρώπους πιο κοντά και ενίσχυσαν την αίσθηση της κοινότητας.

16f9753e f14f 4e1c b2c0 5554479eac5c 883a6288 63a0 4581 b139 0c4d9ba063c3

d98bca4c 6121 433f b748 27f89b8ad07b