Στο νηπιαγωγείο μας, η επέτειος της Εξέγερσης του Πολυτεχνείου αποτέλεσε μια ουσιαστική αφορμή για να καλλιεργήσουμε στα παιδιά τις έννοιες της ελευθερίας, της δημοκρατίας και της συλλογικότητας, μέσα από βιωματικές δραστηριότητες προσαρμοσμένες στην ηλικία και τις ανάγκες τους, θέτοντας τα πρώτα θεμέλια για δημοκρατική σκέψη και ενεργητική συμμετοχή.
Τα παιδιά παρατήρησαν φωτογραφίες από τα γεγονότα του Πολυτεχνείου, μέσα από τις οποίες ενθαρρύνθηκαν να συζητήσουν όσα τους έκαναν εντύπωση. Επιπλέον, ήρθαν σε επαφή με έργα του Γιάννη Γαΐτη, ενός καλλιτέχνη που αποτύπωσε με ιδιαίτερο εικαστικό τρόπο το κλίμα και τα μηνύματα της εποχής. Η παρατήρηση των πινάκων του με αξιοποίηση της ρουτίνας σκέψης “Βλέπω – Σκέφτομαι – Αναρωτιέμαι” αποτέλεσε έναυσμα όχι μόνο για για αισθητική καλλιέργεια αλλά και για συζήτηση γύρω από τον ρόλο της τέχνης ως μέσο έκφρασης και αντίστασης.
Η αφήγηση του βιβλίου «Η κυρά Δημοκρατία» της Κωνσταντίνας Αρμενάκου (Εκδόσεις Κέδρος) έδωσε στα παιδιά ένα συμβολικό πλαίσιο για να κατανοήσουν τη σημασία της ελευθερίας και του σεβασμού των δικαιωμάτων. Παράλληλα, ακούσαμε τραγούδια και απαγγείλαμε ποιήματα που συνδέθηκαν βαθιά με τον αγώνα για δημοκρατία. Η συζήτηση γύρω από το ιστορικό σύνθημα «Ψωμί, Παιδεία, Ελευθερία» βοήθησε τα παιδιά να συνδέσουν τις λέξεις με τις ανάγκες και τα δικαιώματα όλων των ανθρώπων.
Στη συνέχεια, τα παιδιά κατασκεύασαν μια συμβολική χειροτεχνία εμπνευσμένη από το τραγούδι «Τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο»: έναν «τοίχο» με δύο καρδιές και έναν ήλιο, ενώ στο πίσω μέρος έγραψαν το σύνθημα «Ψωμί – Παιδεία – Ελευθερία», εκφράζοντας με τρόπο καλλιτεχνικό την ανάγκη όλων των ανθρώπων για ειρήνη, φως και αγάπη.
Από την προσέγγιση των γεγονότων του Πολυτεχνείου δε θα μπορούσε να λείπει και η θρυλική «Ντενεκεδούπολη» της Ευγενίας Φακίνου σε παράσταση κουκλοθεάτρου. Η ιστορία λειτούργησε ως γέφυρα προς την έννοια της δημοκρατίας και την αξία της συλλογικής δράσης.
Μέσα από αυτή τη βιωματική προσέγγιση, τα παιδιά έκαναν τα πρώτα τους βήματα προς τη διαμόρφωση δημοκρατικής συνείδησης, μαθαίνοντας ότι η ελευθερία, ο σεβασμός και η συνεργασία αποτελούν θεμέλια μιας υγιούς και δίκαιης κοινωνίας.


