1ος ΚΥΚΛΟΣ “ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ”
Βασικός προσανατολισμός του ετήσιου Σχεδίου Δράσης
Σκοπός του σχολείου μας είναι να συμβάλλει στην ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των γνωστικών, ψυχοκοινωνικών και συναισθηματικών ικανοτήτων των μαθητών, ώστε ανεξάρτητα από φύλο, καταγωγή, μαθησιακές ικανότητες και ανάγκες, να έχουν τη δυνατότητα να εξελιχθούν σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες και να ζήσουν αρμονικά. Το όραμά μας είναι η δημιουργία μιας σύγχρονης σχολικής μονάδας που να ανταποκρίνεται στις νέες εκπαιδευτικές ανάγκες και προκλήσεις του 21ου αιώνα, θέτοντας τον μαθητή στο επίκεντρο των αλλαγών και σκοπεύοντας στη συνολική βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
Τα τμήματα Α1 και Α2 θα ασχοληθούν με την υποθεματική: Οικολογική Συνείδηση – « Τα σκουπίδια μου»
Τα τμήματα Β1 και Β2 θα ασχοληθούν με την υποθεματική: Οικολογική Συνείδηση – « Σκέφτομαι πριν το πετάξω»
“Αυτοψία στο σχολικό προαύλιο από τους μαθητές του Β2 και καταγραφή των σκουπιδιών και των υλικών αυτών, στο πλαίσιο εκπαιδευτικής δραστηριότητας του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων.”
Δημιουργίες Αφισών από τους μαθητές και τις μαθήτριες του Β1 και Β2
Οι μαθητές του Β1 με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού κ. Αναστασοπούλου Ιωάννας, δημιούργησαν την Αφίσα με τίτλο: “ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ”
Οι μαθητές του Β2 με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού κ. Ιατρίδη Παναγιώτη, δημιούργησαν την Αφίσα με τίτλο: “ΔΕΝ ΠΕΤΑΩ…ΑΝΑΚΥΚΛΩΝΩ”
Τα τμήματα Γ1 και Γ2 θα ασχοληθούν με την υποθεματική: Οικολογική Συνείδηση – « Για το δάσος μαθαίνω, δρω και δημιουργώ»
Μελέτη Πεδίου στο Κτήμα Συγγρού ” Εξερευνώ το δάσος“από τους μαθητές και τις μαθήτριες του Γ1 και Γ2
Το τμήμα Δ1 θα ασχοληθεί με την υποθεματική: Οικολογική Συνείδηση – « Για το δάσος μαθαίνω, δρω και δημιουργώ»
Το τμήμα Δ2 θα ασχοληθεί με την υποθεματική: Οικολογική Συνείδηση – « Ο σχολικός μας κήπος πεδίο μάθησης και δημιουργίας»
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΚΗΠΟΣ
Στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων φτιάξαμε ένα σχολικό κήπο. Στην αρχή η κυρία μας μίλησε γι αυτόν και μας έδειξε εικόνες για σχολικούς κήπους π.χ (βραχόκηπους, λαχανόκηκους, ανθόκηπους κ.τ.λ.). Έπειτα ανέθεσε σε καθένα από εμάς να γράψουμε λίγα λόγια για ένα αρωματικό φυτό ή λαχανικό όπως δεντρολίβανο, δυόσμο, κάπαρη, μαρούλι, κρεμμύδι, μπρόκολο, αρακά.
Στη συνέχεια ήρθε στο σχολείο μας η γεωπόνος του Δήμου Χαλανδρίου κ. Νικολάου Νατάσα η οποία μέτρησε το χώρο και έφτιαξε ένα σχέδιο για το που και τι θα φυτέψουμε. Ο Σύλλογος Γονέων του σχολείου μας αγόρασε τα φυτά και μας τα έφερε.
Η βοήθεια του κηπουρού του Δήμου Χαλανδρίου, κ. Πάνου Γιώργου στη δημιουργία του κήπου μας ήταν μεγάλη. Έσκαψε το χώμα και μας βοήθησε στο φύτεμα των φυτών.
Δημιουργήσαμε τέσσερα όμορφα παρτέρια με φυτά.
Φτιάξαμε ταμπελάκια για το κάθε είδος και μια μεγάλη ταμπέλα για τον κήπο μας.
Τέλος αναλάβαμε την ευθύνη και τη φροντίδα του νέου σχολικού κήπου μας.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες του Δ2
Η Ε΄ τάξη και τα τμήματα ΣΤ1 και ΣΤ2 θα ασχοληθούν με την υποθεματική: Οικολογική Συνείδηση – « Αλλάζουμε εμείς, όχι το κλίμα»
Το α ΄τρίμηνο η ΣΤ΄ τάξη στα πλαίσια της ενότητας ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ασχολήθηκε ειδικότερα με την υποθεματική ¨Κλιματική αλλαγή-Φυσικές καταστροφές, Πολιτική προστασία¨. Οι δράσεις που έγιναν συνδέονται με την κλιματική αλλαγή που αποτελεί μέρος της υποθεματικής.
Συγκεκριμένα:
1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ:Οι μαθητές παρακολούθησαν 4 ολιγόλεπτα βίντεο σε διαφορετικό χρόνο το καθένα.Μετά από κάθε προβολή ακολουθούσε συζήτηση και κριτική ανάλυση των βίντεο. Οι μαθητές έτσι κατανόησαν τις βασικές έννοιες (κλίμα, καιρός, φαινόμενο θερμοκηπίου ,η σημασία του για τη ζωή στη γη),τους παράγοντες από τους οποίους επηρεάζεται το κλίμα, την ανθρωπογενή κλιματική αλλαγή, τις συνέπειες καθώς και τους τρόπους μετριασμού του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής.Οι μαθητές απάντησαν σε ομάδες για το πώς αισθάνονται για αυτές τις επιπτώσεις και τι πρέπει να κάνουμε ως πολίτες, ως χώρα, ως πλανήτης.
2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Το κλίμα αλλάζει…η ζωή αλλάζει…
Οι μαθητές παρακολούθησαν ένα βίντεο Μπανγκλαντές : Η γη που χάνεται όπου γινόταν αναφορά στο νησί Κουτούμπντια .Μετά από συζήτηση αναγνώρισαν την κλιματική αλλαγή και τα φαινόμενα με τα οποία αυτή εκδηλώνεται ως αίτιο που οδηγεί τους ανθρώπους σε μετανάστευση ενώ παράλληλα παραβιάζονται τα στοιχειώδη δικαιώματά τους και έτσι γίνονται συγχρόνως μετανάστες και πρόσφυγες. Οι μαθητές σε ομάδες πήραν ένα φύλλο εργασίας όπου μελέτησαν τις 4 βασικές κατηγορίες των δικαιωμάτων του παιδιού και ανέφεραν ποια από αυτά παραβιάστηκαν στην περίπτωση των παιδιών που ζούσαν στο παραπάνω νησί και αναγκάστηκαν να πάνε αλλού. Οι απαντήσεις συζητήθηκαν στην ολομέλεια.
3ο και 4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Η κλιματική αλλαγή είναι παντού
Οι μαθητές σε ομάδες έκοψαν με ψαλίδι 20 καρτέλες,οι 10 περιείχαν εικόνες από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και στη λεζάντα αναφερόταν η περιοχή. Στις άλλες 10 υπήρχε ο χάρτης της περιοχής και στη λεζάντα αναφερόταν η επίπτωση. Κάθε ομάδα αντιστοίχισε τις καρτέλες με τις εικόνες με αυτές με τους χάρτες των περιοχών, φτιάχνοντας έτσι 10 ζεύγη.Μετά τα παρουσίασαν στην ολομέλεια.Σαν συνέχεια της δραστηριότητας τοποθέτησαν κάθε εικόνα πάνω στον παγκόσμιο χάρτη της τάξης και τέλος έγραψαν τα συμπεράσματά τους στο φύλλο εργασίας που τους μοιράστηκε. Με τη δράση αυτή κατανόησαν ότι η κλιματική αλλαγή είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα που έχει διαφορετικές επιπτώσεις σε διαφορετικές περιοχές του πλανήτη.
5ο και 6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ :Τα μαύρα σύννεφα
Οι μαθητές σε ομάδες διάβασαν ένα σενάριο και στη συνέχεια κόλλησαν τα αντικείμενα που βρίσκονταν κάτω από κάθε σενάριο στην καρτέλα τους, δηλαδή στην περιοχή τους. Κάθε αντικείμενο συνοδεύονταν από μερικά μαύρα συννεφάκια (αέρια θερμοκηπίου για την εκπομπή των οποίων ευθύνεται κάθε αντικείμενο).Τα συννεφάκια τα κόλλησαν στον ουρανό της περιοχής τους.Κάθε ομάδα παρουσίασε το σενάριο και την καρτέλα της στην ολομέλεια. Αναδείχθηκε η ατομική /συλλογική ευθύνη που έχουμε στην ένταση του φαινομένου του θερμοκηπίου.
Κατόπιν οι ομάδες σκέφτηκαν τρόπους προκειμένου να μειώσουν τον αριθμό από τα μαύρα συννεφάκια στον ουρανό. Από το ευρετήριο που τους μοιράστηκε αντικατέστησαν όσες συνήθειες μπόρεσαν και ήθελαν για να μειώσουν τα μαύρα συννεφάκια από τον ουρανό τους .Παρουσίασαν τα αποτελέσματα της εργασίας στην ολομέλεια η οποία οδήγησε σε λιγότερα συννεφάκια στον ουρανό της. Οι μαθητές αντιλήφθηκαν ότι υπάρχουν τρόποι ατομικοί και συλλογικοί για τον περιορισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
7ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ :Αλλάζουμε εμείς , όχι το κλίμα
Οι μαθητές παρουσίασαν τα σημαντικότερα στοιχεία του προγράμματος και πρότειναν ατομικές/συλλογικές δράσεις. Στο τέλος συμπλήρωσαν το σχετικό φύλλο αξιολόγησης εργαστηρίου.
Οι δασκάλες των τάξεων
ΦΑΣΣΑΡΗ ΕΛΕΝΗ-ΖΟΥΖΟΥΛΑ ΔΗΜΗΤΡΑ