Erasmus 2021-2023
ERASMUS+ KA2 SPACE*Lab (2021-2023)
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Το σχολικό ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ KA2 SPACE*Lab, στο οποίο συμμετέχει το σχολείο μας, έχει σχεδιαστεί για να προωθήσει το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών ηλικίας 6-14 ετών στις επιστήμες, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά (STEM) καθώς και προς τις νέες διαστημικές σταδιοδρομίες.
Το πρόγραμμα αναπτύσσει μια αποτελεσματική και καινοτόμο παιδαγωγική προσέγγιση που θα εφαρμόζεται στις τάξεις του σχολείου και μια μέθοδο αξιολόγησης για την κατανόηση του αντίκτυπου του προγράμματος στους μαθητές και στα σχολεία.
Το πρόγραμμα υποστηρίζει επίσης την προώθηση των στρατηγικών STEM στις χώρες-εταίρους που συμμετέχουν (στα σχολεία της Ελλάδας, της Κύπρου, της Ισπανίας και της Ιταλίας) και έμμεσα με τα συνδεδεμένα σχολεία που συμμετέχουν (στη Γερμανία και τη Σλοβενία) τονίζοντας τα οφέλη από την επένδυση σε δεξιότητες STEM και STEΑM από την πρώιμη ηλικία των μαθητών. Για την επίτευξη αυτών των στόχων, το έργο SPACE*Lab θα υποστηρίξει τους δασκάλους και το σχολικό προσωπικό, συμπεριλαμβανομένων των εκπαιδευτικών των σχολείων, να ενισχύσουν τη συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτισή τους με καινοτόμες προσεγγίσεις που μπορούν να γίνουν μέρος του καθημερινού τους προγράμματος μαθημάτων και να τονώσουν την περιέργεια των μαθητών και τις μελλοντικές τους επαγγελματικές φιλοδοξίες. Οι εκπαιδευτικοί συμμετέχουν στη συνανάπτυξη των πόρων του έργου καθώς και σε διαδικτυακό εκπαιδευτικό σεμινάριο για να εμβαθύνουν στην παιδαγωγική προσέγγιση STEM και STEΑM για το δημοτικό σχολείο.
Οι μαθητές συμμετέχουν σε διάφορες δραστηριότητες STEM βασισμένες σε διαστημικά θέματα. Για παράδειγμα, θα βιώσουν πώς οι αστροναύτες πετυχαίνουν τον στόχο τους να πάνε στον Άρη χάρη στο επιτραπέζιο παιχνίδι «Αποστολή στον Άρη» που θα διεγείρει την περιέργειά τους για τη συνολική πτυχή των αποστολών στο διάστημα και θα δείξει πως η επιστήμη είναι ανοιχτή σε όλους. Το παιχνίδι θα σχεδιαστεί επίσης μαζί με ειδικούς του διαστήματος, προκειμένου να διατηρήσει όλες τις εκπληκτικές πτυχές της επιστήμης και να προσφέρει στα πρότυπα των μαθητών.
Θα πραγματοποιηθούν διαδραστικές και δυναμικές εκδηλώσεις στα σχολεία, οι οποίες επικεντρώνονται σε διαφορετικές διαστημικές αποστολές όπως Apollo 11, New Horizon, Opportunity, Curiosity και Perseverance για τη συμμετοχή των μαθητών και της σχολικής κοινότητας σε τοπικό επίπεδο σε εκδηλώσεις τόνωσης και έμπνευσης για την προώθηση της εκπαίδευσης STEM και της χρήσης της παιδαγωγικής προσέγγισης του SPACE *Lab.
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤA STEM & STEAM
Το “STEM” είναι μια προσέγγιση στην Εκπαίδευση που σχεδιάζεται ώστε στη διδασκαλία των Μαθηματικών και των Φυσικών Επιστημών, που είναι ζωτικής σημασίας για μια βασική κατανόηση του σύμπαντος, να εισαχθούν οι Τεχνολογίες και η Επιστήμη των Μηχανικών, που αποτελούν για τον άνθρωπο τα μέσα αλληλεπίδρασης με το σύμπαν.
Με το STEM επιχειρείται ο μετασχηματισμός από το επίπεδο της παραδοσιακής δασκαλοκεντρικής διδασκαλίας στη διδασκαλία όπου κυρίαρχο ρόλο στο αναλυτικό πρόγραμμα θα διαδραματίζει η επίλυση προβλήματος, η ανακαλυπτική-διερευνητική μάθηση, ενώ θα απαιτείται η δημιουργική εμπλοκή των εκπαιδευόμενων στην ανακάλυψη της λύσης. Το STEM παρέχει ευκαιρίες για την ανάπτυξη δεξιοτήτων ενθαρρύνοντας τα παιδιά να απαντούν σε ερωτήματα και να εμπλέκονται σε παιγνιώδεις δραστηριότητες με θέματα την επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική και την τεχνολογία.
Τα πεδία STEAM είναι οι τομείς της επιστήμης, της τεχνολογίας, της μηχανικής, των τεχνών και των μαθηματικών. Το STEAM έχει σχεδιαστεί για να ενσωματώνει θέματα STEM με θέματα τέχνης σε διάφορους σχετικούς κλάδους εκπαίδευσης.
ΜΙΚΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ
ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ
ΜΕ ΤΟΝ ΑΣΤΡΟΦΥΣΙΚΟ ΔΡ. ΠΑΝΟ ΜΠΟΥΜΗ*
ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΕΠΙΛΟΓΗ ΑΣΤΡΟΝΑΥΤΩΝ
ΠΑΙΧΝΙΔΙ ” ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΑΡΗ”
ΚΑΝΟΝΕΣ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΤΟΝ ΑΡΗ ΠΑΙΧΝΙΔΙ (3)
ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
1Η ΔΡΑΣΗ : ΠΙΛΟΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Αρχικά , εκτυπώσαμε όλες τις κάρτες ( ρόλοι, σενάρια, στρατηγικές επίλυσης προβλημάτων, quirk mode) σε διαφορετικά χρώματα . Στη δράση αυτή συμμετείχαν συνολικά 100 μαθητές του σχολείου από την τετάρτη, πέμπτη κι έκτη τάξη.
Οι μαθητές του κάθε τμήματος χωρίστηκαν σε 5 ομάδες των τεσσάρων ατόμων . Αφού δόθηκαν οι απαραίτητες οδηγίες από τους εκπαιδευτικούς , μοιράστηκαν σε κάθε ομάδα κάρτες όλων των κατηγοριών κι ορίστηκε ο αρχηγός της κάθε αποστολής κατόπιν συνεννόησης των μελών της ιδίας ομάδας. Στη συνέχεια, η κάθε ομάδα με βάση την αποστολή που της έτυχε επέλεξε τους αντίστοιχους ρόλους και τη στρατηγική επίλυσης που θεωρούσε ως την πιο κατάλληλη. Η εύρεση πληροφοριών έγινε μέσω της χρήσης των υπολογιστών και των tablet που διαθέτει το σχολείο με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών. Οι μαθητές κατέγραψαν τις πληροφορίες που σχετίζονταν με το σενάριό τους κι έδωσαν ευφάνταστες λύσεις , οι οποίες επί το πλείστον ανταποκρίνονταν στην πραγματικότητα. Στο τέλος, όλες οι ομάδες παρουσίασαν τα συμπεράσματά τους .
2Η ΔΡΑΣΗ: ΔΙΑΧΥΣΗ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ
Συνάδελφοι που συμμετέχουν στο πρόγραμμα και εργάζονται σε όμορα σχολεία παρουσίασαν το παιχνίδι και το έπαιξαν με τους μαθητές τους . Τα παιδιά παρότι έδειξαν έντονο ενδιαφέρον , δυσκολεύτηκαν να ανταποκριθούν καθώς δεν ήταν εξοικειωμένα με τη θεματική του συγκεκριμένου προγράμματος. Τα σχολεία στα οποία έγινε η διάχυση ήταν το 12Ο δημοτικό σχολείο Χαλανδρίου και το 16ο δημοτικό σχολείο Χαλανδρίου.
3Η ΔΡΑΣΗ : ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ
Την Τετάρτη στις 15 Νοεμβρίου και ώρα 17:00 πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου η παρουσίαση του προγράμματος μέσω power point από τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς . Στη δράση αυτή προσκλήθηκαν ο δήμαρχος Χαλανδρίου , ο σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου μας, ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής , η κ. Αδαμοπούλου Μαρία- σύμβουλος ΙΕΠ, η κ. Δούμα Ελπίδα – σύμβουλος ΙΕΠ και οι διευθυντές των όμορων σχολείων.
Μετά το πέρας της παρουσίασης , οι παρευρισκόμενοι μαθητές έπαιξαν με επιτυχία το παιχνίδι <<Αποστολή στο διάστημα>> εμπλέκοντας γονείς κι ενήλικες που παρακολουθούσαν τη δράση. Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί πως καθ΄όλη τη διάρκεια του παιχνιδιού οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά , αλλά ήταν απαραίτητη η καθοδήγησή τους από τους ενήλικες.