Erasmus + 2015-2017
Το 13ο Δημοτικό Σχολείο Χαλανδρίου για δεύτερη συνεχή φορά συμμετέχει σε Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus+ με συντονίστρια χώρα τη Γαλλία και θέμα:
For a greener world: let the children act..
Για έναν κόσμο πιο πράσινο: αφήστε τα παιδιά να δράσουν…
Λίγα λόγια για το πρόγραμμα……
Η ικανότητα της ΕΕ να αντιμετωπίσει με επιτυχία τις προκλήσεις της ανταγωνιστικότητας και της ανάπτυξης εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το δυναμισμό του επιχειρηματικού πνεύματος. Η επιχειρηματικότητα που διεξάγεται στο σχολικό περιβάλλον έχει ως στόχο να εξελίξει την τάση των νέων για μάθηση, να αυξήσει τα κίνητρά τους και να ενθαρρύνει την ακαδημαϊκή τους επιμονή.
Με την επένδυση σε ένα επιχειρηματικό σχέδιο για την αειφόρο ανάπτυξη στην εκπαίδευση, τα σχολεία που συμμετέχουν στο πρόγραμμα επιθυμούν να βοηθήσουν τους μαθητές τους να ζήσουνε μια μοναδική περιπέτεια εκπληρώνοντας την επιθυμία τους να εξερευνήσουν, να φανταστούνε και να κατασκευάσουν. Η ενθάρρυνση επιχειρηματικών πρωτοβουλιών με κεντρικό άξονα την περιβαλλοντική εκπαίδευση είναι ένας τρόπος να βοηθηθούν οι νέοι μαθητές για την επίτευξη των στόχων τους και την ακαδημαϊκή τους επιτυχία.
Έτσι λοιπόν οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές των συμμετεχόντων σχολείων θα εργαστούν από κοινού για το θέμα της προστασίας του περιβάλλοντος προτείνοντας παράλληλα ένα καινοτόμο πρόγραμμα το οποίο θα απευθύνει έκκληση για το περιβάλλον και θα συμβάλει στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή πρωτοβουλία για το 2020.
Στο διετές αυτό πρόγραμμα (2015-2017) θα συμμετέχουν οι παρακάτω έξι χώρες μαζί με την Ελλάδα, οι οποίες είναι: Γαλλία, Ισπανία Ιταλία, Λιθουανία, Πολωνία.
Το σχολείο μας θα ξεκινήσει το πρόγραμμα με τις Α, Δ, Ε τάξεις (2015) και την επόμενη χρονιά με τις Β, Γ και Στ τάξεις (2017).
Οι στόχοι του προγράμματος θα διαδοθούν σε μαθητές και εκπαιδευτικούς σχολείων της περιοχής, στους γονείς, στους τοπικούς φορείς και γενικότερα στην κοινωνία.
Τα θέματα που θα αποτελέσουν τον βασικό κορμό του προγράμματος παρατίθενται παρακάτω:
1 – βιοποικιλότητα
2 – νερό
3 – ενεργειακοί πόροι
4 – διαχείριση αποβλήτων
5 – τρόφιμα
6 – τοπική και παγκόσμια αλληλεγγύη
Οι αξίες τις οποίες θα κληθούν οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί να αναπτύξουν, ώστε να ενθαρρυνθούν οι επιχειρηματικές τους πρωτοβουλίες, όσον αφορά στη διαχείριση περιβαλλοντικών θεμάτων τους αλλά και γενικότερα της ζωής τους είναι:
• Ηγετική Ικανότητα
• Δημιουργικότητα
• Ομαδικό Πνεύμα
• Αλληλεγγύη
• Υπευθυνότητα
• Αυτονομία
• Συνεργασία
• Αυτοπεποίθηση
• Αντοχή
Ευχόμαστε στους συμμετέχοντες μαθητές και εκπαιδευτικούς καλή επιτυχία στην προσπάθειά τους!
Δημοσίευση του προγράμματος και των δραστηριοτήτων στις παρακάτω ιστοσελίδες:
esos.gr | Καθημερινή Ηλεκτρονική Εφημερίδα για την Παιδεία
www.esos.gr/tags/erasmus
Καλά Χριστούγεννα και ευτυχισμένο το 2016 από τους μαθητές του 13ου Δημοτικού Σχολείου Χαλανδρίου
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ Erasmus +
13ο Δ.Σ. ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ
ΟΛΥΜΠΟΥ 13 & ΗΛΕΙΑΣ
ΧΑΛΑΝΔΡΙ
Βιοποικιλότητα
Το σχέδιο εργασίας: «Βιοποικιλότητα», εκπονήθηκε από τις τάξεις του 13ου Δ.Σ. Χαλανδρίου που συμμετέχουν στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus + με τίτλο: «Για έναν κόσμο πιο πράσινο: αφήστε τα παιδιά να δράσουν», κατά το σχολικό έτος 2015-2016.
Σκοπός του σχεδίου εργασίας ήταν η αναγνώριση, ο σεβασμός και η σημασία της προστασίας κάθε οικοσυστήματος.
Στόχοι
Οι μαθητές/τριες:
• να κατανοήσουν τη σχέση αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον
• να αντιλαμβάνονται τη φύση χρησιμοποιώντας όλες τις αισθήσεις τους
• να αναγνωρίζουν και να καταγράφουν τα ζώα, τα φυτά και τους μικροοργανισμούς ενός οικοσυστήματος καθώς και τα είδη που κινδυνεύουν να εξαφανιστούν
• να γνωρίσουν τους βιότοπους της περιοχής τους
• να ευαισθητοποιηθούν στη λήψη μέτρων για την προστασία της χλωρίδας και της πανίδας
Οι δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν μέσα στην τάξη – στο σχολείο:
• Καταιγισμός ιδεών
• Χωρισμός υποθεμάτων (φυτά, ζώα, μικροοργανισμοί)
• Συλλογή υλικού (περιοδικά, εφημερίδες, φωτογραφίες..)
• Τα οικοσυστήματα με τα μάτια των παιδιών
• Εργασία πεδίου (καταγραφή ειδών στην αυλή του σχολείου, στο κοντινό πάρκο)
• Εργασία πεδίου στον Υμηττό
• Δραματοποίηση του παραμυθιού: «Οι άνθρωποι που μιλούσαν με τα δέντρα» και εικαστική απόδοση
• Μαθαίνω την τροφική αλυσίδα με παιχνίδια στην τάξη και την αυλή του σχολείου
Τροφική αλυσίδα…
• Συνεργασία με το Δήμο Χαλανδρίου φύτεμα δέντρων στην αυλή του σχολείου
• Δημιουργία κήπου
Ο κήπος πριν το φύτεμα….
Ο κήπος μετά …..
Ο σχολικός κήπος ….. τα λαχανικά μεγαλώνουν….
• Φροντίδα του λαχανόκηπου…
Πότισμα λαχανικών και δέντρων…
• Από τον κήπο …στο τραπέζι μας
Τα πρωτάκια απολαμβάνουν τη σαλάτα
Κατασκευές με ανακυκλώσιμα υλικά
• Ταΐστρα πουλιών
Κατασκευή ταΐστρας με τη βοήθεια γονέα
• Επίσκεψη στο ΚΠΕ Αργυρούπολης
• Εξερευνώντας τον Υμηττό
• Υιοθεσία δέντρων….
• Δραστηριότητες στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας…
• Δημιουργία βιβλίου με αρωματικά φυτά
ERASMUS + (2015-2017)
Τρέχει, τρέχει ….το νερό
Το σχέδιο εργασίας: «Τρέχει, τρέχει ….το νερό», εκπονήθηκε από τις τάξεις του 13ου Δ.Σ. Χαλανδρίου που συμμετέχουν στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus + με τίτλο: «Για έναν κόσμο πιο πράσινο: αφήστε τα παιδιά να δράσουν», κατά το σχολικό έτος 2015-2016.
Σκοπός του σχεδίου εργασίας ήταν οι μαθητές να αναγνωρίσουν το ρόλο του νερού για την υγεία και την ποιότητα ζωής των ανθρώπων και να κατανοήσουν την αξία της ορθολογικής χρήσης για τη ζωή στον πλανήτη.
Στόχοι
- Να γνωρίσουν «το νερό» και τα στοιχεία του, ώστε να κατανοήσουν τη σχέση του ανθρώπου με αυτό.
- Να ερμηνεύσουν τον «κύκλο του νερού».
- Να κατανοήσουν τη σημασία του νερού στη ζωή όλων των έμβιων όντων.
- Να γνωρίσουν τα οικοσυστήματα των ρεμάτων, των ποταμών και των λιμνών του τόπου τους καθώς και τις ανθρώπινες δραστηριότητες.
- Να κατανοήσουν τις σχέσεις των ζωντανών οργανισμών που ζουν σ’ αυτά, να εντοπίσουν τα προβλήματα, να διερευνήσουν τις συνέπειες, να οργανώσουν σχέδια δράσης και να βρουν λύσεις.
- Να καλλιεργήσουν στάσεις που οδηγούν στην οικονομία του νερού και στην ορθολογική διαχείρισή του.
Υποθέματα
- Φυσικές ιδιότητες και καταστάσεις του νερού
- Ο κύκλος του νερού
- Το ταξίδι του νερού (ύδρευση – αποχέτευση)
- Ρέματα
- Ποτάμια και Λίμνες της Ελλάδας
- Υδροβιότοποι
- Σωστή διαχείριση του νερού
Οι δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν μέσα στην τάξη – στο σχολείο:
- Καταιγισμός ιδεών
Τα παιδιά δουλεύουν σε ομάδες
- Χωρισμός υποθεμάτων
- Επιλογή υποθεμάτων από κάθε τάξη
- Συλλογή υλικού (περιοδικά, εφημερίδες, φωτογραφίες..)
- Παρακολούθηση εκπαιδευτικού προγράμματος της ΕΥΔΑΠ
- Έρευνα για τη διαχείριση του νερού στην καθημερινή μας ζωή.
- Εργασία πεδίου (Μετρήσεις κατανάλωσης νερού, υπολογισμός σπατάλης, κατασκευή σχετικών διαγραμμάτων, παρεμβάσεις για εξοικονόμηση νερού).
- Μια σταγόνα ταξιδεύει…
- Λεξικό του νερού
- Το νερό στη λογοτεχνία
- Επεξεργασία του παραμυθιού: «Στο δρόμο της Βροχής» (Μάνος Κοντολέων)
- Ποίημα: «Το ποτάμι πηγαίνει να συναντήσει τη θάλασσα» (Μάρω Λοΐζου) . Εικαστική απόδοση
- Κατασκευή νερόμυλου
- Κατασκευές παζλ για το νερό
Ο κύκλος του νερού
Το ταξίδι του νερού, πως φτάνει το νερό στο σπίτι μας
Συγγραφή εντύπου. Οικοκώδικας σωστής διαχείρισης του νερού: ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΝΕΡΟΥ. Eμένα με νοιάζει! Απλοί τρόποι εξοικονόμησης νερού: στο μπάνιο, στην κουζίνα, στον κήπο
Απλοί τρόποι εξοικονόμησης νερού
Στο μπάνιο:
- Ελέγχουμε το καζανάκι για διαρροές
- Κλείνουμε τη βρύση όταν δεν χρειαζόμαστε το νερό
- Κάνουμε σύντομα ντους με μέτρια πίεση
- Δεν τραβάμε άσκοπα το καζανάκι
- Αντικαθιστούμε τα παλιά καζανάκια με σύγχρονα
Στην κουζίνα:
- Ξεπλένουμε τα φρούτα και τα λαχανικά σε μια λεκάνη με νερό και μετά ποτίζουμε τα λουλούδια
- Περιμένουμε να γεμίσει το πλυντήριο πιάτων για να το βάλουμε μπρος
- Αφήνουμε τα λερωμένα πιάτα και τα σκεύη να μουλιάσουν στο νερό
- Κλείνουμε τη βρύση όση ώρα σαπουνίζουμε τα πιάτα
- Το καλοκαίρι έχουμε πάντα ένα μπουκάλι νερό στο ψυγείο ώστε να μην αφήνουμε τη βρύση να τρέχει κάθε φορά που θέλουμε να πιούμε δροσερό νερό
Στον κήπο:
- Ποτίζουμε τα φυτά νωρίς το πρωί ή αργά το βράδυ
- Πλένουμε το αυτοκίνητο με κουβά και σφουγγάρι
- Σκουπίζουμε την αυλή αντί να την πλύνουμε με λάστιχο
- Διανομή φυλλαδίου για τη σωστή διαχείριση του νερού
στους γονείς των μαθητών και την τοπική κοινότητα
Eμένα με νοιάζει!
Το νερό δίνει ζωή στο γαλάζιο πλανήτη μας, εμπλουτίζει κάθε πλευρά της καθημερινής μας ζωής, γίνεται στοιχείο βασικό για όλες τις μορφές ζωής και την ανθρώπινη ζωή, είναι η ίδια η ζωή!
Το ξέρατε αυτό;
- Μια βρύση, που στάζει σταγόνα-σταγόνα μέσα σε ένα χρόνο μπορεί να αδειάσει νερό που θα επαρκούσε για να γεμίσουμε 35 φορές μια μπανιέρα!
- Ένα καζανάκι που τρέχει, μπορεί να αδειάζει μέσα σε μια μέρα νερό που θα πίναμε σε 50 μέρες!
- Όταν πλένουμε τα δόντια μας ή τα χέρια μας αφήνοντας συνεχώς τη βρύση ανοικτή, σπαταλάμμέσα σε ένα λεπτό, νερό που θα γέμιζε 10 μεγάλα μπουκάλια
- Η αλόγιστη κατανάλωση ζεστού νερού, δεν έχει μόνο σαν αποτέλεσμα την σπατάλη νερού αλλά και τη σπατάλη ενέργειας!
Οι δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν έξω από το σχολείο:
Εργασία πεδίου
- Επίσκεψη στο Κ.Π.Ε. Αργυρούπολης & παρακολούθηση του προγράμματος «Νερό – Ρέματα»
- Μελέτη στο Ρέμα Γερουλάνου
- Μελέτη στη Ρεματιά Χαλανδρίου
- Εντοπισμός προβλημάτων στη Ρεματιά
- Επίλυση ενός προβλήματος «τα σκουπίδια» στο ρέμα. Καλύτερη κοινή λύση: Αποφάσισαν να πραγματοποιήσουν επιτόπια επίσκεψη στο ρέμα να καταγράψουν τα σκουπίδια και να δράσουν ομαδικά έχοντας βοηθούς τους γονείς τους και τη δημοτική αρχή.
- Φράγμα και Λίμνη Μαραθώνα.
Δημιουργία ήχων νερού στην αίθουσα μουσικής από τους μαθητες με αυτοσχέδιους ήχους και όργανα.
Ενέργεια
Το σχέδιο εργασίας: «Ενέργεια», εκπονήθηκε από τις τάξεις του 13ου Δ.Σ. Χαλανδρίου που συμμετέχουν στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus + με τίτλο: «Για έναν κόσμο πιο πράσινο: αφήστε τα παιδιά να δράσουν», κατά το σχολικό έτος 2015-2016.
Σκοπός: Σκοπός του σχεδίου εργασίας είναι να τροποποιήσουν οι μαθητές συμπεριφορές που σχετίζονται με την αλόγιστη χρήση της ενέργειας και να υιοθετήσουν στάσεις και πρακτικές που θα εξελιχθούν σε τρόπο ζωής τους.
Στόχοι
- Να γνωρίσουν οι μαθητές την έννοια της ενέργειας και τις χρήσεις της στην καθημερινή ζωή.
- Να συνειδητοποιήσουν ότι ο ήλιος αποτελεί τη βασική πηγή ενέργειας για τη γη.
- Να διακρίνουν τις πηγές ενέργειας σε ανανεώσιμες και μη ανανεώσιμες και να γνωρίσουν τα θετικά και τα αρνητικά αποτελέσματα από τη χρήση κάθε πηγής ενέργειας.
- Να αντιληφθούν την ανάγκη για εξοικονόμηση της ενέργειας και την αξιοποίηση πηγών της φιλικών προς το περιβάλλον.
- Να αναγνωρίσουν λάθη που κάνουμε καθημερινά στη χρήση της ενέργειας και να κατανοήσουν τις συνέπειες που έχουν στην οικονομία και στο περιβάλλον.
- Να αναζητήσουν και να προτείνουν τρόπους για την εξοικονόμηση ενέργειας σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο.
Οι δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν μέσα στην τάξη – στο σχολείο:
- Καταιγισμός ιδεών
- Χωρισμός υποθεμάτων
- Επιλογή υποθεμάτων από κάθε τάξη
- Συλλογή υλικού (περιοδικά, εφημερίδες, φωτογραφίες..)
- Γνωριμία με τους φυσικούς πόρους, τις ανανεώσιμες και μη ανανεώσιμες πηγές ενέργειας
- Παρακολούθηση σχετικών βίντεο και εικαστική απεικόνιση
- Ακροστιχίδες, κρυπτόλεξα, αινίγματα
- Οι μαθητές φτιάχνουν σελιδοδείκτες
- Δημιουργία “Οικοκώδικα” και ενημέρωση όλων των μαθητών και των γονέων του σχολείου
- Δραματοποίηση του παραδοσιακού παραμυθιού: «Ο Βοριάς και ο Ήλιος» και εικαστική απόδοση
- Κατασκευή ανεμόμυλων
- Κατασκευή ανεμογεννητριών και δημιουργία μακέτας ενός αιολικού πάρκου
- Έρευνα με θέμα: « Κατανάλωση ενέργειας στην καθημερινή ζωή»
- υπολογισμός της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνουν καθημερινά στο σπίτι και στο σχολείο τους
- ενημέρωση για την χρησιμότητα της μόνωσης των κατοικιών
- ευαισθητοποίηση στο πρόβλημα /ζήτημα της εξοικονόμησης της ενέργειας
- Δημιουργία παιχνιδιού με τίτλο: «Το παιχνίδι της Ενέργειας», με καρτέλες γνώσεων και καρτέλες συμπεριφοράς, ως αξιολόγηση του προγράμματος
Το παιχνίδι της ενέργειας δημιουργήθηκε από τα παιδιά της Ε’ τάξης του σχολείου μας με την καθοδήγηση της δασκάλα τους κ. Αλεξάνδρας Οικονόμου και της διευθύντριας κ. Μαριάννας Χατζημιχαήλ. Σχεδιάστηκε από τη μουσικό του σχολείου Αδαμοπούλου Μαρία.
Χαρακτηριστικά
Παίκτες: 4 ομάδες
Καρτέλες: 24 πράσινες γνώσεων
24 κόκκινες συμπεριφοράς
Πιόνια : 4
Ζάρι: 1
Οδηγίες παιχνιδιού
Η κάθε ομάδα ρίχνει το ζάρι κι αρχίζει η ομάδα εκείνη που φέρνει το μεγαλύτερο αριθμό. Οι παίκτες προχωράνε τόσα τετράγωνα όσα δείχνει ο αριθμός του ζαριού. Όταν ο παίκτης κάθε ομάδας φτάσει στο πράσινο ή στο κόκκινο κουτάκι πρέπει να απαντήσει στις αντίστοιχες καρτέλες. Αν απαντήσει στην ερώτηση προχωράει μπροστά όσα τετράγωνα γράφει η καρτέλα του. Αν δεν απαντήσει σωστά πηγαίνει πίσω όσα τετράγωνα γράφει η καρτέλα του. Κερδίζει η ομάδα που θα φτάσει πρώτη στο ΤΕΡΜΑ.
Οι δραστηριότητες και δράσεις που πραγματοποιήθηκαν έξω από το σχολείο:
- Παρακολούθηση εκπαιδευτικού προγράμματος στο εργαστήρι Πειραμάτων
- Παρακολούθηση εκπαιδευτικού προγράμματος στο ΚΑΠΕ
- Επίσκεψη στο Αιολικό πάρκο του Λαυρίου
Μάιος 2016,
Οι ξένες αποστολές στην Ελλάδα!!!!
Το καλοσώρισμα στο σχολείο μας….
Η διευθύντρια κ. Μ. Χατζημιχαήλ και η υποδιευθύντρια κ. Ν. Κυριακοπούλου δέχονται δώρα από τον ισπανό διευθυντή κ. Jose Manuel Espiritusanto Latorre
Παρουσίαση του ελληνικού παιχνιδιού για την ενέργεια
Παρουσίαση του ισπανικού παιχνιδιού για την ενέργεια από τους μαθητές της Ισπανίας
Γαλλικό παιχνίδι για την ενέργεια από τους γάλλους μαθητές
Παρουσίαση του παινχιδιού για την ενέργεια από τους λιθουανούς μαθητές
Παρουσίαση του παινχιδιού για την ενέργεια από τους ιταλούς μαθητές
Υποδοχή των ξένων αποστολών του ΄Ερασμου στο κοινωνικό παντοπωλείο από τον αντιδήμαρχο παιδείας κ. Αλεξίου
Επίσκεψη στο Παναθηναϊκό Στάδιο
Ξενάγηση στον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης
Η αποστολή της Πολωνίας στην Ακρόπολη
Φαγητό στον “Σάββα” μετά την Ακρόπολη…έλληνες και ξένοι μαθητές και δάσκαλοι απολαμβάνουν την ελληνική φιλοξενία!
Η γιορτή στο σχολείο μας…
Ο Διευθυντής Εκαπίδευσης κ.Γιάννης Ζιάραγκας απευθύνει χαιρετισμό
Ελληνικό γλέντι στην ταβέρνα “ο Ηλίας”
Μαζί μας ο διευθυντής εκπαίδευσης κ. Γ. Ζιάραγκας και ο υπεύθυνος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης κ. Δ. Γκότζος
Τα “γενναία” πρωτάκια μας στο τελεφερίκ της Πάρνηθας έτοιμα για περιπέτειες στο βουνό!
Πικνίκ, παιχνίδια και ….ηλιοθεραπεία στο βουνό
Στην υγειά μας-salute!
τελαυταίο βράδυ στην Υδρούσσα…
INTRODUCTION
“Nature does not seek to perpetuate the human species, but to secure the biodiversity of the species.”
Theophrastus (Greek philosopher, 372-287 BC)
Greece, in relation to its area, has the greatest biodiversity of species in the European Union. This is due, firstly, to its geographic position – at the crossroads between the East and the West – secondly, to its variety of climatic types – from semiarid in Crete to continental in Rodopi and all the intermediate types of the Mediterranean climate in the rest of its regions – but also to its high relief with its great variety of geological formations and rocks. All these make Greece rich in biodiversity.
NAME: Orange tree
LATIN NAME: Citrus sinensis
FACTS
- A small evergreen tree, up to 8 metres high.
- It cannot survive at temperatures lower than 40C below zero (-40 C).
- It comes from China and Japan.
- It was carried to Europe by Portuguese navigators in 1548.
- In Greece, it can be found in coastal areas of the Peloponnese, in Evia, Arta, Corfu and Samos.
- Greek people say: “There are elsewhere orange trees that make oranges” to comfort someone going through a breakup or some disappointment in his or her love life.
NAME: Lemon tree
LATIN NAME: Citrus limon
FACTS
- A small evergreen tree, up to 6 metres high.
- Its branches are thorny.
- Its flowers are white outside, but purple inside.
- It doesn’t like very low temperatures.
- It needs a lot of sun.
- It comes from central India.
- The name “lemon” comes from the Persian word “limu”.
- Lemons have been found in the ruins of Pompeii, in Italy.
- Lemons are very rich in vitamin C.
- A Greek folk song goes:
If only you were a lemon tree in the plain
And I was snow in the mountains
To melt and water
Your cool clones
NAME: Almond tree
LATIN NAME: Prunus dulcis
FACTS
- A deciduous tree, 4-12 metres high
- It is found in warm, dry areas of the Mediterranean.
- It has been cultivated since ancient times.
- Wild almond trees, dating between 8,000 BC and 3,000 BC, have been found in excavations in Greece.
- Almonds were placed in Tutankhamun’s tomb, when he died in about 1325 BC.
- Greek saying:
A Good almond tree blooms in January
And holds its almonds to August
NAME: Pomegranate
LATIN NAME: Punica granatum
FACTS
- A deciduous fruit-bearing shrub or small tree.
- Its flowers are red or white.
- It has been cultivated over the Mediterranean since ancient times.
- In Homer’s Odyssey, the Phaeacian King Alkinoos had pomegranates in his garden.
- Pomegranates are thought to bring good luck.
- In Greece, we smash a pomegranate on the floor for good luck on New Year’s Eve and at weddings.
- Riddle: One thousand myriad monks wrapped in a robe. What is it?
NAME: Lotus
LATIN NAME: Diospyros Kaki
FACTS
- A deciduous fruit-bearing shrub or tree.
- Its fruit is fleshy, juicy and blond, orange or red in colour.
- It has a subtle taste.
- In ancient times it was called “the food of the Gods”.
- In China it was called “the apple of the East”.
- It was carried from the Far East to the West by Spanish navigators.
- It is in a lot of ancient Greek and Roman myths.
- Lotophagi (Lotus Eaters) in Greek mythology ate lotuses and forgot.
Riddle
Orange fruit
You eat it with a spoon and forget
Like others forgot before you.
What is it?
NAME: Laurel
LATIN NAME: Laurus nobilis
FACTS
- An aromatic evergreen tree or large shrub.
- Its fruit is small, shiny black and berry-like.
- The fruit gives us laurel essential oil.
- In Greece, laurel has been known since ancient times.
- It was God Apollo’s sacred tree.
- In Greek Mythology, Daphne (Laurel in Greek) was a nymph of the forests. God Apollo fell in love with her and Daphne, to save herself, was transformed into a tree.
- First the Greeks and the Romans after them crowned winners in athletic competitions with laurel wreaths.
- The laurel tree symbolizes glory, victory and excellence.
- Pythia, in the oracle of Delfi, was said to chew laurel leaves before she gave oracles.
- It is used in cooking.
Riddle
I have the colour of hope
I weave wreaths for my country
But what a shame!
They use me to season bean soup.
What am I?
NAME: Oleander
LATIN NAME: Nerium oleande
FACTS
- An evergreen shrub up to 5 metres high.
- It grows in sunny places.
- In Greece it is self-sown.
- In mythology, it’s the sister of the chaste tree because they both love water.
- According to the myth, when their brother died, the chaste tree, which has purple flowers, accused oleander of having pink, red flowers. The oleander answered that although she has brightly-coloured flowers, her heart is sad and bitter.
NAME: Olive tree
LATIN NAME: Olea
FACTS
- An evergreen tree.
- It can live for more than a hundred years.
- It has small white flowers.
- We get olive oil from olives.
- According to the myth, Athens is the home of the olive tree.
- The first olive tree was planted in the Acropolis by goddess Athena.
PROVERBS/SAYINGS
- Plant an olive tree for your kid and a fig tree for your life.
- Do not throw oil on the fire.
RIDDLES
A.
It doesn’t die
Even if a hundred years go by
It feeds us and takes care of us
It lights our candles.
What is it?
B.
It hangs from trees
It sleeps in churches
And its golden bones
I put into the fire.
What is it?
It hangs from a twig
It’s sold in the market
You eat the outside
You throw away the inside.
What is it?
Mother and daughter have the same name.
What is it?
NAME: Mallow
LATIN NAME: Malva sylvestris
FACTS
- It belongs to the family of Malvaceae.
- Its flowers are bright mauve-purple or bright pinkish-purple with dark stripes.
- It blossoms in spring and at the beginning of summer.
- It has been used as medicine since 700 BC.
- Pythagoras, Plato, Cicero and Horace mention its healing powers.
NAME: Oregano
LATIN NAME: Origanum vulgare
FACTS
- Oregano is a herb.
- Its flowers are purple, long and produced in spikes.
- It blossoms from June to August.
- In Greek mythology it was the plant of goddess Venus, who cultivated it in her garden.
- In ancient times, it was thought to protect people from the evil spirits.
- Also, in weddings the couple used to wear garlands of oregano to make their love stronger.
- It is used in cooking.
- It’s tasty and has an aromatic taste.
- It’s good for the stomach and helps when we have a cold, a headache or the flu.
NAME: Spanish Broom or Weaver’s Broom
LATIN NAME: Spartium junceum
FACTS
- A flowering plant, native to the Mediterranean in southern Europe, southwest Asia and northwest Africa.
- It can be up to 2 metres high.
- In late spring and summer it has fragrant yellow flowers.
- In Greece, it grows in lowland and semi-mountainous areas.
- It can be found in many gardens.
- Also, it is planted along roads because it has an extensive root system that can help control soil erosion.
- Its sprouts are used to make baskets and straw hats.
NAME: Cretan Dittany
LATIN NAME: Origanum dictamnus
FACTS
- It is a healing, therapeutic and aromatic plant that only grows wild on the mountainsides and gorges of the Greek island of Crete.
- It is a small shrub 30-40 cm long with soft white hair on its green leaves.
- Its flowers are violet.
- It is used to make herbal tea.
- It is also used in cooking and as a medicine.
- In ancient Greece, Hippocrates (460 – 377 BC) used it as a medicine for a lot of purposes, such as for stomach aches, toothaches or for healing wounds.
Cretan mantinade (folk Cretan couplet)
Two leaves of dittany from Psiloritis
I put on my chest to feel your smell, Crete.
NAME: Saffron Crocus
LATIN NAME: Crocus sativus
FACTS
- It is a flowering plant, which is best known for the spice saffron, one of the most expensive spices in the world.
- It grows with bulbs not seeds.
- It was used in the East and in Ancient Egypt.
- Cleopatra used it as a perfume.
- It was also used in temples as an aromatic substance.
- It was used in Minoan and Classical Greece as a fragrance and a dye.
- The Arabs used it as an anaesthetic.
- Today it is used in pastry and baking.
- It is an ingredient in the Spanish paella.
Cretan mantinade (folk Cretan couplet)
Crocuses are beautiful and smell great
But they wither while you remain young
NAME: Lemon Verbena
LATIN NAME: Aloysia citrodora
FACTS
- It is a deciduous shrub, which can be 1.5-2 metres high.
- It comes from Latin America.
- It has pointed leaves.
- Its flowers can be in different colours and smell like lemon.
- It blossoms in the summer.
- In ancient times, it was used as a medicine for all kinds of pains.
- Today, it is used in cooking and to make herbal tea.
- It is also used as a medicine and a cosmetic.
NAME: Nettle
LATIN NAME: Urtica urens
FACTS
- It is a leafy, herbaceous self-sown plant with 40 different species all around the world.
- It grows in the spring and summer and dies down in winter.
- It can be up to 1 metre high and has very small flowers.
- It has stinging hair containing a poisonous substance on its stem and leaves.
- If people or animals touch it, it gives a stinging sensation.
- The most poisonous species of nettle, the devil’s leaf, is found on the island of Timor.
- In ancient Greece, Hippocrates (460 – 377 BC) used the nettle as medicine for 61 health problems.
- The nettle, fresh or dried, can also be used in cooking or in gardening.
NAME: Apple Geranium or Rose-scented Geranium
LATIN NAME: Pelargonium graveolens
FACTS
- It is a perennial herbaceous plant with soft sprouts.
- Its flowers can be in the shades of pink and purple and have five petals.
- Its leaves are velvety and soft.
- It has a strong scent.
- In ancient times, its herbal tea was given to pregnant women to help them with childbirth pains.
- Today, it is used in baking and cooking to flavor marmalades, compotes, Turkish delight (lokum), ice creams and drinks.
- Its herbal tea helps with migraines, arthritis and nausea and it is relaxing.
- Its essential oils are used in perfumery, aromatherapy and as an insect repellent.
NAME: Eucalyptus
LATIN NAME: Eucalyptus
FACTS
- It is one of the tallest flowering trees, which can be up to 90 metres high.
- There are 550 different species of eucalyptus.
- It has long leaves and its flowers are in a cup-like base.
- Its fruit are cone-shaped and contain a lot of small seeds.
- Its bark is hard and its outer part dies and comes out in long stripes or flakes.
- Eucalyptus was introduced in Greece in 1862 by the botanist and scholar Theodore Orphanides.
- In Greece, it is grown mainly in southern Greece and in Chalkidiki, Macedonia.
- The leaves of eucalyptus give an essential oil that is used in nasal sprays for cold relief.
- Many people plant a eucalyptus in their garden to keep mosquitoes away.
NAME: Mint
LATIN NAME: Mentha
FACTS
- It is an aromatic plant.
- It got its name from the nymph Minthe. Persephone changed the nymph into the garden mint.
- It has been used since ancient times in cooking, in wine-making and in pharmacy.
- Mice don’t like its smell!
- Mint oil is often used in toothpaste.
- Mint leaves are used either fresh or dried for teas and food.
- Hippocrates used it for upset stomach, common cold, sore throat and cough.
- The Arabs love it! Sehrazat in The Arabian Nights drank it to stay awake and tell the Sultan her stories.
NAME: Rosemary
LATIN NAME: Rosmarinus officinalis
FACTS
- It is an aromatic evergreen shrub, which can be up to 2 metres high.
- It has dark green, needle-like leaves.
- It’s hardy and doesn’t need much water.
- The ancient Greeks used it in religious ceremonies and celebrations, in decorations and as incense.
- In the Middle Ages, people believed that it grew in the gardens of fair people, it brought good luck and protected people from witches and evil spirits.
- Rosemary leaves are used to flavour food and sweets.
- It is also used in pharmacy.
NAME: Water mint / Pennyroyal
LATIN NAME: Mentha aquatica /Pennyroyal
FACTS
- It is a deciduous shrub, which can be 1.5-2 metres high.
- It comes from Latin America.
- It has got round purple flowers.
- It has an intense mint flavor.
- In ancient times, doctors believed that that this herb was great medicine for respiratory problems and arthritis. Celsus (2nd c. AD) recommended the steam of the plant for toothache.
- Its essential oils are added to ointments that are used to improve blood circulation and to protect from fleas.
- It is believed to stimulate the nervous system and the heart and is used against asthma.
- Pennyroyal is also used in cooking, in salads or in soups.
- Greek people say: “Pennyroyal and sage, rosemary and mint, thyme and basil I would like the world to be”.
The blue-nosed travels
Our vegetable garden
The water cycle (Δ2) The water travels (Δ1)
Sounds of water (Δ1.Δ2)
Prezi – water
http://prezi.com/to3ko2rqh1f9/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share
ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ
Το σχέδιο εργασίας: «Τίποτα δεν πάει χαμένο», εκπονήθηκε από τις τάξεις του 13ου Δ.Σ. Χαλανδρίου που συμμετέχουν στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus + με τίτλο: «Για έναν κόσμο πιο πράσινο: αφήστε τα παιδιά να δράσουν», κατά το σχολικό έτος 2016-2017.
Σκοπός του σχεδίου εργασίας η οικολογική διαχείριση των απορριμμάτων και η μείωση του όγκου των σκουπιδιών μέσα από την ανακύκλωση, και την επαναχρησιμοποίηση. Να γνωρίσουν την ανακύκλωση και να συνειδητοποιήσουν τη συμβολή της στην προστασία του περιβάλλοντος και στην ποιότητα της ζωής μας.
Στόχοι
- Να γνωρίσουν οι μαθητές την προέλευση των αντικειμένων που χρησιμοποιούν
- Να κατανοήσουν τη σχέση ανάμεσα στα καταναλωτικά προϊόντα και τους φυσικούς πόρους.
- Να γνωρίσουν την αξία της επαναχρησιμοποίησης των υλικών.
- Να κατανοήσουν την έννοια της ανακύκλωσης και πως αυτή συνδέεται με την προστασία του περιβάλλοντος.
- Να αναγνωρίζουν ποια προϊόντα ανακυκλώνονται και να τα ξαναχρησιμοποιούν στην καθημερινότητά τους.
- Να συνειδητοποιήσουν τις επιπτώσεις στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον από την υπερκατανάλωση και την αύξηση των απορριμμάτων.
- Να κατανοήσουν τη συμβολή της σωστής κατανάλωσης και διαχείρισης των απορριμμάτων στη μείωση σπατάλης φυσικών πόρων.
- Να αλλάξουν τη στάση τους απέναντι στη διαχείριση απορριμμάτων.
- Να αναπτύξουν σχέσεις συνεργασίας, αλληλοβοήθειας και υπευθυνότητα
Οι δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν μέσα στην τάξη – στο σχολείο:
- Καταιγισμός ιδεών
- Χωρισμός υποθεμάτων
- Επιλογή υποθεμάτων από κάθε τάξη
- Συλλογή υλικού (περιοδικά, εφημερίδες, φωτογραφίες..)
- Παρακολούθηση εκπαιδευτικού προγράμματος
- Γνωριμία με τους φυσικούς πόρους, τα απορρίμματα που προέρχονται από καθημερινές συσκευασίες.
- Έρευνα και καταγραφή των σκουπιδιών των μαθητών κατά τη διάρκεια της ημέρας και προσπάθεια για μείωση αυτών
- Εργασία πεδίου (καταγραφή και καταμέτρηση των σκουπιδιών στους κάδους του σχολείου, μείωση των σκουπιδιών στο χώρο του σπιτιού, του σχολείου, της γειτονιάς)
- Ακροστιχίδες, κρυπτόλεξα, σταυρόλεξα, λαβύρινθος
- Λεξικό των απορριμμάτων
- Συνεργασία με τον Δήμο Χαλανδρίου και τοποθέτηση κάδων ανακύκλωσης στο σχολείο
- Συλλογή ανακυκλώσιμων υλικών (κουτιών αλουμινίου, πλαστικών, εφημερίδων, περιοδικών)
- Κατασκευές από «άχρηστα» υλικά
- Κατασκευή ανακυκλωμένου χαρτιού
- Εκθεση ανακυκλώσιμων κατασκευών στο σχολείο
- Δημιουργία αφίσας
Οι δραστηριότητες και δράσεις που πραγματοποιήθηκαν έξω από το σχολείο:
Εργασία πεδίου
Μελέτη για τη διάλυση των σκουπιδιών
Δημιουργία εντύπου και ευαισθητοποίηση των καταστηματαρχών της γειτονιάς και διανομή εντύπου για τη μείωση των απορριμμάτων
Επίσκεψη στο Κ.Π.Ε. Δραπετσώνας & παρακολούθηση του προγράμματος “Δεν πετάω ανακυκλώνω ”
Καθαρισμός της Ρεματιάς Χαλανδρίου
Διατροφή
«Η τροφή να είναι το μόνο σου φάρμακο.
Φύσις νόσων ιατρός και τουλάχιστον μην βλάπτει»
Ιπποκράτης
Το σχέδιο εργασίας: « Διατροφή », εκπονήθηκε από τις τάξεις του 13ου Δ.Σ. Χαλανδρίου που συμμετέχουν στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus + με τίτλο: «Για έναν κόσμο πιο πράσινο: αφήστε τα παιδιά να δράσουν», κατά το σχολικό έτος 2016-2017.
Σκοπός
Είναι οι μαθητές να ευαισθητοποιηθούν και να συνειδητοποιήσουν τη διευρυμένη έννοια του περιβάλλοντος (έδαφος, ήλιος, νερό, αέρας) για τη διατήρηση της ζωής (ανθρώπων, ζώων, φυτών) στον πλανήτη Γη και την αντίληψη για την υγεία ως συνολική ποιότητα ζωής, μέσα από τη διατροφή.
Στόχοι
- Να γνωρίσουν τη θρεπτική αξία των τροφών και τη σημασία τους στη διατροφή.
- Να αποκτήσουν σωστές διατροφικές συνήθειες οι ίδιοι και οι οικογένειές τους.
- Να ευαισθητοποιηθούν στα σύγχρονα προβλήματα διατροφής ( fast food, τρελές αγελάδες, διοξίνες, μεταλλαγμένα προϊόντα
- Να αποκτήσουν κριτική θεώρηση των επιλογών των προϊόντων που αγοράζουν και καταναλώνουν.
- Να εναρμονίζουν τις επιθυμίες τους με τις πραγματικές ανάγκες.
- Να επιλέγουν συνειδητά προϊόντα που δημιουργούν λιγότερα απορρίμματα και επιβαρύνουν λιγότερο το περιβάλλον.
Θεματικές ενότητες
- Υγιεινή διατροφή (Εγώ και οι τροφές-Ψωμί-Ελιά – ελαιόλαδο- Φρούτα – λαχανικά- Γεύματα- Γιορτινά τραπέζια
- Διατροφή στη ιστορία
- Διατροφή στη Λογοτεχνία
- Διατροφή στις Τέχνες
- Μουσική και διατροφή
- Θέατρο και διατροφή
- Γεύσεις από πατρίδες
Δραστηριότητες
- Διαβάσαμε αποσπάσματα από λογοτεχνικά βιβλία, μύθους, παραμύθια σχετικά με τις τροφές και τα επεξεργαστήκαμε. Γράψαμε ποιήματα, διάλογους, συμβουλές για την υγιεινή διατροφή.
- Συγκεντρώσαμε πληροφορίες για τις τροφές των διαφόρων λαών της γης από τους Εσκιμώους ως τους Μπαντού.
- Κατασκευάσαμε το ανάπτυγμα της πυραμίδας
- Γράφουμε συμβουλές για τη σωστή διατροφή.
- Φτιάχνουμε το ανάπτυγμα της πυραμίδας και το συμπληρώνουμε με κολλάζ
φωτογραφιών ή ζωγραφιές από τις ομάδες τροφίμων - Επιτραπέζιο παιχνίδι «Γευστικό ταξίδι στην Ελλάδα»
Το παιχνίδι έχει σα στόχο, να γνωρίσουν οι μαθητές την Ελλάδα, μέσα από τις παραδοσιακές γεύσεις. - Παιχνίδι με κάρτες. Στόχος του παιχνιδιού είναι οι μαθητές παίζοντας να αποκτήσουν σωστές διατροφικές συνήθειες, να κάνουν σωστές επιλογές των προϊόντων που αγοράζουν, να ακολουθούν μια ισορροπημένη διατροφή και να συμπεριφέρονται φιλικά προς το περιβάλλον.
- Παραδοσιακά φαγητά: Φθινόπωρο – Χορτόπιτα, Χειμώνας – Λαχανοντολμάδες, Άνοιξη – Χαλβάς, Καλοκαίρι – Γεμιστά
Φθινόπωρο – Χορτόπιτα
Χειμώνας – Λαχανοντολμάδες
Άνοιξη – Χαλβάς
Καλοκαίρι – Γεμιστά
- Υγιεινό πρωινό
Συμπεράσματα
- Τα αποτελέσματα ήταν θετικά τουλάχιστον κατά τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος «Διατροφή».
- Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των γονιών μέσα από δραστηριότητες των ίδιων των παιδιών. Επέβαλαν στους γονείς εβδομαδιαίο πρόγραμμα γευμάτων.
- Αλλαγή σε μεγάλο ποσοστό των διατροφικών συνηθειών, άρχισαν σχεδόν όλοι οι μαθητές να τρώνε πρωινό.
- Βελτίωση της ποιότητας του φαγητού (δεκατιανού) που έπαιρναν στο σχολείο, συνήθισαν να τρώνε φρούτα και λαχανικά, αφού αρκετές φόρες τρώγαμε όλοι μαζί δάσκαλοι και μαθητές μέσα στην τάξη.
- Περιορισμός των τροφών που περιείχαν ζάχαρη.
file:///E:/Cook%20Book%20ERASMUS.pdf
ΤΟΠΙΚΗ ΚΑΙ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ
- Υιοθεσία και φροντίδα αδέσποτων ζώων από τους μαθητές του σχολείου
- Παρουσίαση στο σχολείο του έργου της «Κιβωτού του Κόσμου» από αντιπρόσωπο της φιλανθρωπικής οργάνωσης (βίντεο, συζήτηση)
- Επισκέψεις στην «Κιβωτό του Κόσμου» από μαθητές, γονείς και εκπ/ούς
- Συλλογή τροφίμων από τους μαθητές για την ενίσχυση του έργου της «Κιβωτού του Κόσμου» καθ’ όλη τη διάρκεια του τρίτου τριμήνου
- Υποδοχή στο σχολείο μας προσφύγων από τη Συρία
- Δράσεις και δραστηριότητες από τους μαθητές με υλικό της Action Aid για την ενσωμάτωση των προσφύγων στη σχολική και στη τοπική κοινότητα
- Σύνθεση και εκτέλεση τραγουδιού από τους μαθητές με τίτλο: «Αλληλεγγύη». Ηχογράφηση του τραγουδιού στο σχολείο από φορέα Μουσικού Πανεπιστημίου Αθηνών-Τμήμα Μουσικής Τεχνολογίας
- Συμμετοχή στον 4ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Ευρωπαϊκού Ραδιοφώνου- ‘Κάντο ν΄ ακουστεί’ (Τραγούδι συμμετοχής «Αλληλεγγύη»)
- Δημιουργία δύο μικρών ταινιών για την «Κιβωτό του Κόσμου» και τους πρόσφυγες στην Ελλάδα και στη σχολική μας κοινότητα
Το τραγούδι και οι δύο μικρές ταινίες παρουσιάστηκαν στην 6η κινητικότητα στη Λιθουανία και ανέβηκαν στην κοινόχρηστη ιστοσελίδα του προγράμματος https://www.greenerworldchildrenact.com/solidaritie