Μουσική Αγωγή
ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΔΕΙΓΜΑΤΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ
Η απόκτηση μουσικών γνώσεων καθώς και η καλλιέργεια δεξιοτήτων, αξιών, στάσεων και συμπεριφορών, επιτυγχάνεται μέσα από βιωματικές μουσικές δραστηριότητες ακρόασης, εκτέλεσης και μουσικής δημιουργίας, οι οποίες και στοχεύουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών και μαθητριών.
Η προσέγγιση της νέας γνώσης παρουσιάζεται σταδιακά μέσα από τα τρία επίπεδα αναπαράστασης της γνώσης που προτείνει ο Bruner: το πραξιακό, το εικονικό και το συμβολικό. Οι μουσικές εμπειρίες των παιδιών εμπίπτουν ως επί το πλείστον στο πραξιακό και στο εικονικό επίπεδο στην Α/θμια εκπαίδευση και στη συνέχεια στο συμβολικό. Ως εκ τούτου ο ήχος κυριαρχεί των συμβόλων δουλεύοντας από το γνωστό στο άγνωστο από το απλό στο σύνθετο και από το συγκεκριμένο στο αφηρημένο χωρίς πολλά λόγια ή υποδείξεις αλλά παρέχοντας άμεσες μουσικές εμπειρίες. Στόχος είναι να προάγεται η δημιουργικότητα και να αναπτύσσεται η κριτική σκέψη των μαθητών μέσα από πειραματισμούς και προσωπική έκφραση.
Ακόμα, μέσα από ποικίλες ομαδικές δραστηριότητες στο μάθημα της Μουσικής δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να κοινωνικοποιηθούν, να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας, να αλληλεπιδράσουν και να μάθουν να σέβονται τους άλλους.
Κατανοούμε ότι το μάθημα της μουσικής μπορεί να γίνει πολύ ευέλικτο σε ότι αφορά στη δομή του. Επιτρέπει σε μεγάλο βαθμό την ανάπτυξη της πρωτοβουλίας από τον εκπαιδευτικό να δημιουργήσει και ο ίδιος μέσα στην τάξη προσαρμόζοντας τη διδασκαλία του πάντα ανάλογα με την ομάδα των μαθητών που έχει μπροστά του. Ο ρόλος μας είναι εμψυχωτικός καθοδηγητικός συμβουλευτικός ενώ παρέχουμε τα κίνητρα εκείνα που θα οδηγήσουν τους μαθητές μας στην ενεργητική ακρόαση στην εκτέλεση και στη δημιουργία του δικού τους ήχου-μουσική
Στο 13ο Δημοτικό Σχολείο Χαλανδρίου τα παιδιά διδάσκονται φλογέρες ξεκινώντας από την Β τάξη του Δημοτικού. Μέσα από την καθαρά βιωματική διδασκαλία του οργάνου διδάσκονται και οι μουσικές έννοιες που απαιτούνται, η ακρόαση ενυπάρχει στην εκτέλεση και εισαγάγει τους μαθητές στην δημιουργική σύνθεση. Επίσης άλλες μουσικές δραστηριότητες που εφαρμόζονται και μπορούν να είναι δημιουργικές: είναι η κατασκευή και χρήση απλών μουσικών οργάνων, το τραγούδι και δημιουργία τραγουδιών ή ρυθμικών στίχων, ο χορός και η ελεύθερη κίνηση, η δραματοποίηση σε σχέση με μουσική, η Ρυθμική -Μελωδική επεξεργασία, ο πειραματισμός, αυτοσχεδιασμός και σύνθεση, οι ομαδικές και ατομικές εκτελέσεις μουσικής, η δημιουργία ηχοϊστορίας, κτλ.
Στόχος είναι στο τέλος της ημέρα όλα τα παιδιά να έχουν παίξει μουσική να έχουν ενορχηστρώσει απλές μελωδίες με ρυθμικά-μελωδικά κρουστά να έχουν τραγουδήσει, συνεργαστεί δημιουργήσει και ευχαριστηθεί όλα με σεβασμό προς τις ικανότητες και ιδιαιτερότητες του καθενός μαθητή ξεχωριστά.
Είμαι τυχερή γιατί στο σχολείο έχουμε αίθουσα μουσικής και την έχουμε οργανώσει με τα παιδιά έτσι ώστε να εξυπηρετεί τους στόχους του μαθήματος.
Σαφώς η μία ώρα μουσική την εβδομάδα δεν επαρκεί καθόλου ώστε να αξιοποιηθεί το μάθημα στο έπακρο, γιατί καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε πολυπληθείς τάξεις με δύσκολα, ιδιαίτερα παιδιά τα οποία κάθε χρονιά αυξάνονται σε αριθμό. Όταν η δημιουργική δραστηριότητα επιδιώκει την ενεργό συμμετοχή των παιδιών, την ενδυνάμωση της έμφυτης δημιουργικότητας τους, και όταν κερδίζουμε την εμπιστοσύνη τους και τα οδηγούμε στο να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και να πιστέψουν στην αξία του να παίρνουν πρωτοβουλίες, στο τέλος της ημέρας πιστεύω ότι οι στόχοι μας έχουν επιτευχθεί.
Το σχολείο μου στη χρονική διάρκεια 2015-17 για 3η συνεχόμενη φορά συμμετέχει σε Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Εράσμους. Μία πρόκληση για όλους εμάς του εκπαιδευτικούς αλλά και μία εξαιρετικά δημιουργική και αξέχαστη εμπειρία για τους μαθητές μας. Το πρόγραμμα που κλείνει τώρα το Νοέμβριο έχει τίτλο «Για έναν κόσμο πιο πράσινο-αφήστε τα παιδιά να δράσουν» και αποτελούταν από συγκεκριμένες θεματικές ενότητες με τις οποίες ασχοληθήκαμε εκτενέστατα.
Θα αναφερθούμε στις δράσεις που αφορούν την ενότητα του Νερού και της Αλληλεγγύης.
Στην ενότητα ο κύκλος του νερού ασχοληθήκαμε ιδιαίτερα με την παραγωγή ήχου από το σώμα μας, από διάφορα αντικείμενα κυρίως ανακυκλώσιμα με τα οποία πειραματίστηκαν τα παιδιά αλλά και με την παραγωγή ήχων από τα μελωδικά και ρυθμικά κρουστά της τάξης. Στόχος ήταν να δημιουργήσουμε ήχους που είχαν σχέση με το νερό. Στο βίντεο που θα δούμε τα παιδιά ύστερα από έρευνα πειραματισμό και συνεργασία δημιουργούν ήχους από μία καταιγίδα στη θάλασσα.
Στην ενότητα Αλληλεγγύη οι δράσεις του σχολείου μας ήταν αρκετές. Σε αυτό συνέβαλε το ότι υποδεχθήκαμε παιδιά από τη Συρία τα οποία έμειναν στο σχολείο μας 3-4 μήνες γεγονός που συνέπεσε χρονικά με τη συγκεκριμένη ενότητα.
Δουλέψαμε με την Δ τάξη την έννοια της αλληλεγγύης συζητώντας αναλύοντας και κατανοώντας τη σημασίας της με στόχο τα παιδιά να μπορέσουν να γράψουν δικούς στους στίχους για το πως ερμηνεύουν και κατανοούν τη έννοια αυτή. Ύστερα από ομαδική δουλειά τα παιδιά έγραψαν ένα τραγούδι 2 στροφών το οποίο και μελοποίησαν με μια απλή μελωδία την οποία τραγούδησαν και ενορχήστρωσαν με κρουστά και φλογέρα. Επιλέχθηκε η Δ τάξη γιατί σε αυτή την τάξη είχαμε υποδεχθεί ένα από τα παιδιά τον Μαχμούτ. Ο Μαχμούτ με πολλή χαρά συμμετείχε σε όλη τη διαδικασία αν και δεν ήξερε καθόλου Ελληνικά μπόρεσε να συνεννοηθεί και να καταλάβει τι κάναμε, συμμετείχε ενεργά στην εκτέλεση του τραγουδιού παίζοντας κλάβες και κρατώντας τον ρυθμό και μέσα από τη μουσική επικοινώνησε με τους έλληνες συμμαθητές του και αισθάνθηκε ότι ανήκε σε μία ομάδα.
Μαζί με τη βοήθεια της Σχολικής Συμβούλου Μουσικής κ. Στέλλα Γεωργουλή που ήταν παρούσα σε όλα τα εργαστήρια και την παρουσία του κ. Μόσχου ο οποίος ηχογράφησε το τραγούδι στην τάξη μας πήραμε μέρος και στο 4ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Μαθητικού Ραδιοφώνου «Κάντο ν’ ακουστεί». Το τραγούδι ηχογραφήθηκε στα αγγλικά και βιντεοσκοπήθηκε για να πλαισιώσει ένα κομμάτι από το βίντεο που δημιουργήσαμε ως σχολείο στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράμματος και το οποίο παρουσιάστηκε στη τελευταία διακρατική συνάντηση των συμμετεχόντων σχολείων στη Λιθουανία.
Φεστιβάλ Μαθητικού
Ραδιοφώνου
Διαγωνισμό ραδιοφωνικού μηνύματος & τραγουδιού
“Κάν’ το ν’ ακουστεί 2017” με θέμα: “Η τέχνη της επικοινωνίας”
Στο πλαίσιο του μαθήματος της μουσικής το τμήμα Δ2 της τετάρτης τάξης του σχολείου μας , με τη δασκάλα τους κ. Φάσσαρη και τη μουσικό κ. Αδαμοπούλου συμμετείχε στον διαγωγνισμό “Κάντο ν΄ ακουστεί” του Φεστιβάλ Μαθητικού Ραδιοφώνου με θέμα:
“η τέχνη της επικοινωνίας”.
Οι μαθητές μας είχαν την ευκαιρία να γράψουν και να μελοποιήσουν ένα τραγουδάκι με θέμα την Αλληλεγγύη δουλεύοντας ομαδικά και δημιουργικά.
Η ηχογράφηση του τραγουδιού έγινε στην τάξη της μουσικής από τον κ. Φ. Μόσχο (υποψήφιο διδάκτωρα του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών).
Μπορείτε να ακούσετε και να ψηφίζετε το τραγουδάκι των παιδιών στη διεύθυνση: http://www.esrvote.tk
για το βραβείο ακροατών ESR.
Το φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί στο Ρέθυμνο Κρήτης, από 16 έως 18 Μαρτίου 2017!
Ένα μεγάλο μπράβο στους μαθητές μας για την υπέροχη αυτή δημιουργία τους!!!!
ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΣΤΟΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ
Ακούστε το τραγουδάκι τους και ψηφίστε!!!!!!
Μουσική και συναισθήματα
Η μουσική είναι η τέχνη των ήχων και είναι αναπόσπαστο μέρος της ζωής μας, αφού αποτελεί σημαντικό στοιχείο κάθε κουλτούρας και εξυπηρετεί διαφορετικές λειτουργίες της καθημερινότητας. Ως μια μοναδική μορφή μη λεκτικής επικοινωνίας, η μουσική έχει τη δύναμη να επιδρά στον τρόπο με το οποίο οι μαθητές και οι μαθήτριες αισθάνονται, σκέφτονται και δρουν και μπορεί να μεταδώσει ιδέες και συναισθήματα μέσα από επιλεγμένους ήχους και σύμβολα. Μία αγωγή που συνδυάζει την κίνηση με τον κόσμο των ήχων μπορεί να συμβάλει με τον καλύτερο τρόπο στην ανάπτυξη της ανθρώπινης υπόστασης. Για να υπάρξει η αισθητική ικανοποίηση και η ευαισθησία, η σχολική τάξη θα πρέπει να μεταμορφωθεί σε ένα εργαστήριο, στο οποίο οι μαθητές θα ανακαλύψουν τα μέσα με τα οποία η μουσική, αυτό το μοναδικό ηχητικό φαινόμενο, δημιουργείται και να προσπαθήσουν να εκφραστούν μέσα από αυτό. Τα παιδιά συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία ενεργά, μαθαίνουν μέσα από την πράξη και όχι μέσα από την απλή μίμηση του δασκάλου, ή μέσω της παθητικής ακρόασης των μουσικών στυλ. Συνεπώς, μαθαίνουν να σκέφτονται και να πράττουν ως μουσικοί, δημιουργώντας, διευθύνοντας, εκτελώντας, και συχνά εξερευνώντας το μουσικό ήχο και τις δυνατότητές του (Luvenia 1987).
Ένα δομημένο πρόγραμμα μουσικής αγωγής θα πρέπει:
- Να βοηθά το παιδί να αποκτήσει τις κατάλληλες μουσικές γνώσεις και δεξιότητες με τις κατάλληλες μεθόδους σύμφωνα με το στάδιο ανάπτυξης του παιδιού.
- Να προσφέρει ευκαιρίες στο παιδί για ποικιλία μουσικών αντιδράσεων μέσα από τις μουσικές δραστηριότητες.
- Να βοηθά το παιδί να αναπτύξει κατάλληλες στάσεις και συναισθηματικές αντιδράσεις απέναντι στη μουσική.
- Να προσφέρει ευκαιρίες για ατομικό πειραματισμό και εξερεύνηση των στοιχείων της μουσικής αλλά και για αλληλεπίδραση με άλλα παιδιά και ενήλικες (Σέργη1994, 1995).
Μουσικός αυτοσχεδιασμός και συναισθήματα
Οι στόχοι του συγκεκριμένου μαθήματος ήταν:
- Έκφραση συναισθήματος μέσα από τον μουσικό αυτοσχεδιασμό
- Κατανόηση και επεξεργασία μουσικών εννοιών, όπως ηχόχρωμα, ένταση ρυθμός τέμπο ρυθμικό σχήμα κτλ
- Συνεργασία και ανάπτυξη ομαδικού πνεύματος
- Προαγωγή συνεργατικής μάθησης
- Ανάπτυξη φαντασίας και δημιουργικότητας μέσα από τον μουσικό αυτοσχεδιασμό
Αρχικά συζητήσαμε με τα παιδιά πως αισθάνονται στην καθημερινότητά τους και ποια συναισθήματα τους είναι περισσότερο οικεία. Καταγράψαμε αρκετά στον πίνακα και δημιουργήσαμε 4 ομάδες από πέντε άτομα. Η κάθε μία ομάδα επέλεξε τρία διαφορετικά συναισθήματα που ήθελε να παρουσιάσει. Ζητήθηκε από κάθε ομάδα να δουλέψει, ώστε να παρουσιάσει με αυτοσχέδιους μουσικούς ήχους τα συναισθήματα που επέλεξε. Ορίστηκε αρχηγός της ομάδας, ο οποίος κατέγραφε τους ρόλους των μελών της ομάδας και τα βήματα που ακολουθήθηκαν, όπως ποια όργανα επιλέχθηκαν και πώς επιλέχθηκαν αυτά, έπειτα από συζήτηση για τον τρόπο παιξίματος ή το ηχόχρωμά τους ή το συνδυασμό των ρυθμικών σχημάτων, την αυξομείωση της έντασης ανάλογα με το συναίσθημα που είχαν να παρουσιάσουν. Ο χωρισμός των παιδιών σε ομάδες είχε ως στόχο να δουλέψουν μαζί παιδιά που στην καθημερινότητά τους δεν έκανανπολύ παρέα,ή κάποια παιδιά που ήταν έντονες αρχηγικές προσωπικότητες με κάποια παιδιά πιο ήπια στον χαρακτήρα.
Τα μουσικά παραδείγματα παρουσιάζονται στα παρακάτω βιντεάκια:
Αδαμοπούλου Μαρία Μουσικός 13ου Δ.Σ.Χαλανδρίου
Παρασκευή 13 Φεβρουαρίου 2015
Μία γεύση από το μάθημα της μουσικής……
Μουσικός: Λοιπόν, σήμερα παιδιά μου θα πούμε λίγα λόγια για τον Μότσαρτ…
Αργυρώ: Ποιος ήταν κυρία αυτός ο Μότσαρτ…
Μουσικός: Βόλφγκανγκ, Αμαντέους, Μότσαρτ… Αυστριακός κλασσικός μουσικός συνθέτης που γεννήθηκε το 1756 και πέθανε το 1791 σε ηλικία 36 χρονών στη Βιέννη, πολύ νέος για τα δεδομένα της εποχής του. Πρόλαβε και άφησε όμως ένα πολύ μεγάλο και σημαντικό μουσικό έργο. Ο Μότσαρτ ήταν αυτό που λέμε παιδί θαύμα…
Αντιγόνη: Δηλαδή κυρία;
Μουσικός: Παιδί θαύμα τον χαρακτηρίσανε, γιατί από την ηλικία των πέντε ετών έπαιζε βιολί και κλαβεσέν (το πιάνο της εποχής) και είχε αρχίσει να συνθέτει μουσική, χωρίς να ξέρει να γράφει και να διαβάζει…
Άγγελος: Φοβερό..
Βάλια: Πέντε χρονών;;; Νηπιαγωγάκι δηλαδή;;
Μουσικός: Ακριβώς, τρία χρόνια μικρότερός από εσάς και έγραφε μουσική. Και αυτή η ευκολία που είχε με τη μουσική δεν τον εγκατέλειψε ποτέ στη ζωή του. Θέλετε να παίξουμε μια πολύ γνωστή μελωδία του στην φλογέρα;;;
Όλοι: Ναι!!
Μουσικός: Πάμε λοιπόν φλογέρα στο πηγούνι και ξεκινάμε…
Ελένη: Μα αυτή η μελωδία κυρία κάτι μου θυμίζει..
Αβέρκιος: Είναι το «φεγγαράκι μου λαμπρό!»
Μουσικός: Πράγματι. Είναι οι 12 παραλλαγές πάνω στη μελωδία «Ah! vous dirais-je, Maman» που αποδίδονται στο Μότσαρτ.
Αντελάιντα: Τι σημαίνει παραλλαγή κυρία;;
Μουσικός: Ωραία ερώτηση. Θα σας το πω απλά για να το καταλάβετε. Παραλλαγή στη μουσική σημαίνει, όταν ακούμε ένα αγαπημένο μας τραγούδι, και στη συνέχεια το ακούμε λίγο διαφορετικό, όμως μπορούμε να αναγνωρίσουμε την αρχική του μελωδία… σαν ένα είδος διασκευής ας πούμε! Για πέστε μου όμως τι νιώθετε όταν ακούτε αυτή την όμορφη και απλή μελωδία;
Ελένη: Ηρεμία..
Κωνσταντίνος: εγώ νιώθω μοναξιά…
Αντιγόνη: Εμένα με χαλαρώνει
Αβέρκιος: Εγώ θέλω να κοιμηθώ…. με ηρεμεί….
Μουσικός: Πολύ ωραία αυτά που λέτε..πάμε τώρα να χωριστούμε σε ομάδες και πάρουμε όργανα. Κάθε ομάδα να δώσει στη μελωδία αυτή ένα άλλο χαρακτήρα. Η μία ομάδα θα την παρουσιάσει έτσι ώστε αν είχαμε στην τάξη ένα μωράκι να το κοιμίζαμε για τα καλά και η άλλη έτσι ώστε να σηκωθούμε όλοι και να χορέψουμε! Ξεκινάμε;;;
Όλοι: Ναι!!
Τα παιδιά επιλέξανε τα όργανα που θέλανε ύστερα από κουβέντα μεταξύ τους στις ομάδες. Η πρώτη ομάδα που θα μας παρουσίαζε μια ήρεμη παραλλαγή της μελωδίας επέλεξαν την γκρανκάσα την οποία έπαιζε ο Αβέρκιος, δύο ξύστρες που έπαιζαν η Ελένη και η Λαμπρινή, ένα ταμπουρίνο που έπαιζε η Αντιγόνη, το μπαστούνι της βροχής που έπαιζε ο Άγγελος και ο Μηνάς που έπαιζε τη μελωδία στη φλογέρα του. Η δεύτερη ομάδα επέλεξαν ένα ξυλόφωνο και ένα μεταλόφωνο που έπαιζαν η Ειρήνη και η Βάλια αντίστοιχα, τρία τουμπελέκια που έπαιζαν οι Αργυρώ, Άγγελος και Κωνσταντίνος, και η Αντελάιντα που έπαιζε τη μελωδία στη φλογέρα. Το αποτέλεσμα ήταν πολύ όμορφο και τα παιδιά το ευχαριστήθηκαν…. .και όσοι δεν ήσασταν εκεί και δεν ακούσατε τους μικρούς μουσικούς μας, μπορώ να πω ότι χάσατε!!!
Μπράβο παιδιά! Πολύ καλή δουλειά!
Η Μουσικός
Διαχειρίζομαι τα συναισθήματά μου (τάξη Ε)
Τα παιδιά έγραψαν το όνομά τους σε ένα χαρτί σε κάθετη μορφή καιπροσπάθησαν να βρουν λέξεις που τους χαρακτηρίζουν χρησιμοποιώντας τα γράμματα του ονόματός τους δημιουργώντας κατά κάποιον τρόπο τον ατομικό τους χάρτη. Για παράδειγμα:
Μοναδική
Απαραίτητη
Ρομαντική
Ιδεαλίστρια
Αγχωμένη
Στη συνέχεια αφού γράψαμε ο καθένας για τον εαυτό του μαζεψαμε τα χαρτιά και τα μοιράσαμε ξανά με τυχαία σειρά και ο καθένας έγραψε ή και συμπλήρωσε ότι πίστευε ότι ταίριαζε στον ατομικό χάρτη του παιδιου του οποίου το όνομα είχε μπροστά του, έχοντας όμως διαβάσει και αυτά που είχε γράψει το ίδιο το παιδί για τον εαυτό του. Στη συνέχεια ορίστηκαν ομάδες των δύο ατόμων όπου η κάθε ομάδα έπαιρνε τυχαία ένα χαρτί με τα καταγεγραμμένα χαρακτηριστικά των παιδιών από το ίδιο και από τους συμμαθητές τους. Με βάση αυτά που ήταν γραμμένα τα παιδιά συζήτησαν και κατέγραψαν κάποιες συμπεριφορές και πάνω σε αυτές προσπαθησαν να γράψουν μικρούς διαλόγους.
Παραδείγματα:
«η Χ. είναι καλή μου φίλη αλλά τώρα τελευταία αισθάνομαι ότι δεν μπορώ να την εμπιστευτώ..», «τη μισώ και νομίζω ότι με αγαπάει, ήταν καλή φίλη αλλά άλλαξε χαρακτήρα..» ή «θέλω να είναι φίλος μου γιατί πιστεύω ότι είναι καλός φίλος για μένα, αλλά τις τελευταίες μέρες δεν ασχολείται και πολύ μαζί μου..» ή για τον Χ. νιώθω λίγο εκνευρισμό αλλά και λίγο χαρά. Είναι εκνευριστικός γιατί δεν θέλει να ακούει κανέναν και χαρά γιατί κάποιες φορές είναι ήρεμος και καλός..» ή «Σπαστική διότι πάντα μου κάνει κερατάκια» ή «τον μισώ, δεν μου αρέσει να παίζω μαζί του» κ.α.
Με βάση τις παραπάνω προτάσεις που προέκυψαν από τον αρχικό χαρακτηρισμό του ονόματος, τα παιδιά της κάθε ομάδας δούλεψαν τους διαλόγους μεταξύ τους και τους παρουσίασαν στην τάξη με μια μικρή δραματοποίηση. Οι περισσότερες δραματοποιήσεις που έγιναν είχαν να κάνουν με συναισθήματα έντονα όπως, μίσος, εκνευρισμός, αναξιοπιστία, ψωροπερηφάνια και αδυναμία, αλλά και φιλία αγάπη στοργή.
Παραδείγματα παρατίθενται παρακάτω.
Δ: Πώς και είσαι τέτοια ώρα εδώ;
Μ: Ήρθα να κάνω ένα διάλειμμα από τα μαθήματά μου
Δ: Τα έκανες όλα τα μαθήματά σου;
Μ: Εσύ;
Δ: Εγώ τα έκανα όλα αλλά δεν κατάλαβα μια άσκηση στα μαθηματικά.
Μ: Μήπως θέλεις να σε βοηθήσω;
Δ: Ναι, σε ευχαριστώ φιλαράκι μου..
Άλλος διάλογος με έντονα στοιχεία θυμού και μεταμέλειας
Π.: Είσαι χαζός!
Ν: ΝΑΙ, είμαι χαζός, έχεις πρόβλημα;;;;
Π: Μεγάλο!
Ν: Λύσ’ το τότε!
Π: Θες να σε πλακώσω ε;
Ν: Εμένα μη μου κάνεις το μάγκα, γιατί μπορώ να σου δώσω μία και να πας στον άλλο κόσμο!
Π: Κάντο αν τολμάς!
Ν: Ναι, θα το κάνω αν συνεχίσεις να με προκαλείς…
Π: Κάντο λοιπόν, θέλω να σε δω να το κάνεις!!!
Ν: Εεεμμ…
Π: Γιατί στέκεσαι;;;; κάντο να τελειώνουμε!
Ν: Όχι…. δεν θέλω να το κάνω γιατί δεν είμαι κακό παιδί
Π: Εντάξει, με συγχωρείς τότε;;;
Ν: Ναι σε συγχωρώ…
Άλλος διάλογος
Δ: Θέλω να παίξουμε ένα τέλειο παιχνίδι.
Α: Εεεε, ξέρεις τώρα, συνέχεια τα παιχνίδια σου….
Δ: Ε! έχει κανείς άλλος καμιά καλύτερη ιδέα;;;
Α: Α! για να σου πω, εσύ δεν ακούς των άλλων τις ιδέες απλά τις απορρίπτεις…
Τα παιδιά συζήτησαν τα συναισθήματα που προέκυψαν από την δραματοποίηση και πρότειναν κάποιους τρόπους επίλυσης δύσκολών ή προβληματικών καταστάσεων που προέκυπταν μεταξύ τους.