Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες,
Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί από το Υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού. Με αφορμή αυτή τη σημαντική ημέρα, το σχολείο μας πραγματοποίησε δράσεις που ανέδειξαν τη σημασία της αποδοχής, της ενσυναίσθησης και της συνεργασίας μεταξύ των μαθητών.
Κάθε τάξη συμμετείχε με τον δικό της μοναδικό τρόπο, δημιουργώντας αφίσες, θεατρικά δρώμενα, ζωγραφιές, ομαδικές συζητήσεις και άλλες δημιουργικές δραστηριότητες, με στόχο την ενίσχυση του μηνύματος ότι το σχολείο είναι ένας χώρος όπου όλοι νιώθουν ασφαλείς και αποδεκτοί.
Σας παρουσιάζουμε τις δράσεις που υλοποιήθηκαν ανά τάξη, οι οποίες αποτελούν ένα δείγμα των δράσεων που λαμβάνουν χώρα κατά τη διάρκεια όλης της σχολικής χρονιάς, προκειμένου να καλλιεργήσουμε μια κουλτούρα σεβασμού και αλληλοστήριξης στη σχολική μας κοινότητα.
Α΄ τάξη:
Στο πλαίσιο της ευαισθητοποίησης και της δημιουργίας ενός σχολικού περιβάλλοντος βασισμένου στον σεβασμό, τη φιλία και την αποδοχή, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α’ τάξης συμμετείχαν σε μια ξεχωριστή δράση ενάντια στον σχολικό εκφοβισμό.
Με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών τους, τα παιδιά δημιούργησαν τις δικές τους επιγραφές, χρησιμοποιώντας γλωσσοπίεστρα, χαρτόνια και χρώματα. Με έμπνευση και δημιουργικότητα, έστειλαν το δικό τους δυνατό μήνυμα:
📢 STOP BULLYING
💙 DON’T BULLY… BE A FRIEND
Αφού ολοκλήρωσαν τις κατασκευές τους, οι μικροί μαθητές σήκωσαν τις επιγραφές τους ψηλά και φώναξαν δυνατά συνθήματα υπέρ της φιλίας και της καλοσύνης. Μέσα από αυτή τη δράση, εξέφρασαν τη θέλησή τους να είναι το σχολείο τους ένας χώρος ασφάλειας, αγάπης, κατανόησης και σεβασμού.
Τι Έμαθαν τα Παιδιά μέσα από τη Δράση:
🎨 Δημιούργησαν και διασκέδασαν, αναπτύσσοντας τη φαντασία τους.
💡 Συζήτησαν για τον σχολικό εκφοβισμό και έμαθαν πώς να τον αναγνωρίζουν.
💬 Κατάλαβαν ότι όλοι αξίζουν να νιώθουν ασφαλείς και αποδεκτοί στο σχολείο.
🤝 Έμαθαν ότι μπορούν να κάνουν τη διαφορά όταν υποστηρίζουν τους συμμαθητές τους.
Η δράση αυτή ενίσχυσε τη συνεργασία και την ενσυναίσθηση των μαθητών, ενώ τα μηνύματα που δημιούργησαν θα παραμείνουν ζωντανές υπενθυμίσεις για τη σημασία της ευγένειας και της αποδοχής στην καθημερινότητά τους.
Συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά για τη συμμετοχή και το όμορφο μήνυμά τους! Μαζί μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά!
#StopBullying #BeAFriend #ΣχολείοΜεΑγάπη #Α΄_Δημοτικού



Β΄ τάξη:
Αρχικά, οι μαθητές διάβασαν το βιβλίο της Μαρίας Ρουσσάκη «Ο Νταής του Σχολείου», το οποίο αφηγείται την ιστορία ενός παιδιού που πέφτει θύμα εκφοβισμού στο σχολικό λεωφορείο. Μέσα από την πλοκή, τα παιδιά κατανόησαν τις επιπτώσεις του εκφοβισμού και πώς οι ρόλοι του θύτη και του θύματος μπορούν να αλλάξουν.
Μετά την ανάγνωση του βιβλίου, έγινε συζήτηση για:
- Τα συναισθήματα που νιώθει το θύμα του εκφοβισμού (φόβος, λύπη, μοναξιά, ντροπή, απόγνωση).
- Τα συναισθήματα που νιώθει ο θύτης (θυμός, ανάγκη για έλεγχο, αλλά και ανασφάλεια).
- Πώς μπορούν οι παρατηρητές να βοηθήσουν.
Έπειτα, οι μαθητές έφτιαξαν φυλλάδια όπου κατέγραψαν και ζωγράφισαν τα συναισθήματα του θύτη και του θύματος. Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα, μπόρεσαν να εκφράσουν τις σκέψεις τους και να αναπτύξουν ενσυναίσθηση.
Στη συνέχεια, παρακολούθησαν το βίντεο «Μαθαίνουμε για το Μπούλινγκ» Τι είναι το μπούλινγκ; που δημιουργήθηκε από την Πέμπτη τάξη του 56ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών. Το βίντεο παρουσίαζε την έννοια του μπούλινγκ και εξηγούσε πώς διαφέρει από τις συνηθισμένες συγκρούσεις μεταξύ παιδιών.
Τέλος, οι μαθητές δημιούργησαν μια αφίσα με το σύνθημα:
«ΟΧΙ ΣΤΗ ΒΙΑ – ΝΑΙ ΣΤΗ ΦΙΛΙΑ»
Στην αφίσα, ζωγράφισαν λουλούδια, όπου κάθε πέταλο περιείχε έναν τρόπο αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού, όπως:
🌼 Να μιλήσω σε έναν ενήλικα.
🌼 Να στηρίξω το παιδί που δέχεται εκφοβισμό.
🌼 Να μη γελάω όταν βλέπω εκφοβισμό.
🌼 Να πω “Σταμάτα!” με αυτοπεποίθηση.
🌼 Να προτείνω μια ειρηνική λύση.
🌼 Να καλλιεργώ φιλίες και σεβασμό.
Στο τέλος, οι μαθητές συζήτησαν τρόπους με τους οποίους μπορούν να αντιμετωπίσουν τον εκφοβισμό στο σχολείο τους:
✅ Να μιλούν σε έναν δάσκαλο ή σε κάποιον ενήλικα.
✅ Να μην παραμένουν σιωπηλοί όταν βλέπουν εκφοβισμό.
✅ Να στηρίζουν τους συμμαθητές τους και να ενισχύουν τη φιλία στην τάξη.


Γ΄ τάξη:
Η δραστηριότητα των μαθητών της Γ΄ τάξης είχε ως στόχο να αναδείξει τη σημασία της αποδοχής, του σεβασμού και της ενότητας ως βασικών αξιών για τη δημιουργία ενός ασφαλούς σχολικού περιβάλλοντος.
Οι μαθητές, γεμάτοι ενθουσιασμό, δημιούργησαν συνθήματα ενάντια στον σχολικό εκφοβισμό. Αυτά τα συνθήματα τα έγραψαν πάνω σε μπαλόνια διαφόρων χρωμάτων, τα οποία συμβόλιζαν τη διαφορετικότητα, την ποικιλομορφία και την ισότητα μέσα στο σχολείο.
Αφού ολοκλήρωσαν τη δημιουργία των μηνυμάτων τους, οι μαθητές στάθηκαν σε κύκλο στην αυλή του σχολείου, δίνοντας έμφαση στην έννοια της ομαδικότητας και της αλληλεγγύης. Κρατώντας όλοι μαζί τα μπαλόνια τους, τα σήκωσαν ψηλά στον αέρα και φώναξαν δυνατά τα συνθήματά τους, στέλνοντας ένα ισχυρό μήνυμα ενάντια στη βία και στην αδιαφορία απέναντι σε τέτοια περιστατικά.
Στόχοι της δράσης:
- Να κατανοήσουν οι μαθητές ότι το σχολείο πρέπει να είναι ένας χώρος ασφάλειας και φιλίας.
- Να συνειδητοποιήσουν τη σημασία του σεβασμού και της αποδοχής της διαφορετικότητας.
- Να αντιληφθούν ότι η ομαδικότητα και η συνεργασία μπορούν να γίνουν ισχυρά όπλα απέναντι στον σχολικό εκφοβισμό.
- Να εκφράσουν τα συναισθήματά τους και να δημιουργήσουν ένα κοινό μήνυμα κατά της βίας.
Συμπεράσματα:
Η δράση αυτή δεν ήταν απλώς μια συμβολική κίνηση, αλλά μια ουσιαστική υπενθύμιση για τη σημασία του σεβασμού και της αλληλεγγύης. Οι μαθητές, μέσα από αυτή την εμπειρία, ένιωσαν ότι έχουν φωνή και δύναμη να αλλάξουν την πραγματικότητα γύρω τους.
Συζήτησαν για την αξία του να δείχνουν κατανόηση, αποδοχή και υποστήριξη στους συμμαθητές τους και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι όλοι μαζί μπορούν να δημιουργήσουν ένα καλύτερο σχολικό περιβάλλον, χωρίς φόβο, χωρίς βία, γεμάτο καλοσύνη και φιλία.
Η δράση έκλεισε με το συμβολικό μήνυμα πως όταν υψώνουμε τη φωνή μας ενάντια στον εκφοβισμό, μπορούμε να τον σταματήσουμε.

Δ΄ τάξη:
Για την προσέγγιση του θέματος του Ενδχολικού Εκφοβισμού, τα παιδιά παρακολούθησαν την ταινία Wonder («Το Θαύμα»), Trailer – The Wonder – Το Θαύμα η οποία μεταφέρει ισχυρά μηνύματα σχετικά με την αποδοχή, τη διαφορετικότητα και την καλοσύνη. Πιο συγκεκριμένα, αφηγείται την ιστορία του Όγκι, ενός παιδιού με σπάνια δυσμορφία στο πρόσωπο, που προσπαθεί να ενταχθεί σε ένα νέο σχολικό περιβάλλον. Μέσα από την ιστορία του Όγκι, οι μαθητές παρακολούθησαν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά που θεωρούνται «διαφορετικά», αλλά και την επίδραση της αποδοχής και της καλοσύνης.
Στόχοι της Δράσης:
- Να κατανοήσουν τα παιδιά την αξία της αποδοχής και της ανθρωπιάς.
- Να συνειδητοποιήσουν τις επιπτώσεις που έχει ο εκφοβισμός στην ψυχολογία των μαθητών.
- Να αναγνωρίσουν τη σημασία της οικογένειας και της αγάπης ως στηρίγματα στις δύσκολες στιγμές.
- Να μάθουν να αποδέχονται τους άλλους γι’ αυτό που είναι και να μη δίνουν σημασία σε αρνητικές απόψεις τρίτων.
Τα παιδιά συζήτησαν για τα συναισθήματα που τους προκάλεσε η ταινία, αναγνώρισαν τις συμπεριφορές εκφοβισμού που παρουσιάστηκαν και τις επιπτώσεις τους και εξέφρασαν απόψεις σχετικά με το πώς μπορούμε να στηρίζουμε τους συμμαθητές μας και να αποτρέπουμε καταστάσεις εκφοβισμού.
Στο τέλος της δραστηριότητας, οι μαθητές δημιούργησαν ένα κολάζ με ζωγραφιές και συνθήματα κατά του σχολικού εκφοβισμού. Οι εικόνες και τα μηνύματα που επέλεξαν εξέφραζαν αξίες όπως η φιλία, η καλοσύνη, η αποδοχή και η αλληλεγγύη.
Μέσα από αυτές τις δράσεις, τα παιδιά:
- Συνειδητοποίησαν ότι ο εκφοβισμός μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες στην ψυχολογία ενός μαθητή.
- Κατανόησαν τη σημασία της αυτοεκτίμησης και του να μην αφήνουν τις αρνητικές απόψεις των άλλων να τους επηρεάζουν.
- Έμαθαν ότι η διαφορετικότητα είναι κάτι που πρέπει να αγκαλιάζουμε και όχι να απορρίπτουμε.
- Αντιλήφθηκαν πως η καλοσύνη και η αποδοχή μπορούν να αλλάξουν τις ζωές των ανθρώπων προς το καλύτερο.
Ε΄ τάξη:
Η Ε’ τάξη του σχολείου μας ασχολήθηκε με το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού μέσα από μια βιωματική δραστηριότητα που βασίστηκε σε δύο διαφορετικές μελέτες περίπτωσης.
Στόχος ήταν να κατανοήσουν οι μαθητές τη σημασία της παρέμβασης των παρατηρητών-συμμαθητών σε περιστατικά εκφοβισμού, αλλά και να διερευνήσουν τα συναισθήματα όλων των εμπλεκόμενων πλευρών: του παιδιού που εκφοβίζεται, του παιδιού που εκφοβίζει και του περίγυρου που παρακολουθεί.
Οι μαθητές επεξεργάστηκαν δύο σενάρια σχολικού εκφοβισμού:
- Περίπτωση με αίσιο τέλος: Στο πρώτο σενάριο, οι παρατηρητές-συμμαθητές αντιλαμβάνονται το περιστατικό εκφοβισμού και αποφασίζουν να παρέμβουν. Ειδοποιούν την εκπαιδευτικό του τμήματος, η οποία παρεμβαίνει άμεσα και δυναμικά. Δεν περιορίζεται μόνο στο να σταματήσει το συμβάν, αλλά εφαρμόζει παρέμβαση τόσο στο παιδί που εκφοβίζει όσο και στο παιδί που εκφοβίζεται, ώστε να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους και να εξασφαλιστεί ότι η συμπεριφορά αυτή δεν θα επαναληφθεί. Το αποτέλεσμα είναι η διακοπή του εκφοβισμού και η δημιουργία ενός πιο ασφαλούς σχολικού περιβάλλοντος.
- Περίπτωση χωρίς παρέμβαση: Στο δεύτερο σενάριο, ούτε οι παρατηρητές ούτε το παιδί που εκφοβίζεται εκφράζουν άποψη για το περιστατικό. Δεν το επικοινωνούν με κανέναν, με αποτέλεσμα ο εκφοβισμός να συνεχίζεται..
Περιγραφή της δραστηριότητας:
Για να κατανοήσουν βαθύτερα οι μαθητές τις διαφορετικές πλευρές του εκφοβισμού, οργανώθηκε μια βιωματική δραστηριότητα. Οι μαθητές χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες, κάθε μία από τις οποίες ανέλαβε έναν διαφορετικό ρόλο στην ιστορία του εκφοβισμού.
Οι ρόλοι ανατέθηκαν τυχαία μέσω κλήρωσης και οι ομάδες έπρεπε να γράψουν μία σελίδα στο ημερολόγιό τους από τη σκοπιά του χαρακτήρα που εκπροσωπούσαν:
- Πρώτη ομάδα: Έγραψε μία σελίδα από το ημερολόγιο του παιδιού που εκφοβίζει. Κατέγραψαν τις σκέψεις και τα συναισθήματά του, προσπαθώντας να κατανοήσουν τι το ωθεί σε αυτή τη συμπεριφορά.
- Δεύτερη ομάδα: Έγραψε από την πλευρά του παιδιού που εκφοβίζεται, περιγράφοντας πώς νιώθει, τι σκέφτεται και τι θα ήθελε να συμβεί για να αλλάξει η κατάσταση.
- Τρίτη ομάδα: Έγραψε από τη σκοπιά των παρατηρητών-συμμαθητών. Κατέγραψαν τα συναισθήματά τους, τι πίστευαν για το περιστατικό και πώς αισθάνονταν όταν επέλεξαν να παρέμβουν ή όχι.
Η δραστηριότητα αυτή ήταν καθολικά ομαδική, ενίσχυσε τη συνεργασία μεταξύ των μαθητών και τους βοήθησε να μπουν στη θέση των διαφορετικών ρόλων.
Αφού ολοκληρώθηκε η συγγραφή, οι μαθητές διάβασαν τις σελίδες από τα ημερολόγιά τους στην τάξη. Ακολούθησε συζήτηση γύρω από τα συναισθήματα και τις σκέψεις που αποτυπώθηκαν στα κείμενα.
Έμφαση δόθηκε στα εξής σημεία:
- Η σημασία της παρέμβασης του περίγυρου: Συζητήθηκε πώς μια έγκαιρη και δυναμική παρέμβαση των παρατηρητών μπορεί να σταματήσει τον εκφοβισμό μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Οι μαθητές συνειδητοποίησαν ότι η σιωπή και η αδιαφορία ενισχύουν το πρόβλημα, ενώ η υποστήριξη μπορεί να αλλάξει ριζικά την κατάσταση.
- Το παιδί που εκφοβίζει έχει επίσης ανάγκη παρέμβασης και υποστήριξης: Αναλύθηκε η ψυχολογία του παιδιού που εκφοβίζει και επισημάνθηκε ότι πίσω από αυτή τη συμπεριφορά συχνά κρύβονται δυσφορικά συναισθήματα, ανασφάλεια ή ανάγκη για αποδοχή. Συζητήθηκε ότι το παιδί αυτό χρειάζεται καθοδήγηση, ώστε να μάθει να διαχειρίζεται τα συναισθήματά του με πιο υγιείς τρόπους.
- Η συναισθηματική κατάσταση του παιδιού που εκφοβίζεται: Οι μαθητές ανέφεραν ότι μέσα από τη δραστηριότητα κατανόησαν καλύτερα πόσο δύσκολο είναι για ένα παιδί που δέχεται εκφοβισμό να ζητήσει βοήθεια και πόσο σημαντικό είναι να υπάρχει ένα περιβάλλον εμπιστοσύνης στο σχολείο.
Συμπεράσματα:
Η δραστηριότητα αυτή είχε ισχυρό αντίκτυπο στους μαθητές, καθώς τους βοήθησε να κατανοήσουν το υπόβαθρο των διαφορετικών ρόλων στον σχολικό εκφοβισμό και να αποκτήσουν ενσυναίσθηση.
- Οι μαθητές συνειδητοποίησαν ότι ο σχολικός εκφοβισμός δεν αφορά μόνο το παιδί που εκφοβίζεται και το παιδί που εκφοβίζει, αλλά και τον περίγυρο, ο οποίος μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την έκβαση του περιστατικού.
- Έμαθαν ότι είναι ευθύνη όλων να μιλούν και να παρεμβαίνουν όταν βλέπουν εκφοβισμό.
- Ανέπτυξαν βαθύτερη κατανόηση των συναισθημάτων που βιώνουν τα εμπλεκόμενα παιδιά, γεγονός που μπορεί να τους κάνει πιο ευαισθητοποιημένους και ενεργούς στο μέλλον.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το περσινό τμήμα του Ε΄2 ασχολήθηκε με την νοηματική επεξεργασία του βιβλίου «Μίλα, μη φοβάσαι», ένα βιβλίο που θίγει το σοβαρό ζήτημα του σχολικού εκφοβισμού μέσα από τρεις ξεχωριστές ιστορίες.
Το «Μίλα, μη φοβάσαι» είναι ένα βιβλίο που δεν εστιάζει μόνο στα συναισθήματα του παιδιού που δέχεται εκφοβισμό, αλλά αναδεικνύει και τη δυσάρεστη θέση του παιδιού που εκφοβίζει και την ανάγκη του για φροντίδα. Παράλληλα, τονίζει τον κομβικό ρόλο του περίγυρου, δηλαδή των παιδιών που παρακολουθούν το φαινόμενο, αλλά συχνά διστάζουν να παρέμβουν. Το βιβλίο προσπαθεί να δείξει ότι ο εκφοβισμός δεν είναι προσωπική υπόθεση – η αντίδραση του κοινωνικού συνόλου μπορεί να τον σταματήσει.
Οι συγγραφείς του βιβλίου, Τασάκου Τζέμη, Δικαίου Ελένη και Ηλιόπουλος Βαγγέλης, μέσα από τις τρεις ιστορίες τους, προσεγγίζουν διαφορετικές μορφές σχολικού εκφοβισμού, δίνοντας φωνή όχι μόνο στο παιδί που εκφοβίζεται, αλλά και σε εκείνο που εκφοβίζει και σε όσους βρίσκονται γύρω τους.
Η Διαδικασία Επεξεργασίας του Βιβλίου:
Στο πλαίσιο του μαθήματος της Γλώσσας, οι μαθητές χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες, κάθε μία από τις οποίες ανέλαβε την επεξεργασία μίας από τις τρεις ιστορίες του βιβλίου.
🔹 Βήμα 1: Περίληψη της Ιστορίας
Κάθε ομάδα διάβασε προσεκτικά την ιστορία που της ανατέθηκε και στη συνέχεια έγραψε την περίληψή της ομαδοσυνεργατικά, αναδεικνύοντας τα βασικά γεγονότα, τους χαρακτήρες και τα συναισθήματά τους.
🎨 Βήμα 2: Εικονογράφηση
Αφού κατανόησαν πλήρως την ιστορία, οι μαθητές ανέλαβαν να δημιουργήσουν τις δικές τους εικόνες για να την αποδώσουν οπτικά. Με χρώματα και φαντασία, αποτύπωσαν τις σκηνές που τους εντυπωσίασαν περισσότερο, δίνοντας έμφαση στις συναισθηματικές εκφράσεις των ηρώων.
🎙️ Βήμα 3: Ηχογράφηση
Το τελευταίο στάδιο της επεξεργασίας ήταν η ηχογράφηση της ιστορίας. Οι μαθητές ανέλαβαν ρόλους και απέδωσαν με τη φωνή τους τα γεγονότα, δίνοντας έμφαση στον τόνο, στο συναίσθημα και στην αλληλεπίδραση μεταξύ των χαρακτήρων.
✍️ Βήμα 4: Δημιουργία Συνθημάτων Κατά του Σχολικού Εκφοβισμού
Στο τέλος της δράσης, οι μαθητές δημιούργησαν συνθήματα με στόχο να ευαισθητοποιήσουν τους συμμαθητές τους και να ενισχύσουν τη σημασία της παρέμβασης και της αποτροπής του εκφοβισμού. Τα συνθήματα χωρίστηκαν σε τρεις κατηγορίες:
1️⃣ Τι είναι ο σχολικός εκφοβισμός
2️⃣ Τι πρέπει να κάνει το παιδί που εκφοβίζεται
3️⃣ Τι πρέπει να κάνει ο περίγυρος
Αποτελέσματα και Συμπεράσματα
Η δραστηριότητα αυτή βοήθησε τους μαθητές να κατανοήσουν βαθύτερα τον σχολικό εκφοβισμό και να συνειδητοποιήσουν ότι το να μιλούν και να αντιδρούν είναι το πιο σημαντικό βήμα για να τον σταματήσουν.
✔ Έμαθαν ότι η σιωπή ενισχύει τον εκφοβισμό, ενώ η αλληλεγγύη μπορεί να τον σταματήσει.
✔ Ανέπτυξαν ενσυναίσθηση, αναγνωρίζοντας ότι το παιδί που εκφοβίζει βρίσκεται και το ίδιο σε μια δύσκολη κατάσταση και χρειάζεται βοήθεια.
✔ Συνειδητοποίησαν ότι έχουν τη δύναμη να προστατεύσουν τους φίλους τους, να στηρίξουν το παιδί που εκφοβίζεται και να συμβάλουν στη δημιουργία ενός ασφαλούς σχολικού περιβάλλοντος.
Η επεξεργασία του βιβλίου «Μίλα, μη φοβάσαι» ήταν μια βιωματική εμπειρία που ανέδειξε τη σημασία του διαλόγου, της κατανόησης και της δράσης.
📌 Μιλώντας και αναλαμβάνοντας δράση, μπορούμε όλοι να κάνουμε τη διαφορά!
#StopBullying #SpeakUp #ΜίλαΜηΦοβάσαι #Ενσυναίσθηση #ΔύναμηΤουΠερίγυρου
Απολαύστε τη δουλειά των μαθητών, στο παρακάτω βίντεο!
▶️ Μίλα, μη φοβάσαι_Ε2
Στ΄ τάξη:
Στο πλαίσιο της ευαισθητοποίησης για τον σχολικό εκφοβισμό, οι μαθητές της Στ’ Δημοτικού προσέγγισαν το θέμα μέσα από τη λογοτεχνία και τη βιωματική μάθηση.
Αρχικά, οι μαθητές διάβασαν δύο κείμενα από το Ανθολόγιο λογοτεχνικών κειμένων:
📖 «Ένα σακί μαλλιά» του Παντελή Καλιοτσού
📖 «Η Αστραδένη στο νέο σχολείο της» της Ευγενίας Φακίνου
Στη συνέχεια, οι μαθητές:
- Σύγκριναν τις συμπεριφορές των παιδιών στα δύο κείμενα.
- Σχολίασαν τις στάσεις των χαρακτήρων και αναγνώρισαν ποια στοιχεία σχετίζονται με τον εκφοβισμό.
- Συνειδητοποίησαν τι είναι ο εκφοβισμός και ποιες είναι οι αντίθετες συμπεριφορές του.
Πώς υλοποιήθηκε η δράση:
Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες και συμμετείχαν σε μια βιωματική άσκηση ρόλων.
- Κάθε ομάδα άλλαξε ρόλους και έγραψε φράσεις που υποδηλώνουν εκφοβισμό και το αντίθετό τους.
- Οι φράσεις κολλήθηκαν σε δύο μεγάλα χαρτόνια:
- Στο ένα, οι μαθητές έγραψαν φράσεις που σχετίζονται με τον εκφοβισμό.
- Στο άλλο, έγραψαν φράσεις που προάγουν τη φιλία, τη συνεργασία και την αποδοχή.
Αποτελέσματα της Δραστηριότητας:
✅ Οι μαθητές συνειδητοποίησαν τι είναι ο εκφοβισμός και ποιες είναι οι αντίθετες συμπεριφορές του.
✅ Έμαθαν ότι ο εκφοβισμός μπορεί να σταματήσει αν ο περίγυρος αντιδράσει και δείξει αλληλεγγύη.
✅ Κατανόησαν ότι η δύναμη των λέξεων μπορεί είτε να πληγώσει είτε να προσφέρει στήριξη και αποδοχή.
Η δράση αυτή, μέσα από τη σύνδεση της λογοτεχνίας με τη βιωματική μάθηση, βοήθησε τους μαθητές να δουν τον σχολικό εκφοβισμό μέσα από διαφορετικές οπτικές και να κατανοήσουν τη σημασία της ευγένειας, της συνεργασίας και της παρέμβασης όταν παρατηρούν αρνητικές συμπεριφορές.

ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΥΛΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ ΣΤΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ:
Στο πλαίσιο του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων της Γ’ τάξης, υπό την καθοδήγηση της κας Ντουβέλη Ντίνας, οι μαθητές συμμετείχαν σε μια ξεχωριστή δράση, βασισμένη στο παραμύθι «Στον μπαμπά μου θα το πω!».
Η δραστηριότητα ξεκίνησε με την ανάγνωση του παραμυθιού, το οποίο θίγει το θέμα της εμπιστοσύνης, της επικοινωνίας και της ασφάλειας που νιώθει ένα παιδί όταν έχει κάποιον να μοιραστεί τις σκέψεις και τους προβληματισμούς του. Το βιβλίο βοήθησε τα παιδιά να κατανοήσουν τη σημασία του να εκφράζουν τα συναισθήματά τους και να ζητούν βοήθεια όταν τη χρειάζονται.
Αφού ολοκληρώθηκε η ανάγνωση, οι μαθητές δημιούργησαν ζωγραφιές εμπνευσμένες από την ιστορία. Μέσα από τις εικόνες που σχεδίασαν, αποτύπωσαν τις σκηνές και τα συναισθήματα του ήρωα του βιβλίου, εκφράζοντας έτσι τη δική τους οπτική για το μήνυμα της ιστορίας.
Στόχοι της Δραστηριότητας:
- Να κατανοήσουν τα παιδιά τη σημασία της εμπιστοσύνης και της επικοινωνίας με τους ενήλικες όταν νιώθουν φόβο, ανασφάλεια ή αντιμετωπίζουν δυσκολίες.
- Να αναπτύξουν ενσυναίσθηση προς τα συναισθήματα των άλλων και να αναγνωρίζουν τη σημασία της συναισθηματικής ασφάλειας.
- Να εκφράσουν δημιουργικά τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους μέσα από τη ζωγραφική.
Συμπεράσματα:
Η δραστηριότητα βοήθησε τα παιδιά να κατανοήσουν καλύτερα τη σημασία της επικοινωνίας και της έκφρασης των συναισθημάτων τους. Η δημιουργικότητα που έδειξαν μέσα από τις ζωγραφιές τους ανέδειξε τις σκέψεις τους για το βιβλίο και το μήνυμα που τους άφησε.
Η δράση ολοκληρώθηκε με συζήτηση, όπου τα παιδιά μοιράστηκαν τις ζωγραφιές τους και ανέφεραν τι τα έκανε να νιώσουν η ιστορία και ο ήρωας του παραμυθιού. Το βασικό συμπέρασμα που βγήκε ήταν ότι είναι πολύ σημαντικό να μιλάμε όταν κάτι μας προβληματίζει και να ζητάμε βοήθεια από ανθρώπους που μας αγαπούν και μας στηρίζουν.

Στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και του μαθήματος ΤΠΕ, με την καθοδήγηση της κας Καλλιόπης Κρητικού (ΠΕ 86, Εκπαιδευτικός ΤΠΕ), οι μαθητές των τάξεων Δ΄, Γ1, Ε1 και Ε2 συμμετείχαν σε δημιουργικές δραστηριότητες με στόχο την ευαισθητοποίηση απέναντι στον σχολικό εκφοβισμό (bullying).
Οι μαθητές της Δ’ τάξης δημιούργησαν δυνατά συνθήματα ενάντια στη βία και τον εκφοβισμό, αναδεικνύοντας τις αξίες της φιλίας, της κατανόησης και της αγάπης. Μέσα από τη συνεργασία, σκέφτηκαν και διαμόρφωσαν μηνύματα που αντανακλούν την ανάγκη για ένα σχολείο χωρίς φόβο, γεμάτο χαρά και σεβασμό.
Μερικά από τα συνθήματα που έγραψαν οι μαθητές:
- «Όχι στη βία, ναι στη φιλία»
- «Δεν θέλουμε τον φόβο, θέλουμε αγκαλιές»
- «Όχι στον εκφοβισμό, κανένας δεν είναι διαφορετικός»
- «Όχι καβγάς και βία, θέλουμε παιχνίδι και ηρεμία»
- «Όχι εκβιασμός και κακές λέξεις, κάνουν τα παιδιά λυπημένα»
Τα συνθήματα αυτά αποτέλεσαν μήνυμα ενότητας και έδειξαν τη στάση των παιδιών απέναντι στον σχολικό εκφοβισμό, τονίζοντας ότι η αποδοχή και η καλοσύνη είναι οι καλύτερες λύσεις.
Οι μαθητές των τμημάτων Γ1, Ε1 και Ε2 ανέπτυξαν τη δημιουργικότητά τους συνθέτοντας τραγουδάκια και ποιήματα με ομοιοκαταληξία σχετικά με τον σχολικό εκφοβισμό.
- Κάθε ομάδα δημιούργησε τους δικούς της στίχους, μέσα από τους οποίους ανέδειξε τη σημασία της φιλίας, της καλοσύνης και της αλληλεγγύης.
- Τα παιδιά δούλεψαν συνεργατικά, χρησιμοποιώντας τη φαντασία τους για να μεταφέρουν μηνύματα με εύκολο, ρυθμικό και διασκεδαστικό τρόπο.
- Οι στίχοι διαβάστηκαν στην τάξη και αποτέλεσαν αφορμή για συζήτηση σχετικά με τον ρόλο της θετικής στάσης στη διαμόρφωση ενός σχολικού περιβάλλοντος όπου όλα τα παιδιά νιώθουν ασφαλή και αποδεκτά.
Στόχοι των Δραστηριοτήτων
- Να ενισχύσουν οι μαθητές τη συνειδητοποίηση του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού.
- Να κατανοήσουν τη σημασία της παρέμβασης και της αλληλεγγύης.
- Να εκφράσουν δημιουργικά και συνεργατικά τα συναισθήματα και τις σκέψεις τους.
- Να αναπτύξουν τη συναισθηματική νοημοσύνη και την ενσυναίσθηση απέναντι σε συμμαθητές που μπορεί να βιώνουν δύσκολες καταστάσεις.
Δ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΝΘΗΜΑΤΑ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ

Θερμές ευχαριστίες σε όλους τους εκπαιδευτικούς της σχολικής μας μονάδας, που με αγάπη και αφοσίωση καθοδήγησαν τα παιδιά σε αυτή την ουσιαστική μαθησιακή εμπειρία. Μέσα από τη συνεργασία και τη δημιουργικότητα, καταφέραμε να στείλουμε ένα ισχυρό μήνυμα:
📢 Μιλάμε, δε φοβόμαστε!
📢 Όλοι μαζί ενωμένοι, βάζουμε τέλος στον εκφοβισμό!
Με τη δύναμη της γνώσης και της ενσυναίσθησης, μπορούμε να κάνουμε το σχολείο μας ένα περιβάλλον αγάπης, ασφάλειας και σεβασμού για όλους! 💙
Εκ της Διευθύνσεως