Σχέδιο δράσης 12ου Νηπιαγωγείου Χίου
Σχολική χρονιά 2022 – 2023
Τίτλος: Οργανωμένη Στοχοθεσία για αποτελεσματικότερη Διδασκαλία
1ο πεδίο: Παιδαγωγική και Μαθησιακή Λειτουργία
Άξονας 3: Σχέσεις μεταξύ μαθητών – μαθητριών
Τίτλος: «Μαζί μπορούμε καλύτερα»
( ενδεικτικές δραστηριότητες από την υλοποίηση της δράσης )
ελάτε να γνωριστούμε με αφορμή …
τι άλλο ???
μα με μια Τελεία !!!
- Η τελεία στο στόχο !!!
η Λία, γέμισε την τάξη μας με χρωματιστές,
απαλές και χνουδωτές τελείες …
διάλεξε την αγαπημένη σου “τελεία”,
στόχευσε, φώναξε δυνατά το όνομά σου
και γέμισε με τελείες την διάφανη τελεία μας !!!
- Αλυσίδα με τελείες !!!
ποιο είναι το αγαπημένο χρώμα σου …
διάλεξε την τελεία που σου ταιριάζει
και αναζήτησε όποιον έχει την ίδια τελεία….
δημιούργησε μια αλυσίδα από ίδιες τελείες ….
μην ξεχάσεις όμως πρώτα να συστηθείς μετά μουσικής !!!
3. Πέρνα μέσα από την τελεία !!!
μπαίνουμε στη σειρά …
οι βοηθοί της τελείας κρατάνε την τελεία , χωρίς χρώμα …
κάθε παιδί περνάει μέσα από την τελεία
λέγοντας με διάφορους τρόπους το όνομά του …
δηλαδή δυνατά, χαμηλόφωνα, τραγουδιστά …κλπ
- Ο χορός της άδειας τελείας !!!
ας αρχίσουν οι κυκλωτικοί χοροί ….
κάνε την τελεία να χορέψει χωρίς να αφήσεις τα χέρια σου …
( ενδεικτικές δραστηριότητες δεσίματος ομάδας, διαχείρισης και έκφρασης συναισθημάτων, συνεργασίας και αποφυγής αποκλεισμού ή περιθωριοποίησης κάποιου ή κάποιων από τα μέλη της ομάδας )
«Ας γνωριστούμε παίζοντας»
Δραστηριότητα 1η :
«Αισθητικοκινητική δράση –χρήση σώματος για ζέσταμα» Πρόκειται για κινητική δραστηριότητα με ελεύθερη κίνηση για απελευθέρωση του σώματος και της σκέψης.
Δραστηριότητα 2η :
«Αισθητικοκινητική δράση –χρήση σώματος ως εκφραστικό μέσο» Πρόκειται για κινητική δραστηριότητα με αξιοποίηση παιχνιδιών Α΄ φάσης Θεατρικού Παιχνιδιού και ταυτόχρονη αξιοποίηση παιχνιδιών συνεργασίας.
Δραστηριότητα 3η :
«Πάρε τη θέση του άλλου αλλά μην πεις κουβέντα!»
«Φτιάχνουμε τους κανόνες της ομάδας μας»
(προσαρμοσμένοι στις ανάγκες της Λίας …)
“Συμβόλαιο ομάδας”
επιδιώκεται η δημιουργία κανόνων εύρυθμης λειτουργίας της ομάδας,
αναγνώριση θετικών χαρακτηριστικών και δεξιότητες που έχει ο εαυτός μας και ο άλλος καθώς και η ανεκτικότητα απέναντι στον άλλον.
1η Δραστηριότητα: «Συμβόλαιο της ομάδας»
πρόκειται για δραστηριότητα στην Ολομέλεια με συζήτηση και κολλάζ
όπου θα καταγραφούν οι κανόνες εύρυθμης λειτουργίας της Ομάδας.
στην Ολομέλεια συζητάμε τους κανόνες καλής λειτουργίας της ομάδας μας.
κάνουμε μία συζήτηση με τη μορφή ιδεοθυελλας (brainstorming)
και ζητάμε από τα παιδιά να προτείνουν κανόνες….
το συμβόλαιο, υπογράφεται !!
διαχωρίζουμε τις σωστές και λάθος συμπεριφορές
με “βάση” την χαρούμενη και λυπημένη τελεία …
στη συνέχεια κάθε παιδί αποφασίζει με ποιον κανόνα θα ασχοληθεί
και τους ζητούμε να σχεδιάσουν τον κανόνα που έχουν επιλέξει
φροντίζοντας να καλυφθούν και να σχεδιαστούν όλοι οι κανόνες
που έχουν συζητηθεί και συμφωνηθεί στην ολομέλεια….
οι κανόνες τοποθετούνται στο ταμπλό της τάξης
για κάθε πρόσφορη ανάγνωση ….
2η Δραστηριότητα:
«Χαρίζω στον εαυτό μου και στον άλλον κάτι θετικό»
«όταν συναντώ κάποιον του λέω κάτι θετικό/όμορφο που έχω και μου αρέσει στον εαυτόν μου».
«όταν συναντώ κάποιον του λέω κάτι θετικό/όμορφο που καταφέρνω» ,
χαιρετώ αυτόν που έχω δίπλα μου με μια ευγενική κίνηση και του χαρίζω μια φράση,
«Σε εσένα μου αρέσει………..»
«ανίχνευση αρχικών ιδεών»
Επιδιώκεται η ανίχνευση αρχικών ιδεών των παιδιών για την έννοια της συνεργασίας και καταγραφή αυτών από τη νηπιαγωγό ατομικά
1η δραστηριότητα: “η αρχική μου ιδέα …!”
Πρόκειται για δραστηριότητα κινητικής συγκέντρωσης με ατομικό ιχνογράφημα και συνέντευξη “στο αυτί ”
«ικανότητες επικοινωνίας»
Όλες οι δραστηριότητες αυτού του στόχου περιέχουν συνεργασία σε δυο επίπεδα: ανά ζεύγη και σε μικρές υποομάδες.
Δραστηριότητα 1η : «Καλωσορίζοντας τους εξωγήινους! »
Πρόκειται για δραστηριότητα συνεργασίας ανά ζεύγη. Ελεύθεροι αυτοσχεδιασμοί και τεχνικές θεάτρου.
Αυτό-αξιολόγηση μαθητών/-τριών σε Ολομέλεια
Δραστηριότητα 2η : «Και οι γάτες είχαν τη δική τους ιστορία!»
Πρόκειται για δραστηριότητα συνεργασίας ανά ζεύγη. Ελεύθεροι αυτοσχεδιασμοί και τεχνικές θεάτρου.
Αυτό-αξιολόγηση μαθητών/-τριών σε Ολομέλεια.
«συνεργασία σε ομάδες»
1η Δραστηριότητα :
«Βοήθησε την μπάλα να φτάσει στον προορισμό της»
Πρόκειται για κινητική δραστηριότητα και δραστηριότητα συνεργασίας σε ομάδες
Προτείνονται εναλλακτικές ιδέες για διαβαθμισμένο επίπεδο δυσκολίας συνεργασίας.
2η Δραστηριότητα :
«Ποιος δράκος θα χορέψει καλύτερα;»
Πρόκειται για κινητική δραστηριότητα και δραστηριότητα συνεργασίας σε ομάδες
«Ενσυναίσθηση – Επίλυση συγκρούσεων»
1η Δραστηριότητα : «Υπάρχει και άλλος τρόπος;»
πρόκειται για δραστηριότητα συζήτησης στην Ολομέλεια
με αφορμή ένα Φύλλο Εργασίας με τις Ρουτίνες Σκέψης.
να εμπλακούν τα παιδιά σε δραστηριότητες υποθετικών πραγματικών καταστάσεων που περιέχουν προβλήματα διαφωνιών η συγκρούσεων να προσπαθήσουν να καταλάβουν, να κατανοήσουν τους άλλους και να συνεργαστούν ώστε να βρουν τρόπους να επιλύσουν τις συγκρούσεις.
2η δραστηριότητα : «Πώς μπορεί να γίνει καλύτερα;»
«Η τελική μου ιδέα… ‘στο αυτί’»!
επιδιώκεται η αποτύπωση των τελικών ιδεών των παιδιών για την έννοια της συνεργασίας και αντιπαραβολή των αρχικών και τελικών ιδεών των παιδιών.
1η Δραστηριότητα : « Τι γίνεται μετά;»
πρόκειται για δραστηριότητα σύνθεσης ιστορίας με συνεργασία ομάδας….
Δραστηριότητα 2η : «Φτιάξτε σε ομάδες το παραμύθι»
πρόκειται για δραστηριότητα εικονογράφησης της ιστορίας σε υποομάδες….
Δραστηριότητα 3η : «Η τελική μου ιδέα… ‘στο αυτί’!»
πρόκειται για δραστηριότητα κινητική συγκέντρωσης
με ατομικό ιχνογράφημα και συνέντευξη «στο αυτί»!
Α. Ερωτηματολόγιο που απευθύνεται προς τους γονείς των μαθητών
Σας παρακαλούμε να συμπληρώσετε ανώνυμα αυτό το ερωτηματολόγιο και να το ρίξετε στο ειδικό κουτί που έχει τοποθετηθεί στην είσοδο του νηπιαγωγείου. Κάθε οικογένεια συμπληρώνει ένα ερωτηματολόγιο. Οι απόψεις σας είναι σημαντικές για να βελτιώσουμε τη δουλειά μας και να οργανώσουμε καλύτερα το σχολείο μας. Σε κάθε ερώτηση απαντήστε με ένα Ναι ή ένα Όχι.
Το νηπιαγωγείο
Νομίζετε ότι το νηπιαγωγείο του παιδιού σας:
- έχει καλή υλικοτεχνική υποδομή
…………………………………………….
- έχει τον απαραίτητο εξοπλισμό
………………………………………………
- είναι καλά οργανωμένο
……………………………………………………….
- υπάρχει καλό κλίμα μεταξύ εκπαιδευτικών και γονιών
…………………………………………………
- υπάρχει καλό κλίμα μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών
…………………………………………………
- έχει καλούς εκπαιδευτικούς
………………………………………………….
- παρέχει ποιοτικό εκπαιδευτικό έργο
……………………………………………………
- εκπαιδεύει σωστά τα παιδιά
………………………………………………..
Η σχέση μεταξύ των μαθητών
- Το παιδί σας αισθάνεται καλά με τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές του
………………………………………………………………………………….
- Είναι αποδεκτό στην τάξη του από τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές του
…………………………………………………………………………………………..
- Το κλίμα μεταξύ των μαθητών είναι ευχάριστο
…………………………………………………………………………………………..
- Γυρίζει χαρούμενο από το σχολείο
…………………………………………………………………………………………..
Οι εκπαιδευτικοί
- Το παιδί σας έχει καλή σχέση με τις νηπιαγωγούς του
……………………………………………………………………………………..
- Το παιδί σας εμπιστεύεται τις νηπιαγωγούς του
………………………………………………………………………………………
- Το παιδί σας έχει το θάρρος να του κάνει ερωτήσεις στο μάθημα
………………………………………………………………………………………………………………..
- Οι νηπιαγωγοί κατανοούν τις ανάγκες του παιδιού σας
………………………………………………………………………………………
- Αποδέχεστε τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις των νηπιαγωγών
………………………………………………………………………………………
Η διεύθυνση του νηπιαγωγείου
- Έχετε συχνή επικοινωνία με την προϊσταμένη του νηπιαγωγείου
………………………………………………………………………………………
- Είναι η στάση της απέναντι στους γονείς ενδεδειγμένη και διευκολυντική
………………………………………………………………………………………..
- Σας εμπνέει εμπιστοσύνη
………………………………………………………………………………………
- Νομίζετε ότι διοικεί σωστά το σχολείο
………………………………………………………………………………………….
Ζητήματα της οργάνωσης του σχολείου που θα θέλατε να βελτιωθούν
………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………
Β. Ερωτηματολόγιο ατομικής συνέντευξης προς τους γονείς μαθητών προσχολικής ηλικίας για τη διερεύνηση του δείκτη που αφορά στις σχέσεις τους με το σχολείο
Όνομα παιδιού: ………………………………………………………
Όνομα γονέα: …………………………………………………………
Ημερομηνία: ………………………………………………………….
- Τι σημαίνει για σας καλή συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς;
- Πόσο εύκολο σάς είναι να επικοινωνήσετε με τους εκπαιδευτικούς; Τι νομίζετε ότι διευκολύνει και τι δυσχεραίνει την επικοινωνία;
- Νιώθετε ικανοποίηση όσον αφορά στην ενημέρωση που έχετε για την πρόοδο του παιδιού σας στο σχολείο;
- Τι επιπλέον βοήθεια θα θέλατε από τους εκπαιδευτικούς σε σχέση με το παιδί σας;
- Τι νομίζετε ότι λειτουργεί καλά στο νηπιαγωγείο; Τι νομίζετε ότι δε λειτουργεί καλά;
- Ποιο νομίζετε ότι είναι το μεγαλύτερο όφελος του παιδιού σας από το νηπιαγωγείο;
7. Σας βοήθησε η συνεργασία σας με το νηπιαγωγείο ως γονέα;
- Νομίζετε ότι η συνεργασία σας με το νηπιαγωγείο βοήθησε το παιδί σας;
- Νιώθετε άνετα και φιλικά όταν επισκέπτεστε το νηπιαγωγείο;
- Είστε ικανοποιημένοι από τη συνεργασία που έχετε με το νηπιαγωγείο;
- Τι νομίζετε ότι θα μπορούσε να βελτιωθεί;
Γ. Ερωτηματολόγιο για τα νήπια που απαντήθηκε στο τέλος του σχεδίου δράσης
- Γιατί έρχεσαι στο νηπιαγωγείο;
- Τι σου αρέσει περισσότερο στο νηπιαγωγείο;
- Ποιο μέρος του νηπιαγωγείου δε σου αρέσει;
- Τι σου φαίνεται δύσκολο στο νηπιαγωγείο;
- Με ποιους θέλεις να παίζεις περισσότερο;
- Ποιοι δεν είναι οι αγαπημένοι σου;
- Ποια ήταν η καλύτερή σου μέρα στο νηπιαγωγείο;
- Ποια ήταν η χειρότερή σου μέρα στο νηπιαγωγείο;
- Υπάρχει κάποιος ή κάτι που σε στενοχωρεί στο νηπιαγωγείο;
- Ποιο είναι το αγαπημένο σου μέρος στο νηπιαγωγείο;
- Τι θα ήθελες να αλλάξεις στο νηπιαγωγείο;