ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ – θεματικός άξονας “ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ” Θέμα: “Οικολογική Συνείδηση” Τίτλος : «Το καλάθι του πικ-νικ WWF Ελλάς»

picnic basketΔεν είναι μόνο η γεύση που δίνει ή η μυρωδιά που αποπνέει. Κάθε πιάτο, κάθε τροφή, είναι πολλά περισσότερα από αυτό. Γιατί πίσω της κρύβει μια κουλτούρα και μια ιστορία, άλλες φορές κοντινή και άλλες φορές μακρινή. Απ’ όπου όπου όμως κι αν προέρχεται, από τον κήπο της γιαγιάς ή κάποια μακρινή ήπειρο, ένα πράγμα πρέπει να κρατήσουμε στο μυαλό μας. Ότι η αξία της τροφής είναι τεράστια. Γιατί μας δόθηκε με πολύ κόπο από τη φύση, γιατί καλύπτει ζωτικές μας ανάγκες και γιατί δεν είναι δεδομένη για όλους.

Μπορεί να μην το γνωρίζαμε, όμως σήμερα το σύστημα παραγωγής τροφής συνιστά μια από τις μεγαλύτερες απειλές για το περιβάλλον, αφού ευθύνεται για το 70% της απώλειας βιοποικιλότητας, αλλά και το 24% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Με πιο απλά λόγια, η παραγωγή τροφής έχει σημαντικές επιπτώσεις για τον πλανήτη. Το πρόβλημα όμως δεν περιορίζεται εκεί, αφού σε μεγάλο ποσοστό η τροφή καταλήγει στα απορρίμματα και σπαταλιέται, την ώρα που άλλοι άνθρωποι την έχουν πολύ μεγάλη ανάγκη.

Όσο για εμάς τους ίδιους; Είμαστε ό,τι τρώμε δεν λένε; Επιλέγοντας προσεκτικά και υπεύθυνα την τροφή μας, αντικαθιστώντας τα ανθυγιεινά με ωφέλιμα τρόφιμα, κάνουμε καλό στην υγεία μας και τον πλανήτη. Κι επειδή η πρώιμη παιδική ηλικία είναι κρίσιμη για τη διαμόρφωση διατροφικών συνηθειών, αυτή είναι η σημαντικότερη στιγμή να παρέμβουμε, προάγοντας τα οφέλη της βιώσιμης και υγιεινής διατροφής! (πηγή : https://www.wwf.gr/ti_kanoume/anthropos/diatrofi/to_kalathi_tou_pic_nic/)

Το «Καλάθι του Πικνίκ» έχοντας ως αφετηρία το σχολικό σνακ, εστιάζει σε 3 ημέρες βιώσιμης διατροφής:

  • Τη Δευτέρα, ημέρα σπιτικού φαγητού, οι μαθητές μαγειρεύουν απλές συνταγές στην τάξη μαθαίνοντας μέσα από τη συνεργασία ότι το σπιτικό φαγητό είναι καλύτερο για την υγεία μας. Παράλληλα, οι μαθητές ανακαλύπτουν την αξία του σπιτικού φαγητού, τη γεύση του, το μαγείρεμά του αλλά και το οικολογικό του αποτύπωμα.
  • Την Τετάρτη, ημέρα φρούτου, μέσα από τρία διαφορετικά παιχνίδια, οι μαθητές μαθαίνουν ότι τα φρούτα και τα λαχανικά έχουν την εποχή τους και εξοικειώνονται με τη μεσογειακή διατροφή. Επίσης, αρχίζουν να αντιλαμβάνονται ότι οι τροφές που έρχονται από μακριά έχουν «τροφοχιλιόμετρα» και υψηλό ανθρακικό αποτύπωμα.
  • Η Παρασκευή είναι η μέρα που δεν πετάμε φαγητό! Οι μικροί μας φίλοι μαθαίνουν μέσα από το παιχνίδι ότι όταν πετάμε το φαγητό, στην πραγματικότητα δεν πετάμε μόνο μερικές μπουκιές αλλά και τους φυσικούς πόρους και την ενέργεια που χρειάστηκε για να παραχθεί. Πέρα από περιβαλλοντικό, αυτό είναι και ένα ηθικό θέμα καθώς, αν και αναγκαία, η τροφή δεν είναι δεδομένη για όλους.

Στα πλαίσια, λοιπόν, του εργαστηρίου ξεκινήσαμε την προσέγγισή μας με τη διατροφική πυραμίδα και τις ωφέλιμες και μη τροφές. Διαβάσαμε βιβλία, παρακολουθήσαμε εκπαιδευτικά βίντεο σχετικά με το σπιτικό φαγητό και τις επεξεργασμένες τροφές, παρασκευάσαμε υγιεινές μπάρες στην τάξη, μιλήσαμε για τις συσκευασίες που μολύνουν το περιβάλλον, αλλά και για την εποχικότητα των τροφών και πόσο σημαντικό είναι να καταναλώνουμε φρούτα και λαχανικά εποχής.

Ταυτόχρονα συμμετείχαμε στη Δράση «Ταπερίστας» του ΚΠΕ Αρναίας, ώστε να συμβάλλουμε στην υιοθέτηση σωστών διατροφικών συνηθειών από τα παιδιά στα πρώτα χρόνια της ζωής τους.

Μιλήσαμε για τα τοπικά προϊόντα και τα τροφοχιλιόμετρα που κάνει για παράδειγμα μια μπανάνα για να φτάσει στο νησί μας και φτιάξαμε “χερίσια” μακαρόνια με τη βοήθεια της κυρίας Θέκλας Αργυρούδη.  Ακόμη, μιλήσαμε για το πόσο σημαντικό είναι να μην πετάμε φαγητό και να μειώσουμε τα απορρίμματα. Η δράση μας ολοκληρώθηκε με πικ νικ στην αυλή του σχολείου και γυμναστική με τη βοήθεια της γυμνάστριας του 4ου Δημοτικού Σχολείου, κυρίας Λίτσας Καλογρά.