ην περασμένη σχολική χρονιά ασχοληθήκαμε με τη διδασκαλία του λογοτεχνικού βιβλίου «Το Σεντούκι της καρδιάς» της Σοφίας Γραμμόζη – Σωπίκη, την οποία και συναντήσαμε μία φορά μέσω του διαδικτύου και μία ακόμη από κοντά, όταν μας επισκέφτηκε στο σχολείο. Τα αποτελέσματα της δράσης αυτής ως προς την απόδοση των μαθητών στο μάθημα ήταν εντυπωσιακή και κυρίως στην παραγωγή του λόγου.
Τη φετινή σχολική χρονιά η δράση της Ε’ τάξης αφορά ξανά στο μάθημα της Γλώσσας, στα πλαίσια των καινοτόμων δράσεων και προώθησης εκπαιδευτικού έργου των Πειραματικών σχολείων (Αρ. πρωτ.: 251 /ΔΕΠΠΣ/28-11-2024, Απόφαση Διοικούσας Επιτροπής Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων/ΥΠΑΙΘΑ). Η διδασκαλία του μαθήματος υλοποιείται σε δύο φάσεις.
Κατά την πρώτη, γίνεται αξιοποίηση των σχολικών εγχειριδίων της Γλώσσας αλλά βάσει των νέων προγραμμάτων. Δηλαδή, κάθε ενότητα διδάσκεται πρώτα στο πεδίο των κειμένων, έπειτα στο πεδίο της γραμματικής, του λεξιλογίου και της παραγωγής λόγου. Οι μαθητές εργάζονται εξαρχής ομαδικά, συνεργατικά σε κάποια πεδία και ατομικά σε άλλα. Αξιοποιούνται και ασκήσεις του βιβλίου αλλά και υλικό που τους δίνεται από την εκπαιδευτικό. Κάποιες ασκήσεις παρουσιάζονται και με ψηφιακή μορφή.
Έπεται η δεύτερη περίοδος της δράσης, κατά την οποία θα εργαστούμε πάνω σε λογοτεχνικά βιβλία ή και άλλου είδους κείμενα, λ.χ. άρθρα. Το υλικό θα παραχθεί από την εκπαιδευτικό και θα μοιραστεί στους μαθητές εν καιρώ, κάποιες θα είναι και σε ψηφιακή μορφή. Ανά ενότητα του κάθε βιβλίου θα υπάρχει μια κυκλική κατεύθυνση των ασκήσεων ακολουθώντας τα πεδία: Κατανόηση κειμένων, Γραμματική, Λεξιλόγιο, Παραγωγή λόγου. Ανάμεσα σε αυτές τις δραστηριότητες θα υπάρχουν και επιπλέον, βασισμένες στο λογοτεχνικό ή/και στο κοινωνικό αποτύπωμα του βιβλίου.
Στόχος αυτής της δράσης είναι οι μαθητές μέσα από τη μαθησιακή διαδικασία και καλύπτοντας τα γλωσσικά φαινόμενα της τάξης, να προσεγγίσουν, να αναγνωρίσουν και να αποκωδικοποιήσουν τον ρόλο τους μέσα στη λογοτεχνία, αντί αποσπασματικά σε κείμενα με άγνωστη αρχή ή τέλος. Μέσα σε άλλα, γνωστικά προσδοκάται να μάθουν γραμματικά/ συντακτικά φαινόμενα, με συνδυασμό των στόχων του ισχύοντος αναλυτικού προγράμματος και του νέου, να κατανοούν και να επεξεργάζονται τα κείμενα ώστε να λαμβάνουν τις πληροφορίες που χρειάζονται, να αναπτύξουν/ εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους, να αναπτύξουν πνεύμα συνεργασίας και αλληλοβοήθειας, να οδηγηθούν με συνεργατικό τρόπο στην ανακάλυψη και πρόσληψη της νέας γνώσης, να αναπτύσσουν διάλογο μεταξύ τους ώστε να ανταλλάσσουν απόψεις, να ενθαρρύνουν τη συμμετοχή και συνδημιουργία των συμμαθητών τους.
Η υπεύθυνη εκπαιδευτικός,
Μικροπούλου Μαρία