2Ο ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ : « ΉΧΟΣ ΚΑΙ ΦΩΣ».
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ :
- «Πώς παράγουμε ήχους;»
- «Ηχορρύπανση – Ηχοπροστασία».
- « Το φως ταξιδεύει».
- «Πώς παράγουμε ήχους;»
Δραστηριότητες:
α) Σε συνεργασία με τη Μουσικό του σχολείου ασχοληθήκαμε με τον ήχο. Αφού καταγράψαμε σε παρτιτούρες την μελωδία του γνωστού τραγουδιού « Φεγγαράκι μου λαμπρό», την αποδώσαμε μέσα από τρεις ηχητικές πηγές. Τη φωνή, τους ηχητικούς σωλήνες (BOOMWHACKERS) και το μεταλλόφωνο.
β) Παράγουμε με διάφορους τρόπους, απλές πειραματικές διαδικασίες, απλούς και σύνθετους ήχους όπως:
- Με μια κόρνα παιχνιδιού που ακούγεται όταν την πιέζουμε.
- Με πέτρες που τις χτυπάμε μεταξύ τους.
- Με ένα κύμβαλο που το χτυπάμε.
γ) Δημιουργούμε ομάδες μαθητών /τριων και σε συνεργασία με τη Μουσικό του σχολείου κατασκευάζουμε ορισμένα μουσικά όργανα που παράγουν ήχους. Η κατασκευή αυτοσχέδιων μουσικών οργάνων προσφέρει πολλά στο παιδί και πάνω από όλα τη χαρά της δημιουργίας.
2.« Ηχορρύπανση –Ηχοπροστασία».
Δραστηριότητες:
α) Οι μαθητές παρακολούθησαν video στο διαδίκτυο με θέμα: « Η ηχορρύπανση απειλεί την υγεία των πολιτών». Στόχος μας αποτελεί η ευαισθητοποίηση των μαθητών αναφορικά με τους ήχους που τους περιβάλλουν.
β) Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης με ποιο τρόπο μπορούμε να ελαττώσουμε τους θορύβους. Χρησιμοποιώντας κατάλληλα υλικά όπως: ο υαλοβάμβακας το φελιζόλ, τα σφουγγάρια, τα χαλιά, τα υφάσματα, ο φελλός. Τα υλικά αυτά ανακλούν τα ηχητικά κύματα είτε τα απορροφούν. Ηχομονωτικά υλικά χρησιμοποιούμε:
- Στα μέσα μεταφοράς.
- Στις κατοικίες, καταστήματα.
- Στους κοινόχρηστους χώρους.
- Η δεντροφύτευση επίσης παρέχει σημαντική ηχοπροστασία γιατί το μαλακό και πορώδες φύλλωμα και οι μαλακοί κορμοί των φυτών απορροφούν τους ήχους.
γ) Πείραμα: « Τηλέφωνο από δύο πλαστικά ποτήρια».
Ο ήχος διαδίδεται στα στερεά σώματα . Άρα : Όταν μιλάς στο ένα ποτήρι, η βάση του ταλαντώνεται. Η ταλάντωση προκαλεί ηχητικό κύμα που διαδίδεται μέσα από το σπάγκο.
- « Το φως ταξιδεύει».
Δραστηριότητες:
α) . Παρουσιάζουμε στα παιδιά διάφορες φωτεινές πηγές( φακούς, κεριά επιτραπέζιες λάμπες κλπ) και υλικό στο οποίο ο ήλιος παρουσιάζεται ως φωτεινή πηγή. Συζητάμε για τα αποτελέσματα της λειτουργίας τους (φωτισμό, όραση).
β) Άσκηση αντιστοίχισης με έννοιες που αφορούν το φως και τη διάδοσή του. Στόχος του μαθησιακού αντικειμένου είναι η εξάσκηση των μαθητών σχετικά με τη διάδοση του φωτός, τις φωτεινές πηγές και τον βαθμό διαφάνειας των σωμάτων.
- Διαφανή υλικά: νερό, ποτήρι, τζάμι, βιτρίνα κλπ.
- Ημιδιαφανή υλικά: χαρτοπετσέτα, πάγος. Κουρτίνα κλπ
- Αδιαφανή υλικά: αλουμινόχαρτο, θρανίο, βιβλίο, ξύλο, κλπ
γ) Παιχνίδια με σκιές
Ακόμη και σήμερα το να δημιουργείς «σκιές» με τα χέρια είναι ένα δημοφιλές και ευχάριστο παιχνίδι.
αράχνη αετός πετεινός
Ομαδοσυνεργατικές δράσεις:
Οι μαθητές/τριες κατασκεύασαν διάφορα μουσικά όργανα σε συνεργασία με τη Μουσικό του σχολείου όπως:
- Κιθάρα με κουτί και λαστιχάκι.
- Καραμούζα με πλαστικό καλαμάκι.
- Τυμπανάκι με χάρτινο ποτήρι και μπαλόνι.
- Μαράκα με χάρτινο ποτήρι και όσπρια.
- Μαράκα με πλαστικό μπουκάλι και όσπρια.
- Ντέφι με πλαστικό πιατάκι και κουδουνάκια.
- Κουδουνάκια με σύρμα πίπας.
Η δασκάλα της Γ΄ τάξης
Δημητρακούδα Κατερίνα