Τι είναι συναίσθημα?
Συναίσθημα είναι ακριβώς αυτό που νιώθουμε. Μπορεί να είναι το αποτέλεσμα, μιας ανάμνησης, μιας κατάστασης, μιας εμπειρίας ή ενός γεγονότος που συνέβη πρόσφατα ή στο παρελθόν μας. Μπορεί να είναι ευχάριστο ή δυσάρεστο. Αλλά ποτέ τα συναισθήματα δεν είναι καλά ή κακά. Άσχημα ή όμορφα. Είναι αυτά που νιώθουμε και είναι όλα δικά μας!!! Αποτελούν την βάση της πυραμίδας της ψυχικής και συναισθηματικής μας ζωής.
Είναι δύναμη να γνωρίζουμε πως αισθανόμαστε!!!
Αυτό που νιώθουμε αν χωράει σε λέξεις μπορεί να είναι ………….Χαρά, λύπη, αγάπη, θυμός, ντροπή, φθόνος, έκπληξη, φόβος, άγχος, ζήλεια, αναστάτωση, χαλάρωση, ενθουσιασμός, αλληλεγγύη, συμπόνια, θαυμασμός, στεναχώρια, αηδία, ευχαρίστηση, απογοήτευση, αδιαφορία, ευγνωμοσύνη, σεβασμός, απαξίωση, ματαίωση, σιγουριά, αυτοπεποίθηση, ……..Είναι δύναμη να τα αναγνωρίζουμε, να τα αποδεχόμαστε, να τα διαχειριζόμαστε, να τα κατανοούμε χωρίς ενοχές.
Η πανδημία ως κρίση οξύνει τα συναισθήματα
..η πανδημική κρίση συνοδεύεται από απώλεια ή διατάραξη των αγαπημένων μας συνηθειών, των ισορροπιών, των θεμελίων και των συνθηκών της ατομικής και κοινωνικής ζωής μας, αυτή η κατάσταση μας φέρνει αντιμέτωπους με περισσότερα δυσάρεστα συναισθήματα. Τα αναγνωρίζουμε και τα διαχειριζόμαστε……
Και όμως υπάρχουν……..
Τα συναισθήματα υπάρχουν….. μπορεί να μην έχουμε μάθει να τα εκφράζουμε, μπορεί να τα αγνοούμε ή να τα κρύβουμε, η να μην γνωρίζουμε πως να τα διαχειριζόμαστε………
όμως….. δεν πρέπει να τα καταπιέζουμε γιατί πιέζουν και θέλουν να βγουν να εκφραστούν…. Αν δεν τους ανοίξουμε υγιής δρόμους να εκφραστούν μπορεί να βγουν βίαια, τραυματικά, έντονα………….
Φτάνοντας στην συναισθηματική υγεία………….
- Εκπαιδευόμαστε να αναγνωρίζουμε, κατανοούμε πως αισθανόμαστε εμείς και πως αισθάνονται οι γύρω μας
- Δεν υπάρχει καλό κακό συναίσθημα…είναι τα δικά μας συναισθήματα και είναι οκ να τα νιώθουμε
- Συζητάμε για αυτά…..ενεργούμε όταν έχουμε εγκλωβιστεί για μεγάλο διάστημα σε συναισθήματα που μας απορροφάνε πολύ ενέργεια και ανακόπτουν την λειτουργικότητα μας….την δημιουργικότητα μας…την ζωντάνια μας
- Αναζητάμε λύσεις όταν κατανοούμε ότι δυσκολευόμαστε να τα διαχειριστούμε…..
Ο συναισθηματικός μας χάρτης στην διαδικτυακή μας αλληλεπίδραση έδειξε ότι κυριαρχούν τα πιο δυσάρεστα συναισθήματα…….είναι φυσιολογικό……θυμός, κούραση, άγχος, αγωνία, λύπη, φόβος…. Είναι συναισθήματα που αναδύονται, κυριαρχούν και παραμένουν σε καταστάσεις κρίσης….
Τι κάνουμε?
- Αναγνωρίζουμε και αποδεχόμαστε ότι αισθανόμαστε έτσι…..
- Μιλάμε στους οικίους μας ότι αυτόν τον καιρό περνάμε μια δύσκολη συναισθηματική κατάσταση.
- Για εκείνο το διάστημα αποφεύγουμε να αναλαμβάνουμε ευθύνες που δεν μας αναλογούν, πράγματα και καταστάσεις που ενδέχεται να μας επιβαρύνουν ψυχολογικά
- Παίρνουμε την ευθύνη των συναισθημάτων μας και οριοθετούμαστε στους οικίους μας…ιδιαίτερα τώρα που η παραμονή στο σπίτι αναδύει θέματα οριοθέτησης, διαφορετικών αναγκών,συγκρούσεις.
- Όλα τα συναισθήματα είναι σημαντικά….όλα χρειάζεται να τα βιώνουμε
- Δεν ξεχνάμε ότι για να είναι καλή η σχέση με τα παιδιά μας, θα πρέπει να είμαστε εμείς οι γονείς καλά…Συναισθήματα χαλάρωσης, ευχαρίστησης, απόλαυσης είναι σημαντικό να τα προσθέτουμε στην καθημερινή συναισθηματική μας φαρέτρα………
- Σε κάθε σχέση…..γονεϊκή, οικογενειακή, εργασιακή, ερωτική, κοινωνική, φιλική, πρέπει να είναι όλοι ΟΚ μέσα σε αυτήν!!!
Καλά Χριστούγεννα!! Καλές γιορτές!!!
Ο ρόλος των γονιών μέσα στις διαδικτυακές τάξεις
Αγαπητοί γονείς, σίγουρα σας αξίζουν συγχαρητήρια καθώς αναδειχθήκατε σε ήρωες των ημερών. Κληθήκατε να διαχειριστείτε αυτήν την κρίση αναλαμβάνοντας πολλούς και δύσκολους ρόλους όπου τα καταφέρατε επιτυχώς!!! Εκτός από τον δύσκολο και απαιτητικό γονεϊκό ρόλο,γίνατε καθοδηγητές, υποστηρικτές, παιδαγωγοί, δάσκαλοι, φίλοι και φροντιστές των παιδιών σας.
Το σίγουρο είναι ότι όλοι οι γονείς μπήκαμε σε μια εντελώς καινούργια, άγνωστη στους περισσότερους πραγματικότητα εκείνη της εισόδου μας στις τάξεις των παιδιών μας. Αυτό όμως περικλείει προβλήματα καθώς ελλοχεύει ο κίνδυνος της σύγκρισης με τα άλλα παιδιά, ή η ανησυχία ότι το παιδί μας διαφέρει. Η σύγκριση μπορεί με την σειρά της να πυροδοτήσει παρεμβάσεις, στις οποίες ενδέχεται να προβούμε ως γονείς με στόχο να καλύψουμε τυχόν ελλείμματα όπως εμείς τα αντιλαμβανόμαστε ή να μπούμε σε μια προκρούστεια λογική όπου δημιουργεί έντονο άγχος και κάθε άλλο παρά εξυπηρετεί.
Όμως ο φυσικός χώρος των παιδιών είναι το σχολείο. Καμία εξ-αποστάσεως εκπαίδευση δεν μπορεί να το αντικαταστήσει. Μετά από συζητήσεις και ανατροφοδότηση από εκπαιδευτικούς και γονείς θα ήθελα να μοιραστώ και να σας επισημαίνω τα εξής:
- Πολλά παιδιά συμπεριφέρονται διαφορετικά στην τηλεδιάσκεψη από ότι στην φυσική τους τάξη.
- Κάποια παιδιά έχουν περισσότερο άγχος και ανασφάλεια όταν εκτίθενται στις τηλεδιασκέψεις με αποτέλεσμα να είναι περισσότερο διστακτικά.
- Κάποια παιδιά νιώθουν οικειότητα και συμπεριφέρονται διαφορετικά και με περισσότερη άνεση στον χώρο του σπιτιού τους από ότι στην φυσική τους τάξη
- Οι εκπαιδευτικοί είναι εκείνοι οι επαγγελματίες οι οποίοι μπορούν να αξιολογήσουν τα παιδιά με βάση τις γνώσεις τους σε σχέση με το αναπτυξιακό, γνωστικό, νοητικό, οικογενειακό, πολιτισμικό υπόβαθρο του κάθε παιδιού.
- Οι εκπαιδευτικοί επίσης μπορούν να αξιολογήσουν με αντικειμενικότητα τα παιδιά, καθώς η αξιολόγηση γίνετε με βάση τις δεξιότητες οι οποίες πλέον μπήκαν στην καθημερινότητα του σύγχρονου νηπιαγωγείου, οι οποίες καλλιεργούν αξίες, υγιείς συμπεριφορές και σωστές πρακτικές όπως: ενσυναίσθηση, κοινωνικοποίηση, αλληλεγγύη, οικολογική συνείδηση, καλλιέργεια του υπεύθυνου μελλοντικού πολίτη, αυτονομία, ατομική ευθύνη, δημιουργικότητα, χτίσιμο ψυχικής ανθεκτικότητας τις οποίες οι νηπιαγωγοί προωθούν και αξιολογούν μόνο στον φυσικό χώρο των παιδιών που είναι το σχολείο και όχι στις διαδικτυακές τάξεις.
Είναι σημαντικό να στηρίξετε και εσείς το πολύπλευρο έργο του νηπιαγωγείου το οποίο όπως ειπώθηκε δεν είναι μόνο η γνωστική ανάπτυξη, προωθώντας βασικά εργαλεία τα οποία θα βοηθήσουν τα παιδιά σας στην ενήλικη ζωή τους όπως:
- Αυτενέργεια – αφήνοντας ελεύθερη την ενέργεια της δημιουργικότητας τους
- Αυτονομία – ικανότητα η οποία θα τα βοηθήσει να κινούνται ανεξάρτητα και με την θέληση τους
- Ανεξαρτησία – με την έννοια της απουσίας εξάρτησης στο βαθμό και τις συνθήκες όπου τα νήπια μπορούν να ενεργήσουν μόνα τους
Κρίση είναι θα περάσει
Το μόνο σίγουρο είναι, ότι αυτό που διανύουμε είναι μια κρίση…. Κάθε κρίση μοιάζει με ένα τούνελ περιμένοντας να βγούμε από αυτό…. Να βγούμε να αναπνεύσουμε, να χαρούμε, να κάνουμε ανέμελα την βόλτα μας, να γυρίσουμε στις συνήθειές μας, στην ρουτίνα μας…. Όσο διανύουμε αυτό το τούνελ θα πρέπει να προσπαθήσουμε να παραμείνουμε συνδεδεμένοι με την κοινότητα μας, να κρατήσουμε μια ρουτίνα στην καθημερινότητα την δική μας και των παιδιών μας, να υποστηρίξουμε τα παιδιά μας, να μην χαθούμε στο σκοτεινό κομμάτι αυτής της κρίσης. Οι κρίσεις περνάνε. Κρατάνε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και μετά ξαναβγαίνουμε στο φως. Επανερχόμαστε στην ρουτίνα, στην δουλειά μας, στους φίλους μας, στην κοινότητα μας. Το θέμα είναι διανύοντας αυτό το τούνελ, αυτήν την κρίση και βγαίνοντας από αυτό, να μην αφήσουμε συντρίμμια. Ο τρόπος που θα σταθούμε απέναντι σε αυτήν και σε κάθε κρίση, θα καθορίσει συνειδήσεις, χαρακτήρες, αξίες. Η έλλειψη, η απομόνωση, το κλείσιμο μπορούν να μας οδηγήσουν σε νέες αξίες, άλλες προτεραιότητες, για την ζωή και για αυτούς που αγαπάμε, σε μια φρέσκια οπτική σε εκτίμηση των απλών πραγμάτων της ζωής, αυτών που χάσαμε. Ενδέχεται όμως να αναδυθούν και φόβοι που ήρθαν για να μείνουν, τραύματα, αγωνίες, άγχος.
Η ψυχραιμία, η κατανόηση ότι κρίση είναι και θα περάσει, η εκτίμηση της πραγματικότητας, ο ανα-στοχασμός για τον τρόπο που θα πρέπει να διαχειριστούμε την κατάσταση, θα βοηθήσουν πρώτα εμάς και κατ΄ επέκταση τα παιδιά μας. Για τα παιδιά το μόνο που έχει σημασία, -ιδιαίτερα σε αυτές τις ηλικίες-, είναι η αίσθηση της φροντίδας και ότι είμαστε δίπλα τους. Άλλωστε όταν μεγαλώσουν είναι πιθανό να μην θυμούνται ακριβώς την πανδημία του κορονοιού αλλά είναι σίγουρο ότι θα θυμούνται, θα αισθάνονται, θα ‘κουβαλάνε’ εκείνους τους σημαντικούς άλλους… εκείνους δηλαδή που τα φρόντισαν, τα προστάτευσαν, τα δυνάμωσαν, τα στήριξαν, τα εκπαίδευσαν, τα έκαναν να γελάσουν ή και να κλάψουν, να ντραπούν ή να αισθανθούν σημαντικά, στα πρώτα χρόνια της ζωής τους
“children 2″ από F. Montino διατίθεται με άδεια χρήσης CC by-2.0
Οδηγίες για την δημιουργία λογαριασμού στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ)
Πατήστε εδώ ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΣΔ ΜΕ ΕΙΚΟΝΕΣ
Οδηγίες για τους γονείς
Είμαστε σίγουρες ότι έχετε φτιάξει πολλές φορές γλυκά και φαγητά με την βοήθεια των παιδιών σας. Σήμερα όμως θα προσπαθήσουμε να σαν προτείνουμε έναν λίγο διαφορετικό τρόπο. Θέλουμε να γίνετε εσείς οι βοηθοί και το παιδί να έχει τον πρώτο ρόλο.
Ας ξεκινήσουμε. Βάλτε το παιδί να φτιάξει δύο ομάδες αντικειμένων όπως στις εικόνες. Η μια ομάδα θα είναι τα υλικά και η άλλη τα σκεύη. Καθώς συγκεντρώνετε τα υλικά ένα – ένα μυρίστε τα, δοκιμάστε τα, μιλήστε με τα παιδιά για τον τρόπο που αυτά έφτασαν στην κουζίνα σας. Π.χ πως έγινε το αλεύρι; Το γάλα κλπ. Αναζητήστε εικόνες σε βιβλία ή στο διαδίκτυο.
Παρατηρήστε τις συσκευασίες. Πώς ξέρουμε ότι η σακούλα έχει ζάχαρη; Που το γράφει; Το ίδιο μπορεί να γίνει και με το βούτυρο κλπ.
Τώρα ας ζυγίσουμε τα υλικά. Βάζουμε επάνω στην ζυγαριά ένα άδειο μπολ. Δίνουμε στο παιδί ένα κουτάλι και ένα φλιτζάνι και του ζητάμε να γεμίζει το φλιτζάνι με αλεύρι και να το αδειάζει στο δοχείο που βρίσκεται επάνω στη ζυγαριά. Μετρήστε πόσα φλιτζάνια είναι τα 500 γρ αλεύρι και μαζί πάντα με το παιδί σημειώστε το. Μπορείτε αν άρεσε στο παιδί το παιχνίδι να κάνετε το ίδιο και με τη ζάχαρη. Με τα παραπάνω παιχνίδια τα παιδιά σας θα αποκτήσουν γνώσεις, θα μετρήσουν, θα «διαβάσουν» λέξεις και θα διασκεδάσουν.
Τώρα ζυμώστε, πλάστε στολίστε μαζί με το παιδί και ψήστε τα τσουρέκια σας. Και μην ξεχάσετε να καθαρίσετε την κουζίνα πάλι μαζί με το παιδί. Θυμηθείτε είστε η βοηθός.
Γονείς με μικρά παιδιά. Μερικές πρακτικές συμβουλές για την περίοδο της Καραντίνας.
Αρχικά είναι λογικό να είμαστε αγχωμένοι, μιλήστε στο παιδί σας ανάλογα με την ηλικία του, κυκλοφορούν βίντεο για τον κορονοϊό που απευθύνονται ακόμα και σε πολύ μικρά παιδιά.
Φροντίστε πρώτα απ’ όλα τους ίδιους. Εξασφαλίστε ένα τουλάχιστον μισάωρο μέσα στην ημέρα κάνοντας κάτι που σας ευχαριστεί.
Όσον αφορά στα παιδιά σας:
✓ βρείτε τι αγχώνει το παιδί και συζητήστε το, μπορεί να είναι ο ιός από μόνος του αλλά και πράγματα που δεν σας πάει ο νους..( εάν είναι πολύ μικρό το παιδί εκμαιεύστε το μέσω κάποιας ιστορίας)
✓ Εφόσον η οθόνη είναι ένα απαραίτητο κακό, κάντε βίντεο κλήση με ένα αγαπημένο φίλο του παιδιού.
Θα είναι ο και θα του δώσει χαρά!
Επίσης υπάρχει η εναλλακτική των πολύ όμορφων short films συνήθως της Disney Pixar, ταινίες μικρού μήκους για παιδιά!
Ακόμη καλύτερα αφήστε το κινητό σας και πιάστε ένα βιβλίο, θα ακολουθήσει το παράδειγμα σας!
✓ Φροντίστε να υπάρχει πάντα μια ρουτίνα. Μπάνιο, Ύπνος, πρωινό, παιχνίδι, φαγητό σε περίπου ίδιες ώρες καθημερινά. Η ρουτίνα εξασφαλίζει στο παιδί ηρεμία και το κάνει να αισθάνεται σιγουριά.
✓ Αφήστε το παιδί να βαρεθεί, η βαρεμάρα οδηγεί σε δημιουργική σκέψη!
✓Κάτι πολύ σημαντικό: αφήστε το παιδί σας 20 λεπτα την ημέρα να βγει στο φυσικό φως, στη βεράντα, στον κήπο ή ακόμα καλύτερα να κάνει γρήγορο περίπατο (τηρώντας αυστηρά τα μέτρα ασφαλείας!)
Είναι ζωτικής σημασίας για την φυσική και την ψυχική του ευεξία.
Αν δεν έχετε την επιλογή ενός ανοιχτού χώρου προχωρήστε στο πεζοδρόμιο και μιλήστε του.
Μιλήστε σαν να μιλάτε σε ένα φίλο, πείτε του ιστορίες για τα παιδικά σας χρόνια.
Δείξτε του τις οδούς, τη σήμανση.
Μετρήστε τα κόκκινα αυτοκίνητα, πηδήξτε τους αρμούς του πεζοδρομίου.
✓ Μην πιέζετε το παιδί να φάει.
Χρειάζεται λιγότερες θερμίδες τώρα που δεν κινείται. Η καραντίνα είναι μια ευκαιρία να μάθει να ακούει το σώμα του και να αποφασίζει πότε πεινάει.
Σερβίρετε του ζεστό φαγητό σε κανονικό πιάτο και δώστε του πιρούνι φρούτου. Θα μάθει να το χειρίζεται και θα γίνει αυτόνομο.
Φάτε όλοι μαζί σαν οικογένεια Τουλάχιστον μια φορά την ημέρα στο τραπέζι χωρίς τηλεόραση!
Θυμηθείτε ότι η ζάχαρη κάνει μόνο κακό. Ζάχαρη έχουν ας πούμε τα δημητριακά του πρωινού, άρα μια φορά την ημέρα τρώμε ήδη αρκετή ζάχαρη.
✓ Πηγαίνετε στο παιδί προτού σας το ζητήσει, εάν η καλή σας στιγμή είναι ας πούμε το πρωί με τον καφέ σας, μπείτε στο δωμάτιο του και ζήτηστε του να παίξετε (χωρίς να έχετε μαζί το κινητό σας)
Θα παρατηρήσετε ότι μετά από ένα μισάωρο που θα του αφιερώσετε θα είναι ήρεμο και θα παίζει περισσότερο μόνο του μέσα στην ημέρα αφού θα είναι χορτατο από εσάς.
✓ Τα παιδιά της ηλικίας αυτής παρουσιάζουν συχνά το φαινόμενο του ταντρουμ.
Όταν ματαιώνονται πέφτουν κάτω, φωνάζουν, κλαίνε.
Δοκιμάστε να αποδεχτείτε το συναίσθημα του παιδιού σας χωρίς να το ακυρώνετε.
Καθίστε δίπλα του στο πάτωμα και μην προσπαθήσετε να του πείτε ότι ο λόγος που κλαίει δεν είναι σημαντικός.
Όταν ηρεμήσει αναζητήστε σωματική επαφή, κάντε το παιδί σας μια αγκαλιά, πείτε του ότι καταλαβαίνετε χωρίς όμως να συναινέσετε στο αίτημα του.
Το σημαντικό είναι να ακουστεί.
Εάν θεωρείτε ότι χρειάζεται ( εσείς είστε ο γονιός και αξιολογείτε την κατάσταση ανάλογα με την ώρα, τη μέρα, τη διάθεση) προσφέρετε μια εναλλακτική.
Λόγου χάρη, δε μπορείς να φας δεύτερη σοκολάτα, είναι εκνευριστικό, και σε μένα αρέσουν πολύ αλλά κάνει μόνο κακό.
Τι θα έλεγες να φάμε ένα μήλο με μέλι και κανέλα?
Δε θα πετυχαίνει πάντα και δε θέλουμε να πετυχαίνει πάντα, είμαστε γονείς και οι ρομπότ. Θέλουμε να είμαστε αυθεντικοί στα παιδιά μας, θα φωνάξουμε και θα θυμώσουμε και είναι λογικό και αναμενόμενο.
Με αυτό τον τρόπο αντιμετώπισης του ταντρουμ θα χτίσουμε όμως καλύτερα την ψυχική αντοχή του παιδιού μας χωρίς να το αφήνουμε στο έλεος των συναισθημάτων του.
✓Κάτι τελευταίο, τώρα που το παιδί είναι στο σπίτι συνέχεια αποφύγετε κάθε είδους τιμωρία η επιβράβευση.
Ακόμα και το καρεκλάκι της σκέψης η ο πίνακας με τα αυτοκόλλητα δεν βοηθούν το παιδί να μάθει .
Η ενίσχυση μιας συμπεριφοράς με θετικό η αρνητικό αντίκτυπο δημιουργεί ενήλικες που ενεργούν με σκοπό να πετύχουν μια επιβράβευση.
Τα παιδιά χρειάζεται να μάθουν να ενεργούν σωστά από αυτοδιάθεση όχι γιατί περιμένουν αντάλλαγμα
Δοκιμάστε σε αντίθεση τις φυσικές συνέπειες.
Αν σπάσεις το παιχνίδι σου δυστυχώς θα μείνεις με αυτό γιατί δε μπορούμε να αγοράσουμε άλλο.
Όχι εάν σπάσεις το παιχνίδι δε θα δεις τηλεόραση για μια ημέρα ( δεν έχει κάποια σχέση το ένα με το άλλο)!
Τις παραπάνω συμβουλές μας τις έστειλε η Ελένη Μπασιμακοπούλου , νηπιαγωγός, μαμά μικρού παιδιού και παλιά μου μαθήτρια και την ευχαριστώ πολύ.
Αγαπητοί γονείς
Στο πεδίο Δραστηριότητες που θα βρείτε επάνω αριστερά στη σελίδα, υπάρχουν βιβλία που τα παιδιά μπορούν να ακούσουν. Αν έχετε χρόνο μπορείτε να καθίσετε μαζί τους και να τα βοηθήσετε να διαλέξουν μια ιστορία, να συνδέσουν την αφήγηση με την εικόνα και να απολαύσουν το παραμύθι. Μετά συζητήστε τι έγινε στη αρχή, τι στη μέση και τι στο τέλος του παραμυθιού.Ποιοι ήταν οι ήρωες και πως τελείωσε η ιστορία. Τέλος αν το παιδί θέλει μπορεί να ζωγραφίσει ότι του άρεσε.
Εσείς μπορείτε να φωτογραφίσετε τη ζωγραφιά και να μας την στείλετε στο mail του σχολείου mail@109nip-athin.att.sch για τα την δημοσιεύσουμε.