Η Ε’ 1 … τρέχει

Το τμήμα Ε1 μαζί με το δάσκαλο του και μαθητές άλλων τάξεων του σχολείου μας θα πάρουν μέρος στον 1ο ΗμιΜαραθώνιο που γίνεται στην Αθήνα με την ονομασία Ακρόπολις “Acropolis Half Marathon” και στους παράλληλους Αγώνες Δρόμου με την ονομασία “Τρέχοντας στην Αθήνα” – “Athens Run” την Κυριακή 20 Μαϊου 2012
Αφετηρία- Τερματισμός

Όλες οι διαδρομές έχουν αφετηρία μπροστά από το Παναθηναϊκό Στάδιο (εκτός από τον αγώνα των 700 μ. που θα έχει αφετηρία στη διασταύρωση των οδών Βασ. Σοφίας και Αμαλίας) και τερματισμό μπροστά από το Ζάππειο

Ζωγραφίζοντας … με λέξεις – Γ’ Τάξη

Με τους μαθητές της Γ΄ τάξης, στα πλαίσια του μαθήματος της Μελέτης Περιβάλλοντος αλλά και των Α.Π.Σ. και Δ.Ε.Π.Π.Σ., κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2011-12, επιλέξαμε, μετά από συζήτηση και διάλογο, να ασχοληθούμε, σ’ ένα project τετράμηνης διάρκειας, με τα φυτά και τα ζώα του τόπου μας. Έτσι, λοιπόν:
– διαβάσαμε παραμύθια και ιστορίες για ζώα και φυτά της Ελλάδας
– αναζητήσαμε μόνοι μας πληροφορίες, βάσει συγκεκριμένων ερωτημάτων-αξόνων, σε ‘εξωσχολικές’ πηγές γνώσης
– συλλέξαμε εικόνες από περιοδικά και εφημερίδες, μα και δικές μας ζωγραφιές και τα αναρτήσαμε στο ταμπλό της τάξης μας
– ξαναθυμηθήκαμε κάποιους από τους μύθους του Αισώπου
– μάθαμε αρχαιοελληνικούς μύθους για ζώα και φυτά
– βρήκαμε παροιμίες, αινίγματα και παρομοιώσεις
– αξιοποιήσαμε το βασικό λεξιλόγιο κάθε διδακτικής ενότητας και γράφαμε σε κάθε μάθημα, αρχικά προτάσεις, κατόπιν παραγράφους και, εν τέλει μικρές ιστορίες, που εμπεριείχαν όλες μαζί τις λέξεις.
– Ανά δύο μαθητές, πραγματοποιήσαμε βιβλιογραφική έρευνα στη σχολική βιβλιοθήκη, με δεδομένο ερωτηματολόγιο και ανακοινώσαμε τα αποτελέσματά της στην αίθουσα διδασκαλίας. Κατόπιν δανειστήκαμε τα ίδια βιβλία και εμπλουτίσαμε, ακόμη περισσότερο, τις γνώσεις μας.
– επικοινωνήσαμε ενδοσχολικά, με τους μαθητές της Δ1 τάξης, παρατηρώντας τις καρτέλες αποδελτίωσης με ζώα, που ετοίμασαν, στα πλαίσια της δικής τους έρευνας, αλλά και άλλες ενασχολήσεις τους. Κι εμείς τους παρουσιάσαμε δικές μας εργασίες.
– από το λεύκωμα ‘Βιοποικιλότητα-απειλούμενα είδη’, που δημιούργησαν παλιότεροι μαθητές του σχολείου μας, το οποίο βρήκαμε στη σχολική βιβλιοθήκη, αντλήσαμε ιδέες και υλικό και
– αποφασίσαμε να γίνουμε ‘μικροί ποιητές’ , να ζωγραφίσουμε, δηλαδή, με λέξεις τα ζώα και τα φυτά, που γνωρίσαμε και…αγαπήσαμε σ’ όλη αυτήν την πορεία προς την ανακάλυψη της γνώσης και να σας παρουσιάσουμε τους στίχους μας.
Είναι αξιοσημείωτο, πως μετά από τη διαθεματική προσέγγιση του θέματος, συμμετείχαν εθελοντικά σ’ αυτήν την απόπειρα παραγωγής έμμετρου λόγου, της πιο δύσκολης μορφής λόγου, σχεδόν όλοι οι μαθητές και των δύο τμημάτων, κάποιοι απ’ τους οποίους επεχείρησαν να δημιουργήσουν ποιητικές εικόνες δύο και τρεις φορές! Αξίζει, επίσης, να τονιστεί ότι, μέσα από αυτή τη διαδικασία, προέκυψαν αβίαστα, ως εξαγόμενο, κανόνες για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος αλλά και παροτρύνσεις, από τους ίδιους τους μαθητές, για υγιεινή διατροφή. Η παιδαγωγική αξία των παραπάνω αποτελεσμάτων αλλά και οι ζωντανές εικόνες του παιδικού αυθορμητισμού, δικαιώνουν τις προσπάθειές μας.

Αναστασία Ν. Μαργέτη

ΠΑΜΕ ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ;

Η συγγραφή του ομαδικού παραμυθιού, εικονογραφημένου  με τις παραστάσεις του σχολικού ημερολογίου, προέκυψε ως  συνέχεια  και  αποκορύφωμα της δημιουργίας παραμυθιών των μαθητών της Δ2 τάξης, κατά το σχολικό έτος 2011-2012. Το όλο εγχείρημα  μετέτρεψε και εξέλιξε  τις δυαδικές ομάδες σε  μια ενιαία ομάδα, αποτελούμενη από  όλη την τάξη.

Οι στόχοι αλλά και οι μέθοδοι διδασκαλίας συνδιαμορφώθηκαν απ’ όλους μας, με γνώμονα την πληρέστερη κατανόηση του νοήματος από την πλευρά του μελλοντικού αναγνώστη. Η προϋπάρχουσα εμπειρία από την επεξεργασία των εικόνων, που είχε υλοποιηθεί σε εισαγωγικό στάδιο με δίμηνη διάρκεια, αλλά και η συγγραφή, σε δυάδες, των προηγούμενων παραμυθιών, αποδείχθηκαν πολύτιμες. Χρειάστηκε να συζητηθεί η  κατασκευή κοινού πλαισίου του μύθου, χρησιμοποιώντας ως άξονες υπερδομής τις ερωτήσεις: πού, ποιος, πότε, πώς, γιατί, αποτελέσματα, τι νιώθω  και αυτό αποφασίστηκε συλλογικά είτε με ψηφοφορία  είτε  με επιλογή κι αιτιολόγηση. Για  τον τρόπο  έναρξης του ταξιδιού της ηρωίδας χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος της ιδεοθύελλας. Αφού έγινε ο επιμερισμός των εργασιών, συζητήθηκαν τα στοιχεία που ζωντανεύουν ένα κείμενο και  τονίστηκε η συμμετοχή όλων των αισθήσεων –και όχι μόνο της όρασης- στην επεξεργασία των εικόνων αλλά και στο παραμύθι. Ιδιαίτερη έμφαση  δόθηκε στο ρόλο των  συναισθημάτων, τόσο των ηρώων όσο και των ίδιων των μαθητών απέναντι στα τεκταινόμενα, σε μια προσπάθεια να διερευνηθεί και να εμπλουτιστεί και  γλωσσικά το συναισθηματικό τους λεξιλόγιο. Το κλείσιμο του παραμυθιού συναποφασίστηκε με διάλογο ανάμεσα στους μαθητές, δίνοντας έμφαση στις εσωτερικές αλλαγές, άρα και την ωρίμανση της πρωταγωνίστριας-προτύπου. Όσο για τον τίτλο, αποφασίστηκε με ψηφοφορία να είναι: “Πάμε μια βόλτα στο χρόνο;”

Αξίζει να δοθεί έμφαση στο γεγονός πως όλοι οι μαθητές καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς συμμετείχαν ενεργά και με αδιάπτωτο ενδιαφέρον σ’ όλα τα στάδια αυτού του ετήσιου διαθεματικού σχεδίου εργασίας, πρόθυμοι να προτείνουν, να σχεδιάσουν, να υλοποιήσουν τα σχέδιά τους και να τα παρουσιάσουν στην ομάδα της τάξης, γεγονός που λειτούργησε ως αξιολόγηση και ανατροφοδότηση συγχρόνως. Τους ευχαριστώ πολύ για τη χαρά της δημιουργίας που μοιραστήκαμε μαζί. Διαβάστε το παραμύθι μας πατώντας με το ποντίκι στον τίτλο του καθώς και στα ονόματα των μηνών με τη σειρά.

Αναστασία Ν. Μαργέτη

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση