epimorfosi.jpgΗ πληροφορική εισάγεται για πρώτη φορά μαζικά στα ελληνικά γυμνάσια το 1995. Οποιος είχε έστω και μία βεβαίωση σεμιναρίου Η/Υ καλείται να διδάξει το μάθημα. Μερικοί διορατικοί αποφασίζουν να παρακάμψουν την αδιοριστία που τους είχε καταδικάσει το σύστημα της επετηρίδας. Κι έτσι το ελληνικό σχολείο απέκτησε την ειδικότητα του καθηγητή πληροφορικής.

Λάθος πρώτο: η εισαγωγή νέου αντικειμένου. Τα εργαστήρια ονομάζονται εργαστήρια πληροφορικής. Σα να λέμε έχουμε ένα δωμάτιο με μολύβια. Τώρα θα πάμε σε εκείνο το δωμάτιο για να γράψουμε. Αυτό που υπαινίσσομαι, είναι, ότι θα μπορούσε απλά η χρήση εργαλείων πληροφορικής να ενταχθεί μέσα από όλες τις ειδικότητες. Οπως σε όλες τις χώρες πλην της υποσαχάριας Αφρικής.

1998 αρχίζει η «Οδύσσεια» με χρηματοδότηση του Β΄Κ.Π.Σ. και είναι μία προσπάθεια να εμπλουτιστεί η διδασκαλία όλων των  ειδικοτήτων  με εφαρμογές των νέων τεχνολογιών. Οι πρώτοι επιμορφωτές οι Ε42, μετά από μία ταχεία εκπαίδευση στο Πανεπιστήμιο Αθηνών στέλνονται σε όλη την Ελλάδα. Οταν πηγαίνουμε στα σχολεία διαπιστώνουμε το θέατρο του παραλόγου. Πρώτον χρεωνόμαστε σχολεία και καλούμαστε να επιμορφώσουμε όλες τις ειδικότητες. Πρέπει δηλαδή να δείξουμε μαθηματικά, φυσική οι φιλόλογοι και λατινικά οι μαθηματικοί. Διαπιστώνουμε ότι είτε δεν υπάρχουν εργαστήρια, είτε λογισμικά, είτε διαδίκτυο. Οποιος επιμορφωτής έχει και τα τρία μάλλον πρέπει να παίξει Λόττο. Τότε ξυστό.

Τα επιμέρους έργα της Οδύσσειας στοχεύουν στην ένταξη των ΤΠΕ στην καθημερινή σχολική δραστηριότητα 385 σχολείων για το σύνολο των διδακτικών αντικειμένων.  Ο προϋπολογισμός όπως αναφέρεται στις πινακίδες που αναρτήθηκαν στα σχολεία ανέρχεται στο ποσόν των 10 δις δρχ. Με τη λήξη του προγράμματος, τα εργαστήρια Η/Υ μετατρέπονται σε εργαστήρια πληροφορικής και οι  100 -πλέον- επιμορφωτές γυρίζουν χαρωποί -όχι και τόσο- στα σχολεία τους. Ολες οι περικοπές γίνονται στη δράση 4 -μαντέψτε- που περιλαμβάνει την επιμόρφωση και υποστήριξη των εκπαιδευτικών.

Πάνω που φτιάχνουμε την κρίσιμη μάζα – κάπου 6000 εκπαιδευτικοί επιμορφώθηκαν- ρίχνουμε μία στην καρδάρα και χύνουμε το γάλα. Κέρδος μας παραμένει η δικτύωση των σχολείων.

Το διάστημα 2001-2005 υλοποιείται από το ΥπΕΠΘ η Πράξη «ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ Τ.Π.Ε. ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» η οποία ήταν ενταγμένη στο Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας». Στα πλαίσια αυτά επιμορφώνονται 83.315 εκπαιδευτικοί.

Σε συνέχεια των παραπάνω και στο πλαίσιο του Γ΄ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης και του Επιχειρησιακού Προγράμματος του ΥπΕΠΘ για την Εκπαίδευση και Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση (Ε.Π.Ε.Α.Ε.Κ.), υλοποιείται η πράξη «ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ & ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΕ ΒΑΣΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ (Τ.Π.Ε.) ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» με στόχο την επιμόρφωση άλλων 35000 εκπαιδευτικών, με παρόμοιο τρόπο και διοικητική δομή.

Κόστος: στην ιστοσελίδα της Υπηρεσία εφαρμογής  Προγραμμάτων αναφέρεται ένα ταπεινό ποσό των 27.500.000 € περίπου αλλά μόνο για 25.000 εκπαιδευτικούς. Οπότε πολλαπλασιάζουμε επί 5.

Στο Γ΄Κ.Π.Σ. βάζουμε καινούργιους στόχους. Ξεκινά η επιμόρφωση 76.000 εκπαιδευτικών των ελληνικών σχολείων της Α’ βάθμιας και Β’ βάθμιας εκπαίδευσης στη χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ). Σκαλώνουμε στη διδασκαλία του Office για 9 χρόνια. Ποιο είναι το λάθος; η διδασκαλία γίνεται σε ένα εντατικό 48ωρο και δεν θίγεται η αξιοποίηση στο μάθημα. Προετοιμάζουμε γραμματείς, λογιστές αλλά σίγουρα όχι καθηγητές. Α! ειδεχθής λεπτομέρεια: η πιστοποίηση ξεκινά δύο χρόνια αργότερα, για να σιγουρευτούμε ότι τα έχουν ξεχάσει. Επτασφράγιστο μυστικό παραμένει πόσοι την αποφεύγουν συστηματικά. Δείτε την έκθεση αξιολόγησης του Π.Ι.

Κι ύστερα έρχεται το κερασάκι. Μετά από 12 χρόνια ετοιμαζόμαστε να περάσουμε στη Β΄φάση να διδάξουμε επιτέλους στους εκπαιδευτικούς πως να κάνουν το μάθημά τους με σύγχρονες τεχνολογίες.

Πράξη: «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στη Χρήση και Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διδακτική Διαδικασία (Β΄ επίπεδο)»

Κι αρχίζουν τα φάουλ και τα αυτογκόλ. Οσοι είχαν αποφοιτήσει από το Πανεπιστήμιο ως επιμορφωτές χάνουν τον τίτλο τους και καλούνται σε εξετάσεις. Ξεκινάμε από tabula rasa.

Επιμορφώνονται και 400 καινούργιοι επιμορφωτές σύνολο κάπου 500. Επειδή το πρόγραμμα έχει λήξει προλαβαίνουν να οργανώσουν δύο επιμορφωτικές περιόδους. Μία Μάιο- Ιούνιο  και μία Σεπτέμβριο-Οκτώβριο του 2008. Διάρκεια 96 ώρες με 12 ώρες την εβδομάδα. Ζιπαρισμένη γνώση. Οι μισοί επιμορφωτές δεν αξιοποιούνται γιατί δεν έχουν προλάβει να ολοκληρώσουν την εκπαίδευσή τους. Οι επιμορφωτές αναγκάζονται να προσφύγουν στη δικαιοσύνη καθώς δεν αποζημιώνονται για την εργασία τους. Οι εκπαιδευτικοί καλούνται σε απαιτητικές εξετάσεις, σύνθεση εκπαιδευτικού σεναρίου και αυτοματοποιημένο μέρος.Οσοι όμως προσήλθαν, πιστοποιήθηκαν.

Ειδεχθής λεπτομέρεια νο.2:  Στην α΄φάση υπήρχε οικονομικό κίνητρο (300 ευρώ η παρακολούθηση των σεμιναρίων και 300 η πιστοποίηση). Το Β΄μέρος -το ουσιαστικό- που έχει ως αποδέκτη το μαθητή- επαφίεται στον πατριωτισμό των Ελλήνων.

Κόστος: 16.500.000 € περίπου αλλά ο στόχος των 8.000 εκπαιδευτικών δεν επιτεύχθηκε.

Συμπέρασμα: οι κυβερνήσεις αλλάζουν αλλά η τσαπατσουλιά μένει. Και η σχέση τιμής απόδοσης του όλου εγχειρήματος είναι μάλλον αισχρή. Από αυτόν τον πακτωλό χρημάτων τι έχει φτάσει στο μαθητή; Οι διδασκαλίες με υποστήριξη ΤΠΕ παραμένουν φολκλορικές. Για να μη μιλήσω για τα λογισμικά καθώς χρειάζονται πολλές σελίδες.

Πάντως εμείς οι επιμορφωτές που χρηματοδοτούμε όλα αυτά τα χρόνια τα προγράμματα του Υπουργείου για να πλουτίζουν οι διάφοροι μεσάζοντες (βλ. ιδρύματα- εταιρείες) θα αρκεστούμε στον τίτλο του μεγάλου χορηγού.

Υ.Γ. Μετά το καίριο σχόλιο του Σ. δεν μπορώ παρά να αφιερώσω:

4 Σχόλια “Είναι πολλά τα λεφτά…”
  1. Ο/Η N. λέει:

    Καλή η αναφορά και τα παρένθετα σχόλια, αλλά επιμορφώθηκαν οι 83 315 ή 100 000 και πλέον εκπαιδευτικοί της α΄φάσης διαρκείας ή ένα μεγάλο ποσοστό απλά εισέπραξε τα 600€ ; Η εμπειρία μου λέει ΟΧΙ, όπως και η έκθεση του ΠΙ : » (…) Τόσο οι επιμορφωτές όσο και οι επιμορφούμενοι εξέφρασαν την άποψη ότι η διάρκεια του προγράμματος της επιμόρφωσης (48 ώρες) ήταν πολύ μικρή για να μπορέσουν οι αρχάριοι χρήστες να αποκτήσουν μια επαρκή γνώση της χρήσης των υπολογιστών.»- εκτός κι αν θεωρείται επιμόρφωση η γραφή κειμένου, άντε και η εισωγωγή φωτό με τρόπο ώστε μια εικονογραφημένη σελίδα να έχει μέγεθος 2ΜΒ και βάλε, κι όταν οι μισοί περίπου εκπαιδευτικοί έχουν ηλεκτρονική διεύθυνση… Για τη β΄φάση δε λέω, αυξήθηκαν κατακόρυφα τα …(ανενεργά) ιστολόγια στο blogs.sch.gr!
    Και για να εξηγούμαστε, καλές οι ΤΠΕ, αλλά τα λεφτά απλά ξοδεύινται σε εξοπλισμό μάλλον ανενεργό που γρήγορα για τους πολλούς ημι-χρήστες ή εν δυνάμει χρήστες απλά…αραχνιάζει, αλλά στατιστικά αναλογεί 1Η/Υ ανά 10-12 μαθητές και υπάρχει κάλυψη των σχολείων από 1 μέχρι 13+ Η/Υ κατά 99%, ήτοι στους αριθμούς πάμε καλά!Μη πω και για τα 300 και πλέον εκπαιδευτικά λογισμικά που την τελευταία 10ετία ήλθαν στα σχολεία, πού αν τα ψάξεις, στα περισσόετρα σχολεία δεν ξέρουν που είναι σκορπισμένα, επειδή …άλλαξε ο Δ/ντής! Αντε με το καλό να έλθει και η ΄γ΄φάση επιμόρφωσης!

  2. Ο/Η terracomputerata λέει:

    Δεν ξέρω αν θα ζούμε για την τρίτη φάση. Με τους ρυθμούς που κινούμαστε… Μία επιμορφωτική περίοδος 100 ωρών ακολουθείται από μία τετραετία περισυλλογής. Τρέχει και οικονομική κρίση…

    Οσο για τα επιτεύγματα της επιμόρφωσης Β΄επιπέδου, είναι μάλλον νωρίς να τα αποτιμήσουμε. Ας μην αδικούμε τα sch blogs, στα τόσα ανενεργά υπάρχουν και αξιόλογες προσπάθειες.
    Για μένα ήταν συγκινητικό πάντως που οι συνάδελφοι παρακολούθησαν αυτό το πρόγραμμα σε καιρό εξετάσεων, με τέτοιους εξαντλητικούς ρυθμούς, παραδίνοντας εργασίες επιπέδου. Είναι δε θλιβερό ότι μόλις τελειώνει ένα πρόγραμμα -μοιραστεί το χρήμα στους επιτήδειους- γιατί οι άλλοι ακόμα περιμένουν, εγκαταλείπονται αβοήθητοι οι αποφοιτήσαντες λες και ξεσχόλισαν. Δια βίου εκπαίδευση… το συντομότερο ανέκδοτο.

  3. Όσο σκέφτομαι όλους αυτούς που σχεδίασαν και «υλοποίησαν» αυτά τα …αλφαβητικά προγράμματα επιμόρφωσης τόσο μου’ ρχεται στο μυαλό η ατάκα: «Να φύγετε! …Να πάτε αλλού…»

  4. […] που πολύ εύκολα οι “ειδικοί” αντιστρέφουν.

  5.  

Αφήστε μια απάντηση

Top
...
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων