Δημιουργικές Εργασίες Β΄Λυκείου με θέμα: “Η τέχνη της οινοποιίας-Αναλύσεις στο κρασί”

Είναι αλήθεια ότι το θέμα ανάθεσης εργασιών τύπου projects, δημιουργικών, ερευνητικών κλπ σε μαθητές, αντιμετωπίζεται συχνά με απαξίωση ή σε καλύτερη περίπτωση σαν κάτι που “πρέπει” να γίνει. Και για να είμαστε ειλικρινείς αυτό σε μεγάλο ποσοστό οφείλεται στους καθηγητές που νιώθουμε αμήχανοι αλλά και απρόθυμοι να σκεφτούμε και να σχεδιάσουμε κάτι καινούργιο παρά προτιμούμε να ακολουθούμε την πεπατημένη.
Η μικρή μου όμως εμπειρία δείχνει ότι όταν ο μαθητής καταλάβει ότι πρώτος εσύ έχεις ενδιαφέρον γιαυτό που κάνετε και το αντιμετωπίζεις με την αντίστοιχη σοβαρότητα, μπορεί στην αρχή να είναι επιφυλακτικός (ή και φοβισμένος αφού κάποιος του ζητάει κάτι παραπάνω απο ένα copy paste), μετά όμως ανταποκρίνεται και συμμετέχει πολλές φορές με ενθουσιασμό. Το εντυπωσιακό δε είναι όταν το βλέπεις αυτό να συμβαίνει με μαθητές που στα πλαίσια του ¨κανονικού” μαθήματος είναι τελείως αδιάφοροι.

Σήμερα ολοκληρώθηκε ο κύκλος των “Δημιουργικών Εργασιών” με θέμα: “Η τέχνη της οινοποιίας – Αναλύσεις στο κρασί” που διήρκεσε ένα μήνα μαθημάτων.
Οι μαθητές εργάστηκαν συνεργατικά σε 5 ομάδες των 5 μαθητών η καθεμία πάνω στα εξής επιμέρους θέματα αντίστοιχα:

Η παρασκευή  του κρασιού και η αλκοολική ζύμωση

Μέτρηση σακχάρων στο γλεύκος και αλκολικών βαθμών στο κρασί. Η τέχνη της οινοποίας

Παρασκευή κρασιού, αλκοολική ζύμωση, Οξείδωση με KMnO4

Οινοποιία, αλκοολική ζύμωση,οξείδωση με Cu

Τα παραπάνω links είναι τα σχέδια υποβολής των Δημιουργικών εργασιών κάθε ομάδας. Ακολουθούν φωτογραφίες από τις δραστηριότητες όλων των ημερών.

17/5/2019

Συνέχεια

Κατηγορίες: Πειράματα | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Δημιουργικές Εργασίες Β΄Λυκείου με θέμα: “Η τέχνη της οινοποιίας-Αναλύσεις στο κρασί”

Διάκριση του σχολείου μας στον τοπικό διαγωνισμό EUSO 2019

Ο διαγωνισμός EUSO είναι ένας πανευρωπαϊκός διαγωνισμός πάνω σε πειράματα Φυσικής, Χημείας και Βιολογίας.  Οι νικητές στους Εθνικούς διαγωνισμούς  εκπροσωπούν τη χώρα τους στην  Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Φυσικών Επιστημών.

Το σχολείο μας συμμετείχε στον τοπικό διαγωνισμό ανάμεσα στα σχολεία των περιοχών Ν.Σμύρνης, Π.Φαλήρου, Καλλιθέας, Μοσχάτου-Ταύρου και κατέλαβε την 2η θέση, ενώ την 1η θέση κατέλαβε η Ευαγγελική σχολή.

Οι μαθητές της Β΄Λυκείου που μετά από μια κοπιώδη προετοιμασία εκπροσώπησαν το σχολείο μας και με τη λαμπρή τους προσπάθεια πέτυχαν αυτό το ωραίο αποτέλεσμα,  ήταν οι :   Παπαδόπουλος  Χάρης,  Γκρέκας Στέλιος,  Φλαμουρίδου Μαριέτα  και Κώτσαρης Δημήτρης.

Την προετοιμασία των μαθητών είχαν αναλάβει:

Ο Κος Παυλικάκης τα πειράματα φυσικής,  η Κα Βαμβακοπούλου τα πειράματα Βιολογίας  και ο Κος Λάης τα πειράματα Χημείας.

Πολλά συγχαρητήρια στα παιδιά  και εις ανώτερα!

Λάης Σπύρος.

Υπεύθυνος σχολικού εργαστηρίου Φ.Ε.

Κατηγορίες: Εξετάσεις | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Διάκριση του σχολείου μας στον τοπικό διαγωνισμό EUSO 2019

Συμμετοχή του Σχολείου μας στη «ΒΡΑΔΙΑ ΤΟΥ ΕΡΕΥΝΗΤΗ 2018»

Η «Βραδιά του Ερευνητή» είναι  μια μεγάλη πανευρωπαϊκή γιορτή για την Επιστήμη. Αποτελεί μία πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με στόχο την εξοικείωση του κοινού με τον κόσμο της έρευνας. 1.500.000 επισκέπτες σε 300 Ευρωπαϊκές πόλεις συμμετέχουν κάθε τελευταία Παρασκευή του Σεπτέμβρη σε αυτόν το θεσμό που κρατά 13 χρόνια.

Η κεντρική εκδήλωση στην Ελλάδα για φέτος ήταν στο ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος. Οι Free Radicals, η ομάδα πειραμάτων χημείας του σχολείου μας, πήρε την τολμηρή απόφαση να συμμετάσχει για πρώτη φορά σε αυτή τη διοργάνωση. Και λέμε τολμηρή λόγω του υψηλού επιπέδου προετοιμασίας και παρουσίασης που απαιτεί, λόγοι για τους οποίους πραγματικά ελάχιστα δημόσια σχολεία αποτολμούν τη συμμετοχή τους.

Η μελέτη και επιλογή των πειραμάτων είχε ξεκινήσει ήδη από το καλοκαίρι. Μόλις άρχισε το σχολείο οι 10 μαθητές από τους Free Radicals που κλήθηκαν, ανταποκρίθηκαν  με μεγάλο ενθουσιασμό αλλά και συνείδηση της συμμετοχής τους σε κάτι σημαντικό.

Και έτσι έπεσε ….. πολλή δουλειά.

Συνέχεια

Κατηγορίες: Εξετάσεις | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Συμμετοχή του Σχολείου μας στη «ΒΡΑΔΙΑ ΤΟΥ ΕΡΕΥΝΗΤΗ 2018»

Το περιεχόμενο του περιβαλλοντικού προγράμματος.

Αναφερθήκαμε σε προηγούμενη ανάρτηση για το περιβαλλοντικό πρόγραμμα που ολοκλήρωσαν οι Free Radicals, η μαθητική ομάδα πειραμάτων του 6ου Λυκείου Ν.Σμύρνης με τίτλο: «Μελέτη μέσα από πειράματα, των περιβαλλοντικών επιπτώσεων χημικών διεργασιών. Εναλλακτικές  προτάσεις στα πλαίσια της πράσινης χημείας και της κυκλικής οικονομίας».
Τα θέματα με τα οποία κυρίως ασχοληθήκαμε ήταν:

  • Οι έννοιες της κυκλικής οικονομίας και της αειφορίας.
  • Παραγωγή ενέργειας, η καύση του άνθρακα.
  • Τέλεια, ατελής καύση, το CO2 , το CO, οι ιδιότητές τους*
  • Η καύση του θείου- Η όξινη βροχή *
  • Μέτρηση του pH με: α)πεχαμετρικό χαρτί, β)ηλεκτρονικό πεχάμετρο και γ)δείκτες *
  • Ανίχνευση αλογονοϊόντων-Πείραμα μικροχημείας *
  • Αντιδράσεις διπλής αντικατάστασης *
  • Επίδραση των οξέων στα μέταλλα, Οξείδωση-Αναγωγή *
  • Ηλεκτροχημεία- μπαταρίες από λεμόνια *
  • Παρασκευή σαπουνιού *
  • Διαχείριση αποβλήτων-Κομποστοποίηση-Παραγωγή βιοντίζελ

Τα θέματα που έχουν αστερίσκο (*) συνοδεύονται από φύλλα εργασίας  που βρίσκονται στη Σελίδα “Ομάδα Πειραμάτων” καθώς και στους “Σελιδοδείκτες”.
Πάντως μια σφαιρική εικόνα του προγράμματος μπορεί να αποκτήσει κάποιος, παρακολουθώντας το σχετικό βίντεο σε προηγούμενη αναρτηση.

Κατηγορίες: Πειράματα | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Το περιεχόμενο του περιβαλλοντικού προγράμματος.

Free Radicals, η μαθητική ομάδα πειραμάτων και ένα αλλιώτικο περιβαλλοντικό πρόγραμμα.

Οι Free Radicals και
το περιβαλλοντικό πρόγραμμα:
«Μελέτη μέσα από πειράματα, των περιβαλλοντικών επιπτώσεων χημικών διεργασιών. Εναλλακτικές  προτάσεις στα πλαίσια της πράσινης χημείας και της κυκλικής οικονομίας».

Οι Free Radicals, η μαθητική ομάδα πειραμάτων χημείας του σχολείου μας ολοκλήρωσε το περιβαλλοντικό της πρόγραμμα.

Είχαμε ξεκινήσει δοκιμαστικά μια παρόμοια προσπάθεια την περασμένη σχολική χρονιά. Φέτος  αποφασίσαμε εμπλουτίζοντας το εγχείρημά μας να του δώσουμε μια οικολογική κατεύθυνση, ανταποκρινόμενοι στα αιτήματα των καιρών. Ετσι σχεδιάσαμε  ένα περιβαλλοντικό πρόγραμμα με τίτλο:

«Μελέτη μέσα από πειράματα, των περιβαλλοντικών επιπτώσεων χημικών διεργασιών. Εναλλακτικές  προτάσεις στα πλαίσια της πράσινης χημείας και της κυκλικής οικονομίας».

Αυτό που πρέπει να τονιστεί είναι ότι φροντίσαμε σε κάθε συνάντησή μας  να υπάρχουν αντίστοιχα πειράματα που εκτελούσαν οι μαθητές.

Πραγματικά πολύτιμοι συνεργάτες στο εγχείρημα αυτό ήταν ο κ.  Ξανθουδάκης Ι. (χημικός του σχολείου) και η κα Φίλιου Δήμητρα (χημικός, δ/ντρια του Εσπερινού Γυμνάσιου Αγ. Δημητρίου).

Στο πρόγραμμα συμμετείχαν 21 μαθητές της  Α΄και Β΄Λυκείου. Οι συναντήσεις μας ήταν κάθε Τετάρτη μετά το σχόλασμα έως τις 4μμ. Η γεμάτη «περιέργεια», ενθουσιασμό και όρεξη συμμετοχή τους, ιδιαίτερα την ώρα των πειραμάτων, ήταν αυτή που μας έδινε την ανατροφοδότηση για να συνεχίζουμε αυτό το απαιτητικό εγχείρημα.

Στο βίντεο που ακολουθεί  παρουσιάζονται οι δραστηριότητες του προγράμματος  καθώς και τα ονόματα των συμμετεχόντων μαθητών. (Σημ: Οι γονείς των μαθητών που εμφανίζονται στο βίντεο έχουν δώσει την σχετική συγκατάθεση).

Λάης Σπύρος, χημικός.

Κατηγορίες: Πειράματα | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Free Radicals, η μαθητική ομάδα πειραμάτων και ένα αλλιώτικο περιβαλλοντικό πρόγραμμα.

Επεξήγηση του πειράματος “Η οδοντόκρεμα του ελέφαντα”

Είναι ένα από τα πιο γνωστά πειράματα, με δεκάδες παρουσιάσεις του στο διαδίκτυο, ίσως γιατί είναι αρκετά απλό για να πραγματοποιηθεί και ταυτόχρονα πολύ εντυπωσιακό. Στο βίντεο που ακολουθεί δίνεται μια αρκετά αναλυτική επεξήγηση του. Από τους “γνωστούς ύποπτους” του Πανεπιστημίου του Νότιγχαμ.

Κατηγορίες: Εξετάσεις | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Επεξήγηση του πειράματος “Η οδοντόκρεμα του ελέφαντα”

Γνωριμία

Γειά σας και καλωσήρθατε!
Είμαι ο Σπύρος Λάης, χημικός στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και ελπίζω με την πάροδο του χρόνου, αυτό το ιστολόγιο να εξελιχθεί σε κάτι ενδιαφέρον που θα περιλαμβάνει θέματα που αφορούν  είτε την επιστήμη, είτε την παιδεία με την γενικότερη σημασία της.

 

learn the rules like a pro
Κατηγορίες: Εξετάσεις | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Γνωριμία