Eastern Telegraph Company, το τηλεγραφείο της Σύρου.
[ ] η Σύρος συνδέθηκε τηλεγραφικά με τον Πειραιά στις 20 Μαρτίου 1859 με το πρώτο καλώδιο που ποντίστηκε στα Ελληνικά νερά, με μια σύνδεση που ένωσε την Σύρο, την Χίο και την Κωνσταντινούπολη. Το 1878 η Αγγλική Eastern Telegraph Ltd ανέλαβε την εκμετάλλευση του δικτύου και μετέτρεψε αυτήν την εγκατάσταση σε κεντρικό σταθμό τηλεγραφίας όλης της ανατολικής Μεσογείου. Απασχολούσε πάνω από 100 άτομα.
θα προσπαθήσουν να βελτιώσουν την εργασιακή τους θέση στο νέο πολυπολιτισμικό περιβάλλον των Κυκλάδων.
Την Πέμπτη 15 Φεβρουαρίου 2024 οι συμμετέχοντες εκπαιδευόμενοι είχαν την χαρά να τους απονεμηθεί το Ευρωπαϊκό Πιστοποιητικό Παρακολούθησης.
Η Διεύθυνση και οι Εκπαιδευτικοί του ΣΔΕ Σύρου θέλουμε να συγχαρούμε όλους τους συμμετέχοντες εκπαιδευόμενους για την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος Erasmus+.
Το φαγητό συνοδευόταν από την τοπική μπύρα ΚΕΟ, τη γνωστή Κουμανδαρίαι ή την ζιβανία, που αποτελεί το «εθνικό» ποτό της Κύπρου.
Στα τυροκομικά προϊόντα δύο είναι τα ξεχωριστά τυριά της Κύπρου:
το φημισμένο χαλούμι, ψημένο στη σχάρα και η αναρή.
Επίσκεψη στην Πάφο. |
Την Κυριακή 11 Φεβρουαρίου το ΣΔΕ Σύρου επισκέφτηκε την Χοιροκοιτία, τον καλύτερα διατηρημένο προϊστορικό οικισμό της Κύπρου, που χρονολογείται γύρω στο 7000 π.X. και το 1998 ανακηρύχθηκε Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς από την UNESCO.
Ο οικισμός είναι κτισμένος στην απότομη πλαγιά ενός λόφου σε απόσταση 6 χλμ. από τη θάλασσα και από το κτίσιμό του που προϋποθέτει συλλογική προσπάθεια καταλαβαίνουμε ότι υπήρχε σύνθετη κοινωνική οργάνωση.
Στα θεμέλια και στα κατώτερα επίπεδα των σπιτιών χρησιμοποιήθηκαν λιθάρια (πέτρες) του ποταμού, ενώ στα ανώτερα ελαφρότερα υλικά, όπως πηλός και πλιθάρια.
Τα κατώφλια ήταν υπερυψωμένα, τα θυρώματα μικρά για προστασία από τις πλημμύρες, τα δάπεδα από πηλό και η στέγη θολωτή ή επίπεδη. Τη στέγη αποτελούσαν οριζόντια δοκάρια, πάνω στα οποία υπήρχαν καλάμια και κλαδιά, καλυμμένα με πηλό.
Στο μέσο της οικίας υπήρχε εστία για το μαγείρεμα, το φωτισμό και τη θέρμανση. Φαίνεται πως διακοσμούσαν το εσωτερικό των σπιτιών με τοιχογραφίες.
Παράλληλα με τις παρουσιάσεις στον χώρο εκπαίδευσης του FGG EDUCULTURE οργανώθηκε πρόγραμμα επισκέψεων ώστε να γνωρίσουμε από κοντά τις τουριστικές επιχειρήσεις, τους ανθρώπους που σχεδίασαν και σχεδιάζουν projects για την τουριστική ανάπτυξη, τους ανθρώπους που μοχθούν σε παραδοσιακές επιχειρήσεις χειροτεχνίας, αγροτουρισμού κ.λ.π.
Ιδιαίτερη αναφορά θα κάνουμε στο Κέντρο Κυπριακής Χειροτεχνίας λόγω του εκπαιδευτικού του σκοπού.
Όπως ενημερωθήκαμε στο Κέντρο βρίσκονται εργαστήρια στα οποία εκπαιδεύονται από τους υπεύθυνους λειτουργούς και τους τεχνίτες πολλοί ενδιαφερόμενοι στα εξής αντικείμενα:
Εργαστήριο Κεντητικής. Εδώ κατασκευάζονται όλα τα πρότυπα δείγματα, στα οποία βασίζεται η παραγωγή κεντημάτων, όπως Λευκαρίτικα, Αθηαινίτικα, Μοδίτικα, δαντέλλες, κροσιέδες, σταυροβελονιές κ.ά. Ξεχωριστή ασφαλώς θέση κατέχουν τα «Λευκαρίτικα» κεντήματα που εντυπωσιάζουν με την ποικιλία των μοτίβων και σχεδίων τους και κυριαρχούν με τη μοναδικότητα και την ιδιαιτερότητά τους.
Εργαστήριο Υφαντικής. Σε παραδοσιακούς αργαλειούς πεπειραμένες υφάντριες αναβιώνουν όλα τα είδη των υφαντών: τα Καρπασίτικα και Λευκονοιτζιάτικα με τις γραμμικές διακοσμήσεις και τα φανταχτερά τους χρώματα, τα Φοιθκιώτικα με τα πολύχρωμα γεωμετρικά μοτίβα, πραγματικό καμάρι της υφαντικής, τα ταπισερί και μεταξωτών.
Εργαστήριο Ξυλογλυπτικής. Το ξύλο του πεύκου και της καρυδιάς σκαλίζεται με πολλή δεξιοτεχνία από ξυλογλύπτες για να παρουσιάσει ανάγλυφα σχέδια πουλιών, λουλουδιών, φυτών, ζώων, ροζέτων και μαιάνδρων σε σεντούκια, σουβάντζες, καθρέφτες και άλλα αντικείμενα της επίπλωσης του σπιτιού. Παράλληλα λειτουργεί κάτω από το ίδιο εργαστήριο τμήμα συντήρησης ξυλόγλυπτων ειδών λαϊκής τέχνης.
Εργαστήριο Αγγειοπλαστικής – Kεραμικής. Θαυμάζουμε τον τεχνίτη που δίνει φόρμα και σχήμα στον πηλό καθώς στριφογυρίζει στον τροχό. Στο διπλανό τραπέζι οι τεχνίτριες διακοσμούν με χάρη τα αγγεία. Ο πλούτος των αγγείων ολόγυρά μας, σε τερακότα, υαλωμένα, βυζαντινά κ.α., αποτυπώνουν και μαρτυρούν τη μακρά μας παράδοση στην τέχνη της αγγειοπλαστικής – κεραμικής.
Εργαστήριο της Καλλιτεχνικής Μεταλλοτεχνίας. Ο τεχνίτης χτυπά ρυθμικά και χαράζει στο πιάτο παραστάσεις παρμένες από αγγεία του αρχαιολογικού μουσείου και από τα ψηφιδωτά του Κουρίου και της Πάφου. Χαρτζιά, μαείρισσες και άλλα γνώριμα χάλκινα αντικείμενα θυμίζουν την πανάρχαια Xαλκουργική τέχνη.
Εργαστήριο της Ψαθοπλεκτικής και Γενικής Χειροτεχνίας πoυ ακολουθεί βλέπουμε καλάθια, πανέρια και τσέστους με διάφορα σχέδια και χρωματισμούς καμωμένα από τα στελέχη ειδικής ποικιλίας σιταριού, καθώς επίσης μπατίκ, μακραμέ, ψηφιδωτά, κάδρα με μεταξωτά κουκούλια και άλλα μικροτεχνήματα.
Εργαστήριο Δερματοτεχνίας. Στο εργαστήριο αυτό έχουν σχεδιαστεί και κατασκευαστεί σύγχρονα χρήσιμα και λειτουργικά αντικείμενα σε συνδυασμό πραγματικού δέρματος και κεντήματος ή και υφαντού. Τσάντες, πορτοφόλια, θήκες γυαλιών είναι μερικά μόνο από τα πολλά προϊόντα της Δερματοτεχνίας.
Εργαστήριο Ενδυματολογίας. Εδώ ράβονται παραδοσιακές γυναικείες και ανδρικές ενδυμασίες όπως η καρπασίτικη, η παφίτικη, η βράκα και το ζιμπούνι. Κατασκευάζονται επίσης κούκλες με παραδοσιακές ενδυμασίες.
Η ξενάγηση μας τελειώνει στο εκθετήριο. Μια πλούσια και ποικίλη συλλογή χειροτεχνημάτων εκτίθεται και παρουσιάζεται κατά τρόπο εντυπωσιακό. Απλώνεται μπροστά μας ο σύγχρονος λαϊκός μας πολιτισμός, αυτή η ίδια η πολιτιστική μας κληρονομιά που για όλους μας είναι καθήκον να τη διατηρήσουμε και να τη συνεχίσουμε, γιατί αποτελεί την ιστορική και εθνική μας ταυτότητα, την ίδια την ελληνική μας ψυχή.