Τον Ιανουάριο του 2025 ξεκινήσαμε τον προγραμματισμό μας και τέλη Μαϊου ολοκληρώσαμε τα παρακάτω εγκεκριμένα προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων. Συγκεκριμένα:
Τμήμα 1: Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας: ¨Είμαστε όλοι ίσοι αλλά μοναδικοί και διαφορετικοί¨.
Υπεύθ. Εκπαιδευτικός: Καργιώτου Γιώτα
Τμήμα 2: Πρόγραμμα περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης: ¨Μία Κυψέλη μες στο μέλι¨
Υπέυθ. Εκπαιδευτικός: Βεζυρτζή Σταματία
Τμήμα 3: Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας: ¨Ρούλης ο Τροφούλης¨
Υπεύθ. Εκπαιδευτικός: Γκρόζογλου Ελένη
Τμήμα 1:
Με τα παιδιά του 1ου τμήματος μας απασχόλησε το δικαίωμα όλων στη μάθηση, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα και η ικανότητα του να μάθουμε να αποδεχόμαστε και να σεβόμαστε τον άλλον με τις όποιες ιδιαίτερες ανάγκες του.
Αφόρμηση στο ταξίδι αυτό ήταν ¨Η Φένια η αγαπημένη των ήχων¨ της Γ. Αλεξάνδρου η οποία μετέφερε στα παιδιά το μήνυμα του μαθαίνω να αγαπώ τον κόσμο και να ανακαλύπτω τις ομορφιές της ζωής με τα μάτια και τη δύναμη της ψυχής. Τα παιδιά συμφώνησαν ότι οι δυσκολίες μας δεν πρέπει να στέκονται εμπόδια στο να χαρούμε τη ζωή, αλλά ίσως είναι μία ευκαιρία να ανακαλύψουμε νέους τρόπους. Στο πλαίσιο αυτό, παίξαμε βιωματικά παιχνίδια με κλειστά μάτια, για να μπορέσουμε να μπούμε καλύτερα στη θέση όσων δεν έχουν όραση. Στη συνέχεια ψάξαμε τη γραφή Braille και προσπαθήσαμε να την επεξεργαστούμε. Είδαμε ποια ειδικά σύμβολα και εργαλεία βοηθούν τους ανθρώπους με προβλήματα ή χωρίς όραση να συμμετέχουν στις κοινωνικές εκδηλώσεις. Στο ίδιο πλαίσιο παρακολουθήσαμε μία διαδικτυακή αφήγηση του παραμυθιού ¨Αξίζω μία αγκαλιά¨ των Veldkamp & Cate όπου η συγγραφέας κα Μ. Αβερκίου με διαδραστικό τρόπο μετέφερε στα παιδιά το μήνυμα της αποδοχής και της αγάπης.
Ιδιαίτερα σημαντική και ωφέλιμη για τα παιδιά ήταν η συνεργασία μας με το Ειδικό Νηπιαγωγείο Κομοτηνής, όπου διοργανώσαμε από κοινού στην αυλή του σχολείου μας ένα μάθημα συμπερίληψης, γεμάτο αποδοχή και αγάπη. Τα παιδιά συμμετείχαν σε μεικτές ομάδες σε όλες τις δραστηριότητες και στο τέλος καταλήξαμε ότι θέλουμε σχολεία ανοιχτά για όλα τα παιδιά χωρίς διαχωρισμούς και εξαιρέσεις.
Τέλος, συμμετείχαμε στο βιωματικό εκπαιδευτικό εργαστήριο του Συλλόγου Ατόμων με κινητικά προβλήματα και Φίλων – Περπατώ του Δήμου Κομοτηνής, με τίτλο ¨Μαθαίνω να πετώ με τον δικό μου τρόπο¨, όπου υλοποιήθηκε στον χώρο της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Κομοτηνής. Ένα πρόγραμμα γεμάτο συμπερίληψη και αποδοχή.
Τμήμα 2:
Οι μέλισσες που παρατήρησαν οι μαθητές του 2ου τμήματος στην αυλή του σχολείου με τον ερχομό της άνοιξης καθώς και οι απορίες και οι συζητήσεις που πραγματοποιήθηκαν μεταξύ τους στο χώρο της τάξης έγιναν η αφορμή για περαιτέρω μελέτη και διερεύνησή τους. Το πρόγραμμα «Μια κυψέλη μέσα στο μέλι» που ασχοληθήκαμε για περίπου 3 μήνες είχε στόχο τη γνωριμία των μαθητών με τον κόσμο της μέλισσας και της μελισσοκομίας, την ανάδειξη των αρετών που διέπουν την οργάνωση, τη λειτουργία και τη δομή της κοινωνίας των μελισσών, την ανάδειξη της σημασία των μελισσών για το οικοσύστημα, την εξέλιξη και τη διαιώνιση των ειδών και τη διατήρηση της βιολογικής ισορροπίας μέσω της επικονίασης. Επίσης, την καλλιέργεια της οικολογική συνείδησης, την ανάπτυξη της ικανότητας για την αναζήτηση και αξιοποίηση πληροφοριών σχετικά με το θέμα και τέλος την καλλιέργεια κοινωνικής συμπεριφοράς.
Με τους μαθητές μελετήσαμε:
• Τα είδη μέλισσας ( βασίλισσα – εργάτρια – κηφήνας)
• Τα χαρακτηριστικά της κάθε μίας μέλισσας- ανατομία
• Τα στάδια ανάπτυξης της μέλισσας
• Τον ρόλο της κάθε μέλισσας μέσα και έξω από την κυψέλη
• Τη ζωή στην κυψέλη
• Διαδικασία παραγωγής μελιού
• Την επικονίαση
• Τα προϊόντα της μέλισσας
Παρακολουθήσαμε στην τάξη μας την ταινία «Η ταινία μιας μέλισσας»,, διαβάσαμε το βιβλίο «Ο κόσμος της μέλισσας», από όπου πήραμε αρκετές πληροφορίες, απευθυνθήκαμε στην τεχνητή νοημοσύνη για να λύσουμε όλες τις απορίες των μαθητών και αφού συγκεντρώσαμε τις πληροφορίες μας δημιουργήσαμε μία ομαδική κατασκευή με τίτλο « Ο Κόσμος της Μέλισσας», όπου ζωγραφίσαμε, κολλήσαμε και καταγράψαμε όλα όσα θεωρήσαμε πιο σημαντικά για τη ζωή της μέλισσας. Στη συνέχεια παρουσιάσαμε την κατασκευή μας στους μαθητές του τμήματος 3, όπου αναλύσαμε όλα όσα μάθαμε και συζητήσαμε μαζί και τις δικές τους απορίες σχετικά με τη μέλισσα. Επίσης, παίξαμε το παιχνίδι «Περνά, περνά η μέλισσα» και φτιάξαμε μία πίστα για το beebot, όπου το μελισσάκι μας έπρεπε να φτάσει από την κυψέλη στο λουλούδι, αποφεύγοντας τα τετραγωνάκια με τους κινδύνους και αφού πάρει το νέκταρ να επιστρέψει σώο στην κυψέλη. Τέλος, καλέσαμε στο σχολείο μας τον μελισσοκόμο κ. Α. Ρίζο, για να παρακουλουθήσουμε βιωματικά όσα μάθαμε. Ο κ. Ρίζος μας παρουσίασε τη διαδικασία παραγωγής μελιού,το μελίσσι του με τις κηρήθρες, το καπνιστήρι, τη στολή του μελισσόκόμου, και μας έδωσε να γευτούμε το μέλι και την κηρήθρα.
Τμήμα 3:
Με τα παιδιά του 3ου τμήματος μιλήσαμε για την υγιεινή, η επιλογή του θέματος δόθηκε μέσα από την καθημερινότητα του Νηπιαγωγείου και συγκεκριμένα κατά τη διάρκεια του πρωινού και του μεσημεριανού, όταν τα παιδιά τρώνε το φαγητό τους, αλλά και ακολουθούν κανόνες υγιεινής όπως το πλύσιμο των χεριών.
Σκοπός του προγράμματος:
- Να αντιληφθούν τα παιδιά την έννοια της Διατροφής και τη σημασία της
- Να παρατηρήσουν, αναγνωρίσουν, ονοματίσουν, ταξινομήσουν αντιστοιχίσουν τις ομάδες τροφίμων (φρούτα, λαχανικά, δημητριακά όσπρια, γαλακτοκομικά, κρέας).
- Να ξεχωρίσουν τις Υγιεινές και Ανθυγιεινές τροφές.
- Να γνωρίσουν τις βιταμίνες και το ρόλο τους στον οργανισμό μας.
- Να αντιληφθούν τη σχέση διατροφής και υγείας.
- Τη σημασία της Διατροφής για την υγεία των δοντιών.
Στο πλαίσιο αυτό, επισκέφθηκε το νηπιαγωγείο μας η διεπιστημονική ομάδα της 1ης Τ.ΟΜ.Υ Κομοτηνής η παιδίατρος κα Ταχήρ και η νοσηλεύτρια κα Χασάν προκειμένου να ευαισθητοποιήσουν τα παιδιά ως προς τους κανόνες υγιεινής διατροφής.
Συγκεκριμένα η Παιδίατρος εξήγησε στα παιδιά τις ομάδες των τροφών και τη συχνότητα που πρέπει να τα καταναλώνουμε.
Τέλος, παίξαμε βιωματικά παιχνίδια, δημιουργήσαμε τα δικά μας πορτραίτα όπως ο Τζουζέπε Αρτσιμπόλντο και ομαδική εργασία διαχωρίζοντας τις υγιεινές και τις ανθυγιεινές τροφές.