ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΦΟΥΡΦΟΥΡΑ ΑΜΑΡΙΟΥ

Το σχολείο της φύσης και των χρωμάτων

Γέτι, η δύναμη του Ακόμη!

Σεπ 202122

Μια από τις πιο πετυχημένες δράσεις του σχολείου μας, ήταν η γνωριμία μας με τη συγγραφέα  Μαρίνα Γιώτη! Η κ.Γιώτη παρουσίασε στους γονείς το βιβλίο της “Γέτι, η δύναμη του Ακόμη!”.  Το βιβλίο αυτό έδωσε στις ζωές μας τη λέξη Ακόμη, για να μας δίνει θάρρος όταν αποτυγχάνουμε! Αντί να στενοχωριόμαστε, λέμε τη λέξη Ακόμη! και παίρνουμε θάρρος! Ετσι λέμε: ” Δεν τα κατάφερα….ακόμη!” και συνεχίζουμε! Όπως δήλωσαν οι γονείς, αυτό ακριβώς χρειάζονται..μικρά πράγματα που μπορούν εύκολα να χρησιμοποιήσουν και να κάνουν τη διαφορά! Μια μικρή λεξούλα που μπορεί να αλλάξει την καθημερινότητα τους.. Η γνωριμία μας με την κ. Γιώτη, ήταν από τις αγαπημένες μας δραστηριότητες!

 

Η δύναμη του Ακόμη!

Φάκελος έμπνευσης γονέων

Σεπ 202122

Μια από τις δράσεις μας στα πλαίσια του Erasmus+ ήταν η δημιουργία ενός φακέλου έμπνευσης για τους γονείς! Τον ονομάσαμε φάκελο έμπνευσης καθώς περιέχει ιδέες που μπορούν να φανούν χρήσιμες στην καθημερινότητα των γονέων.  Οι ιδέες αυτές είτε χρησιμοποιούνταν από εμάς στο σχολείο, είτε προτάθηκαν από εξωτερικούς μας συνεργάτες! Ελπίζουμε ο φάκελος να φανεί χρήσιμος σε όλους τους γονείς!

 

Φάκελος έμπνευσης γονέων

 

 

Ποια είναι η άποψη των μικρών μας μαθητών για τη συμμετοχή των γονέων τους στην εκπαίδευση;

Σεπ 202115

Δε θα μπορούσαμε να παραλείψουμε τις απόψεις των αγαπημένων μας μαθητών σχετικά με τη συμμετοχή των γονέων τους στην εκπαίδευση.  Ο ενθουσιασμός των μαθητών ήταν πραγματικά μεγάλος και φάνηκε να χαίρονται ότιδήποτε έκαναν με τους γονείς τους.  Ειδικά όταν χαλάρωσαν τα μέτρα για την πρόληψη του covid-19, και οι γονείς κατάφεραν να έρθουν στο σχολείο, τηρώντας όλα τα μέτρα, ήταν εμφανής η χαρά τους! Για όλα αυτά τα σχόλια που ακούσαμε, αλλά και για την πρόοδο που είδαμε στα παιδιά, καθώς οι γονείς άλλαζαν τις πρακτικές τους στο σπίτι, λέμε ένα μεγάλο ΝΑΙ!!! στη συνεργασία σχολείου και οικογένειας.

από κάτω από: 'Γονείς και εκπαιδευτικοί μαζί για μια ποιοτική εκπαίδευση" Erasmus+ ΚΑ1 (2020) | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ποια είναι η άποψη των μικρών μας μαθητών για τη συμμετοχή των γονέων τους στην εκπαίδευση;    

Χτίζοντας γέφυρες επικοινωνίας με τους γονείς

Σεπ 202115

Μια μικρή αφίσα που δημιουργήθηκε στα πλαίσια της διάχυσης του προγράμματος Erasmus+ Γονείς και εκπαιδευτικοί: Μαζί για μια ποιοτική εκπαίδευση.  Σκοπός μας να μεταφέρουμε με συντομία βασικές αρχές της επικοινωνίας, όπως τις διδαχθήκαμε με τη συμμετοχή μας στο σεμινάριο, έτσι ώστε να εμπνεύσουμε κι άλλες συναδέλφους!

 

από κάτω από: 'Γονείς και εκπαιδευτικοί μαζί για μια ποιοτική εκπαίδευση" Erasmus+ ΚΑ1 (2020) | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Χτίζοντας γέφυρες επικοινωνίας με τους γονείς    

Συνεντεύξεις των γονέων μετά από τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα Erasmus+ Γονείς και εκπαιδευτικοί: Μαζί για μια ποιοτική εκπαίδευση

Σεπ 202115

Οι γονείς των μαθητών μας, μας παραχώρησαν συνεντεύξεις σχετικά με την εμπειρία τους από τις διάφορες δράσεις που πραγματοποιήθηκαν για αυτούς στο σχολείο μας! Παρακάτω είναι μια σύνοψη των όσων είπαν.  Με βάση τις απόψεις τους, γράφτηκε και ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα του Δήμου Αμαρίου, αλλά και στις τοπικές εφημερίδες..

Ευχαριστούμε γονείς γιατί πάντα μας δείχνετε το δρόμο!



Λήψη αρχείου

από κάτω από: 'Γονείς και εκπαιδευτικοί μαζί για μια ποιοτική εκπαίδευση" Erasmus+ ΚΑ1 (2020) | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Συνεντεύξεις των γονέων μετά από τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα Erasmus+ Γονείς και εκπαιδευτικοί: Μαζί για μια ποιοτική εκπαίδευση    

Εμπόδια στη δημιουργικότητα των παιδιών…

Ιούλ 202116
Μελέτες δείχνουν ότι η δημιουργικότητα των παιδιών από το 1990 και μετά έχει καθοδική πορεία.  Τα παιδιά γεννιούνται με έμφυτο το χάρισμα της επινοητικότητας και της δημιουργικότητας. Δυστυχώς, καθώς μεγαλώνουμε όλοι και μπαίνει στη ζωή μας η σχολική εκπαίδευση, την δημιουργικότητα αρχίζει να διαδέχεται η αποστήθιση και το υποχρεωτικό διάβασμα (υπό συνθήκες στρες, πολύ συχνά).
????‍♂️ Τί μπορούμε να κάνουμε για να ΜΗΝ γίνουμε εμπόδιο στη δημιουργικότητα των παιδιών;
✅ Σημείωση : Για να γίνει πρότυπο δημιουργικότητας ένας γονέας ή δάσκαλος θα πρέπει να κάνει πρώτα ο ίδιος μια βαθιά ενδοσκόπηση τού πώς και τί έχει διδαχθεί από μικρός, σε τί κατάσταση βρίσκεται η δική του δημιουργικότητα και η ζωή του γενικότερα. Ίσως χρειαστεί να αναθεωρήσει πολλά. Τα tips που προτείνονται δεν είναι κάποια μαγική συνταγή ούτε εφαρμόζονται από τη μια στιγμή στην άλλη. Είναι, πιο πολύ, μια μορφή υπενθύμισης για όσους ήδη προβληματίζονται.????
από κάτω από: Η σχέση μας με τα παιδιά | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Εμπόδια στη δημιουργικότητα των παιδιών…    

Ψυχικό τραύμα και μάθηση

Ιούλ 202116
Πώς το ψυχικό τραύμα επηρεάζει τα παιδιά στο σχολείο.
???? Νομίζουμε συνήθως ότι το τραύμα είναι αποτέλεσμα ενός μεμονωμένου τρομακτικού γεγονότος. Στην πραγματικότητα πάρα πολλά παιδιά εκτίθενται σε παρατεταμένες τραυματικές καταστάσεις, καθ’ όλη την διάρκεια της ανάπτυξής τους:
Eνδοοικογενειακή βία, εγκατάλειψη, παραμέληση, έλλειψη στέγης και βασικών αγαθών κ.α.
Το χρόνιο τραύμα επηρεάζει την λειτουργία του εγκεφάλου, διαμορφώνοντας έτσι την συμπεριφορά του παιδιού και την ικανότητά του να επεξεργάζεται νέες πληροφορίες (*εκτελεστικές λειτουργίες*, βλ παρακάτω). Με απλά λόγια, το ψυχικό τραύμα επηρεάζει τη μάθηση των παιδιών (και μελλοντικών ενηλίκων).
???? Τα ψυχικά τραυματισμένα παιδιά δεν έχουν γνωρίσει το μοντέλο του ενήλικα ο οποίος τους δίνει αυτό που έχουν ανάγκη. Γι’ αυτό και δεν γνωρίζουν να ζητούν βοήθεια. ‘Εχουν απλά μάθει να μην εμπιστεύονται τους ενήλικες και χρειάζονται βοήθεια για να τους εντάξουν στη ζωή τους.
???? Τα ψυχικά τραυματισμένα παιδιά συχνά αναπτύσσουν την αποκαλούμενη ‘προκατάληψη απόδοσης εχθρικότητας’ (hostile attribution bias) θεωρούν δηλαδή κάθε φράση προς αυτά εχθρική και άδικη. Ακούν ‘’ΚΑΤΣΕ ΚΑΤΩ’’ και όχι ‘’κάτσε στη θέση σου’’. Βλέπουν το αρνητικό εκεί που κάποιο άλλο παιδί βλέπει το ουδέτερο. Και μπορεί να βρίσκουν δύσκολο να συμμετέχουν σε ομαδικές δραστηριότητες από φόβο μήπως κάνουν λάθος και εγείρουν έτσι τον θυμό του ενήλικα.
???? Η υπερδιέγερση είναι ένα επιπλέον χαρακτηριστικό των τραυματισμένων παιδιών, καθώς ο μηχανισμός ”πάλης ή φυγής” (fight or flight) έχει ξεπεράσει τα φυσιολογικά όρια. Αυτή η υπερδραστηριότητα διαγιγνώσκεται συχνά ως ΔΕΠΥ.
Η συνεχής αυτή επαγρύπνηση για τον αόρατο κίνδυνο οδηγεί σε χρόνια προβλήματα ύπνου και ευερεθιστότητας.
???? Η έλλειψη τρυφερότητας και ασφαλούς σύνδεσης οδηγεί σε χρόνια απορρύθμιση, δηλαδή ανικανότητα διαχείρισης των έντονων συναισθημάτων.
✅ Είναι πολύ σημαντικό και συνάμα δύσκολο οι εκπαιδευτικοί να αναγνωρίζουν το τραύμα, καθώς τα παιδιά δεν εκφράζουν την δυσφορία τους με εύληπτο τρόπο. Κρύβουν τον πόνο τους πίσω από επιθετικές συμπεριφορές και κάνουν τα πάντα για να μην δείξουν την ευαλωτότητά τους.
Για αρχή, το να κατανομάσουμε το συναίσθημά τους βοηθά πολύ:
πχ ‘’Βλέπω ότι είσαι πολύ θυμωμένος που ο Γιώργος πήρε το μαρκαδόρο που ήθελες’’.
???? Το πρόβλημα με την κλασική εκπαίδευση είναι ότι δεν διαθέτει ενημερωμένους εκπαιδευτικούς και για τις προβληματικές αυτές συμπεριφορές παιδιών που βασανίζονται από ψυχικά τραύματα επιβάλλει μόνο τιμωρίες, χωρίς να εξετάσει τη ρίζα τους.
Τα σχολεία έχουν πολύ λίγη υπομονή με τα παιδιά…
???? Η αναγνώριση των συμπτωμάτων του τραύματος θα βοηθήσει στη σωστή προσέγγιση του παιδιού, στην παροχή σωστής βοήθειας προς αυτό, καθώς και στο να αποφεύγονται λανθασμένες διαγνώσεις, μια και τα συμπτώματα του τραύματος προσομοιάζουν αυτά του ΔΕΠΥ και άλλων διαταραχών.
ℹ *Τι είναι οι Εκτελεστικές Λειτουργίες;
Οι εκτελεστικές λειτουργίες ορίζονται ως οι ανώτερες γνωστικές λειτουργίες, που σύμφωνα με την Αμερικανίδα νευροψυχολόγο Lezak (1982), είναι απαραίτητες για τη διατύπωση ενός στόχου, το σχεδιασμό, την εκτέλεση και την αποτελεσματική στάση για την υλοποίηση ενός σχεδίου δράσης. Περιλαμβάνουν δεξιότητες όπως είναι η μνήμη εργασίας (προσωρινή αποθήκευση πληροφοριών για περαιτέρω γνωστική επεξεργασία), η εστίαση της προσοχής και της συγκέντρωσης, η γνωστική ευελιξία, η αναστολή των αυτόματων αποκρίσεων, η οργάνωση της σκέψης και της συμπεριφοράς. Έχουν, επομένως, μεγάλη σημασία για οποιαδήποτε δραστηριότητα απαιτεί συγκέντρωση, προσοχή, οργάνωση, σχεδιασμό, λήψη αποφάσεων, επίλυση προβλημάτων, προσαρμογή σε μεταβαλλόμενες συνθήκες. Θεωρούνται, έτσι, ιδιαίτερα σημαντικές για τη διατήρηση της καλής σωματικής και ψυχικής υγείας και για την επαγγελματική, κοινωνική, γνωστική και ψυχολογική ανάπτυξη.
Ωστόσο, σε περιόδους έντονου στρες και πίεσης οι λειτουργίες αυτές μπορούν πολύ εύκολα να επηρεαστούν και να υποβιβαστούν. (Από Psychologynow.gr)
από κάτω από: Η σχέση μας με τα παιδιά | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ψυχικό τραύμα και μάθηση    

Τα θυμωμένα παιδιά

Ιούλ 202116
Τα θυμωμένα παιδιά!
Πολύ συχνά, οι ενήλικοι δεν αναγνωρίζουν και δεν επιτρέπουν στα παιδιά να έχουν τα ίδια συναισθήματα με αυτούς (σύμπτωμα του ‘’ενηλικισμού’, που θα αναλυθεί σε επόμενο ποστ).
???? Τα παιδιά έχουν δικαίωμα να βιώνουν όλο το φάσμα των ανθρώπινων συναισθημάτων και εμεις πρέπει να είμαστε εκεί να τα βοηθάμε σε αυτό, διδάσκοντάς τους τρόπους διαχείρισης και αναγνώρισης των συναισθημάτων αυτών.
✅ Όταν ένα παιδί βιώνει θυμό είναι σημαντικό να:
-αναγνωρίσουμε το συναίσθημά του.
-δημιουργήσουμε ένα ασφαλές περιβάλλον ώστε να εκφραστεί.
-δείξουμε συμπόνια.
…ώστε τελικά να χτίσουμε βαθιά σύνδεση και σχέση εμπιστοσύνης μαζί του!
από κάτω από: Η σχέση μας με τα παιδιά | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Τα θυμωμένα παιδιά    

Η γωνιά της χαλάρωσης ή γωνιά ειρήνης

Ιούλ 202116
 Η ειρήνη και η επίλυση των διαφορών δίχως χρήση βίας βρίσκεται στην καρδιά της Μοντεσσοριανής φιλοσοφίας, καθώς και κάθε ολιστικού μοντέλου εκπαίδευσης.Η Γωνιά Χαλάρωσης ή γωνιά ειρήνης (peace corner) είναι μια εξαιρετική ιδέα, τόσο για σχολικούς χώρους όσο και για το σπίτι.
Όταν τα παιδιά χρειάζεται να ηρεμήσουν μετά από μία έντονη διαφωνία, έναν τσακωμό, μια απογοήτευση, ένα τάντρουμ, μπορούν είτε με ενθάρρυνση του παιδαγωγού είτε μόνα τους να επισκεφτούν τη Γωνιά Χαλάρωσης.
???? Εκεί θα βρουν βιβλία, παιχνίδια και υλικό που θα τα βοηθήσει να αποφορτιστούν, να αυτορρυθμιστούν και να περάσουν λίγο χρόνο ηρεμίας.
???? Οι γονείς παραδέχονται ότι η πρακτική αυτή έχει βοηθήσει και στη δική τους διαχείριση θυμού. Το παιδί μπορεί να μη γυρίσει τελείως ήρεμο, αλλά σίγουρα πιο συζητήσιμο!
Έμπνευση από rebekahgienapp.com
???? Η φωτό είναι από το blog της Rebekah Gienapp και απεικονίζει τη γωνιά χαλάρωσης που δημιούργησε με το γιό της!
από κάτω από: Η σχέση μας με τα παιδιά | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Η γωνιά της χαλάρωσης ή γωνιά ειρήνης    

Διαχείριση των κρίσεων θυμού των παιδιών

Ιούλ 202116
Παιδικά Τάντρουμ (εκρήξεις θυμού) και tips αντιμετώπισης.????
❗Εν μέσω τάντρουμ το παιδί δεν ακούει, έχει χάσει τον έλεγχο. Κάποια παιδιά επιθυμούν μια αγκαλιά ενώ άλλα δε θέλουν το άγγιγμα. Μπορούμε να τα αφήσουμε, προσέχοντας πάντα να είναι ασφαλή, λέγοντας ‘’είμαι εδώ αν χρειαστείς κατι’’ ή ‘’μπορούμε να αγκαλιαστούμε όταν εισαι ετοιμος/η’’.
❗Το να χάσουμε την ψυχραιμία μας δίνει ακριβώς το αντίθετο από το επιθυμητό μήνυμα στο παιδί: ενθαρρύνει την ανεξέλεγκτη συμπεριφορά
❗Είναι σημαντικό να παρατηρείτε τι προκαλεί τάντρουμ στο παιδί και να το καταγράφετε. Όπως επίσης και την συμπεριφορά του λίγο πριν το ξέσπασμα (πχ μπορεί να αποσύρεται και να είναι σιωπηλό).
Tips αποφυγής και διαχείρισης των εκρήξεων θυμού:
1. Προετοιμαστείτε. Πάρτε μια σακούλα με τα αγαπήμενα παιχνίδια ή/και το σνακ του παιδιού σε περίπτωση που πρέπει να περιμένετε κάπου (πχ στο γιατρό).
2. Επιβεβαιώστε το συναίσθημά του και δώστε του τις λέξεις που χρειάζεται! ‘’Πραγματικά ήθελες πολύ αυτόν το χυμό τώρα!’’ ‘’Ξέρω ότι θέλεις να ασχοληθώ μαζί σου, κι εγώ θέλω. Πρέπει να τελειώσω αυτό το τηλεφώνημα πρώτα.’’
3. Βοηθήστε το να διοχετεύσει προς τη σωστή κατεύθυνση την ενέργειά του. ‘’Δεν μπορώ να σε αφήσω να χτυπάς τον αδερφό σου, αλλά μπορείς να χτυπήσεις αυτό εδώ το τύμπανο/μαξιλάρι’’.
4. Κατεβείτε στο ύψος τους.
5. Ρωτήστε το αν χρειάζεται βοήθεια. Κάντε ένα βήμα πίσω αφού βοηθήσετε και μην το πιέσετε για κάτι που δε θέλει.
6. Δώστε του επιλογές (ιδανικά 2 για παιδιά κάτω από 6 ετών). ‘’Προτιμάςνα φορέσεις πρώτα τα παπούτσια σου ή το κασκόλ σου?’
7. Αφήστε το να δείξει το θυμό του δημιουργικά. ‘’Δείξε μου πόσο θυμωμένος είσαι. Να,πάρε αυτό το χαρτί και τις ξυλομπογιές. Τι μεγάλοι κύκλοι! Είσαι πολύ θυμωμένος λοιπόν.
8. Θεσπίστε ρουτίνες. ‘’Μετά το βραδυνό, θα πάμε στην τουαλέτα, μετά θα διαβάσουμε ένα βιβλίο και μετά θα ξεκουραστούμε.
???? Για τα λίγο μεγαλύτερα παιδιά (άνω των 3) λειτουργεί πολύ θετικά η δημιουργία ενός ‘’δωματίου/γωνιάς χαλάρωσης’’ πχ μια σκηνή όπου τα παιδί θα βρει αγαπημένα μαξιλάρια ή παιχνίδια. (θα αναλυθεί σε επόμενο ποστ).
???? Όταν ηρεμήσουν μπορούμε να τους ζητήσουμε να διορθώσουν μαζί με εμάς κάποια ζημιά που είχαν κάνει νωρίτερα, ώστε να δώσουμε το μήνυμα της ανάληψης ευθύνης.
???? Αν είστε πολύ φορτισμένοι οι ίδιοι μπορείτε:
???? Να ζητήσετε βοήθεια από το σύντροφό σας.
???? Να εξασφαλίσετε ότι τα παιδιά είναι ασφαλή και να μετακινηθείτε για λίγο σε κάππιο άλλο δωμάτιο ώστε να ανακτήσετε την αναπνοή και την ψυχραιμία σας. Μπορείτε να επαναλάβετε και κάποιες θετικές δηλώσεις προς τον εαυτό σας, όπως ” μπορώ να το αντιμετωπίσω”, ”μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου” κλπ
Πηγη και έμπνευση από: themontessorinotebook.com, raisingchildren.net.au.com
από κάτω από: Η σχέση μας με τα παιδιά | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Διαχείριση των κρίσεων θυμού των παιδιών    
« Παλιότερα άρθρα


Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων