Θεματικός κύκλος: “Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη”: Υποθεματική 3: Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα
τίτλος: “Συναισθηματική Επιχείρηση”
Άραγε, τι είναι τα συναισθήματα;
Ο καλύτερος βοηθός δεν μπορεί να είναι άλλος από ένα τερατάκι…. που μεταξύ άλλων μας βοήθησε μέσα από διάφορα παραδείγματα και φωτογραφίες να συζητήσουμε για τα συναισθήματα, τι μπορεί να μας τα προκαλέσε, τρόπους διαχείρισης και πολλά άλλα. Παίξαμε με αυτά, κοιταχτήκαμε στον καθρέπτη, μαντέψαμε και κατασκεύασε ο καθένας έναν πίνακα με φωτογραφίες που δείχνουν το προσωπό του ανάλογα το πως νιώθει.
εεε συμμετείχαμε και στην εβδομάδα ρομποτικής….
και …. ήρθε η ώρα για νέα βιβλία όπως “Η τελεία”
Γνωρίσαμε την καλλιτέχνιδα Γιαγιόι ΚΟυσάμα και μεσα από τη συζήτηση για το γλυπτό της δημιουργήσαμε την πρώτη συναισθηματική μας ιστορία, που αφορούσε τη χαρά.
Μια χαρούμενη νέα οικογένεια (με αφορμή τον πίνακα ζωγραφικής της Γιαγιόι Κουσάμα, «κολοκύθα» και το συναίσθημα της χαράς)
Μια φορά κι έναν καιρό, στην Ιαπωνία, έμενε για κυρία που ήταν ζωγράφος και την έλεγαν Γιαγιόι Κουσάμα. Ήταν μια ζωγράφος διαφορετική αφού σε όλους τους πίνακες ζωγραφικής έβαζε βούλες. Μικρές, μεγάλες, πολύχρωμες ή με ένα χρώμα, τεράστιες αλλά και μικροσκοπικές. Μία μέρα, ήταν Δευτέρα, αποφάσισε να πάει εκδρομή σε ένα αγρόκτημα. Να περπατήσει , να δει τα ζωάκια, να αναπνεύσει καθαρό αέρα. Εκεί που προχωρούσε σε έναν χωμάτινο δρόμο, πετάχτηκε μπροστά της ένας ποντικός που έτρεχε γρήγορα γρήγορα με τα πέντε μικρά του ποντικάκια. Στην αρχή, η κυρία Γιαγιόι τρόμαξε αλλά μετά αποφάσισε να τον ακολουθήσει. Καθώς έτρεχε και αυτή, έφτασαν σε ένα χωράφι γεμάτο πορτοκαλί κολοκύθες. Τα ποντικάκια άρχισαν να ψάχνουν για να φάνε, όμως όλες οι κολοκύθες ήταν γεμάτες τρύπες. Αχ! πόσο πεινασμένα ήταν τα καημένα και ο μπαμπάς ποντικός έψαχνε να βρει έστω ένα μικρό κομμάτι κολοκύθα για να τους δώσει αλλά τίποτα. Τότε η Γιαγιόι το αποφάσισε. Τους πρότεινε να πάνε μαζί της μέχρι το αγρόκτημα και αυτά δέχτηκαν. Άνοιξε την μεγάλη τσέπη που είχε το κόκκινο φόρεμά της με τις ροζ πουα βούλες , έσκυψε στο χώμα και αμέσως τα ποντικάκια μπήκαν μέσα. Όταν έφτασαν , στο σπίτι του αγροκτήματος η Γιαγιόι ζήτησε από τον αγρότη λίγο τυρί, το έβαλε στην τσέπη της και τα χαρούμενα ποντικάκια άρχισαν να τρώνε. Όμως, σκέφτηκε πως τα ποντικάκια θα πεινούσαν και τις υπόλοιπες μέρες. Τότε, τους πρότεινε να πάνε μαζί της στο δικό της σπίτι και να μείνουν όλοι μαζί. Και ο μπαμπάς ποντικός με τα ποντικάκια δέχτηκαν αμέσως. Την επόμενη μέρα, στο μεγάλο της σπίτι, η Γιαγιόι πήρε μια χαρτόκουτα και την έβαψε κίτρινη με καφέ βούλες. Την έκοψε και δημιούργησε ένα πανέμορφο σπίτι για τα ποντικάκια. Το βράδυ, έβαλε μια χαρούμενη μουσική στο ραδιόφωνο και τα ποντικάκια άρχισαν να χορεύουν χαρούμενα δεξιά και αριστερά. Η Γιαγιόι έπιασε τα πινέλα της και αποφάσισε να ζωγραφίσει έναν πίνακα ζωγραφικής με το αγαπημένο τους φαγητό, την μεγάλη πορτοκαλί κολοκύθα που έχει γεμίσει τρύπες από τις δαγκωματιές, που μοιάζουν σαν βούλες. Έτσι, έζησαν όλοι μαζί και έγιναν η πιο χαρούμενη οικογένεια.
Το ύφος και ο τόνος της φωνής που εκφέρεις μια λέξη αποτελεί ένα πολύ σημαντικό κομμάτι για το τι θα ακολουθήσει. Άραγε, πως εννοεί ο συγγραφέας τη λέξη “ΓΙΑΤΙ;”. Μήπως με θυμό, μήπως με θλίψη; Μήπως με φόβο; Μήπως με έκπληξη; Ας φανταστούμε το περιεχόμενο του βιβλίου λοιπόν…. Μια υπέροχη εισαγωγή για το πως σκέφτονται τα παιδιά, που η ειρήνη και η αγάπη κυλάει στις φλέβες τους και ας αναλογιστούμε πως θέλουμε να είναι το μέλλον σε αυτόν τον πλανήτη που ονομάζεται ΓΗ….
Αφού, παρατηρήσαμε μόνο τις τρεις πρώτες σελίδες του βιβλίου, φανταστήκαμε τη συνέχεια….
Το ΟΧΙ είναι μια λέξη με μεγάλη σημασία, τόσο για την ελευθερία της χώρα μας όσο και για τόσα άλλα πράγματα στην καθημερινότητα όλων των ανθρώπων. Τα παιδιά του Νηπιαγωγείου Χάρακα λένε ΟΧΙ…
Τι σημαίνει η λέξη “ήρωας”; Άραγε, υπάρχουν ήρωες το 2025;
Ένα πολύ μικρό μέρος από τη θεματική διερεύνηση “το Έπος του 40”. Ο παππούς Αντώνης μας ταξίδεψε στις αναμνήσεις του, από τότε που ήταν παιδί. Έφερε μαζί του το φωτογραφικό του άλμπουμ, αντικείμενα της εποχής, εφημερίδες, μαλλί για πλέξιμο, τα ρούχα του φανταρου και όλα τα στοιχεία μας βοήθησαν να πλέξουμε την εθνική μας ιστορία που εμπεριέχει τόσες σημαντικές λέξεις όπως ελευθερία, ειρήνη αλλά και πρόσωπα και συνθήματα.Φορεσαμε τα ρούχα, δραματοποίησαμε, τραγουδήσαμε και σαν νεοι δημοσιογράφοι τα παρουσιάσαμε μέσα από τη δική μας τηλεοπτική εκπομπή. Μπορεί η παρέλαση να πλησιάζει αλλά η έρευνα θα συνεχιστεί με την επιστροφή στο Νηπιαγωγείο μας και αναμένονται πολλές εκπλήξεις φυσικά.. Μην ξεχάσετε τον εορτασμό μας τη Δευτέρα. Τα μικρά μας μυρμηγκακια θα σας ενθουσιάσουν με τις θεατρικές τους δεξιότητες. Είναι αποφασισμένα να σας διδάξουν πολύ σημαντικά πράγματα, μην το χάσετε…
Το φθινόπωρο μας επηρέασε και τα μικρά σαλιγκαράκια στην αυλή του Νηπιαγωγείου μας τράβηξαν την προσοχή. Εξάλλου ο Σάκης Σαλιγκαράκης αποτελεί βασικό μέλος της ομάδας μας. Μας προσκάλεσε, λοιπόν, στο ταξίδι για το οποίο θα ξεκινούσε, με διαδρομή Χάρακας- Χανιά. Πήραμε νοητά τις τσάντες μας, βάλαμε αντηλιακό και καπέλα, βάλαμε και την Ρίνα Σαλιγκαρίνα στην τσέπη της μπλούζας και ξεκινήσαμε το φανταστικό μας ταξίδι. Τι συναντήσαμε; Απίστευτα πράγματα…
Ψάχνετε κομμωτήριο; Είμαστε η καλύτερη επιλογή. Χτενίσματα όλων των ειδών : ευθεία γραμμή σαν καρφακια, κυματιστά σαν καμπύλη, ζιγκ ζαγκ και ότι άλλο επιθυμείτε . Σήμερα, κάναμε την πρακτική μας στις ελικοειδής γραμμές ή αλλιώς τις γνωστές σε όλους μας μπούκλες. Να μην ξεχνάμε και την εξάσκηση της λεπτής μας κινητικότητας ….
Ώρα για παιχνίδι! Τα είδη των γραμμών και ταυτόχρονα εξάσκηση της αδρής κινητικότητας…
Η σχολική χρονιά ξεκινά με ένα νέο e twinning έργο και ιδρυτή για άλλη μια φορά το Νηπιαγωγείο Χάρακα. “Αλάτι και πιπέρι” ο τίτλος του και η ομάδα μας ονομάζεται pop corn και υπόσχεται γέλιο, διασκέδαση, συνεργασία και μάθηση. Είμαστε πολύ χαρούμενοι και ενθουσιασμένοι.
Το πρόγραμμα “Αλάτι και Πιπέρι / Sel et poivre” αποτελεί μια διασυνοριακή συνεργασία μεταξύ σχολείων Ελλάδας και Γαλλίας, με στόχο την προώθηση της πολιτισμικής ανταλλαγής και της εκπαίδευσης μέσω της γαστρονομίας. Αποτελείται από 11 βιωματικές δραστηριότητες, οι οποίες πραγματοποιούνται στο εστιατόριο της δεσποινίς Μαρί και προωθούν τη φαντασία και τη διασκέδαση των παιδιών και των εκπαιδευτικών, τη γνωριμία και την εξερεύνηση των γαστρονομικών γεύσεων των δύο χωρών, την ανακάλυψη κοινών πολιτισμικών στοιχείων, τη φαντασία και τη δημιουργικότητα αλλά και το σεβασμό και την αλληλοβοήθεια. Η ολοκλήρωση κάθε δραστηριότητας, απαιτεί την ισότιμη συμμετοχή όλων των σχολικών ομάδων, την μεταξύ τους επικοινωνία και την τελική αξιολόγηση.
Στόχοι του Προγράμματος
Μέσα από ευκαιρίες δημιουργικής μάθησης, επιδιώκεται τα παιδιά αλλά και οι εκπαιδευτικοί να ευαισθητοποιηθούν σχετικά με την ιστορία, τις περιοχές και τις παραδόσεις των δύο χωρών και να αναπτύξουν γλωσσικές, συναισθηματικές αλλά και κοινωνικές δεξιότητες. Να εξερευνήσουν, να προβληματιστούν, να θέτουν ερωτήσεις και να συνεργάζονται για να φέρουν εις πέρας κοινούς στόχους. Ταυτοχρόνως, να αλληλεπιδράσουν με διαφορετικούς πολιτισμούς και διαφορετικούς τρόπους ζωής, να γνωρίσουν, να συγκρίνουν, να κατανοήσουν και να αποδεχθούν τις πολιτισμικές διαφορές και ομοιότητες,. Ως μέλη μια ευρύτερης ευρωπαϊκής ομάδας/δικτύου που προωθεί τις δημοκρατικές αξίες και προωθεί τη διαφορετικότητα, να αναπτύξουν την αυτοπεποίθησή τους, να αναπτύξουν κίνητρα συμμετοχής και αλληλεπίδρασης, να αναπτύξουν τη φαντασία, τη δημιουργικότητα και την πολιτιστική ευαισθητοποίηση τους, να εμπλακούν σε καταστάσεις που τους δίνουν τη δυνατότητα να μάθουν να ακούν και να κατανοούν την οπτική γωνία των άλλων, αναπτύσσοντας παράλληλα (όταν πρέπει) διαφορετικές απόψεις και συμπεριφορές. Μέσα από ένα συνδυασμό παραδοσιακών και νέων τεχνολογιών, να ανταλλάξουν απόψεις, εμπειρίες και στρατηγικές για την ολοκλήρωση του έργου, να οικοδομήσουν σχέσεις και να αποκτήσουν αίσθημα ευθύνης για την εργασία που έχουν αναλάβει.
Οκτώβριος
1η δραστηριότητα
Η δεσποινίς Μαρί αποφάσισε να δημιουργήσει το δικό της εστιατόριο. Θα είναι ένα εστιατόριο με ελληνικές και γαλλικές παραδοσιακές συνταγές. Ωστόσο, χρειάζεται βοήθεια από μικρούς λιλιπούτειους σεφ από τις δύο χώρες. Έτσι, τους προσκαλεί να συνεργαστούν μαζί της και να πραγματοποιήσουν ένα πεντανόστιμο γαστρονομικό ταξίδι.
το βίντεο με την Δεσποινίδα Μαρί : https://drive.google.com/file/d/1N2TgLkipgmkbRjOS2Uzg-p11Txs7XVpJ/view?usp=sharing
Ορίστε και το βίντεο που παρουσιάζουμε την ομάδα μας…
2η δραστηριότητα
Δημιουργία και ψηφοφορία για επιλογή λογότυπου για το εστιατόριο της δεσποινίς Μαρί
το βίντεο με την Δεσποινίδα Μαρί: https://drive.google.com/file/d/1CF_IdHgeJ_bJ9Fz7lWx6nt2Uc10KbjDM/view?usp=sharing
Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας. Συνεργασία Νηπιαγωγείου-Α &Β Δημοτικού Σχολείου Χάρακα. Δράσεις προαγωγής της κοινωνικής και συναισθηματικής ευεξίας μαθητών/μαθητριών. Έμφαση στη συνεργασία, την εμπιστοσύνη, την ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης και του αισθήματος της ασφάλειας, στο πλαίσιο της συνεργασίας των δύο σχολικών μονάδων για μια ομαλή μετάβαση. Σας παρουσιάζουμε μια από τις δράσεις μας…
Για άλλη μια χρονιά, το Νηπιαγωγείο Χάρακα έχει την τιμή να συνεργαστεί με το Παιδαγωγικό Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου. Αυτή τη φορά, η συνεργασία του σχεδιάστηκε στο πλαίσιο της εσωτερικής αξιολόγησης της σχολικής μονάδας, όπου με συντονίστρια την προϊσταμένη και εκπαιδευτικό του υποχρεωτικού πρωινού τμήματος κα Ντέντη Θεοδώρα, θα πραγματοποιηθεί το σχέδιο δράσης με τίτλο :Κατασκευαστικό παιχνίδι στην αυλή: Αλληλεπιδράσεις και επικοινωνία μεταξύ των παιδιών”. Ο στόχος της συμμετοχής του Νηπιαγωγείου Χάρακα στο εν λόγω ερευνητικό πρόγραμμα είναι διττός. Από τη μία, τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με το υπαίθριο παιχνίδι, να εντάξουν σε αυτό υλικά της φύσης , αναπτύσσοντας μεταξύ άλλων τις κοινωνικές τους σχέσεις και τη συνεργατική τους ικανότητα και, από την άλλη οι εκπαιδευτικοί να εμπλουτίσουν τις παιδαγωγικές τους πρακτικές , αξιοποιώντας το υπαίθριο περιβάλλον ως χώρο μάθησης, συνδυαστικά με το χώρο της σχολικής τάξης και να ενισχύσουν τις δεξιότητες της παρατήρησης, της επικοινωνίας και της συνεργασίας των παιδιών μέσα από το δημιουργικό παιχνίδι και τη δημιουργική κατασκευή.
Ο Σεπτέμβριος είναι μήνας γνωριμίας και εξοικείωσης, με την σταδιακή οικοδόμηση ενός περιβάλλοντος που τα παιδιά θα νιώσουν ασφάλεια και θα διασκεδάσουν. Ας γνωρίσουμε, λοιπόν, την ζωή του καθενός στο σπίτι, όποια πτυχή της επιθυμεί το κάθε παιδί, για να οικοδομήσουμε σιγά σιγά την καθημερινότητα στην σχολική μας οικογένεια…
Ασκήσεις ισορροπίας, προσανατολισμού και ελέγχου του σώματος μας. Αφού πραγματοποιήθηκε προς την σωστή κατεύθυνση, ήθελαν να το δοκιμάσουν και ανάποδα. Τέτοιες ασκήσεις, υπό το άκουσμα χαρούμενης μουσικής, βοηθούν τόσο στην αποφόρτιση της έντασης, όσο και σε βασικούς τρόπους συμπεριφοράς, όπως το να περιμένουν τη σειρά τους…
Ακολουθώ το ρυθμό…Εξάσκηση αδρής και λεπτής κινητικότητας αλλά και ενδυνάμωση της ομάδας, μέσα από ευκαιρίες μουσικής δημιουργικότητας…
Η σημασία των ευγενικών λέξεων στην ψυχολογία και την καθημερινότητα του ανθρώπου. Που λέτε, υπάρχει ένα χωριό που λέγεται “Ευγενική” και βρίσκεται σε ένα ψηλό βουνό. Ειναι το πιο χαρούμενο χωριό του κόσμου και ξέρετε γιατί; Γιατί όλοι οι άνθρωποι λένε “καλημέρα”, ” καλησπέρα” ,” ευχαριστώ”, “ορίστε” και τόσες άλλες ευγενικές λέξεις που κάνουν χαρούμενους τόσο τους ίδιους όσο και αυτούς με τους οποίους συναναστρέφονται. Μάλιστα, αυτό το χωριό βρίσκεται στην Κρήτη και τα επίθετα των οικογενειών έχουν κρητική κατάληξη, αλλά συγχρόνως θυμίζουν και όλες αυτές τις ευγενικές λέξεις. Όλη αυτή η ευγένεια και η χαρά μοσχοβολάει, αφού παντού έχουν φυτέψει τους σπόρους της ευγένειας για να μην την ξεχνούν ποτέ ή τουλάχιστον όταν την ξεχάσουν να το καταλαβαίνουν και να μαθαίνουν από αυτό. Ορίστε, λοιπόν, τα σπίτια τους, τα επίθετα τους καθώς και οι σπόροι που όταν μεγαλώσουν θα μοσχοβολάει ο τόπος. Εμείς αποφασίσαμε να γίνουμε το πιο ευγενικό σχολείο του κόσμου, εσείς θα γίνετε μέλη της ομάδας μας;
Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού-26 Σεπτεμβρίου 2025. Το Νηπιαγωγείο και Δημοτικό Σχολείο Χάρακα τίμησαν τον αθλητισμό μέσα από σύγχρονα και παραδοσιακά παιχνίδια. Βοηθός μας το υπέροχο βιβλίο “Η τελεία”, που συμβάλει στην ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης. Φυσικά, δεν έλειπαν τα υπέροχα μετάλλια που δημιούργησαν οι μικροί/ες μας αθλητές/ριες.
Το Νηπιαγωγείο Χάρακα συμμετέχει στην ΕυρωπαΙκή Εβδομάδα Προγραμματισμού 2025, για τρίτη συνεχόμενη χρονιά με υπεύθυνη εκπαιδευτικό την Ντέντη Θεοδώρα. Οι δράσεις στις οποίες συμμετέχουμε αυτή τη φορά εντάσσονται τόσο στην θεματική διερεύνηση “Φθινόπωρο” όσο και στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων με τίτλο “Συναισθηματική Επιχείρηση”, και είναι οι παρακάτω:
1η) coding Bears
Aφού ψάξαμε για αρκούδες τις βοηθήσαμε να βρουν τον δρόμο τους μέσα στο δάσος και να οδηγηθούν στην σπηλιά που θα γίνει το ζεστό τους σπιτάκι για τον χειμώνα. Οι μαθητές/τριες δημιούργησαν το δάσος χρησιμοποιώντας επιδαπέδια τετράγωνα για το μονοπάτι καθώς και την σπηλιά με έπιπλα και οικοδομικό υλικό. Έπειτα, σε ζευγάρια των δύο ατόμων ανέλαβαν τους ρόλους του προγραμματιστή-οδηγού και της αρκούδας, κωδικοποιώντας τη διαδρομή και διασκεδάζοντας με την διαδικασία. Εσείς, βοηθάτε τις αρκούδες;
2η) coding Bears
Στη δεύτερη φάση της προσφοράς βοήθειας προς τις αρκούδες, οι μαθητές αφού κωδικοποίησαν σε φύλλο εργασίας τα πιθανά μονοπάτια που μπορούν να οδηγήσουν την αρκούδα στη σπηλιά, χρησιμοποίησαν το Beebot για να δείξουν τον δρόμο. Ανά ομάδες των δύο ατόμων, του προγραμματιστή-οδηγού και του οδηγού-“εντολέα” των οδηγιών, βοήθησαν την αρκούδα να φτάσει στον προορισμό της.
3η) color monster mix up
Η ομάδα του Νηπιαγωγείου Χάρακα είναι πολύ συναισθηματική… Έπρεπε, λοιπόν, να μάθει ποια είναι όλα αυτά τα συναισθήματα που νιώθει. Ο καλύτερος βοηθός της ήταν το τερατάκι των συναισθημάτων. Αφού, δημιούργησε το ταμπλό και κόλλησαν σε διάφορες θέσεις το τερατάκι με το αντίστοιχο συναίσθημα, χωρίστηκε σε ομάδες των δύο ατόμων. Κάθε φορά, ο προγραμματιστής επέλεγε τον συνεργάτη οδηγό που θα τον βοηθούσε να βρει τον δρόμο προς το συναίσθημα που ένιωθε εκείνη τη χρονική στιγμή, ενώ ο/η ίδιος/ια υπό τις οδηγίες του προγραμμάτιζε το ρομπότ μέλισσα. Σε κάθε διαδρομή, δεν έλειπε η συζήτηση σχετικά με το συναίσθημα, οι καταστάσεις που πιθανόν να το προκαλέσουν και τρόποι που μπορούν να οδηγήσουν στην ηρεμία. Εσείς, πως νιώθετε αυτή τη στιγμή;
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.ΕντάξειΔιαβάστε περισσότεραΜη αποδοχή