Το Νηπιαγωγείο μας συμμετείχε φέτος στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κώδικα (EUCodeWEΕK). Η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού είναι μια πρωτοβουλία βάσης που έχει ως στόχο να κάνει τον προγραμματισμό και τον ψηφιακό γραμματισμό προσιτό σε όλους μαθητές με διασκεδαστικό και ενδιαφέροντα τρόπο. Αποτελεί μια εξαιρετική ευκαιρία για τα παιδιά του νηπιαγωγείου να έρθουν σε επαφή με τον προγραμματισμό μέσα από παιγνιώδεις και δημιουργικές δραστηριότητες καλλιεργώντας την υπολογιστική σκέψη και ενισχύοντας την αυτοπεποίθηση και την ανεξαρτησία τους.
Με την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων απονέμεται σε μαθητές και εκπαιδευτικούς «Πιστοποιητικό Συμμετοχής» ως επιβράβευση του έργου τους.
Δραστηριότητες
Τίτλος: «Τις αλλαγές του φθινοπώρου εσύ για να βρεις,
λύση στα αινίγματα πρέπει να σκεφτείς!»
Τα παιδιά καλούνται να λύσουν τα αινίγματα που σχετίζονται με το φθινόπωρο με τη βοήθεια της έξυπνης μελισσούλας BeeBot. Συγκεκριμένα, στο χαλί που κινείται η BeeBot έχουν τοποθετηθεί από τη Νηπιαγωγό φθινοπωρινές καρτέλες-εικόνες (εικόνες με: φθινοπωρινά φύλλα, αποδημητικά πουλιά, φθινοπωρινά φρούτα, φθινοπωρινά ρούχα, ζώα, φυσικά φαινόμενα: βροχή, αέρας κλπ.), οι οποίες, μάλιστα, αποτελούν και λύσεις των αινιγμάτων. Κάθε φορά, τα παιδιά σηκώνονται σε δυάδες (βάσει τεχνολογικού γραμματισμού), τραβούν ένα αίνιγμα και στη συνέχεια, αφού τους διαβαστεί αυτό, τα παιδιά παροτρύνονται και καλούνται να βρουν τη λύση του αινίγματος. Μόλις βρουν τη λύση, πρέπει να εντοπίσουν την εικόνα που αναπαριστά τη λύση του αινίγματος και να οδηγήσουν την έξυπνη μελισσούλα BeeBot στην αντίστοιχη εικόνα. Σε περίπτωση που τα παιδιά δυσκολευτούν να περιγράψουν τη διαδρομή, που πρέπει να ακολουθήσει η BeeBot(λόγω, κυρίως του μικρού της ηλικίας τους), τότε μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα βελάκια κατεύθυνσης. Με αυτόν τον τρόπο, δίνεται η ευκαιρία στα παιδιά να αναγνωρίσουν τις μεταβολές που συμβαίνουν στο περιβάλλον το φθινόπωρο και να προσδιορίσουν τη επίδραση των αλλαγών του φθινοπώρου στη ζωή του ανθρώπου και των άλλων έμβιων όντων, αξιοποιώντας προϋπάρχουσες εμπειρίες και ενισχύοντας την αλληλεπίδρασή τους με αποτέλεσμα να εμπλουτίζουν τις μαθησιακές τους εμπειρίες μέσα από τεχνολογικές ερευνητικές διαδικασίες, οι οποίες προσδίδουν προστιθέμενη αξία στις εκπαιδευτικές πρακτικές.
Τίτλος: « Ένα σαλιγκάρι λίγο… διαφορετικό!»
Με αφορμή το Φθινόπωρο και τα πρωτοβρόχια, με τα σαλιγκάρια να κάνουν την εμφάνισή τους, βγαίνοντας από τα καβούκια τους, παρακολουθήσαμε στο youtube το παραμύθι “Ο Τομ, το σαλιγκάρι”. Τα παιδιά αγαπούν τα σαλιγκάρια, αφού και στον αύλειο χώρο του σχολείου μας υπάρχουν αρκετά σαλιγκάρι, με τα οποία παίζουν οι μικροί μαθητές και τα παρακολουθούν όταν βγαίνουν από το καβούκι τους και περπατούν. Συνεπώς, ξεκινήσαμε το δικό μας εκπαιδευτικό ταξίδι με το προαναφερόμενο παραμύθι, το οποίο βοηθάει να καταλάβουμε την έννοια της αλληλοβοήθειας και τη σημαντικότητά της στη ζωή μας. Μας διδάσκει ότι δεν πρέπει ποτέ να απελπιζόμαστε, γιατί θα βρεθεί κάποιος που θα μας βοηθήσει και θα μας υποστηρίξει σε μια δύσκολη στιγμή! Με αφορμή αυτό το δίδαγμα και αποσκοπώντας στην καλλιέργεια συμπεριληπτικής κουλτούρας και στην ανάπτυξη στάσεων σεβασμού στη διαφορετικότητα στον καθημερινό τρόπο ζωής και τη συμπεριφορά μας, αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε ένα σαλιγκάρι λίγο… διαφορετικό μα τόσο αγαπητό, κατασκευάζοντας το καβούκι του από όσπρια και συγκεκριμένα από γίγαντες, τους οποίους βάψαμε με 2 χρώματα του Φθινοπώρου: κόκκινο και πορτοκαλί και στη συνέχεια κάναμε μια εύκολη κωδικοποίηση για να φτιάξουμε το καβούκι του δικού μας σαλιγκαριού. Η κωδικοποίηση ήταν: κόκκινος γίγαντας, πορτοκαλί γίγαντας, κόκκινος γίγαντας, πορτοκαλί γίγαντας κ.οκ. Με τη συγκεκριμένη δραστηριότητα όχι μόνο προάγαμε την καλλιτεχνική μας έκφραση, αλλά αναπτύξαμε τη λογική σκέψη, αφού τα παιδιά έμαθαν να σκέφτονται λογικά και να αναπτύσσουν σχέδια, προάγαμε τη συνεργασία και την επικοινωνία, αφού η δραστηριότητα με το σαλιγκάρι ήταν ομαδική και φυσικά βελτιώσαμε και τις μαθηματικές μας δεξιότητες, αφού πριν από την κατασκευή του καβουκιού του σαλιγκαριού, μετρήσαμε όλα τα όσπρια, εν συνεχεία μετρήσαμε τα όσπρια που ήταν βαμμένα κόκκινα και τα όσπρια που ήταν βαμμένα πορτοκαλί και σε κάθε ομάδα με βάση τα χρώματα των οσπρίων, τοποθετήσαμε τον σωστό αριθμό.
Τίτλος: «Παίζοντας με τα φθινοπωρινά χρώματα»
Διανύουμε την πιο συναρπαστική σεζόν της ετήσιας χρωματικής παλέτας: το φθινόπωρο. Οι φθινοπωρινές εικόνες γύρω μας είναι γεμάτες χρώματα. H κυρία Ρούλα, η Φθινοπωρούλα, ήρθε στην τάξη μας και μας ενημέρωσε ότι το πράσινο χρώμα λόγω της χλωροφύλλης εξαφανίζεται από τα φύλλα και έτσι μας αποκαλύπτονται τα φθινοπωρινά χρώματα: καφέ, κόκκινο, κίτρινο, πορτοκαλί και πράσινο. Έτσι, η εποχή του φθινοπώρου δημιουργεί μαγικούς συνδυασμούς χρωμάτων. Αφού θαυμάσαμε τις αποχρώσεις των χρωμάτων που δημιουργεί η φύση σε φθινοπωρινά τοπία, με τη βοήθεια της έξυπνης μελισσούλας BeeBot από μια συλλογή ποικίλων χρωμάτων επιλέξαμε μόνο εκείνα που είναι φθινοπωρινά. Στόχοι της δραστηριότητας ήταν η αναγνώριση των χρωμάτων, η ονοματοδοσία των χρωμάτων και η διάκριση χρωμάτων, αναπτύσσοντας, παράλληλα, δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού.
Τίτλος: «Τί φωνάζει ο στρατιώτης;»
Τα παιδιά αποκωδικοποίησαν, σύμφωνα με τη γραμμή-κλειδί που τους δίνεται, τι φωνάζει ο στρατιώτης με αφορμή την επικείμενη εθνική γιορτή. Παρατηρούν, συνδυάζουν, γράφουν και αποκαλύπτουν τις λέξεις που κρύβονται πίσω από τα σύμβολα με ενθουσιασμό για τον “μαγικό τρόπο” με τον οποίο γίνεται αυτό.
Τίτλος: «Βήμα-βήμα περπατώ το φθινόπωρο να βρω No.1»
Συνδυαστικές δεξιότητες τεχνολογικού και μαθηματικού γραμματισμού, επικοινωνίας και συνεργασίας με αντικείμενο τα φθινοπωρινά φρούτα. Τα παιδιά εργάζονται σε ζευγάρια, ένα παιδί σκανάρει τον QR code με το αίνιγμα και μαζί βρίσκουν τη λύση του αινίγματος. Συζητούν την διαδρομή και το ίδιο παιδί καταγράφει την διαδρομή προς το φρούτο σε ένα φύλλο Α4 (πιστή απεικόνιση του δαπέδου στο οποίο κινείται το ρομπότ-μέλισσα).Το άλλο παιδί τοποθετεί τα βέλη (μπροστά, δεξιά, αριστερά) στο κάτω μέρος του μουσαμά στον οποίο κινείται το ρομπότ και δημιουργεί τον κώδικα. Προγραμματίζει το ρομπότ σύμφωνα με τον κώδικα ώστε να φτάσει στον τελικό στόχο διαβάζοντας τα βελάκια. Η δράση πραγματοποιείτε με εναλλαγή ρόλων.
Τίτλος: «Βήμα-βήμα περπατώ το φθινόπωρο να βρω No.2»
Τα παιδιά χρωματίζουν τα τετράγωνα που αντιστοιχούν στα pixel της εικόνας και αποκαλύπτουν την ψηφιοποιημένη εικόνα. Με δημιουργικό, παιγνιώδη και ευχάριστο τρόπο οι μαθητές μας συμμετέχουν σε αυτήν την διασκεδαστική δραστηριότητα αναπτύσσοντας παράλληλα δεξιότητες αντίληψης.